Ungefär var ligger jag jämfört med medelsvensken i sparande?

Hej. Har sökt runt ganska mycket på nätet och läst om svenskars sparande i snitt osv för att försöka bilda mig en uppfattning om jag har det såpass bra ställt som jag tror, eller om det inte är så flådigt trots allt? Kanske ni kan ge lite input.

ISK: ca 170 000
Rena sparpengar vilandes på vanligt konto: ca 580 000

30 år, heltidsjobb, hus med sambo där vi alltid kunnat spara lite varje månad.

Anser ni att jag ligger över eller under medel? Läser om vissa som säger sig ha 1 miljon på ISK osv, och då börjar man ju undra om man “halkat efter”… Men såklart varierar detta mellan person till person…

Tack på förhand!

2 gillningar

Du ligger över medelsvensken

Läs denna tråd

3 gillningar

Här har du Avanza från förra året.
Median är det du vill titta på då flest människor som sparar ligger på den summan.
Sen är sparande på avanza en minioritet då avanza har 1.8(?) milljoner kunder.
Du ligger med andra ord otroligt bra till!

4 gillningar

Långt över medel med tanke på att flesta inte har buffert och råd med en plötslig utgift på några tusen.

6 gillningar

Jag tror inte man ska lägga för stor vikt i Avanzas siffror. En del har inget sparande alls men även om man håller sig till enbart Avanzianer, kan man inte förutsätta att dessa har allt sitt sparande hos Avanza. Många här på forumet har exempelvis sparande i fondrobotar utöver Avanza. Andra kanske enbart öppnade ett Avanza-konto för att kunna delta i IPO’s men har sitt huvudsakliga sparkapital hos Nordnet.

Ska man jämföra sig själv med andra riskerar det också att bli skevt om man endast kikar på investerbart kapital. TS, du skriver att ni bor i hus, då har ni kanske en del av er förmögenhet bundet i huset. Personen med en miljon på ISKn kanske saknade tjänstepension och bodde i hyresrätt.

Nja, inte de flesta men en del. Enligt Jans inlägg var det 27% av befolkningen som befann sig där.

8 gillningar

Bra och tydligt med tabellen där, tackar.

Ser onekligen bra ut, har haft det på känn men samtidigt varit tveksam, antar att det är just det som också länkades, att man jämför sig med andra osv…

Skall spana in den länken också!

Glöm inte bort “balansräkningen”, d.v.s. faktumet att ni har ett helt hus som ni investerat kapital i som ökar i värde. Att ha så pass mycket sparande vid sidan om, utöver husets värde efter att lånen är betalda skulle jag se som väldigt bra i 30-årsåldern.

Bra inflikande. Huset har jag inte räknat med.
Har bott där ca 3 år och vi har bland annat bytt golv/klinker på ena våningen, nytt kök med stommar, luckor osv, samt åtgärder på ventilationen. 2 badrum som redan var i fräscht skick, så visst bör det stå sig bra i värde framöver.

Då vi endast bott där i 3 år har vi såklart mycket kvar av lånen fortfarande.

Härligt, i många fall blir det mer vinst av att passivt bo i hus än att spara pengar från lön. Skulle säga att ni ligger väldigt bra till rent sparmässigt, snyggt jobbat :slight_smile:

Sen tror jag att mycket ”old money” ligger traditionellt hos gammelbankerna.

Enligt List of countries by wealth per adult - Wikipedia har mediansvensken en förmögenhet på $77,515 och genomsnittssvensken en förmögenhet på $296,800, så det beror väl på vilken av dessa du vill jämföra dig med.

Jag skulle tycka att det borde vara tvärtom - men det finns säkert en tanke bakom din fördelning.

9 gillningar

Gissningsvis så innefattar dessa siffror även tillgångar inom pensionssystemet.

1 gillning

Sant, tack för rättelse! :slight_smile:

Oavsett, så har TS mer än de flesta på sina konton. Bra jobbat! :+1:

1 gillning

Du ligger i översta 30% i din ålderskategori. Sen får man inte heller glömma att bara cirka 20% av svenskar har ett avanzakonto till att börja med. Alltså ligger du mycket högre än det jämfört med hela befolkningen och inte bara avanzas kunder.

Du är helt klart över snittet! Grattis :clinking_glasses:

2 gillningar

Detta skulle jag inte anta. Avanzakunder är inte säkert rikare än andra. Det finns trots allt många andra sätt att förvara kapital än på ett konto hos avanza.

8 gillningar

Är väll ganska svårt att föra exakt statistik över detta jag är runt din ålder har cirkus 4 miljoner totalt i tillgångar (boende inräknat)
Investerar 20-25k per månad just nu men använder mig utav 3 plattformar så enbart 6930kr åker in i avanza per månad resten i nordnet samt nordea (framtidskapital)

2 gillningar

Absolut, helt rätt. Men då räknade jag inte med pengarna på sparkontot eller i huset. Det är ju såklart väldigt svårt att veta faktisk statistik på allas nettoförmögenhet men jag skulle påstå att han oavsett ligger bra till sett till sina jämnåriga.

Nej, jag har inte räknat med pensionen i dessa siffror.

Endast det som sitter på ISK samt mitt sparkonto på banken.

Blev lite rädd när jag läste att du hade över 500k på ett “vanligt konto”. I slutet skrev du att det var ett sparkonto :slight_smile: hoppas du har ett sparkonto med 4% ränta och inte något kass på en storbank på 0,5%

1 gillning