Du ligger säkert över medel beror lite på om du har lån och så. Själv hade jag ca. 600000kr på sparkonto i din ålder för 22år sedan och inget lån. Döttrarna är i din ålder och dom har inte i närheten lika mycket som du.
Är det säkert att undersökningen gäller hur mycket folk sparar på Avanza, och inte totalt sparande?
Japp, det gäller de 782 miljarder i sparkapital som förvaltas på Avanzas plattform.
Jag menar att man även måste ta med belåningsgrad om man nu tvunget ska jämföra. Om tillgångarna inte täcker skulden är det ju i praktiken lånta fjädrar på Avanza.
Jag skulle tycka ni ligger över genomsnittet. Många har tvingats förbruka sina sparpengar pga förhöjd ränta och under covid tiden.
Tänk på att du alltid kämpar i uppförsbacke mot inflation och sparräntor ibland inte räcker till för att komma upp i backen så att säga.
Hej!
Jag skulle absolut gissa att du ligger långt över genomsnittet ![]()
Själv hade jag inte i närheten lika mycket som du när jag var 30 år, men det berodde på att jag vid den tiden precis lagt de flesta sparpengar på utbildningar och kurser som senare gav stor utdelning.
Har kollegor och vänner med väldigt olika nivå på inkomst och man inser att det verkligen är personbundet om man sparar, hur mycket man sparar, inte inkomst beroende. En del gör åt sina pengar nästan oavsett hur hög inkomst de har, andra som tjänar lite lyckas spara en hel del som över tid kan växa till en fin summa.
Är själv i mitten av 40-åren.
Har alltid sparat pengar ända sen jag var liten. Sparade det man fick på födelsedagar, veckopengar och senare studiebidrag och sen slutligen lön.
Minns en kompis som aldrig kunde spara något alls. En dag i gymnasiet ville han till och med låna 6kr till en dammsugare (fika) eftersom han gjort slut på sitt studiebidrag
det fick han inte.
Detta fortsatte senare i vuxen ålder. Har inte träffat honom på de senaste 20 åren, så jag får bara hoppas att han till slut lärde sig hantera pengar.
Jag började spara i fonder och aktier för 25 år sen. Det har gått upp lite försiktigt med åren, men jag har alltid varit dålig på att ta ut vinst när marknaden står på topp.
Det har överlag gått bra genom åren men det stora uppsvinget blev när jag tog ett jobb som gav flera gånger högre nettolön än jag tidigare hade haft. Satsade det mesta av pengarna i vårt husbygge men passade också på att spara mer.
Några år senare började jag satsa pengar i kryptovalutor och eftersom jag investerar på lång sikt har det gått mycket bra. Problemet med den typen av investering är hur man ska göra när det är dags att sälja och växla dem till vanliga svenska kronor. Bankerna blir bara mer och mer emot handel med kryptovalutor. Får se hur jag ska göra när den dagen kommer.
Som en lösning på detta satsade jag nyligen pengar på ISK hos Avanza på cerifikat som följer kryptovalutor. På 5 månader har pengarna fördubblats
och jag kommer inte ha problem när det gäller att ta ut dem och använda dem då det är svenska kronor skattade och klara.
Planen är att kunna betala av huslånet med dessa pengar.
Det låter ju som en ypperlig ekonomisk situation fast varför har du så mycket på sparkontot istället för på ISK?
Jag inser att du behöver buffert till ditt hus fast 580 000 kr? ![]()
Kan du inte sätta hälften i en en Global indexfond och ha hälften kvar på sparkontot så har du gjort 50% rätt vad som än sker.
Det varierar extremt mycket beroende på var man är i livet, vilken ordning man väljer att göra saker etc. Väldigt mycket är slumpen. Jag väntade mitt fjärde barn när jag var 30, någon annan kanske inte ens har träffat rätt partner eller precis börjat plugga vid den åldern och en tredje är i din situation. Ganska naturligt att just ens nettoförmögenhet vid ålder x kan variera kraftigt. Det säger dessutom lite om hur resan framåt kommer se ut när det är 40+ år kvar.
Fokusera på att ditt sparande är adekvat för dina mål och strunta i att jämföra dig med andra är mitt tips.
Jag tycker att förmögenhetsskatten borde införas igen. Då kan vi jämföra oss med alla igen…
Känner många (inklusive mina syskon) som har 0kr i sparande, jag själv har inget större sparande. Det man sparade i aktier har tappat +60% i värde och det var fan inte kul alls så motivationen till att spara har varit sådär, däremot så är jag skuldfri och har en bostadsrätt värd 300k.
Vill jag så kan jag spara 15-20k/månad men jag lever här och nu och tänker inte lägga undan mängder till sparkontot. Har jobbat med flera ensamstående vårdtagare som har dött som miljonärer och där allmänna arvsfonden gick in och tog deras förmögenhet.
Sen att man drabbades av cancer gjorde saken inte bättre, vill hitta på saker medans jag kan och har ork. Sen när kroppen inte orkar mer så kan jag lägga undan till sparkontot. Blir jag sjukskriven så kommer jag ha mer i näven än om jag väljer att gå och jobba tack vare alla försäkringar som man har.
Till TS, du ligger bra till. Jag är nöjd och vet med mig att mitt sparande ligger bra till, inte långt ifrån miljonen samt värde i villa. Skillnaden är att du är 9 år yngre än mig.
Tänker lite som dig, man ska leva här och nu. Det gör jag också, dock spenderar jag inte 15-20k i månaden utan kan lika gärna spara dem när jag kan.
Dock, vill jag någon månad spendera något extra så finns ändå pengarna där som också samtidigt har ökat i värde. Det bästa av två världar