Hej!
Jag är 35 år och har på senaste tiden känt en hel del stress över att jag ligger back i mitt sparande, jämfört med jämnåriga i liknande situation. Jag kan känna att det är rätt dunkelt hur andra egentligen har det ekonomiskt och skulle väl vilja ha lite reflektioner kring vad ni andra tänker? Hur känner andra 30-40 åringar?
Just nu har jag ca 65000 kr på ett sparkonto och ca 70000 kr i fonder. Sparat i fonder varje månad i ca 3 år.
Äger en lägenhet som jag köpte för 1 300 000, har ett lån på den på ca 1 050 000. Enligt hemmet är den i dagsläget endast värderad till ca 1 000 000. Är dock inte i ett läge där jag måste sälja den än på något år, men jag och min partner vill gärna köpa hus tillsammans inom en kanske fem år.
Jag har nu en inkomst på 38 000, vilket är markant mer än vad jag någonsin haft, så tanken är att jag kan spara ”ikapp” lite.
Eventuellt helt ointressant inlägg för andra, men kanske nån som kan relatera?
Du är i en bra situation skulle jag säga med buffert på plats och ett aktivt sparande i fonder och även lite stålar i lägenheten!
Vi är ungefär i samma ålder och har lite över 700.000:- i boendet som är värd 1,6.
Var även tvungen köpa allt nytt till hemmet för ytterligare 100.000:- vid flytten pga en sprucken relation.
Jag har nu istället efter bostadsköpet endast 20.000 ihopsparat i buffert. Ligger dock 9 tusen under dig i lön men brukar spara 8000:- i månaden.
Bor själv bor tilläggas och har haft hög sparkvot, bara för att sätta det i perspektiv till dig.
Önskar istället jag hade 65.000:- på sparkonto och 70.000 i fonder men var tvungen gå in med en betydande summa för att få lån pga min låga inkomst.
Dra in på myset lite och spara det dubbla så kommer ni kunna köpa huset inom 5 år som du nämner, hade dock själv inte vågat chansa att investerat allt på börsen med en 5 årig plan på husköp, men 50/50 kanske, men du gör ju som du vill!
Jag har många arbetskamrater som inte har råd med en oväntad utgift på 5 tusen kronor eller mindre, och ni är två också så riktigt bra jobbat. Jag tror på dig/er
Jag tror inte en ska jämföra sig för mycket med andra utan mer fundera på vad man har för ekonomiska behov och ambitioner.
men du har ju en buffert som kan hantera oförutsedda utgifter. Detta är ju super.
sedan om du kollar på ditt sparande och använder kalkylatorn på forumet. Fortsätter du spara ca 1500kr/mån så kommer du ha nästan 3miljoner när du går i pension. Det ger ju en jättefin ekonomisk situation.
Bara det faktum att du vid 35års ålder funderar över din långsiktiga ekonomi är ett bra betyg på att du troligen inte behöver vara orolig
Då gäller det att börja spara! Att börja så tidigt som möjligt och innan man skaffar barn. För sen stiger utgifterna rejält kan jag intyga! det är mycket enklare att spara innan man dragit på sig en massa kostnader och kan hålla en hög sparkvot.
En reflektion jag själv gjort är ju att man behöver mest pengar mellan säg 30 - 50års åldern. När man har en familj att försörja. När barnen flyttat har många hus och jobb med bra lön. Det löser sig ändå och det kan va dumt att spara för mycket istället för att göra roliga saker. Vad är poängen med att sluta som en trött stenrik pensionär som ändå inte orkar göra något…