Livskvalitet och ordning i ekonomin sent i livet - var ska jag börja?

Kära forum,

Var ska jag börja för att få ordning på ekonomin? Är det för sent att börja bygga upp något slags välstånd när man närmar sig 60? Med ett vanligt lönearbete? Känner mig så rådvill.

Det känns jättepinsamt att inte ha koll på det här, jag är faktiskt rätt glad att kunna vara anoym här.

Finns det seriösa, opartiska ekonomiska rådgivare? Alltså inte bara reda upp ekonomi utan hur man bygger och investerar på rätt sätt?

Jag vänder mig till er för att det känns övermäktigt att sätta mig in i allt. Har t ex läst på lite om fonder, men svårt att komma fram till vad som är optimalt för just mig. Tar tacksamt emot tips!

(Ev hör mina frågor hemma mer under Investera och spara?)

Förutsättningar
Ensamstående. Månadslön 37k. Fast anställd sedan 5 år inom administration. Inga egentliga tillgångar. 100k på banken. Inga banklån. Lite småskulder. Ev betalningsansmärkning pga någon obetald räkning när jag var långtidssjukskriven under 2023. Inga åtaganden (har vuxna barn och friska föräldrar med god ekonomi).

Jag är beredd att börja leva väldigt sparsamt för att bygga upp ekonomin. Om man tänker 5 eller 10 år – går det att bygga upp något på så kort tid?

Jätteglad för råd och tips!
/Pippi

5 gillningar

Global indexfond med låg avgift eller Lysa, spelar ingen större roll vilken du väljer.

Det mesta går men personligen skulle jag vid din ålder kolla upp på minpension kring min pensionsprognos och sen utifrån den planerat kring hur mycket som behöver sparas

1 gillning

Kanske börja med att beta av småskulderna och sen bygga upp en liten buffert att ha på sparkonto med ränta så att du har pengar tillgängliga vid oförutsedda utgifter. Därefter spara i en billig global aktieindexfond eller kör t.ex. Lysa. Alla steg, stora som små, är bra!

2 gillningar

Skulle nog rekommendera att boka ett möte med småspararguiden (eller valfri annan oberoende rådgivare), för att spara tid och undvika att göra vanliga fel. Det brukar inte gå på mycket mer än en tusenlapp eller två :+1:

2 gillningar

Om du är beredd att leva väldigt sparsamt, absolut.

Jag vet inte vad du behöver de sparade pengarna till men att spara en miljon på 10 år går absolut.

1 gillning

Varmt tack ni som tagit er tid att svara mig! Det betyder mycket att få en puff i rätt riktning (mer än ni tror).

1 gillning

Tack för detta konkreta och mycket lovande exempel! Då måste man förstås gå all in, prioritera hårt och investera. Jag vill inte spara till något särskilt än så länge utan målet är i första hand att få en riktigt god ekonomi för att - så klart :slightly_smiling_face: - friare kunna välja vilket liv jag vill leva. När jag kommit en bit på väg med ekonomin och häsan kommer jag kanske att våga sätta ord på de drömmar jag har. Men först: bort från att bara överleva.

1 gillning

Småspararguiden! Detta var nytt för mig. Det är nog exakt vad jag behöver. Tusen tack!

1 gillning

Tack för dina råd. Jag har 100k på banken just nu. Vad anser du är en bra buffert? Jag förstår att det är individuellt, men vad skulle du säga generellt? 58 år, singel, vuxna barn, hyreslägenhet med normal hyra, 37k i månadslön.

Tack för dina råd. Bra där med pensionen! Dags att ta tjuren vid hornen :grimacing:

1 gillning

Buffert är ju till för att täcka plötsliga oförutsedda större kostnader. Så:

“Vad är det värsta som skulle kunna hända?”

I ditt fall, singel med hyresrätt, potentiellt små fasta kostnader, akassa(?), (bil?) - antagligen inte mycket. Tycker 100k i buffert låter fullt tillräckligt, om något snarare för mycket som just buffert. Hur stora plötsliga kostnader är rimligt att du skulle kunna drabbas av, som inte täcks av någon försäkring eller liknande?

2 gillningar

Med 37k i lön och normal (normal var?) hyra borde du absolut kunna spara 8000 i månaden och helt utan avkastning blir det 960000 på tio år. Absolut möjligt. Som ensamstående behöver du kanske prioritera men du behöver inte leva något fattigt liv helt utan nöjen som kostar.

1 gillning

Det är aldrig försent. Du kan hinna bygga upp ett vettigt kapital på 5-10 år. Din ekonomiska situation ser inte dålig ut (skuldfri, vuxna barn och kanske en dag ett arv från föräldrarna).

Jag hade först loggat in på MinPension.se för att se vad du har där i form av allmänpension och tjänstepension.

Sen hade jag tagit kontakt med en oberoende rådgivare (dvs inte på bank som ofta tar betalt genom att rekommendera onödigt dyra lösningar, utan en sådan man betalar för den tiden de lägger ner, några tusen).

Detta för att inte tappa tid och få rätt på din plan så fort som möjligt. Ska man göra det själv och bygga upp sin kunskap så kan du tappa viktiga år, och såklart risken att man gör lite fel. Så i din situation kan jag tycka det är värt några tusenlappar för att få proffshjälp med planen. Se länk nedan till oberoende rådgivare som @janbolmeson har publicerat

3 gillningar

Tack för din input. Ekonomi är tyvärr inget man talar om i mina kretsar, så jag uppskattar stort att få bolla lite här!

1 gillning

Ursäkta, vad som är normalhyra är förstås olika beroende på en rad faktorer. Hyran är 7500 kr/måni Stockholmsområdet. Tack för detta! Så glädjande att se att det finns en väg framåt.

1 gillning

Tusen tack för detta uppmuntrande perspektiv! Framtiden har känts hopplös.Jag har låtit de tillgångar jag en gång hade glida mig ur händerna och nu vaknat upp till verkligheten. Bra du nämner att det brådskar. Har redan förlorat många år.

2 gillningar

Det går! Se över kostnadssidan?

Låter som låg hyra för att vara Stockholm! :+1:
MEN går det sänka boendekostnaden genom att hyra ut ett rum eller byta till ännu billgare/mindre hyresrätt?

Säga upp olika abbonemang?

Se över försäkringar?

Se över efterlevandeskydd på kommande pension?

Flytta tjänstepensioner/PPM med dyr avgift? Dina pensionspengar ska ju antagligen ändå växa/existera under 20-30år till innan sista pensionskronan gått åt.

Laga mat i storkok och ta med matlåda till jobbet?

Handla kläder på second hand?

Se över transportkostnader?

Se över intäktssidan! Extraknäck, övertid, byta jobb för att få högre lön, sälja saker som inte används osv.

Antar att du får ut runt 27500 så 20000 kvar när hyran är betald. Om du vill prioritera ett större sparande så går det absolut med dina inkomster.

Mina kostnader är på knappt 15000 i månaden + hyran och inkluderar minst 2000 i månaden i bensin. Vi köper också alltid den mat vi vill och dricker gärna Champagne så det går att leva skapligt “lyxigt” utan att spendera jättemycket pengar.

Vad är du beredd att avstå från idag för att (kanske) kunna njuta av om 10 år?

Två ytterkantsscenarion du inte vill hamna i om 10 år:

1. Varför sparade jag inte X? Då hade jag kunnat Y nu.
  2. Varför unnade jag mig inte XX då? Nu kan jag ju ändå inte det pga YY.
1 gillning