Nyligen gift mig för andra gången, har äktenskapsförord.
Uppvuxen på 70-talet med föräldrar om inte hade ekonomisk kunskap, intresse och aldrig givit mig en krona…
53 år, hund och tre barn (2 innan och 1 nyfödd).
Bor i en villa i Stor Stockholm, som jag har investerat mycket i för att på sikt hålla mina driftskostnader LÅGA och kunna bibehålla mitt sparande och samtidigt “leva bra”.
Två bilar, en elbil och en disel-bil.
En motorbåt, som tyvärr inte används så mycket nu med en liten bebis.
Arbetar som säljare med hög lön
Så lite som rikedoms trappan, så började det med att jag ville ha en buffert efter skilsmässan.
Och sedan har jag fortsatt investera i olika saker.
Jag hade någon idé om att sprida mitt sparande.
Fick loss lite pengar, köpte aktier för 300k som idag är värda typ 30k (köpte Sinch, SBB och Enad7, Embracer). Tyckte jag var duktig och räntan steg och aktierna föll 90%….
Köpt lite aktier och fonder under åren….
Började lyssna lite på Rika tillsammans och har styrt om lite fonder till Global Index och Fondrobot (Avanza auto6)
Så här ser mitt sparande ut idag:
Fonder, en mix av ca 10 fonder
Aktier ca 17-18 st mix inget riktigt fokus
Ca 970k har jag sparat ihop
Pension (numera har jag ingen tjänstepension från och med 2025 när jag bytt jobb)
En lägenhet som jag hyr ut, som jag köpte när priserna var som högst och räntan som lägst…
Men som med tiden kanske blir något bra, då jag har köpt den för att hyra ut på sikt få en lite passiv inkomst.
Kommer börja investera i små nystartade företag via AKKA som ytterligare en del av min “investerings portfölj”.
Så planen är att gå i pension runt 65-68, då jag trivs med mitt jobb och ser inte att jag ska gå hemma och dra ensam (Min fru kommer jobba och min minsta gå i skolan).
Men samtidigt lever jag ett väldigt konsumtionsinriktat liv.. köper prylar som en galning.
Spenderar mycket pengar på att njuta av mitt liv (som jag tycker allt är olika så klart).
Jag skulle gärna höra från er på forumet, tänker jag helt fel?
Vad kan jag göra för att kanske göra något smartare?
All feedback är välkommen.
Har inte riktigt någon att bolla dessa frågor med….
Hej, Tack… ja jag har försökt att sälja båten.
Tyvärr kanske jag vill ha för mycket vs vad marknaden vill betala just nu.
Jag har inga lån på den, men det kostar en hel del varje år…
Ska göra ett nytt försök i vår.
Det med köpstopp för prylar, det är svårare.
Men helt klart rätt.. jag har haft typ köpstopp när det var som värst med räntor och så.
Dock har jag ett nytt jobb nu och högre lön = Jag belönar mig själv med ett uppdämt “behov” att shoppa lite prylar
Om du tänker rätt eller fel är väl avhängt vad syftet med ditt sparande är, något som du inte har skrivit här. Är planen att spara pengar till pensionen, är planen att spara för att använda avkastningen för att konsumera mer, är planen att spara för att sedan lämna över pengar till dina barn? Svaren som du kommer få kommer nog skilja sig åt beroende på vilka mål du har.
Det började lite med att jag ville ha en buffert.
Sedan har jag väl kommit upp i nivå 3 av en rad olika andledningar.
Syftet nu är nog inte att “lämna” något till mina barn, även om det med stor sannolikhet blir så att man lämnar något.
Men barnen vet om att jag inte har för avsikt att lämna en krona, utan att jag vill leva för pengarna, MEN att jag gör det tillsammans med dom, en rad upplevelser tillsammans.
Det har jag även börjat med nu, så det har väl kanske med att jag ska ha råd att göra det som pensionär oxå.
Tror det blir att leva på avkastningen + pensionen.
Om jag räknat rätt på % på % kalkylatorn, så kommer jag ha 9 miljoner vid pensionsåldern 68.
Vilket gör att jag borde kunna ha en utdelning på ca. 40k i månaden + pension + passiva inkomsten på lägenheten.
Det är planen, men som mycket annat i mitt liv… kan behöva korrigeras på resans gång.
Du tror inte att du skulle få bättre avkastning på lägenhetspengarna om du sålde den och la det i en global indexfond? Har du lån på den? Vad är den värderad till? Vad får du i hyresintäkt ifrån den?
Hej, tyvärr köpte jag den när marknaden var som dyrast och räntan vår låg.
Så den har nog tappat ca 300k i värde….
Jag hyr ut den och det går runt.. så kostnaden täcks av hyresinteäkterna för lån/amotering.
Så jag får behålla den tills värdet stiger, vilket jag tror det gör om några år (det ska bli tunnelbana där).
Men tillsvidare vill jag inte ta förlusten och tänker låta den vara, då den inte “kostar” mig något just nu.
Hej, jag fick loss en summa pengar och tänkte jag måste slänga in det på börsen.
Och valde dom aktierna Men men det är läropengar nu, kan inte gråta över det.
När det gäller AKKA känns det lite kul att investera i typ startup och se vad det kan ge som komplement till det jag sparar på Avanza.
Det är tanken och att avkastningen kan bli högre, men självklart oxå risken jag tar.
Nej, men om jag skulle sälja den skulle jag inte få några pengar över.
Så säljer jag den så har jag bara en fölust.. nu har jag en kostnadsneutral lägenhet, som jag amoterar på.
Men jag tänker säkert lite fel här..
Så då kör jag på och hoppas den ökar i värde om några år när tunnelbanan kommer (är planen)
Hur ska pengarna växa från 970 k till 9 000 000 på 12 år? Du kan räkna med att dessa pengar växt till 2,5 (då är det ganska hög genomsnittlig utdelning)… då ska du därtill ha sparat i vart fall 5 miljoner från din lön? Eller du räknar in värdet i lägenehten också?
Oavsett om du har en villa utan lån i Storstockholm och minst 1 miljon på banken så kommer du klara dig rätt bra vid pensionen. I synnerhet om du haft hög inkomst en längre tid och med tjänstepension
Absolut, du ska inte gråta över sådant som redan skett, men vad lärde du dig för de läropengarna?
Jag förstår SNS’ fråga, för det låter lite som att du tänker göra ungefär samma sak igen genom att köpa ett fåtal extrema högriskaktier, som oftast går dåligt, men ibland kan ge fantastiska vinster. Typiskt sådant som kan fungera att ha med i en bred fond, men som blir ett lotteri om man inte diversifierar väldigt brett.
Jag tycker att det mesta låter rätt rimligt. Med hög lön borde det finns en rejäl tjänstepension som väntar på dig och med barn hemma så kommer det att gå pengar.
Det jag hade föreslagit är att dra sparandet från lönen först och sedan sätta av en given summa varje månad till roliga prylar. När barnen blir större minskar sparutrymmet så det kan vara värt att försöka bygga mer kapital just nu.
En miljon sparat är objektivt sett väldigt bra plus att du äger hus och lägenhet. Jag tänker att du är väldigt välbeställd och kan vara rätt nöjd med det.
Kan det vara en idé att sälja huset och flytta till lägenheten när barnen flyttar hemifrån? Då kanske du kan lösa alla lånen, få loss en massa kapital och få ner boendekostnaden drastiskt.
Tänker att det låter som att du kan “ta” en förlust på båten och är realistiskt chill nog att acceptera en förlust på den, så sälj båten, slipp bekymren, få tid över att testa dig fram “i det lilla” - vad ger dig känslan av “spänning” i vardagen, egentligen?
Satsa båtpengarna på det.
Och reagerade också på att du inledningsvis skriver att du har äktenskapsförord, är gift för andra gången (?) och inte har nån att bolla tankarna kring detta med.
Där finns kanske nånting av ett svar på alla frågor! Att försöka skapa något där du Matfa får känslan av spänning. Själv. Och tillsammans. I tankar och beslut, lite som namnet på detta forum “Rika Tillsammans”, med den du är gift med. Satsa, bortom äktenskapsförordets inhängnade område på en ny plats på er. På det som gör er rika tillsammans.
Jag är i din ålder och tycker det låter sunt att leva ett trevligt liv här och nu samtidigt som man sparar för framtiden. Spontant hade jag tänkt att den villa du har plöjt ner pengar i kanske är din största ekonomiska säkerhet. Om du upplever att din pension inte räcker till så kanske den kan bytas mot något lite mindre boende och du kan checka ut någon/några miljoner i mellanskillnad. Minns föräldrar börjar komma till åren och det är då man inser att varje extra kvadratmeter trädgård eller boyta innebär bara mer jobb dagligen och är mestadels en belastning. Hade jag varit dig så hade jag definitivt satsat på aktier med lägre risk, från storbolagslistan men med bra utdelning i ett par vitt skilda branscher för att minska risken, t ex Handelsbanken, Volvo, Astra.
Du måste själv bilda dig en uppfattning kring din ekonomi med.
• Buffert/Likvida medel
• Soliditet/Belåningsgrad
• Pengamaskinen/Kassaflödet
Att bygga förmögenhet tar tid, ofta decennier av sparande i investeringar som ger riktig avkastning (inte bostäder och annan konsumtion)
Detta innebär att det numera krävs för väldigt många att man måste hålla sig frisk för att kunna jobba längre och leva från lön till lön när kapitalet växer.
Du måste se över dina privatekonomiska nyckeltal och reglera dessa.