Nyligen gift mig för andra gången, har äktenskapsförord.
Uppvuxen på 70-talet med föräldrar om inte hade ekonomisk kunskap, intresse och aldrig givit mig en krona…
53 år, hund och tre barn (2 innan och 1 nyfödd).
Bor i en villa i Stor Stockholm, som jag har investerat mycket i för att på sikt hålla mina driftskostnader LÅGA och kunna bibehålla mitt sparande och samtidigt “leva bra”.
Två bilar, en elbil och en disel-bil.
En motorbåt, som tyvärr inte används så mycket nu med en liten bebis.
Arbetar som säljare med hög lön
Så lite som rikedoms trappan, så började det med att jag ville ha en buffert efter skilsmässan.
Och sedan har jag fortsatt investera i olika saker.
Jag hade någon idé om att sprida mitt sparande.
Fick loss lite pengar, köpte aktier för 300k som idag är värda typ 30k (köpte Sinch, SBB och Enad7, Embracer). Tyckte jag var duktig och räntan steg och aktierna föll 90%….
Köpt lite aktier och fonder under åren….
Började lyssna lite på Rika tillsammans och har styrt om lite fonder till Global Index och Fondrobot (Avanza auto6)
Så här ser mitt sparande ut idag:
Fonder, en mix av ca 10 fonder
Aktier ca 17-18 st mix inget riktigt fokus
Ca 970k har jag sparat ihop
Pension (numera har jag ingen tjänstepension från och med 2025 när jag bytt jobb)
En lägenhet som jag hyr ut, som jag köpte när priserna var som högst och räntan som lägst…
Men som med tiden kanske blir något bra, då jag har köpt den för att hyra ut på sikt få en lite passiv inkomst.
Kommer börja investera i små nystartade företag via AKKA som ytterligare en del av min “investerings portfölj”.
Så planen är att gå i pension runt 65-68, då jag trivs med mitt jobb och ser inte att jag ska gå hemma och dra ensam (Min fru kommer jobba och min minsta gå i skolan).
Men samtidigt lever jag ett väldigt konsumtionsinriktat liv.. köper prylar som en galning.
Spenderar mycket pengar på att njuta av mitt liv (som jag tycker allt är olika så klart).
Jag skulle gärna höra från er på forumet, tänker jag helt fel?