Hej!
Som nybliven “medlem” i detta forum fick jag panik. Jag inser vad dåligt insatt jag är och jag blir stressad över att jag behöver sätta mig in i så mycket. Och tid är en bristvara för mig som småbarnsförälder. Jag inser att jag antagligen blivit “lurad” av min bank, jag kanske har för hög risk, vad kan jag sälja, vad är “inlåst”, vad är skattemässigt fördelaktigt, hur vet jag om det är en indexfond om inte namnet säger det, behöver jag bry mig om valutakurser, jag förstår inte skillnaden på olika grejer och hur det hänger ihop och hur det påverkar etc listan kan göras lång…
Vad jag kan se har utvecklingen varit positiv (sen kanske den kunde ha varit bättre?) och om jag säljer av allt snabbt och börjar på ruta ett kommer jag kanske undan med blotta förskräckelsen?
Jag har inte brytt mig så mycket tidigare då jag bara behövt ta “hand om mig själv” nu med två små barn, en “fattig sambo”, skruttbil, behov av annat boende, jobba deltid och behov av pengar ser situationen annorlunda ut och jag har fått en helt annan stress över ekonomin. Kan någon vänlig själ hjälpa mig tänka kring hur får jag pengarna att räcka, hur löser vi boendefrågan på ett bra sätt?
Så här ser min livssituation ut:
Träffat min sambo sent i livet är 45 år, småbarnsförälder ( två blöjbarn) som jag har tillsammans med min sambo. Jobbat hela livet, tro mig, jag har slitit för pengarna försökt vara sparsam och jobbat mig “upp”, har ingen utbildning förutom gymnasium. Jobbar i dagsläget 50% då vi har små barn. Lön 53 000:- vid heltid. Kanske måste jag i beräkningen tänka att jag på sikt dessutom måste utbilda mig??
Vår ekonomiska situation är väldigt olika. Min sambo har två vuxna barn sedan tidigare dvs särkullbarn finns med i bilden. Särkullbarnen "klarar sig fint ekonomiskt själva, dvs eget jobb, boende mm. Har INGET sparande. Äger en fastighet värderad till 2,5 miljoner (belånad 1,8 miljoner) Lön 47 000:- vid heltid jobbar även 50% i dagsläget. Samma här ingen utbildning att tala om.
Vi bor i min sambos hus som jag förövrigt lagt in lite mer än 300 000 SEK för renovering.
Här borde jag nog skriva skuldebrev förstår jag…
Behovet är att bygga ut huset, kostnad ca 2 miljoner om vi ska anlita hjälp.
Vi har gjort all renovering själva hittills och det börjar bli kämpigt med små barn, ingen avlastning, prestera på jobb och hålla på år ut och år in… Skulle vilja kunna “njuta av småbarnsåren” som lyckligt lottad 40 + mamma, känner jag “kämpat mer eller mindre hela livet”.
Min sambos hus är så högt belånat så det finns inte så mycket mer utrymme att låna mer i dagsläget och min sambo är öppen för att jag får köpa in mig eller ge mig del i gåva. Problemet är att ger han mig det i gåva och jag betalar av sparpengar (då vi inte får ta mer lån vad jag förstår) två miljoner som utbyggnaden skulle kosta + de 300 000 SEK jag redan lagt in och han dör eller dylikt står jag där utan sparpengar, med ett lån på 1,8 miljoner och särkullbarn att lösa ut. Och att köpa in mig resulterar i skatt för min sambo.
Är det bättre jag köper ett hus själv som bara jag står på? Just nu betalar min sambo amortering och lån och jag köper mat och annat… Lite bränd sedan tidigare, vill jag helst undvika kvinnofällan som jag alltid lyckas hamna i.
Min önskan är vi får ett trivsamt boende, ett “normalhus” kostar ca 4 miljoner i vår stad och att jag inte behöver jobba heltid för att få det hela att gå ihop på några år och att våra gemensamma barn som antagligen inte hinner vara ute i arbetslivet speciellt länge (om vi dör enligt statistiken, nackdelen med att skaffa barn på äldre dagar) ska ärva mina pengar INTE särkullbarnen som ärver sin mamma och har hunnit varit ute i yrkeslivet 20 år…
Hur ska jag tänka om mitt sparande, vad kan vara värt att sälja allt eller delar?
Är det fördelaktigt att ha lite lån och lite mer sparande? Har blivit lärd att spara först och köpa sen oavsett typ av köp.
Mitt sparande ser ut enligt följande:
ISK 1 (“Pension”): ca 667 000 SEK totalt
SEB Active 55A, 476 740 SEK
Fondavg. 1.73%
Utveckling 7,13% i år ( 1 år 14,01%)
SEB Global Indexnära C USD-Lux, 117 656 SEK
Fondavg. 0,47%
Utveckling i år 14;8%
Utveckling 1 år 27,28%
SEB Sverige Indexnära A, 72 847 SEK
Fondavg. 0,26%
Utveckling i år 7,63%
Utveckling 15,27%
ISK 2: ( ca 562 000:- SEK totalt.)
SEB Active 30A, 184 900:-
Fondavgift 1,30%
Utveckling 3,74% i år
Utveckling 1 år 9,56%
SEB Active 80A, 203 605:-
Fondavgift 1,83%
Utveckling 10,38% i år
Utveckling 1 år 18,6%
SEB Dynamisk Aktiefond, 173 417 SEK
Fondavgift 1,50%
Utveckling 16,27% i år
Utveckling 1 år 30,16%
Tjänstepension och något som heter IPS (?) för totalt 147 808 SEK hos
SEB där jag inte kan se fondavgift av någon anledning.
Sparande i Lysa ( hur vet jag att det är ISK eller inte?)
574 000 SEK med 73% aktier och 27% ränta.
Sparkonto 575 000 SEK med ränta 3,75%
Aktier i företaget jag jobbar för värde 16352 USD, kan det vara värt sälja då USD är högt jämfört med SEK även om kursen gått ner något på slutet?
Jag äger en obelånad lägenhet värderad till ca 1 miljon kronor.
Jag hyr ut den i dags läget och har ca 3000-4000 SEK i vinst/mån. Behöver säljas innan året är slut.
Barnspar i Lysa i 100% aktier och lite annat.
Blev ett lite rörigt inlägg men vet inte vad som är relevant att skriva. Förtydligar gärna om det behövs!