Hej allihopa. Har blivit rekommenderad hit från annat håll och tänkte att det var läge att skriva här.
Jag kommer inom kort att få ut ett arv på ungefär 4 miljoner kr, och jag är helt öppen med att jag inte kan speciellt mycket om sparande alls, utan tvärtom är det första gången jag kommer att vara ens i närheten av att ha pengar.
Jag är i tidiga 30-årsåldern och jag har haft väldigt stora ekonomiska bekymmer under mitt liv och ligger fortfarande hos Kronofogden (främst för att jag blev långtidssjukskriven och mina inkomster totalt störtdök, men det är en långtråkig och deppig historia som jag vill lämna bakom mig nu) tekniskt sett, och har betalat tillbaka sisådär 10 000 kr/mån ett bra tag nu.
Första jag ska göra är ju att betala av mina skulder, det är ju prio ett.
Men ja, förutom det så ser det ut såhär: 30-ish år gammal, singel (more or less), bor själv i hyresrätt, har fast heltidsjobb, tjänar inga massiva pengar men med den årliga lönerevisionen i år borde jag landa >40 000 före skatt ungefär.
Jag vill iallafall kunna få se mina pengar växa och få till ett bra sparande så att jag slipper oroa mig för tillvaron framöver. Har tänkt att köpa lägenhet relativt snart men det är kanske något som jag har tänkt på inom 2-3 år snarare än tidigare, och då lär jag använda mina pengar till åtminstone kontantinsatsen, kanske lägga lite mer än det man brukar göra också.
För sparande så har jag mest kollat på typ fondrobotar som Lysa och lite Avanza globalindex-fonder som något som verkar vara hyfsat stabilt att stoppa in pengar på, och eventuellt ett sparkonto med ränta (ca. 3%) för buffert.
På grund av min tidigare obalanserade tillvaro så är jag tyvärr ganska riskavers för att jag inte vågar förlora för mycket och vara tillbaka på ruta ett, men samtidigt så vill jag ju såklart också kunna se pengarna växa så mycket som möjligt också, men jag vet också att jag inte har kunskapen ELLER intresset att hålla på med det på sikt. Klart att jag vill lära mig mer, men jag tror att ju mer jag petar runt i att hitta det som är “bäst”, desto mer kommer jag att bli fixerad och stressa/oroa mig över saker i onödan om placeringar/investeringar osv… för jag känner mig själv rätt väl.
Något annat att påpeka som många här kanske kommer att motsätta sig emot, är att jag kanske inte sparar primärt för pensionen heller, även om det är en stabil bonus om det blir en trevlig buffert att ha när man blir äldre också.
Jag kanske är pessimistisk, men jag vet att jag har familjemedlemmar som dels i tidig ålder har fått neurologiska muskelsjukdomar (genetiskt betingat dessutom, risken att jag har det/får det är faktiskt inte försumbar) som begränsar livskvaliteten märkbart redan i 40-årsåldern, och andra familjemedlemmar som gick i pension och fick flera typer av demens inom några få år som hade ansamlat sig rejält med pengar som denna inte fick någon glädje av.
Jag har inga barn eller egen familj, och vet ännu inte om det är något som ens kommer att hända, iallafall inte på ett bra tag. Sen kan såna saker absolut bli av, och då är det ju självklart omprioriteringar som kommer att vara aktuella. Men jag vill inte spara med tanke på eventualiteter, utan baserat på min tillvaro nu.
Så med det sagt så vill jag kunna spara, se pengarna växarna, men mycket just nu för att kunna leva mitt liv på bästa sätt just nu medan jag fortfarande har kvar lite ungdom i kropp & sinne och få känna att jag lever, typ.
Jag har t.ex. missat sjukt mycket i mitt liv tidigare pga psykisk ohälsa och dålig ekonomi, och har knappt kunnat resa och sådant tidigare, som ett exempel.
Vill kunna spendera pengar på mina intressen och hobbys utan att ruinera mig själv och mina finanser också såklart.
Med det sagt så vill jag inte för den sakens skull bara leva mitt liv för konsumtion, utan självklart vill jag att pengarna ska kunna gå till framtiden också om en sådan finns för mig, och att ligga bakom som ett lager av trygghet framöver.
Så med allt sånt i åtanke, har ni någon tanke om hur jag ska förvalta dessa pengar på bäst sätt? Hur hade ni gjort om ni var i min sits, osv.
Jag förstår att en del saker kanske ses som ren idioti när många av er antagligen sparar för att gå i pension tidigt, att kunna ha det fett om dom går i pension i vanlig ålder, eller ser sparande för en framtida generation som det viktigaste, jag hoppas att folk är ok med att det inte ligger högst upp på min lista just nu.
Skulle uppskatta lite hjälp!