Hej alla, jag är ny här!
Jag fick nyligen in ett väldigt stort kapital privat via företagsförsäljning. Kapitalet är så stort att jag även med en hyfsad låg avkastning (3-4 % per år) kan leva väldigt gott resten av livet och samtidigt återinvestera en stor summa varje månad.
Det är först de senaste månaderna som jag börjat sätta mig in i investeringar, och har fortfarande inte mycket kunskap.
Min fråga ; hur hade ni investerat ett stort kapital 2022 om ni vill 1) minimera risken för att förlora en stor del, 2) leva på en del av avkastningen?
Det vanliga tipset som ges är att trycka in så mycket som möjligt i indexfonder/obligationer direkt eftersom time in market är bättre än timing the market.
Jag kan dock inte låta bli att skrämmas när jag ser utvecklingen av börsen de senaste åren. Min största rädsla är att trycka in väldigt mycket i börsen, och sedan se en stor krasch där 50 % eller mer av värdet försvinner.
Scenariot här är att om man investerat på toppen 2000, precis innan kraschen, så tog det 8 år innan S&P500 återhämtade sig, och därefter kraschade den igen och det tog ytterliggare 5 år innan den igen var tillbaka på samma nivå som vid investeringen 2000.
Min tanke just nu är att fastigheter (hyreslägenheter) känns säkrare då risken för ett stort ras är mindre, och pengarna kommer in varje månad.
Därav är tanken min tanke att börja investera i fastigheter, och vänta 1-2 år för att se hur aktibörsen utvecklar sig.
Tänker jag helt fel här? Inser att det är omöjligt att förutspå marknaden, men som läget ser ut just nu känns det oerhört känsligt att trycka in ett väldigt stort belopp.
Erik, Grattis till ditt kapital! Roligt! Mitt tips som helt nybörjare visserligen är att ta det lugnt. Efter du tagit det lugnt så ta det lugnt en stund till. Jag har ett arv som jag fick för ett par år sedan (mycket pengar för mig, lite pengar för andra.) Först nu är jag redo att investera arvet. Lycka till!
@axr yes har sett denna! Riktigt bra avsnitt. Bästa jag tog med mig är att det kan vara vettigt att vänta 1-2 år och låta pengarna ligga. Men samtidigt är det svårt då det kliar i fingrarna att komma igång med investeringar, samtidigt som inflationen fortsätter vara väldigt hög.
Gör något mellanting då?
Typ investera en procentenhet av ditt totala kapital per månad.
Blir 12% per år du skyfflar in i aktier.
Skulle börsen sjunka 5%, 10%, 20% etc. så kan du öka till 2-3%-enheter.
Eller börja med två procentenheter, tar fyra år att få in allt på börsen.
Utan att vara jätteinsatt känns det som rätt mycket mer jobb och huvudvärk att köpa, äga och driva fastigheter jämfört alternativet att köpa aktier/fonder. Men för dig kanske det är känt territorium.
Jag skulle göra som AimHigher föreslår och gå in gradvis över tid. Om du puttar in pengarna under några års tid så slipper du känna rädslan för att gå all in och sedan kommer kraschen. Oavsett vad statistiken säger om historien så blir det en verklighet att hantera när det händer och ”förlorar” man hundratusentals kronor om dagen är det inte lätt för alla att sitta stilla i båten. Har man däremot en kapitalreserv så känns det psykologiskt bättre då man kan köpa in sig under en nedgång och snitta ner priset.
Du kan även starta flera olika ISK-konton och köra olika strategier på olika konton. Globala fonder i en, utdelningsaktier i en, global trendföljning i en och momentum i en, eller vad man nu vill prova. Så är man inte investerad i EN strategi och slipper kanske ambivalensen det kan medföra i olika tider.
Jag skulle kombinera de två punktera ovan, investera över tid och i olika strategier. Eftersom det passar mitt lynne bäst och jag också känner att det tar emot att gå all in nu när jag tyckte lågkonjunkturen låg runt hörnet redan innan corona då det också rådde börsyra.
Jag hade också utmaningen känslomässigt att investera allt på en gång när jag fick in en större summa pengar, men gjorde det ändå senare. Men om man följer mallportföljerna som finns här Jans blogg så investerar man ju inte bara på börsen, utan även i räntefonder, guld och kontanter. Jag tänker att man aldrig ska lägga alla ägg i samma korg (varesig det är aktier eller fastigheter). Misstänker att du även läst detta:
Grattis!
Väldigt svårt att komma med idé om hur du ska göra när man inte vet hela sanningen och vad du egentligen är ute efter. Rekommendationen borde vara att du kontaktar en ekonomisk rådgivare som kan hjälpa dig med hur du kan göra.
Lycka till!
@AimHigher fantastiskt bra tips som jag troligtvis kommer att använda mig av! Känns mycket lugnare att lägga in 2 % varje månad över 4 år än att trycka in allt på samma gång (eller uppdelat på 1-3 gånger).
Så här ser min tanke för portfölj ut i dagsläget;
40 % Hyresfastigheter utomlands, förutsatt att jag kan få iaf 5 % årlig avkastning netto
20 % aktier
20 % räntor
5 % guld/silver
5 % krypto
10 % kontant (som buffert och för egna kommande projekt)
@Anonym stort tack för input!
Min tanke är att börja testa på fastigheter med 1-2 hyreslägenheter och se hur det känns. Om det går bra fortsätter jag och försöker köpa 1-2 till det kommande året.
Det jag gillar med fastigheter är att det ger inkomster varje månad, att det är mindre volotilt än aktier och att det alltid kommer finnas efterfrågan (folk kommer alltid behöva någonstans att bo).
Även om bostadsmarknaden kraschar är det extremt sällsynt att hyror skulle gå ner.
Min tanke är att investera tillräckligt i fastigheter för att ha en inkomst varje månad som jag kan leva väldigt gott på, och sedan lägga in resten i aktier/bonds/guld och ev lite krypto.
@Stillvind yes det är ganska tufft beslut när man sitter på stort kapital om hur man ska investera det och när. Härligt att höra att du fann en bra lösning som passade dig!
Du har helt rätt med diversifiering, det jag kommer försöka med fastigheter, aktier, räntefonder, guld/silver .
Stort tack!
Tack @DanielS ! Jag har pratat med ett par olika ekonomiska rådgivare, men för att vara helt ärlig så föredrar jag nästan att få tips från andra investerare som är i samma situation.
Upplägget är egentligen ganska simpelt; jag har fått ett stort kapital som jag hoppas kunna få en hyfsad avkastning på (gärna runt 5 % iaf). Men även 3 - 4 % kan jag leva väldigt gott på och återinvestera mycket. Så målet är att kunna få en säker avkastning/inkomst varje månad, samtidigt som kapitalet växer.
Därav är min tanke att hyror från fastigheter kan ge mig en stabil månadsinkomst, medan pengarna som ligger i aktier/räntefonder etc. får fortsätta att växa.
Att äga och driva hyresfastigheter är knappast att betrakta som ”free money” utan snarare en ny karriär i ditt fall. Är du intresserad av det, eller är det bara avkastningen som lockar? I det senare fallet skulle jag rekommendera dig att hitta andra alternativ.
Jag antar att köpeskillingen ligger i ett bolag? Du kanske skall överväga att flytta utomlands alternativt lägga bolaget i träda? Om du inte redan har en skattejurist med dig så bör du ta en sittning med en sådan.
Jag sålde också ett bolag för några år sedan. Tänkte först utnyttja regelverket kring trädabolag alternativt flytta utomlands som med dåvarande skatteregler hade resulterat i 15 % skatt vid likvidation av bolaget utomlands jämfört med 53 % här hemma.
Den första tiden hade jag således diskretionär förvaltning men av olika anledningar skippade jag upplägget med trädabolag och började rodda i portföljen själv. Har nu omkring 250 bolag med fokus på högutdelande aktier.
Började i somras och har stegat mig in. Räknar med att ha investerat större delen av kapitalet i december detta år.
Det här med time in the market skiter jag högaktningsfullt i av två anledningar - jag hade aldrig förlåtit mig själv om jag lyckats pricka toppen när jag gick in - vidare tar det tid att hitta lämpliga instrument att investera i.
Mitt råd är att du funderar ordentligt kring din övergripande strategi och hur du vill ligga exponerad om ett par år. Sen får du helt enkelt dela upp den i årsplaner och slutligen i månadsplaner.
Jag brukar planera sex månader framåt med utgångspunkt i årsplanen.
Diversifiering bör vara din absolut högsta prio. Tänk diversifiering i allt: Tillgångsslag, motpart, valuta, segment, börsvärde, p/e, direktavkastning…
…eller så kan du köpa Pjätteryds Försäkrings Global Indexnära för 80 % av stålarna och sätta resten i räntefonder som alla andra här. Indexfonder har ju gått så bra…
Tack så mycket och för bra input @shield !
Väldigt bra poänger och jag håller på just nu att lägga upp en övergripande strategi. Kommer högst troligt att börja att leta efter fastigheter och sedan ta det därifrån. När det blir indexfonder/räntepapper så kommer det bli utspritt över flera år då jag absolut inte känner mig trygg med att trycka in stora summor i dagsläget.
Det här läget med oro i Ukraina skapar helt klart bra köplägen i aktier. Så länge det inte handlar om bolag med verksamhet riktad mot Östeuropa borde den potentiellt reella påverkan vara begränsad.
Jag var i precis samma situation för ett år sedan. Jag kör en ganska klassisk 60/40 (RT-portföljen+ Lysa). Jag hade inte heller mage att gå in 100% direkt, men jag gick nog in med ca 40% direkt och sedan pytsade jag in 5-10% per månad. Jag lade även denna tiden på research för att att bli trygg i min strategi. Nu är jag nästan fullinvesterad (i min 60/40-portfölj dvs), och det känns bra att jag tog det relativt lugnt.
Jag inser att riskspridningen inte blir jättemycket bättre av att sprida ut det på bara ett år, men det kändes absolut lättare att putta in mer pengar efter man fått några % avkastning på den första summan som “buffert”.
Kom dock ihåg att börsen redan var på ATH för ett år sedan, och jag hade eventuellt varit mer aggressiv efter nedgångar liknande som vi haft senaste månaden. Men det beror på hur du tror du hade reagerat om det faller ytterligare.
Bara skummat de andra svaren, jämte de råden som kommit upp hade jag unnat mig fyra möten med följande personer:
@MoaD - Moa Diseborn, Molodi och epost moa@molodi.se som är väldigt duktig coach / beteendevetare som är väldigt duktig på skiften i livet som nu sker både för dig och din familj. Moa har varit med i flera avsnitt och vi har pratat om rikedom bortom pengar. Hon har hjälpt många som har sålt sitt företag.
@RicardNylund - Ricard Nylund, Real Försäkring och Finans , E-post: ricard.nylund@realff.se. På forumet som @RicardNylund. Jag har använt Ricard och hans kollegor för att administrera våra saminvesteringsprojekt på Patreon. Ricard har varit spindeln i nätet för att lösa problem som har sparat oss många miljoner kronor i både avgifter och skatter. Det som också är bra är att värderingarna är på rätt ställe.
Jag vet att @MoaD också har jobbat tillsammans med både @HenrikTell och @RicardNylund. Så det är ett bra team av människor som hjälpt mig mycket.
Kan också varmt rekommendera att gå igenom backloggen och lyssna på relevanta RikaTilsammans-avsnitt efter en sån här livshändelse. De var ovärderliga för mig, så tack för det @janbolmeson. Trots detta tog det ändå ca ett år att landa i en strategi som jag tror på och som passar var jag är i livet. Så mitt råd är också att inte gå all-in i en strategi direkt, oavsett om det är börsen eller fastigheter. Ta tid att upptäcka vad du är trygg med.