Efter att ha sålt mitt företag har jag plötsligt ca 80 miljoner kronor på banken (pengarna ligger i ett holdingbolag) och som jag vill investera smart. Fastighetsmarknaden verkar vara en lovande riktning att satsa på, men jag är inte riktigt säker på hur jag bäst går tillväga för att maximera avkastningen och minimera riskerna. Jag är beredd att investera mellan 20-30 miljoner initialt.
Så jag vänder mig till er för att få lite input och råd! Vilka områden eller fastighetssegment skulle ni rekommendera för att få bästa möjliga avkastning? Jag är öppen för allt från bostäder till kommersiella fastigheter eller till och med industriella områden.
För att ge er lite bakgrund är jag ute efter en säker investering som ger hög avkastning på lång sikt. Jag är också intresserad av att lära mig mer om olika investeringsstrategier inom fastigheter.
Sist men inte minst, om någon av er har personlig erfarenhet av att investera i fastigheter med en liknande budget, skulle jag älska att höra era framgångshistorier eller lärdomar från era misstag. Det är alltid bra att lära sig av andras erfarenheter!
Så släng iväg era bästa råd och tankar. Jag är superpeppad på att komma igång med min fastighetsinvestering och vill göra det på rätt sätt.
@dboy Stort grattis till din exit! Jag kan startk rekommendera att ta ledigt ett tag, få perspektiv, och läsa på om olika investeringar. RT är faktiskt en grym källa.
Jag satt själv i en nästan exakt likadan sists för runt 2 år sedan. Jag sålde mitt bolag och fick loss närmare 50 miljoner.
Innan min exit så var jag helt inne på att gå tungt in i fastigheter (cirka 50 % av kapitalet). Var helt inställd på detta för att kunna “säkra” min framtid med trygga hyresintäkter som inte går upp och ned som aktiemarknaden.
Jag spenderade nästan ett år fram och tillbaka och jämförde olika alternativ för fastighetsinvesteringar. Alltifrån enstaka hus, lägenheter i UK och Spanien, till olika fastighetsfonder.
Tillslut landade jag i att det inte är värt det för min del. Avkastningen idag på fastigheter är generellt så låg att det inte är rimligt att lägga all den tid och energi för några procents avkastning årligen.
Jag kan få liknande avkastning på sparkonto, helt riskfritt.
Att ge sig in helt grön i fastighetsmarknaden med stort kapital och börja köpa på sig känns för mig som stor risk. Vädligt mycket att sätta sig in i och som kan gå fel.
Jag landade i att köra en traditionell portfölj (60 /40) och inte behöva ha all huvudvärk med fastigheter. Jag lägger min tid på att arbeta med saker jag tycker är kul istället, vilket ändå ger högre avkastning än fastigheter.
Om du enbart är ute efter avkastning skulle jag inte rekommendera att börja köpa fastigheter. Om du däremot tycker det är väldigt spännande och vill arbeta med fastigheter, lära dig allt om det och är beredd att behandla fastigheter mer som ett företag än som en investering så är det en helt annan sak såklart.
Är RT en sån fantastisk källa? Absolut att man kan få bra svar men man måste ju ha kunskap om att sortera bland alla tjommar som rekommenderar SBB. Och denna fixering vid fastigheter, var kommer den ifrån? Är det det alla amerikaner i sociala medier som gjort att alla helt plötsligt ska ha en hyresfastighet?
Oklart. Okunskap troligen.
Om man är väldigt sugen på att utveckla en eller flera fastigheter, eller leka hyresvärd, så visst. Men jag är för lat.
Hade jag haft 80 mille skulle jag puttat in stora delar k en börsexponerad portfölj med bred bas i svenska investmentbolag, globala indexfonder och kanske något mer bara för att vara lite aktiv. 4% inflationsjusterad avkastning så har man 266 000/månad att roa sig för, och hitta på andra projekt som inte är så själadödande som att binda kapitalet i en fastighet.
Jag har läst och lyssnat på en hel del både och tycker definitivt att RT är en av de bättre.
Främst podden ska sägas, sen kan forumet vara kul att läsa mer för nöjets skull.
Finns många andra källor som går mycket djupare men det blir oftast för komplext och är inte nödvändigt, även om man sitter på stora belopp.
Däremot uppmanar jag dig @dboy som sagt att ta ett halvår minst och läsa på så mycket du bara kan om investeringar och få dig en bra uppfattning om det. Kanske betala ett par olika per hour financial advisors också.
För mig var det 2 saker som lockade med fastigheter;
1 - Det ger en stabil inkomst på ett helt annat sätt. Det är mest en känslomässig del som inte ska underskattas.Att få in samma hyresintäkter varje månad som man kan leva på är en helt annan sak än att sälja av en del av portföljen, som kanske gått ner med 15-20 %.
2 - Diversifiering från aktiemarknaden och räntor.
Tror många med mig har samma anledning, men väljer också att inte köpa fastigheter tillslut av samma anledningar som mig; det är för komplicerat, och tar alldeles för mycket tid och energi för den avkastning som det ger.
Jag hade kontaktat en oberoende rådgivare på exempelvis Småspararguiden (det finns säkert andra också) för att gå igenom ekonomin och sätta upp en plan framåt, detta är ju stora summor pengar. Var noga med att det är en oberoende rådgivare, inte någon som vill pracka på dig sitt eget företags fonder (exempelvis en av storbankernas rådgivare). Välj inte en rådgivare som ska ta en del av din avkastning eller kapital löpande i avgift.
Om man är väldigt sugen på det så bör man nog dessutom stoppa sina pengar någon annanstans och sen låna till att köpa fastigheterna, för att få det att bli ekonomiskt försvarbart också. Vilket ger en helt annan riskprofil på investeringen givetvis.
1 - Visst går det, men jag tror mer det är den känslomässiga biten att veta att samma hyra kommer in varje månad, vilket är svårare att göra med en aktieportfölj. Hör gärna din input på hur du skapar ett bra och jämnt kassaflöde från en aktieportfölj, för det är definitivt något jag själv är intresserad av!
2 - Att äga fysiska fastigheter är definitivt en bra diversifiering från aktier och räntor om det är obelånat och du har tillräckligt mycket kapital (och energi) för att aldrig behöva sälja dem. Sen att det kommer äta upp tid, vara energikrävande och är svårt att få bra avkastning är en annan femma.
-Det här med att hyran kommer in varje månad är en väldigt förskönad bild av verkligheten.
Kostnader kommer inte jämt fördelat över årets alla 12 månader. Eller mellan åren för den delen heller.
Finns ju flera papper som delar ut pengar oftare än en gång per år om det nu är för lite.
Lysa har en ganska bra funktion som heter “Återkommande utbetalningar” där man kan välja en fast summa eller en viss procent (årsbasis) av nuvarande värde som betalas ut varje månad.
Du väljer vilken dag och konto det ska betalas ut till.
1 - om kassaflödet var kritiskt för mig hade jag satt upp en väldiversifierad utdelningsportfölj. Det finns gott om bolag som delat ut stadigt genom flera decennier och kriser. En helt ovetenskaplig gissning från min sida är att den genomsnittlige hyresvärden kommer att få mer strul med att få in hyror än vad min imaginära utdelningsportfölj skulle få med utdelningarna.
2 - om du köper en fastighet obelånad så kommer ju dess värde knappast att vara oavhängigt svängningar på räntemarknaden. Din fastighet kanske kan fortsätta generera hyresintäkter även om värdet på den sjunkit med tvåsiffrigt antal procent, men det samma kan ju sägas om de flesta bolag som delar ut aktieutdelning.