Hur börjar jag investera i fastigheter

Jag har under en längre tid velat investera i fastigheter av olika anledningar, dels för att det verkar som en intressant investeringsform samt att jag gillar att gå och pyssla med saker. Dessutom bultar mitt kapitalistiska hjärta för tanken på att bara äga saker.

Det jag klurar på dock är hur kommer jag lättast igång.

Jag funderar på om man skulle köpa en sommarstuga och renovera upp lite för att sedan hyra ut veckovis. Då kan jag även nyttja den själv dom veckor den inte är uthyrd och skulle det inte ge med sig så kan jag antingen använda den eller sälja den.

Skulle det gå riktigt bra kanske jag kan köpa en till och köra samma spår?

Jag har även en bostadsrätt som jag bor i just nu, tanken är att hyra ut den när det blir dags att köpa hus.

Ni på forumet som har investerat i fastigheter hur kom ni igång, vad hade ni för strategi?

1 gillning

Jag funderade flera år innan jag tills slut började att investera. Köpte en bostadsrätt centralt i Stockholm och hyr ut den. Intäkterna räcker hyran, ränta, amorteringen.

Det innebär att jag inte lägger en krona från min egen ficka samt att bostadens värde ökar förhoppningsvis.

Belånad 75%

Målet är att när belåningen ligger på 60% så kommer jag köpa ytterligare bostadsrätt och hyra ut. Men det kommer dröja ett tag :slight_smile:

Är det vanligt att föreningar i Stockholm tillåter uthyrning?

Det här är ju lite av “problemet” med fastigheter som investeringsform, det krävs en rätt hög belåning för att det ska vara värt det gentemot alternativa investeringar.
Så man måste hela tiden köpa på sig nya för att hålla belåningen uppe (eller avstå från att amortera om banken går med på det).
Belåningen medför givetvis en risk.

Vi har två fritidsstugor som vi hyr ut via Airbnb, samt en bostadsrätt vi hyr ut till en fast hyresgäst.
Uthyrningen via Airbnb kräver en massa jobb, jag skulle inte rekommendera det om man inte har ett stort intresse.
Fördelen är att vi kan lätt bruka fritidshusen själva vid behov.
Bostadsrätten kräver mindre jobb, men helt underhållsfritt är det inte, men om du gillar att fixa lite är det nog inget problem.

Det går runt ungefär som @Moa8484 säger, amortering + ränta (+ avgift), dvs de betalar sig själva.

Nej. Så till slut kommer han bli tvungen att sluta hyra ut eller sälja lägenheten iom att det verkar handlat om en Brf. Så det är inte ett långsiktigt hållbart sätt.

Finns flera brf:er som tillåter uthyrning, dom flesta kräver en avgift. Så det är inte nödvändigtvis sant att han måste sälja. Förutsatt att stadgarna inte ändras.

Glömde svara på kärnfrågan i förra inlägget, ena av fritidshusen är ett arv som vi inte kunde använda tillräckligt ofta för att motivera kostnaden, men tillräckligt ofta för att inte kunna motivera att sälja det. Så vi satte igång att hyra ut det för att täcka kostnaderna.

Så även om jag påstår att uthyrningen via Airbnb kräver en hel del jobb, så är tröskeln att börja på det här sättet ganska låg. Om du ändå funderar på att skaffa en sommarstuga för eget bruk är det väl ett ganska enkelt sätt att komma igång på

Jag tror det smartaste vore att börja med att köpa en liten hyresfastighet med 4 lägenheter och bosätta sig själv i en av lägenheterna för att direkt få lönsamhet och snabbt bygga upp kunskap innan man går vidare. Syftet måste ju vara att under en längre tid bygga upp sitt eget lilla fastighetsimperium.

2 gillningar

Det är ett bra tips, men en sådan fastighet skulle kosta 4.5-12 miljoner där jag bor beroende på löge och skick. Så jag är lite osäker på hur realistiskt det är.

Det jag funderar på själv är att köpa in ett radhus på en expansiv plats och göra om det till kollektivboende/studentkorridor. Det finns en stark trend mot kollektiva bostadsformer. Givetvis är planlösningen viktig och vissa ombyggnader kommer krävas.

Tyvärr ger detta inte längre någon anmärkningsvärd avkastning på kapital eller arbetsinsats. Min åsikt är; “Glöm det, tåget har gått”.

Som exempel hade min lokala allmännytta nyligen ett mindre bestånd (20 lägenheter) ute till försäljning i min närhet. Efter budgivning såldes det till SBB för motsvarande ~2% direktavkastning.

Ämnet diskuteras även här: Kom igång och börja investera i fastigheter och hyreshus

Håller med, ska man ge sig in i det måste det finnas något mer incitament än att bara att se det som en ren investering.

Den tid då fastigheter gick upp i värde hela tiden är av allt att döma över. Nu väntar fallande priser och högre räntor. Det kan iofs göra att det öppnas nya möjligheter men det dröjer ändå i så fall.

Tycker det låter intressant med att investera i fastigheter efter att ha läst “Rich dad poor dad” men sen tänker jag samtidigt, hur smidigt är det inte att bara ligga i en indexfond och historiskt plocka hem 7% för NOLL ansträngning? Det ska verkligen finnas en bra profit för att det ska kännas värt det med fastigheter.

Kan någon presentera ett räkneexempel där det enligt er har känts “värt det”? Jag menar inte att låta dryg utan jag är nyfiken då jag egentligen skulle tycka det var ganska häftigt att hyra ut en fastighet men det är ju så oerhört mycket komplicerat än att bara köpa en indexfond.

Högre räntor kan man ju till viss del parera med högre hyror (men ja, jag vet att det försvåras med regleringarna i Sverige).

Du kan väl räkna ganska enkelt själv.
Nyckeln är ju oftast:

1. Stor hävstång
  2. Mycket eget arbete
  3. Hoppas på värdeökning

Om det är hävstång man är ute efter går det ju att belåna en aktieportfölj.
Om man inte kan eller vill leka snickarvaktmästarrörmokarelektriker med dygnetruntjour så kostar det.
Och hoppet om värdeökning är väl just precis bara ett hopp.

Det första steget kan vara att börja med privatuthyrning. Det finns några intressanta avsnitt om detta ämnet här på RT-podden. Antingen köper du en bostad till dig själv och renoverar den till två lägenheter och bor i ena lägenheten själv och hyra ut den andra. Och sedan sätta ett attefallshus på tomten och hyra ut det med. Alternativt köper ett fritidsboende, bygger om det till två lägenheter och hyr ut en lägenhet året runt och använder den andra till dig själv som semesterboende.

Det finns mer information om du googlar på MainHome.

1 gillning

Sant, fast det kan ju finnas olika regler och krav på ett lån mot en aktieportfölj än en fastighet.
Med fördelar och nackdelar åt det ena eller andra hållet.

Det här är viktigt att komma ihåg, även om man “gillar att pula” med dessa saker hemma, så brukar hyresgäster ha en annan syn på hur snabbt dessa måste åtgärdas än man själv har.
T.ex. är man kanske inte alls sugen på att åka och låsa upp för nån som har låst inne nycklarna klockan 22:00 på en fredagskväll (sann historia).