Jag sitter i den ovanliga situationen att jag är ganska rik på bankkontot men extremt fattig inkomstmässigt. Lever på garanti-sjukersättning efter en allvarlig olycka som skedde precis efter att jag studerat klart och har inga utsikter att få en normal inkomst på väldigt många år framöver. Nu har jag fått en utbetalning på några miljoner från min privata sjukförsäkring vilket känns helt fantastiskt, men jag är osäker på hur jag ska investera den på bästa sätt. Mitt projekt att försöka få dessa pengar att räcka så länge som möjligt eftersom de mer eller mindre ska täcka upp för ett liv av förlorad arbetsinkomst. Skulle gärna höra era synpunkter på de alternativen jag har. Jag tänker framför allt på att:
Bo kvar i min bostadsrätt som jag har lån på, fortsätta betala amortering och ränta och investera pengarna enligt tex 4 hinkar-metoden med buffert, indexfonder, räntefonder osv.
Köpa en större bostad kontant, betala av alla lån och ha inneboende som gör att min boendekostnad blir så låg som möjligt.
Fördelar och nackdelar ser jag som att jag i alternativ 1 får en stor förmögenhet på pappret men inte direkt får en högre inkomst vilket gör att jag måste fortsätta leva extremt sparsamt. I alternativ 2 har jag möjlighet att minska mina utgifter genom att slippa bolånekostnader och få in lite inkomst på en inneboende men jag låser alla mina pengar i bostaden och har inte möjlighet att investera på börsen.
Vad tycker ni låter klokast? Hade ni satsat på börs-sparande, bostadsköp eller något helt annat?
Hej! Min omedelbara tanke när jag läser detta är att du sätter in pengarna på sparkonton med ränta medans du funderar.
Insättningsgarantin gäller upp till 1 mkr per bank så du behöver ev. ordna flera konton.
Som exempel är det lätt att fixa ett sparkonto på Klarna och Lunar som idag ger 2-2.25% ränta som betalas ut månadsvis. Med 1 mkr på var konto får du omedelbart en passiv inkomst på ca 4 000 utan risk. Lägg till ytterligare konton hos andra banker med bra ränta på sparkonto om det rör sig om mer pengar. Om du inte behöver alla ränteintäkterna från sparkonton till att klara det dagliga kan du använda ränteinkomsterna till ett månadssparande i t.ex. Lysa, på en gång.
Sen behöver du mycket betänketid för att lista ut vilken risk du är bekväm med, vilken tidshorisont ditt sparande ska ha och hur mycket inkomst det ska generera - och när.
Hej! Ja det är ett mycket bra råd, och faktiskt just vad jag gjort. Fick utbetalningen för ett halvår sedan och kände mig inte bekväm i att fatta hastiga beslut då, så har delat upp det på fyra sparkonton med hygglig ränta.
Eftersom pengarna just måste räcka så länge som möjligt och det inte är nånting jag kan “leka med”, så vill jag ta låg risk men ändå inte förlora alltför mycket i längden på att inflationen äter upp pengarna.
Eftersom jag har så låg inkomst så får jag tyvärr inte ta ett nytt bolån eller flytta mitt nuvarande lån om jag köper ens förra bostad, i alla fall enligt Handelsbanken där jag är kund. Annars hade jag gärna försökt att kombinera båda alternativen genom att ha kvar en del av lånet men bo större och kunna hyra ut, och samtidigt ha kvar en del för att kunna köpa stabila fonder etc. Men trots några miljoner på kontot och extremt låga levnadskostnader så är det bestämt nej från banken.
I så fall är det väl dags att skrota de idéerna och hitta nya. Kan du istället bo billigare/mindre eller få tillgång till en större hyresrätt och hyra ut rum? Kan du själv bli inneboende hos någon om du ändå tänker att du trivs med att dela lägenhet?
Att lägga alla ägg i samma korg på den svenska bostadsmarknaden känns väl ändå sådär.
Du har säkert tänkt på detta, men du står ensam med risken om en inneboende inte skulle betala hyran i tid…
Min sambo har en liknande situation idag, med relativt låg månadsinkomst samtidigt som hon ärvt en del pengar - men inte såna summor att det räcker resten av livet. Det jag tänker i den situationen är att i dagsläget utnyttja ränteinkomster till att månadsspara på börsen, våga spendera en del av pengarna för att njuta av livet, och att behålla en ganska stor summa i reserv ifall våra förutsättningar förändras. Men jag är trygghetsnarkoman!
Det är intressanta tankar! I och med att jag är så bra på att hushålla med pengar så tror jag aldrig jag riskerar hamna i en situation där jag inte har pengar till hyra etc, det är nog snarare så att jag riskerar att förlora i längden på att jag är så sparsam och försiktig när det gäller pengar. Men jag tror det är en god idé att utnyttja att man kan få sparränta för tillfället, och att också våga lägga en del månadssparande på t.ex. Lysa. Kanske försöka hitta några trevliga utdelningsaktier också. Som någon som vant sig vid att leva på nästan ingenting så känns möjligheterna nästintill oändliga nu. Men jag sätter också trygghet före det mesta så var jag än landar så kommer det inte bli några särskilt riskfyllda investeringar.
Hej och välkommen! Jag hade faktiskt rekommenderat en finansiell rådgivare eftersom det handlar om så stora summor. Du har helt rätt tänk att du vill att pengarna ska räcka så långt som möjligt men tror att det kan vara bra att få någon annans objektiva syn på det som dessutom har alla detaljer (som du självklart inte kan dela med dig av på ett anonymt forum som detta).
Beklagar omständigheten men stort lycka till med din ekonomiska plan. Jag är övertygad om att det kommer bli bra i slutändan.
Tack @Anonym. Jag har hittills vänt mig till alla miljoner ekonomi-poddar m.m. som går att hitta men du har rätt, det skulle säkert kunna vara till nytta. Har utbildning inom något helt annat själv så det är väl en god idé att fråga om råd när du nu gäller något som jag inte alls är expert på!
Håller helt med om rådet att anlita en oberoende finansiell rådgivare. Till exempel https://www.smaspararguiden.se/ som garanterat kan ge dig bra och handfasta råd.
Tack @C.R.E.A.M. Jag hann nästan bli färdig psykolog men hann inte börja jobba mer än extrajobb vid sidan av studierna, vilket gav mig noll SGI och en plågsamt låg sjukersättning. Fick ta bolån via en förälder som nu är pensionär och för gammal för att få ta nytt lån till mig.
Jag kämpade i säkert fem år med försäkringskassan, men fick ingen hjälp förrän jag fyllde 30 och då kunde söka sjukersättning, vilket också tog lång tid att få igenom. Sen hade jag en vanlig sjuk- och olycksfallsförsäkring hos Trygg-Hansa som under många år inte gav någonting, men när jag väl fick sjukersättning godkänd så var Trygg-hansa plötsligt helt okej med att betala ut.
De flesta som blir kroniskt sjuka eller är med om en större olycka är väl som tur är lite äldre och har hunnit jobba och leva ett tag, och då har man nog ett lite bättre skyddsnät med sjukpenning o.s.v. Förlorar man arbetsförmåga redan som ung och student så fungerar systemet desto sämre. Så är väldigt glad att jag behöll den där privata sjukförsäkringen.
Har du kollat upp hur säkerhetsbyte funkar? Dvs om du skulle kunna flytta nuvarande lån till ny bostad vid behov. Och i så fall utan ny inkomstprövning. Kan vara bra att veta om du vill flytta i framtiden.
Enligt Handelsbanken skulle min mamma som tagit lånet inte klara kreditprövningen nu när hon är pensionär, och då var inte säkerhetsbälte möjligt. Men kanske är värt att försöka diskutera det igen. Det skulle bara vara en belåning på typ 10-20% det gäller i så fall så med bostaden som säkerhet tycker jag själv det varit rimligt att kunna få det, men bankerna har ju sina regler.
Jag beklagar verkligen din situation! Du verkar vara en handlingskraftig och kunskapssökande person så detta kommer säkert gå bra.
Många kloka råd ovan.
Jag tror nyckeln, så långt det är möjligt, att se kapitalet du nu har tillgång till som just ett redskap för att skapa avkastning, och bara andra hand börja använda själva det arbetande kapitalet för att betala dina utgifter. Om det alls är möjligt förstås. Det vet du bäst.
Jag skulle också försöka investera på ett sådant sätt så att om du behöver ta av kapitalet så ska det trots allt vara tillgängligt. Det gör det mindre lämpligt att investera i exempelvis en större bostad för att hyra ut och mer lämpligt i att investera i en kombination av börs och räntekonto.
Om det går att överleva på den lilla inkomst du får idag går det att därifrån skissa på en framtid där du lever på sjukersättning, avkastning på kapitalet plus eventuella andra kreativa sätt du kan hitta för att skapa inkomster på kort eller lång sikt.
Om det sedan dessutom finns ett sätt att kunna återinvestera en liten del av avkastningen på kapitalet så bygger du också successivt en större pengamaskin och en rikare framtid.
Om du trots allt behöver ta av kapitalet löpande så kan du bilda dig en uppfattning om hur länge pengarna räcker här, klicka på fliken ”uttag”:
Skulle om möjligt försökt hitta något välisolerat mindre hus, med solpaneler och bergvärme. Om du inte måste bo nära stan skulle du kunna hitta ett hus för 5-600k, rusta upp med gröna avdrag m.m och därefter leva väldigt billigt.
Målet som jag ser det är att bo mer eller mindre gratis eller till och inkomstgenerarende, tänker airbnb i attefalls på tomten, kanske dela av källare för ytterligare möjligheter.
Vill man maximera letar man efte hus nära turistattraktioner som kör året runt, typ skidbackar /mountain bike/nära större sjöar/
Låga huspriser med goda chanser till veckouthyrningar till grupper som betalar allt mellan 6-12000 per vecka för boende på 4-6 personer. Lågt räknat på 20 veckor uthyrt har du då 95k per år in på ett boende, det dubbla om du kan stycka av en våning eller kommer över en fastighet med flera mindre hus.
Solceller såklart, känns givet i dagens rådande läge. Batterier till som kan laddas upp via elnätet nattetid, två cykler, sälj på morgon och kväll.
Fundera på elbil om du behöver transportera dig mycket.
Se över om tjänster som hemkörning av mat finns i området, men den biten är du nog bättre på att se över såklart.
Många här verkar peka på att få pengarna att jobba av sig självt och leva på avkastningen, tror det blir svårt om du har 30-40 år kvar att inte sänka sina utgifter till en nivå där tänkt inkomst täcker åtminstone fasta utgifter som mat, bredband och ström.
Fundera också på om du har några färdigheter som du skulle konsulta ut? Jag vet inte hur det står till men alla möjligheter är värda att utforska låter det som.
@alternativtliv, tack! Jo jag tror också att det ska bli bra till slut, känner mig väldigt mycket tryggare ekonomiskt nu i alla fall. Pengar gör en inte lycklig som det brukar heta, men det blir så mycket enklare att klara av vardagen.
Skulle helst av allt inte vilja ta alls av den stora summan till löpande utgifter, utan mer ta av avkastningen eller sätta pengarna i en bostad. Har funderat på utdelningsaktier men det skulle behövas rätt stor del av pengarna för att det ska bli en hygglig inkomst, och jag är för pessimistiskt lagd för att våga satsa så mycket på börsen. Det får bli lite mindre summor då och då isåfall.
@Jaja - har definitivt varit inne på att köpa hus också. Kör inte bil tyvärr så hade velat hålla mig inom en stad, och där jag bor hittar man inte hus för mindre än 4-5 miljoner så då måste jag lägga allt i bostaden. Men hus möjliggör ju uthyrning på ett helt annat sätt än bostadsrätt så det vore intressant på så vis. Ett alternativ hade ju varit att bo i en bostadsrätt själv och sen köpa en villa på mindre ort som jag hyr ut. Blir det en rejäl dipp i bostadspriserna känns det som en ganska bra idé tycker jag.
Tyvärr så riskerar jag förlora min sjukersättning om jag på något sätt tjänar pengar på färdigheter, oavsett vad det gäller. Det är inte ett system som uppmuntrar till att försöka att nån dag bli av med ersättningen. Det är förstås min förhoppning att det ska gå nån dag men i nuläget tar jag det lugnt och fokuserar på rehabilitering framför allt.
Förstår, ja måste man bo i en stad eller nära för att kunna leva blir det ju svårare. Skulle ändå uppmana till att kika närmre dom mindre kommunerna då priserna verkligen kan var fördelaktiga. Orter i storleken 5-15 000 invånare har sällan hus över 2.5 miljon om det inte ligger idylliskt till vid havet typ