Vågar jag ta fire, hur placerar jag klokt över tid, vad mer behöver jag tänka på?

Jag känner mig lite vilsen som så många andra då de fått en större summa. Har alltid sparat mycket, de senaste 4-5 åren ca 15000/ månad. Så jag hade även ett gediget kapital innan. Slutade månadsspara för ett år sedan då jag istället fokuserat på att placera mitt kapital. Men i ärlighetens namn så har alla överblivna slantar åkt med in på börsen eller i ett så kallat sparande. (Är en sparnörd som kan leva på bröd och vatten). Tänker att jag ska förändra mig och bli bättre på att ta hand om mig själv och omsätta pengarna mer till fördel för livet just nu.

Min mentala känsla och resa har och behöver processas för att ta kloka beslut så jag inte trilla dit och förhastar mig.

Jag har varit hos privat bakning på Nordea, vilket var ett stort misstag. Framför allt att slösa tid på att lyssna på spektaklet.

Har även en rådgivare som hjälper mig och kommit med ett konkret förslag gällande pension, försäkring och placering. men vill nu se hur ni tänker utan att ni ens känner mig.

I dagsläget har jag ca 3 miljoner på Avanza, fördelat på ca 72% globala indexfonder (avanza global och Länsförsäkringar) samt 28% Spiltan A investm.

Ca 7 miljoner sitter på olika sparkonto med genomsnitt ca 2.45 % rörlig ränta. Tanken är att delar av dessa ska placeras för skapande av mer pengar och andra ska jag investera i min framtid som jag inte riktigt är klar med hur den kommer att se ut. Det gäller framför allt ett nytt boende.

Har ca 2,5 miljoner i pensionsspar.

Har även ärvt pensioner som betalas ut månadsvis.

SEB världenfond, ca 30000/mån netto (ca 9,5 milj i 20 år).

Övriga pensioner ca 10000/mån netto 5-10år

Nuvarande lön ca 35000/mån brutto.

Har inga lån eller skulder.

Äger en bostadsrätt och en bil.

I dagsläget är mina fasta månadsutgifter under 10000 kr

Räknar att jag ska unna mig att omsätta 10000/mån i övriga omkostnader så som mat, kläder, nöjen etc. (jobbar på att inte snåla och spara vilket jag gjort länge).

Ska jag våga bryta mig loss från ett jobb jag inte riktigt känner ger mig rätt stimulans, kanske jobba när jag känner för det eller inte alls.

På vilket sätt skulle du/ni placera ett gäng miljoner för att förvaltas till att skapa mer pengar för framtiden med hänsyn till ovanstående. Det vill säga Har stora kapital, funderar på att bryta mig loss och har pensioner att leva på 20 år framöver.

Jag funderar även på SEB världenfond. Ska jag omplacera inom SEB, eller plocka ut den snabbare(minimum 5år) för att investera bättre. Tänker att då det blir mer skatt de åren i förhållande till avgiften den i dagsläget har (tror den ligger på 1.47). Hur tänker du?

Tack på förhand!

2 gillningar

Hur gammal är du? Hur länge vill du ha ”gott om pengar”? Kan du tänka dig ha mindre när du fyller 80 exempelvis?

Du har 10 miljoner i fria tillgångar, 30000 netto i 20 år i ärvd pension, fasta utgifter på 10000, inga skulder och äger ditt boende? Jag ser 0 anledningar till att du ska vara på ett jobb du inte trivs på. Du har så att säga vunnit pengaspelet redan och kan göra vad du vill.

3 gillningar

Tack Carl Johan!

Jag hänger med på att jag kommer att klara mig men vill inte tömma allt för fortsatt leverne. Jag vill även få mer avkastning för ett ännu bättre leverne samt att det möjliggör bra leverne för mina två vuxna barn. Tänker att om jag förvaltar pengarna väl till att växa så kan de få både i förtid och det som blir över när jag dör, utan att jag haft det fattigt utan att jag gjort det jag vill. Men först vill jag få det att växa till sig. Jag behöver inte spara mer men förvalta väl.

Så jag tänker att jag slutar jobba nu kommer mängden pengar räcka och bli över eller bli det som att bara knegat på med ett medelinkomstjobb.

Är fn 54 år, så jag har en del år kvar att leva, hoppas jag.

Jag vill ha det gott ställt livet ut,. Varför missa chansen till mer pengar när den finns där.

Du är 54 bast och har 30000+ från ärvd pension tills du är 74, lever på 20000(?), och har 10 miljoner i kapital, ägt boende, och eget pensionskapital. Du kan ju sluta jobba idag, ha pengar över varje månad, och dö rik som ett troll. Du verkar fråga om du behöver använda tejp för att säkerställa att byxorna hålls på plats, eller om det räcker med skärp och hängslen. Eller så har du råkat stoppa in en nolla för mycket i någon uppgift du gett oss, eller missat att förmedla att dina rörliga kostnader är 40000 i månaden, eller att du tänker köpa en herrgård.

Som svar på frågan: In med mer av kapitalet på börsen.Ta inte ut ärvda pensionen på 5 år för då får du betala statlig skatt vilket är onödigt då du uppenbarligen inte är i behov av kapital.

5 gillningar

Med den information så skulle jag säga att du kan ta steget redan nu. Hade iallafall börjat prioritera tid mer, kanske gå ner i tid på jobbet? Dags att göra sakerna som du väntat med att göra.

7mkr i sparkonto är alldeles för mycket. Du kan slänga in åtminstone 5mkr med 10 års horisont ju? Kanske skönt att köra fondrobot och skriva in hur lång sparhorisont du har så den hanterar split mellan ränta och fonder.

+1 på allt det @CarlJohan skrivit och välkommen ut i friska luften till en jobbfri tillvaro, om det är ditt mål. :smiley: :+1:

Ja, så kan nog frågan vara.

Jag kan nog inte fatta att det är på riktigt. Svårt att ta in. Men fortfarande behöver jag nog hjälp hur mycket och var ska pengarna placeras på börsen.

Slängde in de pengarna där tills jag vet vad jag vill.

Nu känner jag att det är dags att göra något åt det så att de får börja arbeta mera.

Men det är läskigt med så många nollor.

Kanske skönt att ta ett möte med “oberoende” pensionsförvaltare som de brukar rekommendera? :smiley: Undvik bankerna.

Jag håller mig borta från dem.

Jag behöver inte spara pension. Den finns redan där. Jag vill säkerställa att jag verkligen både kan spara kakan och äta den. Kakan ska vara delikat och räcka till flera.

Mitt mål var att ha god ekonomi tillsammans med min man. Att vi skulle fortsätta leva gott mååånga år. Men så tog livet en annan vändning då han blev sjuk och dog.

Nu står jag med ett fullt smörgåsbord med både sorg och lycka framför mig men vet inte riktigt hur jag ska angripa det.

Mitt sparande har hittills nästan alltid varit billiga globala indexfonder. Kan /bör jag göra på annat sätt?

2 gillningar

Jag kör det mesta i irländska etfer med utdelning i kf. Vill man bli utskriven med så slipper man källskatten med.

:sad_but_relieved_face: Jag förstår att det blev en vändning som inte var tänkt, men fint att du siktar på att fortsätta på det spåret så gott det går. Jag tror också det är vad din man skulle ha velat och att du använder era tillgångar klokt till det.

Landa i det (om du inte gjort det), ta en dag, vecka, månad i sänder och försök leva efter dina värderingar framöver. Mer går nog inte att säga utan att känna någon mer. Men jag tycker det är klokt att du ber om vettiga råd här.

Jag tycker det låter klokt att fortsätta så, speciellt med så höga pensionsutdelningar. Då kan du fokusera på det fortsatta livet och inte fastna i att grubbla över investeringarna.

2 gillningar

Du kommer inte få ett sexigare svar än att du ska placera en del i breda billiga indexfonder, och en del på sparkonto. Vissa kommer att anse att du ska placera 100% i indexfonderna eftersom du har råd att ta risk, medan andra kommer att säga att du ska placera 100% på sparkonto eftersom du redan vunnit spelet och inte kommer få slut på pengarna och inte behöver ta risk.

Var du lägger dig på denna skala är upp helt upp till din riskaptit, och jag rekommenderar verkligen att du slänger upp ett enkelt excelark för att få en känsla för vad valen innebär. Här är två brutalenkla kalkyler höftade från dina siffror med 40000 i månadskostnader med 0% real avkastning på kapital (dvs sparkonto) och 3% real avkastning (dvs väldigt konservativt antagande på börsen) där du slutar lönearbeta idag.

3 gillningar

Tack Carl Johan :folded_hands:

I dagsläget gör jag av med ca 20000 i månaden med god marginal.

Håller på att lära mig omsätta pengar mer efter mina tillgångar utan att slösa på skit.

Jag får rådet KF folksam och andra fonder/aktier med högre avgifter vilket inte legat i linje med varken mina eller min Fd mans värderingar.

Har fått ett exelark med tankar på hur och när de olika pensionerna ska eller bör tas ut i förhållande både till fire och olika skatter.

Nu ska jag läsa på dina jämförelser :heart:

Ja de är i netto.

Den på 30/mån ligger nu vilande för att kicka igång vid ev fire. Det är den jag fortfarande kan förändra i antal år dock minst 5 år. Jag kan även ändra till andra fonder inom försäkringen.

De andra har betalts ut sedan i juni.

Jag lever i ensamhushåll men har vuxna barn som jag gärna vill kunna glädja och trygga upp mera så småningom.

Jag vet att jag har världens förutsättningar men det gör det inte enklare. Vill som de flesta ha det bästa av alla världar. Nu har jag chansen. Men vad blir då bäst.?

1 gillning