FIRE eller vad ska man hitta på?

Hej,

Jag är 35 år gammal med stort aktieintresse. Jag har haft hög lön dom åren jag varit anställd och drivit eget bolag i 5 år som genererat lite pengar.

Mitt mål har varit skapa en aktieportfölj där avkastningen överstiger mina inkomster, detta började långt innan jag hört talas om fire. Jag har varit sparsam och handlat aktier för allt jag fått över sedan 15-16års ålder. Dom senaste åren har dock jag blivit bekväm och inte orkat bry mig så mycket om kostnadssidan. Detta kanske som en effekt av att kapitalet nått en nivå där 5-10tkr/mån i sparande inte har någon större påverkan på kapitalets tillväxt. Därför har jag inte längre något månadssparande för egen del utan lönen går i princip jämt ut med mina/hushållets utgifter.

Min ekonomiska situation ser ut enligt följande:

Privat kapital: 5 msek

Bolagskapital: 7,9 msek

Tjänstepension: 5,4 msek

Inkomst lön: 44 tkr netto/mån

Utgifter: 44 tkr/mån

Utöver detta så har jag tagit 3-400tkr netto i utdelning från företaget dom senaste åren och planerar att göra det framöver också. Det kan dock bli något bilbyte eller renovering för dessa pengar så inget jag kalkylerar med ska stärka kapitalet.

I övrigt har jag sambo, 3 barn, 2 bilar och en villa.

Villa Värde: 6msek

Lån: 4msek

Inga övriga lån.

I min kalkyl så har jag i princip landat mitt mål om att kunna försörja mig på avkastningen.

Detta har lett till en tomhet och en motivationsbrist som jag aldrig tidigare upplevt. Jag har alltid varit extremt driven i både anställningar och med företaget men nu känner jag mig ganska vilsen.

• Vill jag fortsätta gasa på med företaget? Nja! Varför då? Orkar jag det?
  • Vill jag sluta jobba? Njae! Vad ska jag göra då och vad sänder det för signaler till barnen.
  • Vill jag ta en anställning? Njae, bli löneslav med krav på närvaro och be om lov för att ta ledigt en fredag känns inte så lockande när man drivit eget.

Finns det fler som känner igen sig i min situation? Och hur ska man tänka framåt. Att tjäna pengar har varit min morot sedan jag började sommarjobba och nu är i man i ett läge där det inte känns som att mer pengar kommer göra någon större skillnad.

6 gillningar

Glid ett tag. Låt liv och jobb rulla på i dina hjulspår. Samtidigt ger du dig frihet att testa nya saker, tänka nya tankar och låt dig förändras.

Du kanske märker att du är nöjd med det livet du har och bara njuter av det. Eller så hittar du nya mål att sträva emot.

6 gillningar

Det finns många fler utmaningar i livet än att bli ekonomiskt färdig. Hur är det med hälsa och kondition? Kanske kan skaffa dig något mål kopplat till det. Eller bli grym på att renovera din/er bostad eller varför inte mecka med bilar. Jag är också ekonomiskt färdig men runt 50 och har nu insett att det finns andra utmaningar(likt de jag nämnt) där jag inte alls kommit lika långt som jag bör ta tag i. Bara en tanke.

1 gillning

Barnen blir nog glada om de får en förälder som är mer närvarande.

10 gillningar

Sälj bolaget och casha in. Om du tappat motivationen och har möjlighet att sluta helt ser jag inga hinder.

Hitta en eller ett par hobbies som du är intresserad av. Renovera hus, möbelsnickeri, bilar, samla på något, lär dig spela ett instrument, bli konstnär, gå på kurser, ta flygcert, en svensk klassiker (som alla andra :slight_smile: ) Bild/ljud, datorer, elektronik. Finns oändligt med grejer man kan göra. Gäller bara att hitta din grej.

Eller satsa på en av dina redan existerande hobbies och försök göra det till en business utan krav på prestation eller lönsamhet.

3 gillningar

Till barnen sänder du ut signalen att du hellre umgås med dem än att jobba, dvs att barnen är viktigare än jobbet.

3 gillningar

Ja jag känner igen mig efter en företagsförsäljning. Tyvärr inga bra tips då själv brottas med detta men startat om och får se vad som händer. Köpte boken The Art of Spending Money som jag kan reka, handlar hur man ska använda pengarna för att skapa lycka och mening igen, ge den en chans.

Mvh

UB

Känner också igen mig. När jag nådde FI tappade jag all motivation och driv. Försöker peppa mig så mycket jag kan till att vara alert psykiskt och fysiskt men det är inte alltid lätt :thinking:

Läste den boken med blandade känslor. Delar bra, delar plattityder. Men i kombination med ”Die with Zero” ger den en del ”verktyg” eller olika möjligheter till hur det går att betrakta pengar i olika skeenden i livet / stadier i förmögenhetstrappan (och fallgropar), med fokus på att du har mycket pengar :slightly_smiling_face:

Jobba deltid/konsulta inom nåt du tycker är kul eller givande eller helst både och.

Du har antagligen en hel del kompetens. Även om du inte behöver pengarna kanske människor eller världen behöver dig. Men gör det på ett glädjefyllt och mindre stressfullt sätt än när du jagade max krona per timme.

Familj, barn, hemmet kan vara värt att sätta upp på “mållistan” hur de ska se dig.

Helt ärligt så kanske du måste hitta dig själv igen, kan bli så när man börjar funderar på andra värden här i livet och inser att pengar är bara pengar. Vad gjorde du när du var yngre? inga roliga hobbies som kan tas upp? Själv har jag hittat tillbaka till åka snowboard och resa. Sedan kanske de kan vara ide och bara göra något ideelt arbete, eller stuva om och göra något helt annat? Jag har själv frågat mig vad jag egentligen vill göra här i livet, passa på och lev ut dina drömmar! Ta en långresa med familj i sommar?

2 gillningar

Finns en bra pod som heter money wise. Där de pratar med folk som gjort exit osv, hur de hanterat “problemet”.

Är själv i samma sits, knegar på 75%för jag vet inte hur jag skulle klara av total ledighet.

https://youtube.com/@moneywisebyhampton?si=V8H0W4vCLdgYY-cq

1 gillning

Titta vi är fler i samma sits. Gjorde nyss en exit.

Jag påbörjar ett coach-program med @MoaD i närtid och har startat ett annat bolag (bara för att det är kul) samtidigt som jag är kvar som VD för mitt sålda bolag.

Funderar på volontärarbete på en palliativ klinik som ligger i närheten eller börja köra pendeltåg.

Livet är ganska spretigt.

2 gillningar

Jag känner igen mig i det du skriver förutom att jag tyvärr varit så dum att jag inte sparat på börsen.

Så länge jag kan minnas så har jag alltid haft något att brinna för. Det började redan i tonåren med träning, sen blev det husbygge och sen bygga företag och golf och sen la jag många år på mina barns elitsatning i idrott. Men någon gång runt 46-47 så hade jag inget som jag brann för under några år och det var verkligen en tomhet och en försämrig av livskvalitet och lyckokänsla. Det jag saknade var att längta till dagens golfrunda eller en tävligt som barnen skulle vara med i. Det är ju att se fram emot något som gör livet roligare och jag är van att ha det så dagligen. Jag är övertygad om att de som har något att se fram emot är de lyckligaste människorna. Till slut hittade jag en ny hobby och det kändes underbart att nörda ner i detaljer och bli bra på något. Så mitt tips är att hitta något som du kan gå in i till 100%.

2 gillningar

Hej,

Bra jobbat med ditt sparande och eget företag. Men jag skulle vilja förstå hur du tänkte att du kan leva på kapitalet? Vore intressant att förstå hur du räknar .

Med vänlig hälsning,

Jag kan också relatera till det du skriver. Min slutsats så här långt är att jag fortsätter jobba på en nivå som är stimulerande för mig. Dels för att jag märker att det gör en skillnad för medmänniskor, dels för den sociala kontakten och dels för att ha en förankring i vardagen. Därutöver har jag lagt mycket fokus på hälsan, att utöka mitt sociala liv samt att lägga tid på det jag finner meningsfullt och roligt, vilket i mitt fall bland annat innebär att lära mig nya saker.

Sitter i samma sits, månadssparande känns lite meningslöst men jag fortsätter ett tag till..

Jag sa upp mig och byter snart arbetsgivare.

Mitt nuvarande arbete var inte längre utmanande, Då jobbar jag på i några år till innan jag överväger fire eller mer åt Private equity, det är för tidigt att sluta jobba redan nu :blush::man_shrugging:

Är det verkligen bara pengar på hög som varit målet? Hittar du inget i form av arbete eller företagande som känns tillräckligt givande i sig så behöver inte icke arbete betyda att man in gör någonting!
Mer närvaro och tid för de som är viktiga. Du kan hitta något som känns viktigt och givande eftersom det inte verkar finnas! Du kan lära dig nytt bara för att du tycker det är intressant eller för att du ser ett specifikt syfte i livet. Du kan utveckla dig själv!

Det kan ta ett tag om du aldrig arbetat med de tankarna i större utsträckning, men vem vill du vara , vad vill du kunna, hur motståndskraftig vill du vara och mot vad, vad tycker du är kul, vad är mina faktiska värderingar om du är brutalt ärlig mot dig själv om vad och hur du är, är du nöjd med att vara den personen?
Gå djupare på saker som
Vad det innebär det att vara en bra förälder och vad är målet med föräldraskapet? Vad är definitionen av det, när bedöms det, hur viktigt är utfallet vs syftet och viljan, hur definieras att vara närvarande och är mer alltid bättre, vad är syftet med föräldraskap etc etc ??

Ställ samma frågor om allt som är viktigt, fundera på om dina val, handlingar och spenderad tid faktiskt speglar det du tänker , känner och säger till dig själv är viktigt och prioriterat:

Lev med intention, de flesta gör det bara med enstaka saker alltför många inte alls!! Du har ju tex gjort när det gäller ekonomin , tänk dig utväxlingen du får om du lever hela livet och bygger personen du vill vara på samma sätt , med samma inställning , tydliga plan och intention!

Vid 27 års ålder hade jag uppnått allt jag drömt om sin ung, dvs utbildning, jobb, villa, partner, en son och en dotter. Det föll på plats otäckt likt hur jag målat upp mitt drömliv som tonåring.

När jag insåg det upplevde jag en tomhet. Vad skulle jag nu sträva mot? Skulle livet bara knata på nu?

Det tog faktiskt några år innan den tomheten försvann och jag hittade nya mål att sträva mot.

Om tomheten och meningslösheten känns stor och tar över livet och vardagen behöver du samtalsterapi så snart som möjligt.

Är det mer en liten gnagande känsla i bakgrunden kan det nog vara en idé att vila lite i den känslan och långsamt undersöka den. Den kan ge ledtrådar om vad som bör vara ditt nästa steg. Sedan kan du prova lite saker som verkar ligga i linje med det du tror att du vill. Kanske får du prova många saker innan du hittar rätt. Var inte rädd att välja om.

Sitter i en väldigt snarlik ekonomisk situation som dig, jag har sedan flera år tillbaka mer långtgående mål som sträcker sig högt i den ekonomiska trappan. Det gör att jag känner mig långt ifrån färdig. Känner mig absolut inte ”fattig” men väldigt långt ifrån rik. Skulle absolut kunna dra ner på jobb och aktiviteter men det skulle vara supertråkigt.

Fantisera, lyft blicken globalt och fortsätt med det som är roligt och ger dig energi och livsglädje.