Ny förvaltning enligt hinkmodell, söker feedback!

Hej allesammans! Första inlägget! Jag har passerat 40-strecket och en kombination av FOMO och mognad gör att jag funderar på att göra ett omtag på förvaltningen av mitt kapital. Kalla det medelålderskris eller något. Pengarna kommer från tillgångar som tidigt skrivits över på mig från generationen innan mina föräldrar, främst aktier och fastigheter. Dessa har realiserats och senaste åren legat i en disktretionär förvaltning hos en storbank, med en riskprofil som nog är alldeles för låg för min långa horisont. Jag tycker det har känts läskigt att sätta ihop min egna portfölj men jag kommer aldrig lära mig om jag inte tar över ratten själv, så nu är det nog dags att säga hej då till private banking. Jag älskar mitt jobb och pengarna är inte nog för att jag och min fru ska kunna sluta arbeta, så målet är förvaltning i 20+ år. Vissa av följande poster är gemensamma med frugan men jag har dragit bort hennes del. Jag har tidigare tänkt i en egen “hinkmodell” utan att ha läst forumet, så att skyffla om till den standardiserade modellen var lätt. Detta är den nya allokeringen som jag tänker mig:

Bufferthink

- 400k buffert. Lite i överkant men kommer skatta på en utdelning i år. Ska vanliga år ligga på 200k och bl.a. täcka skatten för ISK.

- 250k underhållsfond för huset. Kommer växa ytterligare men ligger i bufferthinken för det kan bli bråttom med renoveringar snart.

Bevara värdet

- 6m bostad (lån bortdraget) Belåningsgrad ca 40%. Amorteras ej.

- 1.8m inkomstpension

- 1m allvädersportfölj. Tänker mig denna som en buffert på lite längre sikt. Ny bil behövs snart. Vill också lära mig mer om att förvalta mellanriskportföljer för framtiden.

Tillväxt

- 12m indexfonder. Hur många fonder? Här vill jag vara passiv och automatisera. Mitt dagliga tankearbete ska gå åt till mitt lönearbete/företagande.

- 2m pension.

Lek

- 100k aktier av emotionellt värde.

Tankar och feedback kring detta? Vad ska jag tänka på själv?

1 gillning

Sååå efter lite mer pluggande har jag nya insikter:

EN global indexfond är inte så bred som man skulle kunna tro. Konsensus verkar vara att den bäst kompletteras med ytterligare billiga aktiefonder som investerar i andra bolag och marknader, T.ex. emerging markets. Man får helt enkelt lära sig om olika fonders innehåll. Magkänslan att dunka in hela kapitalet i en enda fond är även lite dålig, skulle kännas bättre att bygga en portfölj med fler innehav.

Sen det här med fondrobot vs egna indexfonder. Jag är misstänksam mot nymodigheter och vill lära mig själv, så egna fonder känns rätt för mig. Jag servade bilen själv I fler år innan jag började lämna in den till verkstad, att lära sig saker är kul!

Det som gör mig fundersam är riskerna att göra fel, som det ofta skrivs om. De fallgropar jag kan tänka mig är gock ganska lätta att undvika. Antingen har jag redan ganska bra koll som tycker att det här ska nog vara lätt, eller så är jag okunnig eller ignorant. En svaghet är att jag inte känner min egna kunskapsnivå.

Skulle allting stanna nu och du väntar i 20 år så tror jag att du har en stor chans att ha ganska mycket pengar? Grattis!

Hur mycket skulle ni behöva för att sluta arbeta, om ni skulle vilja det?
Vad tycker ni om i livet, utöver jobb?
Hur vill ni att er framtid ska se ut och vad skulle det kosta er (i pengar, tid, uppoffring)?
Vad drömmer ni om, som ni tänker “men det kommer ju aldrig att gå“? Vad stoppar er?

Hur stort kapital skulle du behöva för att känna “Aaah, jag har vunnit pengaspelet! Nu kan jag sikta på något annat“? Finns det en summa eller kommer det alltid att behövas lite till?

Jag kommer på en massa frågor och du kanske redan har svar på alla dess, men där kanske är en liiiten start! :slight_smile:

Tankarna på hur jag skulle kunna leva om jag slutade jobba idag har ju funnits. I dagsläget blir det lite tunnt, vi gillar guldkanten och livet nära storstaden. En dryg miljon om året vill vi kunna bränna, det är i linje med vad vi tjänar nu. Men det är ganska diffusa planer på att kanske gå i tidig pension. Eller så gör jag det inte, företaget går bra och jag lyckas hoppa upp en nivå och blir ängelinvesterare istället. Det är ju också jobb men ett annat. Frihet för mig är nog inte att sluta jobba, utan att jobba med de projekt jag vill. Jag behöver göra saker som sen hamnar i andras händer för att finna mening med tillvaron.

Konkreta framtidskalkyler har jag inte kommit in på än :slight_smile: Det jag vet är att horisonten är åtminstone 10+ år, och att jag behöver sluta betala till onödiga avgifter och förvaltare, lägga mig på lämplig risknivå och lära mig best-practice. Som jag egentligen borde gjort för 15 år sedan.