När kan man vara nöjd med sin ekonomiska situation (10+ MSEK)? |

Hej!

Jag behöver stöd… När kan man vara “nöjd”…?

Aktuell ekonomisk situation:

• Aktiebolag med bara mig som anställd konsult: 10 000 000 kr investerat i aktier/fonder + 1 000 000 kr ej investerat.
  • Privat:
    6 300 000 kr investerat i aktier/fonder
    Hus värderat kring 8 500 000 kr, 5 000 000 kr i lån
    1 000 000 kr pension
    100 000 kr kontant

Aktuell arbetssituation

• Månadslön som anställd 82 000 kr
  • Konsultarvode kring 4-500 000 kr per månad om jag jobbar på ordentligt (inkl. moms).

Aktuell familjesituation

• Gift. Hustru som jobbar deltid och helst inte vill jobba.
  • Dotter på 2 år.

Aktuella fasta kostnader

• Kring 30 000 kr per månad

Mål

• Att aldrig mer behöva jobba för att försörja mig och min familj.

Utmaningar

• Kan inte njuta av ledighet då jag upplever att det “kostar” för mycket
  • Orolig för att ej “maximera” min nu numera mycket lukrativa situation (som inte säkert varar mer än något år till).
  • Se till så att mitt arbete inte går ut över familjen.

Någon klok där ute som varit i samma situation, alltså egentligen en situation där man har ett arbete som ger “för bra betalt” för att inte maximera? Hur kan man tänka? Hur kan man finna en bra balans?

Ge även gärna feedback på min ekonomiska situation. Läge att börja tänka “stay rich” och dra ner på antalet arbetstimmar. OBS att jag knappast är ute efter en lyxtillvaro men en bekväm och trygg tillvaro.

TACK

2 gillningar

Du får nog vara betydligt mer specifik med vad du vill ha hjälp med?

9 gillningar

Varför tror du att nuvarande situation inte kommer vara mer än något år till?

Hehe, fattar. Behöver nog söka psykolog också - inser det! :stuck_out_tongue:

Önskar kommentar kring den aktuella situationen? Är detta tillräckligt för att egentligen aldrig mer behöva arbeta alt. bara arbeta för att det är kul? Hur ser ni på det? 4% regel etc. i all ära men vill höra vad forumet tänker i min specifika situation…

Nej alltså jag försökte inte vara dryg. När jag svarade så stod där bara en kommentar kring hur mycket pengar du hade i företaget och privat, ingenting annat runtomkring :slightly_smiling_face:

Sen överlåter jag det här åt experterna på forumet eftersom jag inte är företagare och inte rör mig med de pengarna, finns andra som är berydligt mer lämpliga att svara på det här.

Det som jag reagerar på är dock din frus situation som ”helst inte vill jobba”. Det lät lite märkligt, speciellt med tanke på att hon är ganska körd gällande pensionen om ni någon gång skulle gå isär.

Lycka till och grattis till en fin situation.

3 gillningar

Är tanken är att du ensam ska försörja familjen, så besparingarna ovan ska räcka för både dig, din fru, och barn? Eller har din fru också besparingar som kan användas för försörjningen, och i så fall hur mycket? Det påverkar situationen högst väsentligt.

Och hur mycket har ni vardera i pensionssystemet? Allmän pension, respektive tjänstepension? Hur lång tid till ni kan börja ta ut pensionen?

1 gillning

Tanken är ensam försörja men min hustru har ett bra jobb med 40k isch månadslön om hon skulle jobba heltid vilket hon nog vill igen sen om 5-6 år.

Vi är kring 35 år gamla. Jag har väl kring 1 mKr i pension, hustru kring 500 k.
Hustru har några 100 000 kr i besparingar.

Detta är väl det svåra gissar jag. Vi har väl alla svårt att räcka till så att säga. En grej som hjälper mig är att försöka ta nån timme runt 11-12 och ta ut vår 2 åring till parken mm…

Ok, så då blir det ca 18 MSEK / 2 = 9 MSEK i besparingar per person ungefär.

Då är ju frågan hur mycket ni förväntar er att göra av med. Med 4% safe withdrawal rate blir det 9 MSEK * 4% / 12 mån = 30 kkr/mån. Med 3% blir det 22.5 kkr/mån.

Sen får du väl skatta en del på det också om du ska ta ut det ur företaget som vinst också?

Så frågan är om det räcker? Har du någon uppskattning på hur mycket ni kommer göra av med per person i månaden?

Ta dina 16 miljoner och lägg i XACT Norden Högutdelande som delar ut 4.5% årligen. Det blir (16000000*4,5%)/12 = 60.000 kr per månad. Du kan gå i pension idag. Och ta konsultarbeten sporadiskt när det är nåt som är extra roligt. Du behöver inte dö med 100 miljoner på kontot…

Det där kan ju bli ett problem, att det är så lite pensionskapital i förhållande till besparingarna, och att det inte kommer betalas in något mer till det.

Måste verkligen vara säkra på att ni kan leva på besparingarna under väldigt lång tid (till graven), och inte förlita er så mycket på att pensionen ger något större tillskott senare i livet. Beror iofs på hur gamla ni är, och hur lång tid pensionskapitalet får tid på sig att växa via avkastning och ränta-på-ränta.

1 gillning

Tack för input!

Ja vi har verkligen inte mycket i pension vilket vi är medvetna om (egentligen tänker jag aldrig på pensionspengar över huvud taget). Något att beakta med är att jag behöver skatta bort kring 20-30% av AB pengar…

Övervägt detta men känns ovärt in the long run…

Detta är det absolut svåraste. Ibland önskar jag att konsultjobbet inte var så lukrativt då det leder till en allmän negativ stress…

2 gillningar

Ligger företagets pengar investerade i depå eller kapitalförsäkring?

Jag ser det som att du har all möjlighet att påverka din vardag! Du har lyckats arbeta ihop ett otroligt kapital där det inte är många år (om ens något) till att du kan leva på avkastning.

Det svåra är väl som du säger att avstå arbete som är lönsamt till att frigöra tid. Att räkna på alternativkostnader kan vara roligt, men det är också något som kan göra att man som människa går under. Var vill du lägga din tid?

En egen reflektion/känsla jag haft var när jag arbetade som mest med familj hemma. Det enda jag kände då var att jag ville vara hemma men tyckte att det kostade för mycket.
När jag tillslut valde att vara hemma under nästan ett år så kände jag att längtan efter arbetet var enormt stor. Så för min egna del så har en 80% tjänst varit den bästa lösningen. Vilket innebär att jag i arbetssammanhang måste säga nej till saker.
Men det är inte alltid lätt att veta vad man vill göra!

1 gillning

Vad är meningen med ditt liv? Vad är ditt mål? Du kan gå i pension idag, det är väldigt få förunnat. Men om du ändå säger nej, varför? Vill du inte spendera mer tid med familjen och hobbies? Eller vill du ha fler miljoner?

Lite korta tankar om livet

Byt kärring och skaffa en som matchar dig i ambitionsnivå så kanske du kan få en meningsfull fritid.

Börja gymma och ha samma ambition till kroppsbyggnad som du har till att driva företag…

Lite mer filosofiskt, skaffa dig andra “highs” än mer pengar… Kanske utsikten ifrån Kebnekaise är vad du söker och sen finns det ju högre berg att sikta på.

1 gillning

Jag har gjort din resa och kan bara säga att ni är för unga för att lägga av då ert kapital inte kommer att räcka. Kämpa på 5-6 år till och räkna igen.

2 gillningar

Skulle du kunna ta tjänstledigt eller kanske till och med säga upp dig från anställningen för att fokusera på konsultandet ett par år? Om du kan dra in sådana summor på en bisyssla borde du kunna gå ner i total arbetstid och öka intäkterna samtidigt om du skippar anställningen?

1 gillning

Mitt inspel är att du börjar i lite fel ände, eller i all fall fortfarande är för ospecifik i vad du vill. Pengarna är ett redskap, arbete både ett redskap och för vissa också en önskvärd syssla.

Börja med att måla upp några livsstilsalternativ som är intressanta och konkreta.

Exempel på frågor att besvara: Vill ingen av er jobba? Någonsin? Är jobb på deltid tänkbart? Hur länge? Hur ser ett perfekt år ut i ert liv? Vad kostar det? Hur vill ni bo? Vad ska tillföra värde i era liv? Blir det fler barn? Osv.

När ni vet vart ni vill är det ganska lätt att räkna på hur man tar sig dit, och hitta några alternativa vägar. :blush: Då går det exempelvis att räkna ut vilka delar i livet som behöver försörjas av kapital och vilka som helt eller delvis ska försörjas av arbete.

Lycka till!

3 gillningar