När kan man vara nöjd med sin ekonomiska situation (10+ MSEK)? |

Ekonomin ser fin ut. Rikatillsammans-programmet med @janbolmeson kan nog vara bra för dig och din fru. Lycka till! :+1:

4 gillningar

Mitt inspel utifrån vår situation där bägge är & har varit konsulter i egen firma inom IT. Vi gillar bägge vårt jobb men under hela tiden medan barnen gick på förskola jobbade vi bägge 80% (turades om att hämta tidigt) och när de började skolan ledigt alla lov och studiedagar.

Lätt värt det, beloppet/beloppen du bygger upp i företaget & privat blir ändå så stort att det inte är värt att missa möjligheterna till liv samtidigt som du jobbar. Tycker jag.

Vi tog också ett sabbatsår och flyttade iväg då vi gav oss själva (låg) lön från bolaget - fö också ett sätt att testa om man vill pensionera sig helt eller ej, samt vänja sig vid ett annat tempo & fundera på vad man eg prioriterar i sitt liv.

/Stins

6 gillningar

Detta är steg nummer ett! För att veta hur man ska allokera pengarna och hur du ska jobba framöver, måste man ha ett klart mål i sikte. Du kommer inte kunna chansa dig till en optimal lösning.

Att konkretisera era mål är den svåraste delen, och är majoriteten av jobbet för en oberoende kapitalförvaltare / rådgivare när denne träffar en ny klient.

Skulle rekommendera djupare samtal med partnern om era framtida mål samt psykolog / coach / oberoende rådgivare, för att lista ut denna delen. När den är klar borde resterande beslut vara enkla.

Jag gillar gymmet men kan inte se hur ditt tips angående att satsa stenhårt på kroppsbyggnad är relevant till tråden?:sweat_smile:

2 gillningar

Om du vill ha ut pengarna till låg beskattning, dvs enligt 5:25 regeln, så tar det 5-6 år innan du kan få ut dem. Det andra problemet är att du inte får ha verksamhet eller ens likartad verksamhet i ett nytt bolag under den tiden. Jag skulle fortsätta det ordinarie arbetet, satt bolaget i träda, köra diskret förvaltning på tex lysa, sätta upp en msek på ett konto som delar ut schablonutdelning under de 5 åren bolaget är i träda.
Förhoppningsvis är dina 15m kanske 20-25m om 5-6 år och du får ut allt till 25% skatt. Under tiden lever du ganska bra med arbete/lön + 200k Utd/år.

Nej allmänt, driven nog att bygga ett sånt liv och sen bara ge “i pension” långt innan 50… Som jag skrev lite efter, kanske bygga en meningsfull fritid är värt att börja tänka på redan nu…

1 gillning

Får man fråga vad du jobbar med som tillåter 500 000 kr i konsultatvode per månad utöver en välbetald heltidstjänst? Det är väl i princip bara advokater som kan fakturera dom nivåerna (>3000 kr/h), men det hade förutsatt att du jobbar Två heltidstjänster… det kanske du gör? :slight_smile:

Om ni är runt 35 hade jag nog stretat på några år och sen kanske trappat ner successtivt och smakat på vad den nya lediga tiden medför/tillför livet. Grattis till en väldigt fin ekonomi oavsett hur du väljer att göra framåt!

1 gillning

Jag tror heltidstjänsten är konsult i eget företag.

Nja? Det står ju uttryckligen 82 000 kr i månadslön som anställd. Det är då inte i det egna konsultbolaget som jag tolkar det.

Mycket vill ha mer😃

Men det finns väl garantipension? Så pensionen blir väl inte 0kr direkt?

OBS: har inte koll kring pensioner eller hur mycket garantipension ligger på, men tänkte att det borde väl ändå finns en viss pension som kan stötta även om man slutar jobba i tidig ålder.

Ja, det stämmer nog.

Lite lustig combo ändå, 18 MSEK i besparingar och garantipension. :smiley:

Du vill aldrig mer jobba men kan inte vara ledig? :sweat_smile:Vad ska du göra när du slutar jobba då,
Kanske terapi vore nåt trots allt

1 gillning

En tanke jag haft men trivs bra som anställd och har en mycket tryggare tillvaro där som det ser ut idag.

Har snittat cirka 80 timmars veckor så ja har väl i stort två heltidsjobb men det ena med mycket flexibla arbetsförhållanden.

Har ett kontrakt som fn är extra kryddat :slight_smile:

Det räcker gott, om man klarar av att leva på den avkastning som kapitalet ger. Det är en avsevärd summa.

1 gillning

Notera att det sparade beloppet är för två personer, med barn, och väldigt liten pension. Dessutom ska det beskattas när det tas ur bolaget.

Jag fick det till ca 30 kkr/mån per person vid 4% safe withdrawal rate, och 22.5 kkr/mån vid 3%. Se mitt tidigare inlägg angående det. Men då hade jag inte räknat på att det ska beskattas när det tas ut bolaget, så det blir lägre än så i praktiken.

Så jag är inte så säker på att det räcker. Men det beror ju iofs på vad man har för förväntade utgifter per person, vilket vi inte vet i det här fallet ännu.

Du kan få 4,1% riskfritt på ett rörligt sparkonto idag… 4,5% per år är verkligen inget att hänga i julgranen längre, speciellt inte om det är utdelningar då dessa kan försvinna. Jag skulle rekommendera korta företagsobligationer typ Spiltan Räntefond, där kan du i nuläget få typ 7-8% per år med en betydligt mindre risk.

Först o främst, stort grattis till en fin ekonomisk sits! Och så härligt att du vill vara mer med din familj.
Om jag var du hade jag nog valt att ta hjälp, kanske kbt för att komma över redan.
En ekonomisk coach skulle också kunna känns skönt att snacka med! (Oberoende såklart!)

2 gillningar