Gå i pension före 50

Hej
Jag är halvvägs kapitalmässigt med att ha så pass mycket att jag skulle kunna köpa bankaktier och leva på utdelningen från dessa (tips på utdelningsportföljer tas också emot), förhoppningsvis kommer jag dit snabbare tack vare affärer på börsen. Då detta är inget man kan spara ihop via löner.
Jag har börjat inse att jag kan vara närmare målet än jag trodde från början och vill vara väl förberedd. Vissa frågor snurrar redan i huvudet.
Vad får det för konsekvenser att checka ut från arbetslivet före 50 års åldern? Vet inte om man kan kalla det förtidspension då jag inte får ut någon pension så tidigt.
Jag förstår att min allmäna pension och min tjänstepension kommer minska. Dock så kommer utdelningarna vara så pass stora att det kvittar med mindre pension, jag ser vad prognoserna för pensionen är samt hur mycket jag skulle kunna få i utdelning. Förutom att man förväntas jobba ännu längre för den allmäna pension.
Bortsett från pensionen, får utcheckningen några andra konsekvenser?
Man är jo fortfarande i systemet tänker och har rätt att nyttja vården och annat, vid behov. Eller missar jag något?
Ska man räkna med huvudvärk från skatteverket när man är nästan nolltaxerare ?
Detta är mitt första inläg här :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Om jag var du så skulle jag betala för en ekonomisk oberoende rådgivare, definitivt värt att lägga några tusen på detta minst en gång i livet inför en så stor förändring.

Det blir svårare att få ett bolån, så värt att låna upp pengar om du äger ditt boende och har låg belåningsgrad annars kommer pengarna vara låsta i bostaden resten av livet.

Du tappar din SGI, så du kan inte få sjukpenning, och du får den lägsta föräldrapenningen. Även om du kan försörja dig på kapitalinkomster så är det potentiellt förlorad inkomst.

Inte alls säkert att du skulle tjäna något på utdelningsaktier jämfört med en global indexfond som du säljer av kontinuerligt, t.ex. rullande 5 års utgifter. Räkna på det ordentligt.

3 gillningar

Välkommen till forumet! En direkt konsekvens att bli ”förtidspensionär” är att eventuella jobbförmåner försvinner direkt. Många arbeten har tex friskvårdspeng, som gör det hyfsat billigt att träna (endel jobb upprätthåller till och med enklare gym). Vissa andra arbeten ger kanske en tjänstetelefon som du får använda privat och/eller en dator/surfplatta.

Dessa kostnader måste du ha med i kalkylen om du checkar ut i förtid.

Bara friskvårdspengen gör det för mig värt att köpa årskort på det lokala gymmet, vilket jag förmodligen skulle dra in på om jag var på gränsen till fire.

Med hänsyn till ovanstående är det ibland värt att jobba ett par år extra.

I diskussionerna om FIRE här på forumet har det ju framkommit rätt tydligt att:

1. Det är en bra sak att uppnå en viss ekonomisk nivå. På den nivån kan du välja om du ska jobba och hur mycket och vad du ska jobba med.
  2. Det är inte alls självklart eller alltid önskvärt att faktiskt sluta arbeta helt och hållet.

Till detta skulle jag lägga till ytterligare två ”sanningar”.

1. Det är en fördel att ha en bra teoretisk utbildning om man ska vilja och orka jobba länge, oavsett ekonomisk nivå.
  2. I Sverige finns en sorts ”arbetskult”. Många har arbete som livsstil. Gruppen som lever av andras arbete och ägnar dagarna åt att spela golf är betydligt större på vissa platser i världen. Sedan kan man ju alltid ha två bostäder och välja boplats utifrån årstid.

Leva på utdelningen från bankaktier? Du tänkte typ att 6-9 procent (eller vad det är bankaktier idag ger) finansierar dina utgifter och därmed ser du kan gå i pension? Typ “om jag bara köper Swedbank med 9 procent direktavkastning räcker det för att finansiera mina utgifter”?

Välkommen till forumet! :smiley:

Det finns mycket vettigt här på forumet i underkategorin FIRE. Så länge matematiken hänger ihop är det förmodligen lugnt, men jag skulle inte lägga allt i banksektorn. Snacka om att sitta i en lite båt utan åror…

Andra konsekvenser än pensionen: Den där sköna stressen blir du utan. :wink: Skämt åsido, jag tänker mest på kreditvärdighet. Det är svårt att få lån och det gäller ju även om du vill backa eventuella barn som medlåntagare till deras bostadslån etc. Skaffa gärna extra kreditutrymme innan du drar pluggen. Passa gärna på att göra större renoveringar innan, även om ROT och RUT även kan dras på ISK-schablonen.

Skamlös reklam, om du vill ha några inpass från en som gjort det:

https://www.youtube.com/@FIREpåsvenska

3 gillningar

Nu vet jag inte vilken årsinkomst du tänkt leva på men du kommer knappast att nolltaxera om du tänker leva på utdelningar från ISK-konto(n), då de också beskattas.

1 gillning

Hur gammal är du idag? Hur stort kapital har du? Hur är det placerat idag? Varför skulle enbart bankaktier vara en bra placering?

1 gillning

Måste man ha en anställning för att få göra ROT- och RUT-avdrag? Eller missförstår jag som vanligt…?

Man behöver ha inkomst i inkomstslaget tjänst som är minst lika stor som skatten man vill dra av.

Oj.

Det hade jag ingen aning om.
Min gamla mamma har fått ROT-avdrag flera gånger de senaste åren, trots att hon är pensionär och alltså inte har någon tjänst. Men då måste något ha blivit fel. Hoppas att hon inte blir återbetalningsskyldig.

Det finns inga direkta konsekvenser förutom att du blir fri från arbete.
Långsiktigt så får du mycket lägre pension såklart.
Kör hårt och tveka inte.

1 gillning

Pension beskattas väl i inkomstslaget tjänst.

3 gillningar

Nej. Men om man gör större renoveringar så hjälper inkomst av tjänst.

Nej. Men om man gör större renoveringar så hjälper inkomst av tjänst.
Inkomst räcker.

Nej. Vilket bevisar att det är inkomst som gäller och inte inkomst av tjänst. Pension är en inkomst, precis som schablonavkastningen räknas som en.

4 gillningar

Hur menar du här? Går det att dra av ROT-avdrag på kapitalinkomster?

Beskattning sker i inkomstslagen tjänst och kapital. Att något beskattas på ett visst sätt betyder inte att man behöver vara anställd.

Kan Rot/Rut dras på isk? Hur funkar det?

Som jag läst och förstått det så räknas schabloninkomsten för ISK som lön i förhållande till ROT-avdraget.

Schabloninkomsten ses som inkomst, återigen, som jag förstått det efter diskussioner här och efter fingerade tester via skatteverkets räknare.

ROT och RUT baseras på inkomst. Inte på inkomst av tjänst.

Sedan är det för de flesta så att de har mer i andra inkomster, så det spelar mindre roll, men är man helt utan inkomst så kan det vara läge att gräva mer i det.

Jag gjorde ROT-arbete i höstas just för att kunna dra det under mitt sista arbetsår, men insåg i år att det ju inte var riktigt så bråttom för en mindre grej (arbetskostnad ~20k).

från skatteverkets sida:

Rot och rutavdrag är skattereduktioner som räknas ihop och är högst 75 000 kronor per person och år. Rotavdraget får dock högst vara 50 000 kronor per år. En skattereduktion innebär att din slutliga skatt minskar med ett belopp som motsvarar det du får i skattereduktion.

Skattereduktion alltså. Inte skattereduktion av tjänst/lön.

Sedan kommer detta:

Summan av skattereduktionerna får inte överstiga summan av kommunal inkomstskatt, statlig inkomstskatt, fastighetsavgift och fastighetsskatt. Skattereduktionerna räknas av mot din skatt i en bestämd ordning.

Så, man “behöver” ju utgifter där också. Betalar man inget av detta blir det svårt. Personligen betalar jag fastighetsskatt och statlig inkomstskatt (till vilken ISK-skatten räknas då).

1 gillning

Skatteverket har en räknesnurra för ROT och RUT

1 gillning

Tack.

Nu vet jag att jag måste kontakta Skatteverket innan jag ansöker om ROT eller RUT. Hade ingen aning om att det var så extremt komplicerat.

Du måste inte kontakta dem innan. Däremot behöver du veta att du har inkomst etc som det finns att göra avdrag ifrån.

Eller missförstår jag dig? Menar du innan FIRE? Men FIRE brukar betyda att man har inkomst av kapital… :thinking:

Idag hanteras ROT normalt genom utföraren. De drar av det och rapporterar in det, med förbehållet att om du inte har nämnda rätt till avdrag så kommer det en faktura på resterande belopp senare.

2 gillningar