Övertyga mig om att fortsätta jobba (?)

Hej!

Har varit aktiv här tidigare men det var ett bra tag sedan. Suttit här länge och vridit och vänt på situationen och jag har svårt att riktigt komma till skott med beslut. Tänkte se om någon här har lite tankar/kommentarer.

Kortfattat:

Nuvarande nettoförmögenhet på runt 90MSEK, varav lite över 80 placerat i aktier/fonder/sparkonto. Vill inte gå in på detaljer men kan säga att en andel har funnits rätt länge och det blev ytterligare ett tillskott för några år sedan. Placeringarna är väldigt konservativa.

Inga skulder, har avbetalt hus med rimligt låga driftskostnader.

Drar in runt 50’ netto i månaden från jobbet.

Det jag kämpar lite med är varför jag ska arbeta över huvud taget. Finns inga planer att sätta sprätt på några större pengar annat än trevliga resor, bra mat och annat men ser inte att detta kommer att bli mer än en tredjedel av bara avkastningen på kapitalet framöver.

Men det är svårt att släppa sargen; för de flesta av oss är det ju helt normalt och bara “vad man gör” att gå till jobbet och tjäna pengar. Dock så tycker jag inte arbetet är särskilt roligt eller utmanande längre. Har en uppsjö av hobbies och fritidsaktiviteter att ägna mig åt så sysselsättning för att må bra mentalt saknas inte.

Finns det NÅGON anledning över huvud taget att fortsätta att jobba på som vanligt här? Rent objektivt kan jag inte riktigt se det men samtidigt är det en stor mental omställning att göra en sån radikal förändring i livet.

1 gillning

Grattis till en fin ekonomisk situation! Hur skulle alternativet se ut? :grinning:

Hur ser ett rikt liv ut för @ekkitpang? Vad tycker du om att göra?

Jobbar du just nu för att tjäna mer pengar?
När har du då fått tillräckligt med pengar?

Hur vill du att världen ska minnas dig?

Grattis till en god ekonomisk förutsättning att leva det liv du vill framgent! :blush:

4 gillningar

Nej. Om du känner så finns det ingen anledning.

Eftersom ekonomin inte är en anledning behöver du fundera på andra. Tex det sociala att träffa arbetskamrater. Vilket inte blir ett problem om du har sociala hobbies.

En annan aspekt kan va att känna sig behövd och nyttig för något eller någon. Känner man ändå inte så för jobbet kanske man gör bäst i att vara nyttig där det behövs någon annan stans.

Ytterligare en anledning kan va att man behöver rutinerna för att inte bli en apatisk soffpotatis. Men har har man en aktiv fritid och inte behöver rutinerna försvinner det argumentet också.

Så ja. Om dina fritidsintressen uppfyller dessa behov så säg upp dig och gör mer av dem istället.

4 gillningar

Tack för svar!

Jobbar jag för att tjäna pengar? Tja, det är väl i princip det som är kvar nu eftersom jag inte tycker själva arbetet tillför någon mening längre. Det tar bara mot en del att bara säga nej till 50 papp i månaden oavsett hur mycket man redan har. Men det leder lite in på den andra delen, vilket är att jag märkt att oavsett hur mycket man samlat på sig så känns det som om man bara vill ha lite mer “för säkerhets skull”. Vilket är ganska fånigt i denna situation.

Så svaret på “tillräckligt med pengar” är väl för 40-50 miljoner sedan om man ser det rent praktiskt och objektivt. Emotionellt så skulle det kännas bättra med “lite mer” även om jag är medveten om att det aldrig tar slut då.

Hur ska världen minnas mig? Jag försöker alltid hjälpa de jag känner/träffar på många olika sätt med allt möjligt så hoppas att jag i slutändan tillfört något positivt. Mer än så behöver jag inte riktigt.

Angående ett liv utan jobb: skulle bara bli mer av det jag tycker om att göra på fritiden men ofta saknar tillräckligt med energi för. Vill inte gå in i detaljer på just vad det är men det är ganska kreativa och givande saker med en hyggligt bra social komponent och mycket friluftande.

1 gillning

Grattis till din situation!
Känner du inte att jobbet ger något så varför fortsätta?
Du kanske kan börja med att gå ner i tid för att känna på det?
Byta till ett mer givande jobb?
Vidareutbilda dig till något du brinner för?

Jag hade köp en skogsfastighet och pysslat med den men även lagt tid på huset.
Kanske läst lite historiekurser och försöka doktorera inom historia.

Vad tillför arbetet i ditt liv?
Vad är det du vill hålla fast vid?

För mig, som ännu inte nått mitt sparmål på 1M, är det lite svårgreppbart att hålla fast vid något som man inte trivs med fastän man inte måste.

2 gillningar

Du skriver inte hur gammal du är, men oavsett, om jag vore i din sits hade jag sagt upp mig för länge sen.

10 gillningar

50=600/år Papp (brutto?) är bara 0,6% av din totala existerande förmögenhet.
Marknaden rör sig mer än så på en dag. Du behöver inte jobba för ekonomiska skäl.

Nej. Gör något du tycker är kul istället. Du behöver inte avlönat arbete.

7 gillningar

Nä. Är det korta krassa svaret.
Men ordvalen i inlägget (ÖVERTYGA. Varför ska någon övertyga dig om något alls?!) väcker tanken att du kanske hade haft glädje av att gräva lite i dina tankar och känslor om pengar, meningen med livet, vad ett rikt liv innebär osv - kanske värt kontakta @MoaD?!

5 gillningar

Ja, jag har räknat på det om och om igen och skulle jag kunna förbättra avkastningen på kapitalet med 1% genom att plötsligt ha en massa tid för det så skulle det ju betala bättre än arbetet. Men då har jag ännu en gång snöat in mig på detta att ständigt försöka bygga en större hög. Ärligt talat behövs ju det inte.

Arbetet tillför senaste 2-3 åren i princip ingenting. Jag är väldigt erfaren/senior inom fältet och det är tyvärr inte så mycket “nytt” att upptäcka/göra inom mitt område, i alla fall inom den branschen jag har expertis. Det är mer gradvis små förbättringar men inget som är riktigt utmanande eller spännande. Visst kan jag byta bransch men om jag inte behöver och inte känner suget så varför?

Ålder är, tja, ett par årtionden till normal pension.

Kom att tänka på en sak jag faktiskt tycker om med jobbet: det är när man kan göra en förbättring som gör någon annans vardag bättre. Men det kan man ju göra på andra sätt med naturligtvis.

Tja, jag skrev medvetet “övertyga” för att se om det faktiskt finns några motargument / anledningar jag inte tänkt på.

Men ja, du har helt rätt att lite introspektion vore på plats och har funderat på att prata med Moa om det.

1 gillning

Ja. Introspektion med lite tankespjärn utifrån vore säkert givande.

Och det gläder mig att du var medveten i ditt ordval - samtidigt som jag kvarstår i min reaktion till ordet. Men så har jag numera ganska lite till övers för begreppet i stort. Att övertyga eller övertygas skaver för mig av någon anledning. Det känns som ett begrepp som underförstått innebär en typ av våld, att man vrider och vänder på någon annan utan att vederbörande är medveten om underliggande motiv.

Kontakta Moa du! Och lycka till!

1 gillning

Fråga dig själv vem du är idag i dina egna ögon och i andras ögon

Ställ samma frågor om du slutar jobba. Vill du vara den personen - i så fall sluta jobba. Om inte, fortsätt

Fattar jag rätt att du har 90 miljoner i tillgångar?
Nä, jag kan inte förstå varför du skulle fortsätta gå till ett jobb du inte trivs med…
Lev på bankräntan och ägna dig åt din hobby istället.

2 gillningar

Nej.

Jag tänker inte ens försöka hålla dig kvar vid kvarnen.

Sluta.

Gärna bums.

Njut. :smiley:

10 gillningar

Det beror på om du nått ditt mål, hur mycket du planerar att spendera i relation till tillgångar.

90MSEK kan man använda ganska snabbt beroende på var man tänker ha fastigheter osv.

Vad är målet?

Tja, har inga önskemål om flådiga hus eller dyra bilar. Låter som en mardröm att ha flera fastigheter att behöva tänka på.

Målet? Kanske att ha ett någorlunda trevligt liv och försöka göra det lite bättre för andra man kommer i kontakt med.

7 gillningar

Det låter ju inte jättedyrt men det beror på vad det innebär.

Om du har nått målet ekonomiskt och jobbet inte ingår i själva målet eller målbilden, varför vill du bli övertalad att lönearbeta?

2 gillningar