Jag har nog så långt bak i tiden jag kan minnas tillhört den mer högpresterande skaran individer i de sammanhang jag befunnit mig i. Alltid värderat prestation högt både hos mig själv och andra människor i min omgivning.
Såhär i efterhand står det bortom allt rimligt tvivel att drivet som resulterat i att jag varit högpresterande i grund och botten kan härledas till en övertygelse om att själv vara mindre intelligent än många i min omgivning. Jag har alltid upplevt mig få använda både lim, spik och silvertejp för att information inte ska rinna av mig likt smöret i en teflonpanna.
Lösningen på detta uppenbara handikapp har helt enkelt varit att anstränga mig och arbeta hårdare än alla runtomkring mig - ofta med önskat resultat men på bekostnad av både fritid och eget välmående. Under universitetstiden gav sig denna typ av kompensation uttryck i form av att jag spenderade kvällar och helger med näsan i studielitteraturen medan kurskompisarna var ute på stan och festade. I arbetslivet i form av att jag inte sällan varit först in och sist ut på kontoret. Gjorde det där lilla extra. Alltid var minutiöst förberedd inför varje möte.
Jag valde prestation framför allt annat i livet.
Men. Under det knappa decennium jag spenderat som anställd i både små och stora bolag i näringslivet har saker och ting gradvis förändrats. Den glöd jag en gång besatt och som drivit mig till att prestera på topp har sakta men säkert tynat bort. För varje år jag bytt min tid mot pengar har syret runtomkring mig blivit en alltmer framträdande bristvara. Den inre lågan har slocknat.
Högst motvilligt kan jag erkänna att jag numera nästan alltid finner mig göra precis det som krävs av mig. Inget mer. Inget mindre. Jag jobbar i stort sett aldrig övertid längre. Jag tillåter mig plötsligt komma relativt oförberedd till möten. Jag utstrålar numera ungefär samma engagemang och entusiasm för mitt arbete som personen i disken vid närmsta postombud när hen möts av ytterligare en uppsättning avslutande siffror i ett kolli-id.
Jag inser att jag gått och blivit det jag aldrig i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig för ett antal år sedan. Jag har blivit en quiet quitter.
Jag har försökt gå till botten med hur jag faktiskt hamnade här, och i ärlighetens namn är jag nog inte helt klar med den analysen ännu. Men en sak ter sig dock stå bortom allt rimligt tvivel - jag har fullkomligt lessnat på näringslivet och den själslösa tillvaro det innebär när allt runtomkring en antingen direkt eller indirekt kommit att reduceras till siffror på en resultat- eller balansräkning. Lessnat på att varje enskilt beslut i någon mening alltid bör mynna ut i svaret ja i den ständigt återkommande frågan - kommer detta beslut att öka våra intäkter och/eller minska våra kostnader på kort och/eller lång sikt?
Jag har lessnat på att kasta bort min egen och andras mest värdefulla resurs i form av tid på meningslösa möten som nästan alltid mynnar ut i fler frågor än svar. Lessnat på allt rekvisita som ingår pjäsen arbetslivet. Lönesamtal. Utvecklingssamtal. Veckomöten. Lessnat på att byta arbetsplats med jämna mellanrum i hopp om att gräset är grönare på andra sidan för att efter något år inse att det var konstgräs även på andra planhalvan. Jag har sörjt insikten om att alla relationer i arbetslivet till syvende sist är högst transaktionella och situationsberoende. Att ingen egentligen bryr sig på riktigt.
Törsten och längtan efter en mer meningsfull tillvaro har vuxit sig allt starkare för varje dag som gått och för egen del är det denna törst som kommit att bli raketbränslet på resan mot ekonomiskt oberoende. Jag längtar helt enkelt efter att få ge näring till livet snarare än att ge näring till näringslivet.
Ibland känner jag mig så fullständigt ensam i den här situationen. Inte sällan fantiserar jag om att ställa mig upp med en megafon på kontoret och skrika ”ÄR DET BARA JAG SOM LÄMNADE SJÄLEN I SÄNGEN IMORSE!?”. Men så kommer frontalloberna till undsättning, lyckligtvis.
I och med att jag i någon mån fortfarande betraktar mig själv som en relativt civiliserad varelse (om än dold bakom en rosa stormtrooper från Star Wars) så skippar jag nog megafonen här i cyberrymden, för god ton osv.
Är det bara jag som lämnade själen i sängen imorse?