Hur hittar man motivationen när allt känns så dumt?!

Hej alla,

Vet inte om det här är rätt forum för mina tankar, men känner mig ensam i mina tankar och känslor så testar om det finns någon här som förstår och/eller har tips.

Jag arbetar som statlig tjänsteman och det gör min man också (olika myndigheter). Jag är dock vad jag (på skämt, men ändå inte) brukar kalla ”fotfolket” som gör nåt faktiskt jobb medan min man är högre uppsatt inom ledningen och sitter bara i möten :slightly_smiling_face:

Jag har jobbat inom mitt område i över tio år nu, Jag är sjukt bra på mitt jobb. Och det är för att jag insåg då, för drygt tio år sen, att ska jag palla göra något jobb överhuvudtaget åtta timmar per dag, fem dagar i veckan, så måste jag tycka det är intressant. Så jag bestämde mig för att gå in för skiten. ”Lura” mig själv att det här var det mest intressanta i världen. Inte ge mig förrän jag fattar, läsa, jaga rätt på folk att fråga, tvinga mig själv att bita i det sura äpplet och fråga igen om jag inte förstår. Osv osv. Ja ni fattar. Jag gav mig fan på att lära mig och det gjorde jag. Och vad hände då? Jo, nu behöver jag inte ”lura” mig själv. Jag tycker mitt jobb är intressant, utmanande, roligt och inte minst viktigt.

Tyvärr har detta också inneburit att jag också nu förstår hur dålig kompetensen i stort är, inom mitt arbetsområde :slightly_smiling_face: Det är på riktigt skrämmande. Jag har försökt och försökt att driva förändring, komma med förslag osv osv. Jag blir rasande när jag ser hur dålig kompetens folk har och hur jag är en av de få som deras inkompetens dumpas på, utan att det någonsin görs nåt faktiskt för att komma till rätta med detta.

Min kära make har förklarat för mig varför det är som det är, all politik bakom och hur man måste lära sig ”spela spelet”. Han kan det. Han gör det bra. Och på så sätt kan han påverka det han faktiskt kan påverka.

Jag är inte dum. Jag förstår allt det där. Men jag känner bara tomhet. Jag kan ”inte spela spelet”. Jag kan inte. Det skulle vara att göra våld på min integritet och jag skulle hellre dö typ. Det känns som att jag är den enda som inte fick memot om att vi bara skulle låtsas göra saker för att det ska låta och verka bra. Och här har jag kämpat på som ett pucko som trodde vi skulle göra saker på riktigt. Teamarbete, effektivisering blablabla.

Och alla jag pratat med säger typ samma: jamen vad trodde du?! Det är så här det funkar! Du borde byta jobb.

Och jag känner: jamen hur ska ni ha det?! Om det är så här det är, då löser att byta jobb inte någonting?!

Nej jag vet inte. Det är inte så lätt för mig att byta jobb heller. Hade en vän som tycker att det låter som att jag skulle passa bättre inom privat sektor. Men det är just det jag tycker är sorgligt.

Jag blir så jävla arg över att det är så det blivit med offentlig sektor.

Typ: ”Ja där vet man hur det är, folk är slappa och kan inget. Men det är ju så det är. Man får vad man betalar för. Men vi ska fortsätta ge dem dåliga löner och fortsätta ge dem skit för att de inte gör ett bra jobb och maskar, för folk som väljer offentlig sektor ska vara nöjda med drivas av sitt ”kall”. Så de behöver inga pengar. Deras familjer kan leva på luft och kärlek.”

Är jag den enda i det här landet som inte drivs inte av pengar?! Inte på det sättet. Självklart vill jag ha en bra lön, men ska jag palla jobba så måste jag framför allt känna att jag gör något som är viktigt och betydelsefullt. PÅ RIKTIGT. Även om jag skulle få dubbla min månadslön så skulle jag inte kunna jobba på ett företag som, jag vet inte, tar fram nån dum jävla app, eller nån dum jävla produkt som ingen egentligen behöver. Så jag känner att eftersom jag tvingas välja utifrån hur arbeten värderas i världen idag: hög lön och förruttnelse av min själ, eller låg lön och integritet intakt, så är valet inte svårt.

Men nu känner jag bara att… jag vet inte. Att jag inte längre känner att mitt jobb är betydelsefullt. Jag kunde köpa att vi inte hade några bra löner. Men nu är det besparingskrav på verksamheten år efter år också. Vi ska ”effektivisera”. Och eftersom kompetensen är skit för att man aldrig jobbat med den på riktigt, så kan jag berätta för er att det som då händer, när verksamheten får mindre pengar, det är att ledningen bestämmer att vi ska släppa mer. Och vet ni vad det i sin tur leder till? Trumvirvel: ännu lägre kompetens! Och det här upprepas. År efter år.

Nej jag vet inte. Känner att detta spiller över på allt annat också. Vår privatekonomi. Den är bra. Vi kan göra saker, vi kan köpa saker, vi kan spara och investera. Men vad är poängen med det? När allt runt omkring blir till skit. Ska vi sitta i vårt slott och titta ner på kåkstaden nedanför? Är det så alla andra går runt i livet? Har så snäv uppfattning om vad som är det bästa för en själv och för ens familj? För jag är verkligen inget helgon. Jag drivs också av vad som är bäst för mig och min familj. Det känns bara som att min definition av detta skiljer sig så markant från andras (inklusive min man) att folk tycker att jag är ett ufo :smiling_face_with_tear:

Om någon orkat läsa säger jag tack. Och jag vill vara tydlig med att jag inte anser att ni som inte tänker eller känner som jag gör fel (uppenbarligen är det jag som är fel då jag helt klart är i erminoritet). Det jag söker efter är väl nån som kan känna igen sig i vad jag beskriver och som har nåt tips om vad man kan göra för att inte allt ska kännas meningslöst typ. För tipsen jag får från tex min man funkar inte för mig. Eftersom jag inte funkar som han.

33 gillningar

Man lägger mycket av sin tid på sitt jobb. Om du inte vill/kan förändra ditt jobb så skulle jag rekommendera att du försöker hitta viktiga värden utanför jobbet där din egen kontroll är större. Om du har ett superviktigt jobb så är en meningslös men kul hobby vettigt. I ditt fall är kanske en sidosysselsättning som ger värde mer rätt.

Några ideer att göra på fritiden

Vårda något/någon

Utveckla något/någon

Forska om något

Publicera eller iaf skriv något

Ver inte om det hjälper, jag har en skog som sidosysselsättning, men mitt jobb ger mig stor mening så jag har mer behov av att komma ut från kontoret.

Du är värdefull, det är en fråga om fokus inget annat.

5 gillningar

Hej.

Stor igenkänning på mycket. Jag värderar också andra saker mycket högre än pengar här i livet, har alltid gjort. Att ha utrymme att utvecklas, förstå, att inte följa med i vinden, när ”alla” andra gör det, att se värdet i sina medmänniskor och att inte sko sig på andras bekostnad.

Inte helt lätt alla gånger, speciellt inte inom yrkeslivet, där ofta vinster står högre på agendan än människors mående. Sen så upptäcktes det för sent att människor är viktiga och kan lämna. På olika sätt. Sen gick det ofta åt pipsvängen.

Men sen är jag också ok med att vara en udda fågel, som blir skrattad åt för att jag gillar att välja eko, reko, ESG, snällt och inte alltid vinstoptimerande, eller mest ekonomiskt. Men jag gillar mig själv, mina värderingar, sover gott om natten och har noll behov av att alltid passa in. Det blir desto roligare när man väl möter likasinnade. :heart:

När jag läser din text så tänker jag att du skulle vara en utmärkt handledare/coach/lärare. Aldrig tänkt på att erbjuda vägledning för kanske en utvald yngre nyfiken person inom verksamheten?

Ingen kan ändra hela systemet, men alla kan hjälpa någon och med lite flyt, så kan kompetensen och glöd få ringar på vattnet. :blush:

13 gillningar

Majoriteten av privata företag är absolut nödvändiga för att samhället ska fungera.

Man kanske inte räddar delfiner varje dag men vården måste ha material vägar behöver mitträcken och hyreshus måste ha lägenhetsdörrar. Alla dessa exempel är på sitt sätt lika viktiga som att forska på cancer.

Undvika de dåliga exemplen bara.

8 gillningar

Kanske är dags att prova privat sektor? För din bild av världen verkar vara att i offentlig sektor har man ett kall, och i privat sektor värderar man bara pengar. Tänk om det inte ser ut så?

Jag har själv bara jobbat i privat sektor, och ja, i vissa fall byggt någon “dum app”. Men det har alltid funnits kunder där ute som betalar för denna dumma app, och eftersom de ser ett värde i det och dessutom betalar för det så känns det meningsfullt. Det är inte mitt uppdrag att bedöma vad andra människor och företag vill göra med sina helt egna pengar. Varför skulle jag veta mer än dem vad de själva vill ha och behöver?

Baserat på hur jag sett andra resonera så tror jag ibland man går vilse när man försöker leta efter något som “på riktigt” känns viktigt och betydelsefullt. Man måste erkänna för sig själv att man inte har hela bilden. Mycket av det som ser tråkigt ut från utsidan fyller ett viktigt syfte.

Hitta något som är roligt, stimulerande och som känns tillräckligt meningsfullt.

2 gillningar

Word :sad_but_relieved_face:

2 gillningar

När du känner att alla andra är inkompetenta och att du är den enda som förstår hur verksamheten ska rattas - så behöver du byta jobb.

Du kan inte åstadkomma mer där du är (och förmodligen är din bitterhet jobbig för dina kollegor). Jag tror du skulle få bättre utlopp för din energi på en annan arbetsplats.

6 gillningar

Det suger när andra bara givit upp och följer strömmen med inte bara minsta möjliga insats utan också försöker dölja att de till och med gör mindre än så.

Du kan ju behålla ditt jobb och söka annat. Kolla vad det finns för möjligheter medan du jobbar kvar. Why not?

Jag har varit där i offentlig sektor och känt samma sak som dig. Jag såg till att få nog mycket inflytande att de som bestämde lyssnade på mig och då fick jag genom förändringar som definitivt inte uppskattades av mina mindre drivna kollegor.

I slutändan blev vi mycket mer effektiva och kompetenta, men en hel del personal bytte arbetsplats i samband med detta och jag tycker uppriktigt sagt synd om de privata företag som anställde dessa.

Motivationen för mig under hela tiden var att göra ett så gott arbete som jag någonsin kunde för jag visste vilka mina egentliga uppdragsgivare är.. ni alla andra i samhället.

10 gillningar

En till röst här från offentlig sektor, med samma ingång gällande kunskap som dig. Min nyckel har vart förändra/förbättra eller flytta och oftast båda två. Jag har lämnat min tidigare arbetsplats i bättre skick och själv kunnat göra karriär på det viset.

Det gör att du själv får möjligheten att göra om den roliga kunskapsresan, lära dig mer om helheten och inte blir trött/uppgiven. Ska man dra en metafor är din nuvarande sits som att du har blivit bäst i klass 9 men sen aldrig börjat gymnasiet, klart man blir less då.

Så mitt råd är att byta jobb, helst igår. Det kommer även vara nyttigt för ditt ego att vara den som kan minst på en arbetsplats igen och även roligt tror jag.

5 gillningar

Stor igenkänningsfaktor på det du (och @Stormtrooper) skriver. Får man fråga hur gammal du är och hur länge du jobbat?

Tyvärr så tror jag att för väldigt många, åtminstone de som drivs av mening och rättvisa och dylikt, så är yrkeslivet en ganska tydlig process:

1. In i striden förundrad över allt fantastiskt man ska kunna åstadkomma och även få ut av det
  2. X år där den känslan bibehålls eller stärks
  3. Sakta börjar det komma tvivel på hur viktigt allt detta egentligen är
  4. Eventuellt omtag via jag ska minsann kämpa på och tycka att allt visst är viktigt lr byta jobb
  5. Ny insikt om att 3ans tvivel fortfarande finns där
  6. Kämpa på iaf för att man ska det och är bra på det man gör
    sedan en av:
    7a Hoppa av ekorrhjulet i förtid
    7b Byta bana helt och hållet i jakten på mening
    7c Fortsätta att kämpa på för att man ska det anda in i kaklet

Själv fastnade jag för 7a. Har inte ångrat det en sekund.

3 gillningar

Igenkänning men i privat sektor. Jag tror på att byta arbetsplats, vidare- eller omutbilda sig, satsa på tidig pension eller jobba med acceptans över arbetssituationen i kombination med att göra något meningsfullt utanför jobbet. Med sådant driv skulle du säkert kunna starta eget och strunta i den där idiotiska spelplanen som finns på arbetsmarknaden. Det finns många som inte står ut med de där spelreglerna och som blir mycket lyckligare av att göra det på sitt eget sätt. Jag tror även @janbolmeson sa i något avsnitt att han skulle vara en usel anställd :grin:

1 gillning

Filosofen Albert Camus skrev om människans existensen att vi lider genom att söka mening i ett universum som inte har någon mening att erbjuda.. Han kallade det för det absurda, och filosofin blev känd som absurdism.

Det enda giltiga filosofiska svaret på denna situation är revolt eller trots, vilket innebär att man finner frihet i insikten om att det inte finns någon högre makt eller något externt svar, och sedan sträva efter dina egna värderingar, mening och passion.

Vi är verkligen fria, och vi måste föreställa oss Sisyfos som lycklig.

1 gillning

Hade lagt min energi på barnen istället. Jobbet är jobb medan barnen är livets mening. Allt annat är brus och irrelevant.

3 gillningar

Jag blir glad av att läsa din rant! Det är så skönt att se att det finns människor med integritet och ansvarskänsla, som dessutom arbetar för vårt gemensamma bästa! Tack för det! Jag jobbar i vården och där tycker jag oftast kompetensen på ”golvet” är utmärkt, men jag kan också uppröras av hur lågt vi värderar det som egentligen är viktigast. Hur vi ska spara, spara och spara och sedan förvånas över att det blev sämre?! Lönerna för de som hjälper oss med det allra viktigaste, liv, hälsa, värdighet i utsatta situationer är pinsamt låga när man ser vad man kan få betalt för en ”dum app”.

Jag är inte så säker på att jag tycker du ska byta jobb. För utan såna som dig kvar i det offentliga blir det ju ännu sämre.

De som väljer lön och status framför ett meningsfullt jobb (kan definieras hur brett som helst bara det gör nån slags nytta) ser nog inte sin roll i det större sammanhanget? Att vi alla är med och formar samhället vare sig vi vill det eller inte.

Tips vet jag inte om jag har.. men fortsätt stå upp för det du tror på.

7 gillningar

Jag har arbetat i över 20 olika organisationer i mitt yrkesliv, varav fyra i offentlig sektor. Inget är svart och vitt, men jag håller tyvärr med om bilden att kompetensen och drivet i offentlig sektor generellt är lägre. Det är synd tycker jag också. Jag vet inte vad man ska göra åt det. Personligen tycker jag dock inte att det för mig funnits någon korrelation mellan meningsfullhet och sektor. Visst har jag haft jobb i privat sektor som känts rätt meningslösa, men också många som känts betydligt mer meningsfulla än de jag haft i offentlig sektor. Så jag skulle inte vara rädd för att söka andra arbeten för att finna mer mening någon annanstans. Bättre än att “spela spelet”.

Det är klart att det kommer framstå så när du lagt mycket tid och energi - mer än andra - på att bli duktig inom detta område.

Krasst sett får du nog välja mellan att njuta av att vara bäst på jobbet (men dras med att andra är sämre) eller att söka dig till nya sammanhang för att kunna utvecklas vidare (men stå ut med att du är den oerfarna i gänget igen).

1 gillning

Jag fattar helt frustrationen men tänker inte uttala mig om huruvida du ska byta jobb. Istället lägger jag in några citat från stoiska filosofer som kanske kan vara ett sätt att mentalt hantera din situation:

Some things are within our power, while others are not. Within our power are opinion, motivation, desire, aversion, and, in a word, whatever is of our own doing; not within our power are our body, our property, reputation, status, and, in a word, whatever is not of our own doing. (Epictetus)

Begin each day by telling yourself: Today I shall be meeting with interference, ingratitude, insolence, disloyalty, ill-will, and selfishness – all of them due to the offenders’ ignorance of what is good or evil. But for my part I have long perceived the nature of good and its nobility, the nature of evil and its meanness, and also the nature of the culprit himself, who is my brother (not in the physical sense, but as a fellow creature similarly endowed with reason and a share of the divine); therefore none of those things can injure me, for nobody can implicate me in what is degrading.(Marcus Aurelius)

Hur andra beter sig är, som stoikerna skulle säga, utom vår kontroll. Att bli upprörd över detta är helt meningslöst, för det ändrar inget. Det är som att bli arg över att solen går upp. Speciellt om det inte påverkar dig direkt är det inte värt uppmärksamheten. Om det påverkar dig direkt är det värt att försöka ändra, men ändå inte att bli känslomässigt påverkad.

Och jag tycker det är helt fantastiskt att till och med romerska kejsare fick jobba med att acceptera hur deras medmänniskor betedde sig. Mitt trick liknar Marcus: att försöka tänka mig andra människor som barn i vuxna kroppar. Du skulle inte bli arg om ett barn betedde sig illa, de vet ju helt enkelt inte bättre. Och tyvärr finns den många vuxna som aldrig lärt sig heller.

Och ja, jag vet att det är lättare sagt än gjort. Men det går att bli bättre på det. :wink:

8 gillningar

Jag är inte förvånad över din situation på jobbet. Det är inte konstigt att det kallas den ofantliga sektorn.
Det behövs väldigt mycket folk bara för att få gjort minsta lilla.

skit i andra och fokusera på ditt så slipper du lida.