Hur hittar man motivationen när allt känns så dumt?!

Hej alla,

Vet inte om det här är rätt forum för mina tankar, men känner mig ensam i mina tankar och känslor så testar om det finns någon här som förstår och/eller har tips.

Jag arbetar som statlig tjänsteman och det gör min man också (olika myndigheter). Jag är dock vad jag (på skämt, men ändå inte) brukar kalla ”fotfolket” som gör nåt faktiskt jobb medan min man är högre uppsatt inom ledningen och sitter bara i möten :slightly_smiling_face:

Jag har jobbat inom mitt område i över tio år nu, Jag är sjukt bra på mitt jobb. Och det är för att jag insåg då, för drygt tio år sen, att ska jag palla göra något jobb överhuvudtaget åtta timmar per dag, fem dagar i veckan, så måste jag tycka det är intressant. Så jag bestämde mig för att gå in för skiten. ”Lura” mig själv att det här var det mest intressanta i världen. Inte ge mig förrän jag fattar, läsa, jaga rätt på folk att fråga, tvinga mig själv att bita i det sura äpplet och fråga igen om jag inte förstår. Osv osv. Ja ni fattar. Jag gav mig fan på att lära mig och det gjorde jag. Och vad hände då? Jo, nu behöver jag inte ”lura” mig själv. Jag tycker mitt jobb är intressant, utmanande, roligt och inte minst viktigt.

Tyvärr har detta också inneburit att jag också nu förstår hur dålig kompetensen i stort är, inom mitt arbetsområde :slightly_smiling_face: Det är på riktigt skrämmande. Jag har försökt och försökt att driva förändring, komma med förslag osv osv. Jag blir rasande när jag ser hur dålig kompetens folk har och hur jag är en av de få som deras inkompetens dumpas på, utan att det någonsin görs nåt faktiskt för att komma till rätta med detta.

Min kära make har förklarat för mig varför det är som det är, all politik bakom och hur man måste lära sig ”spela spelet”. Han kan det. Han gör det bra. Och på så sätt kan han påverka det han faktiskt kan påverka.