Jag (kvinna strax under 50) har jobbat mycket hela livet och börjar nu fundera på att sluta jobba för att leva ett lugnare liv. Kan inte jobba deltid pga roll.
men hur gör man? Är så rädd att ångra mig. Min man och jag lever i princip på min lön (ca 4 miljoner per år). Vi har en lägenhet i Sthlm med lån och ett obelånat hus i soligt land. Har räknat i kalkylatorn och fick fram att vi redan är ekonomiskt fria.
Ni som hoppat av högavlönade jobb. Vad gör ni om dagarna? Nästan hela min identitet har varit mitt jobb. Jag vet - tragisk men sant. Är rädd att sakna att vara behövd och ”viktig”.
Ni som är/har varit i samma sits. Hur har ni gjort?
Tycker det är väldigt smart och bra av dig att fundera på detta redan innan du tar steget. Ibland får jag uppfattningen att det är så många på RT som har siktat in sig på målet att gå FIRE och tänker sig att det är något sorts mål med att inte jobba och äga sin tid. Jag tror rätt starkt på att det gäller att fylla livet med upplevelser och även i mitt fall så kommer många av dessa via jobbet.
Om du är i ett sammanhang där jobbet och vad du gör där(framgångar och motgångar) är en central del i ditt privata sammanhang så hade jag nog ändå givet dig rådet att vänta lite med att sluta. Jag tror du måste fylla den tiden som du tidigare jobbade med något meningsfullt men som även gör dig till en intressant person i din gemenskap.
Min föräldrar (som nu är i 80-års åldern) och som också jobbade väldigt mycket, gjorde karriär och identifierade sig väldigt mycket med sitt jobb valde när de gick i pension strax efter 60 att engagera sig i pensionärsföreningar och bli ledande personer där. Det kan jag tänka mig är ett alternativ, problemet för oss (jag är också runt 50) är att det känns helt fel att göra detta i så tidig ålder.
Vet inte om du blev så mycket klokare av mitt inlägg men eftersom jag brottas med samma dilemma så kändes det rätt att skriva något. Kanske få igång en diskussion.
Tack för att du delar. Just pensionärsföreningen känns ju tidigt men det ju helt rätt - behöver fylla tiden som skulle uppstå med något som ger mening.
Spelar lite golf men har egentligen inget riktigt intresse. Har inte funnits tid för det utan mest långa dagar av jobb. Jobb som jag verkligen gillat men inte känner lika mycket för längre, vilket är olikt mig. Har varit lustdriven i jobbet men får inte den kicken längre och känner att jag tappat tempo, driv och har funderat en massa senaste året.
Jobbet är en stor del mitt sammanhang men hänger inte med kollegor privat. Men jag har knappt aldrig varit ledig. Vet inte riktigt hur man gör tror jag.
Skulle kunna driva eget och konsulta lite men jag är trygghetsperson så det känns lite läskigt att ta steget. Kan inte heller ta tjänstledigt för att prova att vara ledig, man gör liksom inte det på mitt jobb.
Hur gamla är dina barn? Varför jobbar inte din man? Att umgås med barnen borde vara största motivationen att inte jobba så hårt. Det är livets fantastiska mening helt enkelt
Kanske dags att du skaffar en man som tjänar mer än dina 4 milj om året och du börjar helt plötsligt leva på andras miljoner. Då kommer du inte känna dig lika viktig längre . Själv har jag alltid önskat mig en sådan framgångsrik kvinna att jag kan leva på hennes miljoner men tyvärr växer de inte på träd. . @CamillaSKCamillaSK
Aha okej, jag beklagar! Du borde ju ha minst 50 miljoner sparat vid det här laget så bäst att sätta punkt och sluta jobba. 50 miljoner avkastar ca 4,5m netto per år, ungefär din dubbla nettolön idag.
Nåt år efter att jag slutat insåg jag vad lite de där med “karriär” betyder, alla gånger man får höra att man “räddat” kunden och att man är “oumbärlig” o.s.v betyder nada när man lämnat och zoomat ut till verkligheten, så mitt råd är lämna så tidigt du kan och skaffa ett annat innehåll i livet också.
Ta ledigt och prova på hur det blir med mycket ledig tid.
Handla på förmiddagen och och ät middagen lite tidigare på kvällen.
Åk till er plats i solen och umgås med vänner.
Köp en husbil och åk runt.
Släpp jobbet och gå vidare.
Var stolt över att du har varit framgångsrik.
Njut av friheten.
Så tänker jag själv göra. När jag har jagat klart på mina miljoner så tänker jag nöja mig med det. Känner inget behov av att vara rikare än alla grannar utan jag fokuserar på mig själv och sambon. Rätt sjönt att inte behöva jobba till 70år.
Även om du inte haft så mycket intressen eller hobbys hittills så är det ju inte försent att börja! Fundera på vad du är nyfiken på att testa? Finns det något välgörenhet eller annat ideellt arbete som du skulle vilja engagera dig i kanske?
Kan ju vara allt från att skaffa hund, bli god man, driva skolbyggesprojekt i Afrika, åka på resor runt om i världen, långdistanslöpning, stickning, odling, renovera ett gammalt torp, bli stödperson/kontaktfamilj åt ett barn, starta eget bolag eller kanske utbilda dig till något nytt utan att direkt ha ”krav” på att kunna tjäna pengar på det
Jag kan känna igen mig lite i det du beskriver, trots att min situation egentligen är helt annorlunda.
Om du försöker tänka bort pengarna - alltså.. oavsett om du hade haft inga pengar alls eller alla pengar i hela världen - vad hade du velat ägna din tid åt?
Kan du experimentera med att lägga till något mer i ditt liv? Du skriver att du inte kan jobba deltid pga roll. Jobbar du idag mer än heltid? I så fall - finns det någon möjlighet för dig att gå ner till heltid?
Kanske du skulle testa att byta jobb? Ibland är det bra med förändring. Eftersom du inte är beroende av en hög lön har du frihet att pröva något där lönen är lägre.
Har du olika sociala sammanhang? Vänner du träffar regelbundet? Har du något intresse du kan ge mer tid? Musik/sång/instrument? Kanske testa yoga/meditation/pilates? Odla grönsaker eller blommor? Måla?
Vad tyckte du om att göra när du var liten? Ibland kan det ge ledtrådar till vad man vill fylla sitt liv med.
Lösningen kanske inte är att sluta jobba. Eller kanske det är det.
Ibland behöver man komma ihåg att det inte är nödvändigt att veta exakt vart man är på väg, ibland är det viktigt att faktiskt ta ett steg, även om det är litet, och därefter ett steg till. Testa.
Tusen tack för att du delar klokskap. Har faktiskt funderat på att ta upp ridning igen. Kanske att jag fastnat i att inte våga byta jobb just för att jag har så hög lön och att man förväntas vilja ha det.
Men om du ekonomiskt är ”klar” är det ju noll risk och bara uppsida? Antingen flyger det och du får mer uppdrag än du kan leverera på. Eller så går det inte vägen, då kan du söka mening i annat.
En stor fördel med att konsulta i egen regi med en god ekonomi i ryggen är just friheten att välja uppdrag som ger energi/är kul/innebär jobb med trevliga personer. Och kunna välja bort sånt som är tråkigt och ”bara syftar till fakturering”.
Du får väl ta dig en närmare titt på din ekonomiska situation, dvs räkna på realistisk avkastning på det kapital du har, och se om det är något du känner räcker till. Är det fallet så behöver du egentligen inget annat; om du skulle konsulta eller byta yrke för att det är intressant/roligt/spännande så kör på men ditt liv faller inte isär om det inte funkar.
Ett problem man stöter på när man har riktig ekonomisk frihet är just det att man inte riktigt vet vad man ska göra med livet. Enkelt att fortsätta på väl intrampad väg för att det är tryggt, men vill man ligga på sin dödsbädd och titta tillbaks på ett liv där man bara körde vidare på “det som fungerar” tills man inte orkade längre?