Karriärsperson hela livet. När hoppar jag av?

Börjar också se att det finns andra värden :slight_smile: Hur hittade du ditt innehåll? trappade du ner eller gick det från en dag till en annan?

spot on. Tror pengarna räcker men är nog det mentala jag behöver jobba med. Ska jag då göra.. ingenting… En skrämmande tanke för mig och rädd att jag ska bli nedstämd av att inte längre ha ett sammanhang och vara “viktig”. men får försöka bena ut vad mina nya sammanhang kan vara.

Jag köper det där med att man antingen måste jobba 150 % eller mer med en sån tjänst du har just nu. Men med din kompetens, erfarenhet och kontaktnät borde det väl vara möjligt att konsulta? Då går det kanske att jobba runt 25-50 % beroende på uppdrag?

Kanske kan vara ett steg för att prova på men inte ha en stor lucka i CV:t om du ändrar dig och vill tillbaka?

1 gillning

Sant. Är bara så rädd att ågra mig.

Det är det här som är risken när man identifierar sig med sin karriär på bekostnad av att starta egen familj. Men du får se det som att du i princip kommer vara tvungen att sluta jobba vid en viss ålder, så varför inte sluta på eget beslut redan nu? Det kommer bli bra! :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_sunglasses:

Förstod det som att du inte har 50m men utan ca 30m men det bör räcka rätt bra det också. En SWR på 4% ger ca 165k brutto per månad, inte dåligt alls!

Glöm inte att du kan lyfta hem en enorm tjänstepension om 5 år. Den bör vara minst 75m om du haft den lönen länge och börsinvesterat.

Jag hoppas det. Kanske så jag ska göra, Då kan jag ha ett sammanhang kvar och ändå inte jobba ändlösa timmar, Tack för hjälpen att se lite klarare.

Jag är inte i din situation ekonomiskt och några år äldre. Men jag känner igen mig i mycket. Satsar mycket på mitt jobb. Som jag trivts med. Haft ett story driv mm.

Men arr jag sista ären ifrågasätter att jobba så hårt.

Jag skulle kunna gå FIRE.

Men. Vad ska jag göra då? Mitt svar har blivit ett sökande innåt. Vad innebär ett gott liv? Min slutsats är att jag måste leva enligt vissa kärnvärden.

Vad är viktigt för dig?

Hur får du andra att växa?

Vad är ett gott liv?

Jag tror att du ska ta tid på dig att reflektera över dåligt. För mig har “meditation “ varit hjälpfullt skriver ordet inom parentes för att jag tycker att det är svårt. Att jag bara klarar 10 minuter på morgonen. Bättre fungerar att skriva dagbok. Med penna och papper.

Lycka till.

2 gillningar

Tänk på det så här: förr eller senare KOMMER du att sluta arbeta. Det blir inte magiskt lättare bara för att du är 65 än det är nu. Du kommer att behöva tampas med samma känsla av avsaknad av mening, av tomhet och förvirring. Men har du möjligheten att ta steget nu så har du många fler år kvar du verkligen kan använda till att vara fri och göra precis vad du vill. Problemet blir att klura ut just vad det är dock!

7 gillningar

Kan du börja utforska intressen och hobbys på fritiden nu när du jobbar? Så kan du börja testa dig fram till vad du skulle vilja göra härnäst? Lättare att känna att man hittar något roligt som man skulle vilja lägga ännu mer tid på (än vad man hinner med heltidsjobb), då kanske steget att sluta känns lättare? Plus att du får mer tid att bearbeta tanken att sluta jobba.

Ta en längre semester lite sådär mitt i vintern kanske? För att testa på att vara utan jobbet när ”alla andra” jobbar?

Eller så har du egentligen redan bestämt dig för att du vill sluta, och då är det väl ”bara” att ta tag i det och genomföra uppsägningen :wink:

Alltså drömmen att ha både tid och ekonomi att rida! Du kan ha fantastisk utveckling med tex privatlektioner på någon välutbildad häst och en duktig tränare. Jag har ingen aning om din nivå men att kunna köpa en egen häst och både ha tid och ekonomi att kunna satsa på det hade varit underbart om man har det intresset! :star_struck: :horse:

Ja, tänk att så många tror att det är “synd” om oss som själva valt bort att skaffa egna barn :roll_eyes:?

Du nämner att du knappt varit ledig från arbetet, när hinner ni hänga i huset i det soliga landet? Kan det inte vara ett alternativ att vara mer där om du slutar arbeta?

Du kan ju starta eget och ta ev. intressanta uppdrag inom ditt område. Ekonomiskt klarar du ju dig utan uppdrag, så du borde inte känna någon press att tacka ja till mindre intressant uppdrag. win-win.

Jag hade liknande tankar som dig och valde att starta eget. Tänkte ta enstaka uppdrag. I mitt fall har det gått överstyr, då det dels är så roligt och dels anställde jag medarbetare som jag trivs med och känner ansvar för att de ska tycka jag är en bra arbetsgivare/chef.

Vet inte vad du pratar om eller vad du har emot barn men jag tycker det är extremt viktigt att förmedla budskapet att det finns mer till livet än rikedom i form av pengar. Familj, barn och vänner, till exempel. Gillar man inte barn eller föredrar pengar framför barn så får man förstås ha den åsikten. Jag har min åsikt och jag bistod med vägledning gällande att sluta arbeta och umgås med nära och kära. Finns mer till livet än pengar. Det är mycket viktigt att unga som läser här förstår detta och inte fattar förödande beslut gällande familj på bekostnad av lite mer pengar.

Din inställning till barn har gått fram. Även fint att du gör det till din livsuppgift att vägleda och förmedla dina åsikter.

Men du verkar inte förstå att andra kan ha en annan inställning till barn, vilket varken du eller jag har med att göra.

20 gillningar

Jag vill nog ändå varna dig för ett konsult-upplägg där du tror att du kan jobba på något annat än 100%. Klart färre uppdrag som kommer vara tillgängligt på säg 25-50% och så som du beskriver dig själv så kommer du relativt snart bli indragen i fler grejer hos kunden för att du är en högpresternade person. Vips är du upp på 150% arbete igen.

Jag vill även nämna att utifrån din ålder och den åldersdiskriminering som finns i samhället så skall du inse risken att när du närmar dig 55, och om du då ev blir av med jobbet, så kommer du kanske ha svårt att få ett nytt jobb. Jag fyller själv 50 nästa år och är VD och inser att detta blir kanske rent ut av mitt sista jobb. Då arbetar jag hellre hårt nu under närmaste 5 åren istället för att redan nu innan 50 stiga av.

1 gillning

Är han avstängd nu? Har varit tyst från Mr P länge nu så jag trodde att han hade lugnat ner sig bara. :sweat_smile:

Mitt blodtryck tackar moderatorerna för detta. :+1:

3 gillningar

Jag tycker du ska fortsätta jobba i någon form. Det är kul och meningsfullt om man har möjlighet att göra något man verkligen är duktig på! Men det är också värdefullt att kunna jobba lagom mycket.

Hur skulle det vara att starta egen konsultbyrå? Eller byta roll på företaget till något som tillåter deltid?

Med din erfarenhet borde du lätt kunna hitta uppdrag att stötta nya personer med liknande roll som du har haft, eller jobba som interimschef?

1 gillning

Jo då, OP bad om feedback på dennes situation och jag och andra försöker hjälpa till. Låt oss fokusera på OP och inte annat, tack.

Om du ångrar dig, går det inte att hoppa på karusellen igen? Eller är du så pass nischad att det inte går?

Jag tror att du måste bryta ner projektet att skapa ett alternativt liv i mindre gradvisa steg. Du ska inte gå innan du är redo bara för att du har råd. Inventera vad du har och vad du i så fall skulle behöva bygga upp (intressen, sociala nätverk utanför jobbet, upplevelser att se fram emot).

Kanske behöver du någon att diskutera med kring hur du ska kunna gå från att vara en person med stort inflytande och betydelse till något annat. Kan du hitta andra roller utanför företagsvärlden som har betydelse men i mindre skala? Välgörenhet? Något inom sportvärlden? Eller affärsängel i mindre skala?

1 gillning

Ursäkta, men TS nämner varken några 50m eller 30m i kapital. Vem är du att själv göra sådana antaganden? Sedan vräka till med ”tjp borde vara 75m” blir bara störigt…..
Sorry, men hänger upp mig på när personer gör egna uträkningar utan att veta förhållanden helt och hållet.

7 gillningar