Här är mitt Liv, vill höra hur ni hade gjort fram till pensionen

Hej

Har hittat hit efter att levt i ekonomiskt kunskapsmörker i 43 år.
Det är ett fint forum med intressanta inlägg.

Bakgrund
Jag har fått ett förskottsarv.
I samband med det tog jag alla pengarna från banken o flyttade dem till Lysa.
La upp mina hinkar för att jag skall sova gott.

Status
45 år
jobbar som mjukvaruutvecklare
gift, två barn
Lön efter skatt: 32tkr
sprarar : 10tkr varje månad

Bufferthink: 50tkr
mellanrisk: 200tkr
passiva: 2.6miljoner

Boende
Villa , delar med min fru.
lån 2.7 miljoner
värderat: 6.5 miljoner
ränta på 1.15 %

Framtid/Frågor

Vet att jag klarar mig på ca 20000 i månaden.
Har kollat in på min pension och den är baserad på att jag har varit anställd i ca 21 år.
Pensionen e helt ok.

Nu till min fråga
Hur hade du gjort fram till pensionen?

Gått ner i lön o jobba lite längre?
eller
Fortsätta o sluta tidigare?

Jag ser inte mig som en som skulle skriva bok,starta blogg etc för att starta upp ett lillasyskon.
Utan kommer fortsätta att skriva kod. Det är för kul för att ersättas med något annat.

5 gillningar

Välkommen hit!

Grattis till en sjukt bra situationen för att ha ” levt i ekonomiskt kunskapsmörker” :joy:

Jag tror att din mellanhink egentligen är större - många räknar in bostaden (pris - lån) i den som bundet kapital i mellanrisk hinken. Adderar 4 mkr typ.

Sen tycker jag nog att resten av din mellanrisk hink kanske är i minsta laget? Jag tänker att jag skulle vilja ha pengar där som behövs för större oförutsedda utgifter tex stora renoveringar. Men kansle 200 kkr räcker för er? Vi satte av kapital i en RT portföljen som ska täcka sådant för alltid. Man vet aldrig när det händer så de pengarna ska nog inte vara i passiva hinken. Bara en tanke :slight_smile:

I övrigt så är det väl bara att köra på. Du verkar tycka att ditt jobb är rktigt kul! Grattis till det med :slight_smile:

Kanske jag hade tänkt som så att jag kört vidare med kodning, inte försökt ta ”större” jobb eller jaga karriär utan försökt hålla mig till det som är kul.

Kanske fundera på att köra eget som en nertrappning om du vill ha mer fritid före pension? Då kan du jobba så mycket/lite du vill, när du tröttat på heltid. Vi gjorde så och jobbar runt 50% som konsulter med eget AB. Aldrig kört eget förr men det är lätt att starta idag och hyrt in ett företag som sköter finanserna. Har mindre admin nu än som anställd faktiskt. Kostar inte mycket heller och vi kan lägga tiden på att tjäna pengar. Fördelen är att man kan hålla på med det även efter 65 om man tycker det är kul. En idé?

MEN viktigaste frågan är nog vad ni vill göra med er tid och era pengar när ni kan leva på dem och pensionen. Vad ni vill engagera er i? Resor? Hobbies som aldrig blivit av? Etc. För jag tror inte på att alla ”bara” kan kick-back och njuta av livet utan något som engagerar. En del kan säkert och det kan ju vara skönt. Om inte så är det ju bra att börja planera för ”efter målgång” även om ni är rätt unga. Vi upplevde der som något riktigt kul att planera för, även om planerna ändrat sig under åren.

Sorry, blev nog lite svamligt och jag kanske inte svarade på dina frågor, men hoppas det gav något :slight_smile:

2 gillningar

Tack för ditt svar JFB .
Kul att läsa.

Jag tycker om att det var ett svamligt svar. Precis det jag söker. Andras åsikter att lyssna på.
Sedan är det jag i slutändan som skall fatta mitt egna beslut.
Men vill höra andras motargument.

För att resonera med sig själv e svårt utan att få nya vinklar att se det på.

Jag e nöjd med min storlek på mellanhinken.
Huset vi bor i är bara 8 år gammalt.
Kanske kommer vitvaror och värmepumpen ge sig de närmaste 10 åren.
Men annars inga stora saker. Taket e helt och fasaden är nymålad.
Vilket innebär att vi kommer vara torra om håret när det regnar.

Eftersom vi är två har vi båda två varsin mellanrisk hink, totalt ca 400tkr i kapital.
Skulle det behövas större summor går det att låna på huset.

:grinning::+1:

Ja precis så är det. Bra att få feedback av folk man inte känner och bara baserat på begränsade fakta och så gott som utan ”bias” på hur man uppfattas som person. Kan ge ny info till en att fundera på :slight_smile:

Min spontana tanke är: “Don’t try to fix anything that ain’t broken.” Du har en fantastisk ekonomisk situation, du trivs på ditt jobb, har familj - njut! :slightly_smiling_face:

5 gillningar

Jo jag ser till att njuta.
Det jag e ute efter e att veta att jag gör rätt. Har en liten dos av “görarättångest” i mig.
Vill inte hantera pengarna fel för att sedan inse om flera år att en gjorde ett stort fel på grund av att jag inte hade kollat upp om det var en okej strategi.
Den ekonomiska motsvarigheten till att göra backup på sina filer på en annan fysisk enhet.

Hej fridolf
Är i ungefär samma situation. Vi fokuserar på Jans tips om att njuta och köra på med det vi tycker om. Behöver inte leta längre efter vad jag vill göra, bättre att titta bakåt när jag varit glad och varför. Använder också nuläget till att tacka nej till sådant jag inte tycker om. På jobb eller uppgifter hemma.
Apropå investeringar osv. Håller mig till enkla tumregler då jag inte tror mer/djupare kunskap ger mig bättre utfall. 10% investera per tiondelsår, 50 amortera/50 investera, Lysas upplägg osv.
Den tankekraft som jag fokuserar är på extra intäkter, t.ex. möjlighet att hyra ut dök upp nyligen och då läggs kraft där då jag ser en koppling mellan fördjupad kunskap och effekt.

1 gillning

Grattis till en kanonsits :+1: Är nog egentligen bara att fortsätta på samma spår och njuta av tillvaron. :grinning:

Tänkte bara på något du skrev.

“JAG klarar mig på 20000kr/mån”.

Gäller det även när barnen blir större?
Förutsätter det att din partner drar in lika mycket eller menar du egentligen VI?
Hur ser din partners situation ut med tanke på ekonomi osv?
Vad händer om ni inte längre håller ihop framöver av någon anledning?

Personligen tycker jag låter 20 000kr/månad lågt OM det gäller två vuxna och två barn boende i Villa även om det absolut går. Är så fallet att det gäller hela familjen vill ni alla fortsätta på den nivån eller ser ni att ni vill/måste förändra något framöver?

Tolkar ditt inlägg som att det gäller DINA tankar. Viktigt att fundera på hur ser i så fall ERA tankar ut i hela familjen eftersom det kommer att påverka saker och ting i stor grad i slutändan.

Du får absolut inte ta det som någon kritik eller ifrågasättande!

Tänker mest på att vi nog är många här på forumet som funderar i “vårt eget huvud” fram och tillbaka och kanske i vissa fall tappar bort att bolla/involvera/stämma av med vår partner i alla tankar som dyker upp. Det berör ganska stora frågor om hur vi vill leva/spendera vårt tid/pengar framöver i livet.

1 gillning

Det är ditt liv. Finns inget rätt eller fel. Vad är viktigt för dig? Fortsätter du som vanligt så lär ditt passiva kapital fördubblas två ggr fram till din pension. Va inte så hård mot dig själv. Det enda vi inte vet är hur mycket tid vi kommer få. Prokastrinera inte, skjut inte upp saker. Vårda förhållandet och familjen.

1 gillning

Ska följa denna tråd, känns som om jag skulle kunna skrivit första posten själv (vi har i princip exakt samma situation). Får den där känslan av att man “borde” göra något men vet inte riktigt vad…

1 gillning

Familjen går i första hand. Alltid!

Utöver det är det bra att vara en ja-sägare. Jag syftar inte på prestationsinriktade saker utan nya, roliga och utmanande saker. Ibland säger man kanske nej till saker för att det inte går, passar inte just nu eller att det är för svårt för mig. Det blir en negativ ansats. Jag tycker att det är bättre att utgå ifrån att det går och sen får man skala ner efter hand om det behövs. I förvånansvärt många fall kommer det att visa sig att det faktiskt går. Ofta växer man med uppgiften. Det är min erfarenhet.

Jag tror att vi alla konfronteras möjligheter mest hela tiden och den som ser dem och nyttjar dem är den som vi tycker har tur.

1 gillning

Det är en fallgrop att tro att man måste göra något. Det är ju den där klassiska motsägelsen. I alla områden i livet blir vi belönade för att vara engagerade, aktiva och att göra saker. Men sparande och ekonomi är i princip precis motsatt. Det är den som har fått rätt på de stora besluten och sedan kan luta sig tillbaka som kommer att vinna. :slightly_smiling_face:

Därav - har du en god ekonomisk situation och du är nöjd med ditt liv. Grattis och fira! Om inte, då kommer du sannolikt inte hitta svaret i pengarna, utan då hanmnar vi mer på de emotionella frågorna som vi pratat om i andra trådar som t.ex. “låt livet kännas lika fantatiskt som det är.”

1 gillning

Det som blev den stora ögonöppnaren för mig personligen, var när jag insåg vilken potential som fanns i min ekonomi - alltså insikten att jag kan göra något annat.

Många av oss är så inkörda på 9-till-5-till-pension-tänket att något annat är otänkbart (eller iaf uppfattas som ouppnåeligt). Och eftersom vi inte ser möjligheterna så tillåter vi oss inte heller att utforska dom.

Om du trivs med ditt jobb, fortsätt jobba! Men kom ihåg att du inte måste någonting. :slight_smile:

2 gillningar

Hög igenkänningsfaktor här. Nästan identisk situation bortsett från att du har ett riktigt bra utgångsläge, så grattis till det!

1 gillning

Stod inför ett liknande val; vi har drygt 25 år kvar till pension och för ett par år sen lyckades vi nå vårt sparmål (enligt 4%-regeln), vi har valt att fortsätta jobba några år för att vara “Fri i Solen” när barnen gått ut gymnasiet. :sun_with_face:

Det är en enorm frihet i att kunna hoppa på extra spännande utmaningar i arbetslivet och ta ut extra ledighet då och då för att umgås i familjen (inte alltid lätt med tonåringar). :tada:

1 gillning

Jag hade räknat på ränta på ränta kalkylatorn baklänges…
Dvs hur många år till har du tänkt ge det tills målet ska vara klart. Räkna sen ut hur mycket du måste spara för detta och testa lite olika värden. Sen utefter det kan du kanske göra en kombination. Dvs gå ned lite i tid och ändå kunna nå målet.
Själv har jag gjort så, dvs jobbar inte 100% men målet är satt och det får ta lite extra tid. Njuter av livet just nu då vi har små barn som jag vill spendera mycket tid med!

1 gillning

Har nu räknat på ränta fram o tillbaka med olika värden.
Lutar åt att trappa ner på tiden och få tid över till annat som också ger energi i vardagen.

Tack för allas åsikter.

3 gillningar

Grattis till att du tagit dig till en bra ekonomisk situation och även fin livssituation vad det låter! Du skriver att du har lite “görarättångest” och inte vill göra fel eller välja fel strategi. Håller med Jan om att “don’t fix what ain’t broken”.

Kommer med ett tips som du inte efterfrågat, hoppas det är ok ändå, och att det tas emot som ett tips och inte en pekpinne. Min personliga åsikt är att en genomtänkt och klok privatekonomisk strategi innebär att man också tänkt igenom vilken syn man har generellt på att hjälpa andra när möjlighet finns, och specifikt på att ge bort en del av sina pengar till det ändamålet. Kanske har ni redan gjort det - perfekt!

Kan annars tipsa om att läsa på lite om effektiv alturism. Jag blev förvånad när jag började läsa hur mycket nytta en liten del av mitt överflöd kan göra om det används. Allt från att hjälpa människor att slippa dö av Malaria i låginkomstländer, till klimatpåverkan eller hot från artificiell intelligens. Att sätta upp en plan för den här delen av min ekonomi är en av de saker som gjort störst nytta för min nattsömn och något jag ser tillbaka på helt utan ånger.

2 gillningar