Här är mitt Liv, vill höra hur ni hade gjort fram till pensionen

Hej

Har hittat hit efter att levt i ekonomiskt kunskapsmörker i 43 år.
Det är ett fint forum med intressanta inlägg.

Bakgrund
Jag har fått ett förskottsarv.
I samband med det tog jag alla pengarna från banken o flyttade dem till Lysa.
La upp mina hinkar för att jag skall sova gott.

Status
45 år
jobbar som mjukvaruutvecklare
gift, två barn
Lön efter skatt: 32tkr
sprarar : 10tkr varje månad

Bufferthink: 50tkr
mellanrisk: 200tkr
passiva: 2.6miljoner

Boende
Villa , delar med min fru.
lån 2.7 miljoner
värderat: 6.5 miljoner
ränta på 1.15 %

Framtid/Frågor

Vet att jag klarar mig på ca 20000 i månaden.
Har kollat in på min pension och den är baserad på att jag har varit anställd i ca 21 år.
Pensionen e helt ok.

Nu till min fråga
Hur hade du gjort fram till pensionen?

Gått ner i lön o jobba lite längre?
eller
Fortsätta o sluta tidigare?

Jag ser inte mig som en som skulle skriva bok,starta blogg etc för att starta upp ett lillasyskon.
Utan kommer fortsätta att skriva kod. Det är för kul för att ersättas med något annat.

5 gillningar

Välkommen hit!

Grattis till en sjukt bra situationen för att ha ” levt i ekonomiskt kunskapsmörker” :joy:

Jag tror att din mellanhink egentligen är större - många räknar in bostaden (pris - lån) i den som bundet kapital i mellanrisk hinken. Adderar 4 mkr typ.

Sen tycker jag nog att resten av din mellanrisk hink kanske är i minsta laget? Jag tänker att jag skulle vilja ha pengar där som behövs för större oförutsedda utgifter tex stora renoveringar. Men kansle 200 kkr räcker för er? Vi satte av kapital i en RT portföljen som ska täcka sådant för alltid. Man vet aldrig när det händer så de pengarna ska nog inte vara i passiva hinken. Bara en tanke :slight_smile:

I övrigt så är det väl bara att köra på. Du verkar tycka att ditt jobb är rktigt kul! Grattis till det med :slight_smile: