Nu har jag för mycket pengar

Hej och god morgon på er.

Som ni ser är jag nyregistrerad här på forumet men har varit en flitig läsare och följare under ett par års tid. Målet med mitt sparande har under dessa år varit lite diffust men om jag ska försöka korta ned det så har jag väl tänkt att jag snabbt vill uppnå så pass stort sparande att jag mer eller mindre kan pensionera mig om jag har en dålig dag på jobbet.

Idag är jag 28 år gammal och började närma mig det målet. Jag har sparat i (utdelnings)aktier sedan jag fyllde arton år 2010 men började inte fylla på riktigt aggressivt förrän fem-sex år senare. Med aggressivt menar jag mellan 10-20k i månaden i snitt.

På Avanza har jag alltid varit en försiktig general medan jag har tagit stora risker utanför börsen. Jag kom fram till att det var en smart strategi ganska tidigt efter gymnasiet då jag insåg att för hög risk på börsen kan radera hela min portfölj medan stort risktagande utanför börsen i mitt fall leder till förlorad inkomst en kortare tid.

Så har det sett ut i ganska många år nu och utöver mina månatliga insättningar har jag stötvis kunnat lägga in 100-200k. Jag har tjänat mycket, sparat mycket och spenderat mycket men tack vare perioder helt utan inkomst så har lärt mig leva snålt om det är nödvändigt och min utdelningsportfölj räcker idag något sånär för ett svenssonliv med ett par resor om året och krogkväll på fredagarna.

Nu blir jag långrandig men saker och ting tog en rejäl vändning i höstas då jag blev erbjuden att haka på en affär. Vi har slitit röven av oss sedan dess, dag som natt, men nu är allt klart och jag sitter här med en mild utbrändhet och en baksmälla som heter duga.

Min utdelningsportfölj, min pengabinge och säkerhet och tyvärr också mitt allt, är plötsligt hyfsat obetydlig i sammanhanget. Det är fortfarande pengar förstås men sett till det jag har dragit in nu så bleknar den i jämförelse.

Återigen, jag blir långrandig men jag har bara en enda person på jorden att dela detta med och det är min farsa. Resten av min familj och kompiskrets tror att jag har en bra buffert men inte särskilt mycket fetare än så. Behovet att dela med mig får därför stillas här för den som orkar läsa.

Hur som helst så har jag nu så mycket pengar att jag med en klok förvaltning kommer kunna försörja mig själv och ett par generationer efter mig, förutsatt att min avkomma inte gör som alla andra arvtagare.

Det jag har landat i, och behöver höra era tankar om, är min portföljallokering. Något i stil med nedan har jag tänkt på:

Jag tänkte sätta ihop en typ av permanent portfölj som jag snittar in mig i under ett par års tid. Inga konstigheter utan aktieindex 25 %, guld 25 %, 20 % långränta, 10 % kortränta och 20 % råvaror.

Enkelt och passivt och hit skickar jag 50 % av pengarna.

För resterande 50 % tänkte jag följa en momentumstrategi som i korta drag går ut på att följa trender. Ni har säkert läst om det på flashback där det finns en stor tråd om detta. Syftet är framförallt att ha en högavkastande strategi där man ändå har någon slags plan för en längre, utdragen björnmarknad. Jag vill helt enkelt inte hänga med ner om västvärlden skulle få samma utveckling som Nikkei utan då är jag glad även om jag kommer ut 10, 20 eller 30 % från toppen. Skulle det visa sig att nästa stora sättning inte blir som i Japan, och jag råkar komma in igen en bit efter botten, så är det helt okej. Hellre det än att inte ha en plan för när man kliver in och ut.

Jag tänker att detta upplägget är en bra diversifiering mellan passiv och aktiv förvaltning så att man hedgar sig lite mot brister i strategierna. Och även om jag förhoppningsvis har gott om tid kvar att leva och kan vänta ut sättningar så är fokus på att inte förlora pengar.

Min “lilla” utdelningsportfölj kommer jag behålla men räknar inte riktigt med den då jag nu kommer börja leva på utdelningarna från den tills något nytt händer.

Hoppas att det inte var alltför mycket text och hoppas ni vill komma med era synpunkter.

PS. Sickan var upptaget som användarnamn men Vanheden får duga :wink:

4 gillningar

Grattis til en fin ekonomisk situation.
Jag skulle absolut kunnat tänka mig din fördelning på två portföljer men absolut inte en momentum strategi. Varför riskera nåt när du har så det räcker och mer därtill.
Jag hade nog kört 60-40 aktier/räntor-sparkont med andra delen. Då är du tämligen garderad mot problem och sen har du ju alltid din utdelningsportfölj likt Vanheden har en Vicks inhalator som kan ge roliga stunder i livet.

1 gillning

Ett snack med en oberoende ekonomisk rådgivare kan vara väldigt nyttigt, Jan har tipsat om ett par personer i tidigare inlägg.

Och nu när du nått FI kan det ju vara skönt att låta pengarna jobba ifred med liten risk och fokusera på livets andra delar. Du har redan vunnit spelet så varför fortsätta spela.

Tvärt emot majoriteten här kör jag momentum/trend. Men det finns oändligt med varianter på temat så det gäller att informera sig och hitta något som passar.

Jag har en given summa att placera, inget nytillskott, och då är det otänkbart för mig att låta det halveras i en krasch. En av fördelarna med momentum att du kan slippa stora nedgångar om du vill. En del säljer aldrig för att inte missa en uppgång men värdet av det får var och en bedöma själv.

Om momentum är rätt eller fel för dig kan bara du avgöra men jag tycker att det är fel att kategoriskt avfärda det.

Givet några antaganden om mängden pengar, att din nuvarande utdelningsportfölj ligger på isch 5-15 MSEK och att du nu har fått typ häradet 100 MSEK eller mer.

Varför spela spelet? Du har vunnit! Grattis!

Varför exponera dig för aktiemarknaden i signifikant utsträckning över huvud taget? Det enda du behöver fajtas mot är inflationen och en liten liten avkastning att leva på.

Pengar kommer då aldrig vara ett problem och du kan fokusera hela ditt liv på vad du vill uppnå i världen. Volontär arbete ett tag i ett riktigt fattigt land? Uppleva människor och kulturer?
Investera i din hälsa?
Starta en stiftelse?
Driva företag (av icke ekonomiska skäl)?

Får gratulera ännu en gång! Du har löst de medel du behöver för resten av livet redan innan 30, det är nu det roliga börjar!

Jag hade titta på att ta riktigt oberoende hjälp. Jag hade även titta på hur stora institutioner och stiftelser förvaltar sina pengar. Med mycket låg risk och väldigt stor diversifiering inom tillgångsslag. Jag hade inte ens funderat på momentumstrategier (extremt högrisk) för något annat än ren lek och betting (under 1 % av ett sådant kapital). Haft en låg exponering mot aktier/aktiefonder o.s.v. Det är inte omöjligt (även om det inte inträffat ännu) att börsen globalt brakar 30% eller mer på en dag. Vilket är den tid det minst tar att komma ur aktiefonder. Att sitta och bevaka sånt här dagligen? Med det kapitalet? Du är fri!

Du spelar i en annan liga än småsparare, du spelar inte ens samma spel längre.

Glöm inte det snabbaste sättet att bli miljonär: Börja som mångmiljonär och spela bort ett par miljoner på börsen.

4 gillningar

Grattis! Många kloka råd från föregående talare. En observation jag har gjort från att titta på många institutionella / stiftelseportföljer är att de sällan innehållet mer än max 35-50 procent aktier. Väl värt att fundera på varför.

Nu är det ju svårt att spekulera i storleken på din portfölj men förr eller senare blir ju risk ”optional”. Något väl värt att resonera över också.

Om du behöver kontakt med finansiella rådgivare så kan jag rekommendera ett par stycken. Hojta till isf

3 gillningar

Grattis!

Du skriver inga siffror, men vi får väl anta att du har X antal miljoner på kontot i alla fall. Du skriver även att du har “så det räcker”, och att du har tänkt att låta dessa pengar gå i arv. Det framgår inte direkt om du är singel, eller om du har familj, men då du inte har någon att dela detta med, får vi anta att du är singel.

Jag tänker som så, att du kanske behöver tänka i banor som:

1. Vad är min plan för min portfölj?
  2. Vad har jag själv för planer med resten av livet?

Du har uppnått ekonomisk frihet i väldigt unga år, det är få förunnat. Om du har planer på att skaffa familj och barn, och kanske ett hus, då kommer du att behöva fundera på hur allt detta ska sättas i förhållande till ditt sparade kapital. Hur ska ni försörja er? Jag antar att avkastningen från din portfölj kan försörja dig själv, i ett hyfsat snålt leverne, men hur är det med fru och barn?

Det framgår inte hur exakt du har sparat ihop dessa pengar, men vi får väl gissa på att du har placerat med tämligen hög risk i aktier, för att på 10 år uppnå ekonomisk frihet. Detta är verkligen inget jag rekommenderar att du fortsätter med, då det är minst lika stor risk att du kan förlora stora delar av kapitalet.

Som du märker blir frågorna bara fler och fler, och det är nog omöjligt att ge mer än lite allmäna tips, utan att få veta betydligt mer om dig och vad du har för planer. Som flera har skrivit ovan, hade det nog varit bäst att boka en tid med en oberoende rådgivare/livscoach som kan hjälpa till att staka ut din väg framåt.

/H