Tack för tänkvärda svar och jag ska läsa igenom länkarna.
Jag hade för några år sedan sparat ett par miljoner själv, när ett oväntat arv plötsligt nästan 10 dubblade mitt kapital. Tror hastigheten av ökningen och ”enkelheten” gjorde det hela lite ogreppbart och abstrakt för mig. Helt plötsligt gjorde mina månadsinsättningar inte längre någon märkbar skillnad.
Naturligtvis kan jag fortsätta att spara, men hur mycket pengar behöver man spara och till vilken nytta.
Jag har fortsatt att jobba, dock gått ner något i tid. Jag känner en stark känsla av att arbeta är viktigt, och har svårt för att bara lata mig. Jag jobbar med något jag tycker är ok, men inte mer än så. Arbetet har haft mycket frihet och gett möjlighet att bli delägare (som kommer ge mig årliga utdelningar livet ut även om jag säger upp mig). Men själva arbetsområdet känner jag mig egentligen ganska färdig/trött på.
Jag tycker inte om känslan av när lönen inte räcker till och jag ”äter” av kapitalet. Varför vet jag inte, men antar att det hänger kvar sedan tiden jag sparade hårt och pengar var en bristvara. Det ger en stark känsla av att jag behöver fortsätta arbeta. Jag mår dåligt när jag använder kapitalet för konsumtion (mat, räkningar mm) som inte är en investering. Med investering tänker jag både på investering i tex hus, men även resor eller liknande som ger en upplevelse.
Jag skulle gärna arbeta ideellt med något jag tycker är kul och som gör skillnad/kan hjälpa andra. Men obehaget finns kvar av att jag förbrukar mina besparingar om jag inte längre får tillräcklig lön.
Jag är dessutom inte helt säker på att mitt kapital och utdelningar från företaget skulle räcka till livet ut om jag inte har någon annan inkomst. Jag inbillar mig att om jag haft 50 miljoner på kontot så hade jag känt mig lugnare. Men hade så varit fallet hade jag troligen haft dyrare levnadskostnader och ändå inte känt mig trygg.
Samtidigt inser jag att det enda jag verkligen saknar i mitt liv är tid, inte mer pengar. Tid för barnen, tid att ta hand och vårda familj, hus/hem, mig själv och omvärlden.
Min fru har inte alls samma ekonomiska förutsättningar som mig. Jag betalar en större del av våra kostnader idag, men hon kommer ändå aldrig att komma ikapp. Hon vill inte vara beroende av mig utan tjäna sina egna pengar, vilket naturligtvis är bra. Men det ger också en kraftig obalans mellan oss, och planer för att ev. minska arbetstiden kan därför inte göras tillsammans.
De flesta av mina bekanta är normal svenskar. Dom har sparat en del, några årslöner. Dom har skapliga jobb men lever inga lyxliv. Ingen av dom planerar att sluta arbeta i förtid. Det gör att jag känner mig lite som en outsider, speciellt om dom pratar ekonomi och planer för framtiden. Och jag har ingen att bolla mina idéer och tankar med.
Jag låter troligtvis som en otacksam och gnällig jäkel, med dessa ”lyx problem”. Och det är inte så att jag inte är tacksam för de förutsättningar jag fått, men övergången från sparande till att vara färdig upplever jag som svår. Jag saknar en plan/strategi för vad jag gör nu. Och jag inser att den är svårare att ta fram än strategin för att spara. Den blir dessutom mer individuell än sparandet, och troligen blir det svårare att finna ”färdiga” lösningar.
Jag tänker att det kan vara bra att redan tidigt i sitt sparande börjar fundera på vad som händer när man nått sitt mål (oavsett vad det är). Jag kom fram ganska oförberedd, mest pga den kraftiga boost som arvet gav.
Att stå där utan plan, är ganska omvälvande och man känner sig ganska ensam/udda.
Och som svar på Jans fråga om jag firat, så nej. Anledningen är att jag själv inte är övertygad att jag nått målet, eller ens vad målet är/var längre.