Hur uppmuntrar eller hjälper man någon att spendera mer av sina pengar?

Sitter och förbereder nästa vecka avsnitt och skulle gärna ta lite input från er kloka i forumet. :heart:

Hur uppmuntrar eller hjälper man någon (eller sig själv) att spendera mer av sina pengar?

Bakgrunden är att jag har en spaning som min mor kastade ljus på. Hon fyllde 70 år i år, har en pension på typ 20.000 kr netto och sparar fortfarande obeskrivliga 6.000 kr i månaden(!) :exploding_head: När jag fick syn på det här så insåg jag att det är många av oss - inkl. jag själv - som förmodligen har svårt att göra skiftet från att spara till spendera.

Så frågan är lite som ovan eller hur du själv gör?

Jag vet att t.ex. @JFB var inne på temat i någon tråd häromveckan i och med skiftet som han och hans fru är i. Här är även en korslänkning till:

Där jag i inlägg 10 skriver om några pengaregler för att spenda pengar, också en sjukt intressant fråga. :slight_smile:

19 gillningar

Mina föräldrar är båda pensionärer och har börjat spara undan pengar vilket de aldrig gjorde när de jobbade. Min taktik har varit att väcka deras aptit med t.ex. kommentarer som “oj, kolla vilka snygga kök som finns på IKEA nu” eller “farsan, ska du inte skaffa en hybridbil så kan du köra med både el och bensin” till lite annat smått och gott. Har även provat med “ska ni inte resa till X, det var ju länge sedan ni var där” men det är de inte lika sugna på efter Corona-pandemin.

Med andra ord tror jag på att plantera idéer i deras huvuden över saker som de spenderat pengar på förr och inte på sådant som de skulle anse är “onödigt”. T.ex. skulle mina föräldrar aldrig få för sig att gå på en dyr restaurang eller köpa en båt eller husvagn eller annat som de anser är slösaktigt. Däremot tycker de om att ta hand om hus och hem.

6 gillningar

Atomic habits tar upp detta, dvs någonting som vi gör frekvent är något som vi kommer att fortsätta att göra, om vi inte bryter denna vanan, säg att din mamma kanske hade börjat spendera 7000 kr på att resa i månaden efter ett par gånger kommer denna vanan ha ersatt den tidigare vanan, väldigt förenklat :smiley:

6 gillningar

Man kan automatisera sina utgifter, lite på samma sätt som sparandet. Om man är 70+ kan man till exempel flytta till ett boende där “allt” ingår i månadsavgiften: mat, städning, fönsterputsning, internet, TV, gemensamhetslokaler, gym, pool med bastu, etc. Då behöver man bara besluta sig en gång och slipper våndas över varje köp.

5 gillningar

Det är en svår balansgång. För min egen del har jag gjort en typ av ”bucketlist” både stora grejer och mindre grejer som jag konkret bockar av när det är gjort och ibland ersätts dessa med nya.

Det är alltså saker som tillför lycka & glädje i mitt liv. Jag ser inget problem egentligen med att lägga pengar på hög, men däremot när snålfällan uppenbarar sig, så är det min ”bucketlist” jag konsekvent återkommer till.

Att göra någonting konkret åt sina tankar och problem brukar underlätta, upplever jag. I mitt fall alltså en lista med saker jag vill uppleva både själv och tillsammans med familj.

Eftersom jag har en ”flytande buffert” så ökar och minskar pengar där regelbundet vilket gjort att jag vant mig vid det.

Att jag är en sparare och min sambo är en slösare kan också vara en positiv sak, eftersom jag måste ge med mig ibland för husfridens skull.

8 gillningar

Oj, ja, intressant ämne som för mig blir lätt filosofiskt, djupt, stort och kanske smärtsamt, för en del åtminstone.

Vi ser det nog mer som en större fråga än att sätta regler för vad jag tillåter mig spendera i vardagen just nu. Tryggheten i att kunna spendera i vardagen mitt i livet är kopplad till att jag ändå kan uppnå mina långsiktiga mål inom en rimlig tid. Utan det stora målet (i vårt fall pension/FIRE) så hade vi åtminstone haft svårt att leva så gott som vi gör. Risken är att vi översparat och inte levt under alla åren fram till målet. Det hade varit synd.

Egentligen ser jag inget problem med att din mamma spar som hon gör - OM det gör henne lyckligare och OM hon inte försakar något hon vill göra / drömmer om. De flesta äldre jag känner och har känt har tyvärr missat på ”om”en ovan. Enda undantaget jag vet är mina föräldrar som faktiskt vågade dra pluggen, köpa tid för pengar och offra en del materiellt. Mer om det nedan.

Vårt fokus är alltså framförallt mht Pension/FIRE, inte mitt i livet spenderingar. Vi har haft turen (och kanske skickligheten) att lyckas kombinera högt sparande med att ändå kunnat göra vad vi vill (inom rimliga gränser mht value for money), åtminstone de senaste 20 åren eller så.

För att med gott mod kunna spendera pengar, alltså att se sitt kapital minska varje år - eller inte se det öka lika snabbt som det kunde göra mitt i livet om man sparat mer - så tror jag att det är en del fundamentala saker man behöver ta itu med. Det kan hjälpa en tex att komma fram till de 10 punkter som du @janbolmeson kom fram till är viktiga för dig.

Vi tänker att det viktigaste för oss var att sätta när är nog nog. För att göra det behövde vi definera följande saker:

A. Definiera vad jag behöver i vardagen, på riktigt. Allt ifrån boende storlek (driver kostnader och binder upp kapital), var jag vill bo, till vilken livskvalitet jag behöver i vardagen (mat, nöje, underhållning mm) som driver basmånadskostnaden. Vad är viktigt för mig. Detta sätter en stor del av ens budget som man behöver varje år i pension/FIRE. Viktig att se över detta då och då under resans gång.

B. Definera vilka drömmar jag har som kostar pengar (allt gör såklart inte det). Alltså guldkant. Hur mycket kapital behöver jag för det per år. Likaså viktigt att man ser över detta under resans gång. Mål och drömmar ändrar sig ju en del.

C. Och det som nog är det smärtsamma, att inse på riktigt att jag/vi inte kommer att leva för alltid och framförallt inte ha kraften att göra allt vi vill hur länge som helst. Alltså att definera hur många år jag behöver leva på kapitalet. Utan detta rätt uppenbara faktum så är det svårt att komma fram till när ”nog är nog”.

Kapital = Nog är nog = (A + B) x C.

Det sätter ett mål i kr där vi kunde uppskatta hur många år vi behöver jobba ytterligare. Åtminstone i nuvärde som sedan får uppdateras under tiden.

Sedan investerar vi det ungefär 50/50 aktier/räntor i FIRE för att kunna ta ut cirka 3% om året som täcker vår årsbudget. Alltså med vettig ”kudde” mht avkastningskravet för att inte ha för hög risk att behöva samla pantburkar på 80+are, men samtidigt inte riskera sitta på XX MKR som gammal och för trött för att använda dem.

Varför behöver vi detta?

Jo vi menar på att man kanske inte riktigt vågar leva upp pengarna (om det är det man vill) annat än man faktiskt känner sig trygg med att de faktiskt räcker. Samtidigt kanske man riskerar att överspara och inte leva som man vill under tiden fram till målet. En waste enligt oss.

Åtminstone tror vi det blir lättare för oss att se kapitalet minska år från år, inte alltid beroende på avkastningen, men över tid. För oss ”die with zero” men med en rätt vettig kudde som vi ser det.

En anekdot. Jag kommer så väl ihåg min föräldrar sittandes vid matbordet när jag var i tonåren (siste som strax fick klara sig själv) när de hade räknat ihop kapitalet, fått koll på den om än låga ATP pensionen, och stämt av årsbudgeten ännu en gång. De tittade på varandra, log brett, och sa i mun på varandra ”det räcker nu!!!”. Snabbt fram med champagneglasen och skålade i alkoholfri cider (far var absolutist). Trots att min far bara var 60 år så hade han redan jobbat i 48 år (sex års skola sen jobba) med tunga arbeten och detta gav dem nästan 15 år tillsammans av frihet att göra vad de ville (inom budget). Tid byttes mot pengar.

Jag och min fru gjorde något liknande nyligen men ska göra en sista avstämning efter sommaren. Då blir det riktig champagne att skåla i :clinking_glasses::grinning:

Processen ovan, med årlig uppdatering, har åtminstone hjälp oss att både leva nu och ändå gå i mål på vårt långsiktiga mål.

Inte något för alla!

Sen är det ju inte alls alla som vill se sitt kapital minska i Pension/FIRE och många vil kanske inte ens tänka så långsiktigt utan mer wing it. Inget problem så länge man då också köper att det är vissa risker med det - att man aldrig går i mål, eller att man överspar och inte lever under tiden.

Så lite tankar på ämnet om det ens var denna typen av vinklingar du var ute efter? :thinking::grinning:

16 gillningar

Vore inte den enkla lösningen att ha någon sorts lista över generella grejer att lägga pengar på? Jag tänker då på saker i stil med:

1. Hemstädning
  2. Matleverans hem (från butik)
  3. Färdiga matlådor (från restaurang)
  4. Behandlingar (massage, fotvård etc.)

Att köpa en massa prylar eller renovera hemma är ju inte det man främst brukar vilja när man är äldre. Istället borde “normalfokus” ligga på att få vardagen så bekväm som möjligt. Min egen mamma är runt 80 och har alla de här grejerna. Hon har ingen överdrivet hög pension men har låga fasta kostnader och kan därför välja att prioritera lite sådana här saker utan att det gör så mycket. Någon mer aktiv person kanske vill göra resor men ofta avtar ju det intresset med stigande ålder.

11 gillningar

Jag köper tid för pengarna, vilket är dyrt.

7 gillningar

Enkelt! Läs How to die with Zero: Die with Zero: Getting All You Can from Your Money and Your Life by Bill Perkins | Goodreads

Omöjligt provocerande bok för hur man ska undvika att dö med pengar på kontot (och istället maximera nyttan medans man lever)

3 gillningar

Efter ett liv med ständigt hökande kring kostnader tycker jag att det är jättesvårt att skruva om mitt förhållningssätt kring pengar. Nu är vi bägge i pensionsåldern och ser att vi kommer ha en helt okej situation de kommande åren. Maken suckar när jag fortfarande vill botanisera i matbutikens hörna med “kort-datum-varor”. Jag gör det numer för miljöns och co2utsläppens skull, inte för min ekonomi får jag upprepa högt för mig själv…

Jag har dragit ner på sparandet stegvis under året för att vänja mig…

7 gillningar

Säger kort å gott… Skaffa en hobby…Behöver inte vara för att bränna pengar utan intresset av någe som man kan göra för en mindre summa…

3 gillningar

Det är ju inte det lättaste. Jag tror att påverka andra är nog jättesvårt.
Det finns ju oftast en anledning till att man har just pengar, och att ändra tankesätt kan ju vara svårt.
Men där jag är i livet vill jag lägga pengarna på resor med familjen, tid med familjen, samt diverse andra upplevelser ihop.
Men då givetvis i ordnade former, så jag har fortsatt pengar kvar.

Tror det även kan handla om personlig mognad/utveckling. Jag tänkte helt annorlunda som ung.
Vad är det värsta som kan hända? Jo pengarna tar slut!
Det i sej är ju inte hela världen, så länge jag har min familj.

2 gillningar

Jag tänker att mam behöver veta varför personen (över)sparar för att kunna underlätta för personen att spendera.

Själv sparade jag mycket utifrån rädsla att bli utbränd och bli utan inkomst. Det blev lättare att spendera mera efter jobbbyte som inte dränerar mig på lika mycket energi och därav har rädslan att bli utbränd minskat och behovet av sparande minskat. Så kanske är inte lösningen att få personer att spendera mera utan att lösa den grundläggande orsaken till sparandet för att möjöiggöra för personen att spendera.

Jag har även satt maxgräns för hur mycket jag ska spara för att underlätta för mig själv att unna mig mer saker när jag märker att jag återkommande får pengar över på vardagskontot. Har även funderat på vad jag faktiskt tycker är viktigt och vill lägga pengar på och talar om för mig själv att det är ok, att spendera pengar på detta.

2 gillningar

Gällande exemplet din mor: Tänker att det här är lite klurigt.

Man kan spara för att man känner sig otrygg, bara av vana eller för att det inte ger någon adderad glädje att spendera pengarna? Helt olika fall.

Kanske kan man hjälpa till att nysta lite i ämnen för att väcka nyfikenheten? Exempel: mor din gillar att sjunga. Skulle hon tycka om att unna sig någon konsertresa? Åka till hemstaden till en artist hon gillar? Eller kanske bjuda er i närmsta familjen på en riktig musikkryssning och visa nära och kära varför hon älskar just den musikstilen? :slightly_smiling_face:

Provocerande tanke: kan ju vara så att hon inte vill spendera mera och sätter störst värde på att få “ge vidare” pengarna vid arv?

Gällande mig själv: har ingen aning! Tycker det är svårt. :woman_shrugging:

4 gillningar

När det gäller föräldrar eller far/morföräldrar tror jag man behöver få dem att förstå att de inte behöver lämna så stort arv som möjligt. Utan att man har (om man har) så att man klarar sig och hellre ser dem njuta under av den senare delen av livet än att få lite mer i arv.

En sak som också kan vara idé, är att föreslå att de kan göra med nära och kära. Ta barnbarn på aktiviteter, eller kanske bjuda släkten på en resa!

4 gillningar

Väldigt bra argument! :+1:t2: Man kan ju även byta ut (far/morföräldrar) till ”mej själv”.
Samt (barnbarn) till ”barn”.

Det gäller ju faktiskt ganska många härinne på forumet, som främst strävar efter avkastning och hög sparkvot framför att leva här och nu.

3 gillningar

Jag börja berätta men insåg att mitt namn är så tydligt. Så jag skicka till din chatt på fb. Vi har svårt att spendera pengar allt sparas. Jag 59 och min man 72 år. Men vi lever så bra :slight_smile: men kan ju leva betydligt bättre.

1 gillning

Tror man måste inse att det kan vara ett beroende att snåla lika mycket som slösa. De finns de som tränar alldeles för mycket, mer än nödvändigt, något de är beroende oavsett, oavsett ålder.

Fick för en herrans massa år reda på att en vän till familjen hade en förmögenhet på över en miljon, det var en person som sålde gamla bildelar på marknader och kanske tog en öl för att fira något. Han var nog inte medveten om att pengarna fanns där.

Beroenden är svåra att ändra.

Tror man måste börja med att tänka att det inte är slöseri om man går till charkdisken och tittar på den där fina (vad man nu älskar) och bestämmer sig att va-faan i kväll ska vi äta något gott!

Det lilla i vardagen kan för mig vara mer lyxigt än att dricka fin champagne.
Lyckas man med det kan man nog ta nästa steg.

Tror också att världen idag är annorlunda precis som @Stenborg är inne på, jag klarar mig utmärkt, mina föräldrar behöver inte spara för att jag ska ärva. Ingen skulle bli mer lycklig än jag om de bestämde sig för att resa till USA där de har många vänner, helst i morgon

2 gillningar

Jag “testade” om mina föräldrar älskar mig genom att se om de skulle reagera om jag föreslog mer och mer absurda utgifter. Guess what; ingen reaktion :sweat_smile: bara “kör på”.

Jag brukade tänka att konsumtion är skadligt för både individ och samhälle. Konsumtion = entropi = död. Konsumenten är i botten på näringskedjan. Konsumenter är slarvrar som inte kan lösa sina problem själva. Producenter är bäst. Oberoende, stolta, starka. Mänsklighetens ryggrad.

Sedan började jag tänka: Konsumtion är nödvändigt för produktion. Konsumenten är inte sämst, utan en integrerad del i en större helhet. Konsumtion är ett medel för mellanmänskligt samspel. En del av livets mening.

Jag tror att @tankespjarn sade i något avsnitt att döden är en förutsättning för liv. Lite så, fast med konsumtion och produktion istället. Konsumtion är en förutsättning för produktion och liv.

Nåja, kanske delar du och din mor min syn på konsumtion som skamligt, och får ut något av det här. Eller inte. Oavsett - tack för att jag fick skriva av mig.

3 gillningar

Intressant tankespjärn, inte minst som jag definitivt har varit inne och nuddat på samma tanke som du.

I min egen pod har jag (minst) ett avsnitt där vi snackar om the gift economy, och lite grann kan jag se det du pekar på det det ljuset. Dvs - det handlar inte om att inte konsumera. To consume - att inmundiga = ett behov vi har som biologiska varelser, vi skulle dö annars.

Så ja:

(Det var i juldagsavsnittet)

Jag håller med dig. Det ÄR en förutsättning för liv.

Jag tackar också för att du skrev av dig!
Uppskattar att få fnula lite mer på detta.

4 gillningar