Jag är en kvinna på 55 år som aldrig varit ute i arbetslivet pga psykiskt ohälsa. Dock började jag i tidig ålder ha koll på pengar o spara. Har alltid varit ekonomisk på gränsen till snål. Iom att jag lever på garantipension och inte kommer få ut nån tjänstepension har jag i alla år sparat, minimerat utgifter, placerat pengar smart o tänk på säkerhet inför framtiden. Nu kommer min hemlighet som INGEN vet eller ens kan ana.
Jag äger min lägenhet, har inga lån samt har i dagsläget 4 miljoner placerade i bra aktiefonder på ett ISK. Ändå kan jag inte unna mig släppa bromsen. Litar inte på att jag får pengarna att räcka till o täcka upp när ålderspensionen tickar igång. Idagsläget månadsspar jag 7.000kr av min inkomst på 14.000kr/mån. Äger som skrivet min bostad och utgifter för boende etc per månad är 4500kr.
Till saken hör att jag inte unnar mig att handla den mat jag vill ha. Stressar upp o bunkrar när det är extrapris att jag har ett lager att nöta av. Köper aldrig nåt till ordinariepris utan letar alltid efter svinnlådor o röda lappar. Detta börjar tära på psyket o min dröm är att ta en kundkorg o handla det jag vill o känner för samt SLUTA att hamstra lager så fort nåt av det jag förbrukar dyker upp som kampanjvara. Jag blir så avundsjuk på mina vänner som slinker in på ICA o shoppar de de vill ha utan vare sig hamstring eller vrida o vända på alla varor. Mitt tänk har varit befogat o gjort att jag byggt upp den buffert jag har MEN när är Good Enough?
När ska jag våga o framför allt hur ska jag göra för att släppa på bromsen. Jag tror att jag redan nu med ett sparat kapital på 4 miljoner placerade i aktiefonder samt billigt boende är i mål med att ha säkrat ålderspensionen?? Har ett rikt socialt liv, är självboende men ej ensam, gillar inte att resa eller skaffa mig nya prylar. Nej snarare säljer jag av det jag har då onödiga prylar stressar mig o jag vill leva minimalistiskt.
Det jag verkligen saknar är att unna mig handla det jag vill på Willys o sluta med att hamstra när det är extrapris. Så härligt att bara en 12-pack toarullar, 1,5 kg havregryn, 1 tandkrämstub, 1 förpackning hårdbröd etc på lager istället för 10 st som det blir som minst efter en kampanj. Jag lever med samma sparsamma känsla nu som för 30 år sen. Hur ser ni på min sits när ni läser detta? Jag är hjärntvättad o har så svårt att sluta spara eller att få köpa unna mig att köpa det jag önskar.
Grattis till att ha satt dig i en riktigt bra sits. Det är mycket imponerande givet din situation.
Om vi använder 4% regeln så skulle du om jag räknar rätt kunna ta ut lite över 13 tusen per månad i 30 år baserat på ditt nuvarande kapital. Givet att du inte skall gå i pension på ganska många år och fortsätter spara verkar det som om din pension redan är säkrad då du har så låga omkostnader.
Det är viktigt att balansera trygghet i framtiden med livskvalitet i nuet - vi vet ju inte hur länge vi kommer att leva och vara friska. Om jag var i din sits så skulle jag nog minska månadssparandet med ett par tusen i månaden och lägga dessa på att istället sätta lite mer guldkant på tillvaron nu.
Åh, tack för ditt svar. Jag har så svårt att veta om detta räcker eller om jag ska fortsätta spara i denna volym. Nåt börjar dyka upp i huvudet, till vad spar jag nu?? Jag menar, kanske är målet nått och att jag från och med nu kan få börja använda pengarna lite. Men detta är ett sånt inbyggt system i mig att jag trots att jag börjar få insikt inte rår mig ändra på.
Vill och måste bevisa hjärnan med fakta då mina känslor är kidnappade av ett ingrott system. Din uträkning med 4% är precis det jag måste ta till utifrån o in i systemet. Dvs skifta mindset till att utgå från FAKTA istället för känslor. Tack för din uträkning . Den fick mig att förhålla mig till nåt konkret .
Som sagt, jag saknar inget i mitt liv MEN längtar till att få handla de livsmedel jag önskar och inte vända på varenda krona inne på Lidl o Willys. Det skulle vara sån LYX o grymt stressbefriande att bara ta en kundkorg, lägga i det jag behöver o kila till kassan o betala . Då pratar vi om basvaror då jag är en rutinmänniska o äter samma sak typ varje dag. Jag har nog en variant av autism o trivs med góa rutiner som inbringar en trygghet i mitt inre. Älskar hösten o lugnet som den inbringar. Det matchar mitt inre .
Detta att hamstra o köpa på mig stor mängder vid kampanjpriser märker jag dock börjar stressa mig o det är det jag vill/behöver er hjälp att bevisa för mig och mina känslor, att nu är det “Good Enough”! Att nu har jag nåt fram och har inarbetad “semester” tryggad som riskerar att brinna inne om den inte börjar plockas ut.
Älskar därför att ni hjälper mig att omsätta detta som i exemplet med 4%-regeln. Det får mig att se samma situation utifrån o det är det jag måste jobba på att ta FAKTA på.
Du har en fantastisk situation baserat på ovanstående uträkning! Om du har svårt att bryta dit mönster kan en start vara att skaffa ett ICA betalkort. Varje månad sätter du in tex 1000kr (du minskar ditt sparande med motsvarande summa). För dessa pengar får du inte handla något med nedsatt pris. De är bara till för guldkant i vardagen!
Tack för tipset. Det är EXAKT detta jag vill få tips om. Konkreta lösningar som jag kan omsätta i praktiken för att programmera om hjärnan. Toppenbra förslag. Då håller jag ändå koll och kan släppa rädslan att jag blir som en “kalv på grönbete” och att det går över styr. Är nämligen lite av en “Allt eller Inget” , all in eller så struntar jag i det . Är därför rädd att släppa garden o tillåta mig njuta. Tänk om det slår över o jag får bloda tand???
Men du har passerat mållinjen för länge sen och verkar ha fastnat i ”sparfällan” mentalt.
Mitt tips är att be om hjälp från din kommuns budget och skuldrådgivare och kanske även vården för samtalsstöd.
Att bryta så pass djupt inprogrammerade vanor och tankemönster är ofta något man behöver stöd med.
Du har all rätt att må så bra du kan, just nu och i framtiden. Rent ekonomiskt så skulle du kunna sluta spara idag och få en förbättrad vardag.
Testa att knappa in dina summor på ränta på ränta kalkylatorn, så får du ett hum om hur mycket kapitalet troligen kommer växa helt utan tillskott fram till din pension.
Stort lycka till och hoppas du hittar en väg framåt som du mår bra på!
Mvh
En annan blivande garantipensionär som idag lever på sjukersättning.
Jag tycker @Ceropegia har ett bra tips. Testa detta och se hur det funkar under några månader. Det är ju ingen fara om du fastnat lite och “syndar” genom att snåla ibland. Men på det sättet kan du ju öva.
Att det skulle slå över i att du får blodad tand och går fullkomligt bananas tror jag inte är ens i riskzonen med tanke på hur du lever och levt. Du är redan i FIRE och skulle ju t o m klara dig utan din garantipension.
Det som skulle kunna vara nästa grej (om betalkortet funkar) är att ge dig själv en utdelning/lön från sparandet varje månad. Sådant går att fixa på många ställen. Pengar som helt enkelt du “får” utöver pensionen att göra vad du vill med. Kanske t o m tvingande att bränna på något du funderat på eller vill ha.
Tack Melwa. Ja, jag lever i en stark SPARFÄLLA nu. Inser det när jag lyssnar på podden. Men jag kan inte bryta mönstret i mina tankebanor. Det går inte. Är så svårt att omsätta fakta. Märker att människan dilemma är att det förnuftet o fakta säger är inte i synk med vad känslan säger.
Bra jobbat med sparandet! hoppas du finner en balans du trivs med mellan att spendera och spara pengarna. (gillar tippset med ett kort du “måste” spendera varje månad ) Ville bara bidra med mina 2 cent angående köpa på kampanj:
Om du känner dig stressad av att göra det, och det känns som att du vänder och vrider på varje krona när du gör det så är det ju helt klart ok att sluta. Vi brukar köpa på oss sånt som vi brukar använda när det är kampanj, inte nödvändigtvis för att det är billigare, men snarare att det är en trygghet att veta att jag har alltid krossade tomater hemma, eller det finns alltid pesto (barnen älskar pesto). Så när det är kampanj så tar jag några extra utan att tänka så mycket på det.
Så länge man har plats hemma och inte känner att man måste leva i ett föråd med massa torrvaror… samt att jag tror att det bidrar det där att “göra det utan att tänka på det” så blir det inte så omständigt eller betungande…. (och om det inte är kampanj och jag behöver något så köper jag det endå…)
Men man måste ju hitta något som funkar för en själv!
Lycka till och hoppas du skriver igen när du känner dig lugnare i din ekonomi!
Det är en helt naturlig reaktion, du har gjort det du behövt för att säkra din överlevnad. Det är troligen det som hjärnan undermedvetet fastnat i. Så tror du skulle må bra av stöttning.
Budget och skuldrådgivarna kan gå igenom dina siffror, ta fram en vardagsbudget och troligen även en plan för tiden närmare och vid pension.
Jag har själv haft en kortare period med samtalsstöd och KBT för att hitta nya mentala verktyg och bryta negativa vanor. Det hjälpte jättemycket med att sänka min stress och förmåga att tänka snällare i mina inre konversationer.
Kanske att de på budget och skuldrådgivarna kan ge tips på bra personer för samtalsstöd.
Jag har nyligen öppnat ett nytt konto som jag döpt till “MåsteGöraAvMedPengar/Mån” och skaffat ett kontokort till det.
Tänkte fylla på det med säg 3000kr som MÅSTE vara slut vid månadsskiftet. Ha det när jag handlar mat.
Jag vill eg handla med kontanter då det ger mig kontroll. Detta med ett konto med en pott pengar får träda in istället för kontanter då det snart är omöjlig att handla med fysika pengar. Ger mig kontroll när jag ser o förhåller mig till en minskning av en kontrollerad begränsad mängd pengar. Om jag blandar ihop det med mitt “vanliga” konto så tappar jag kontrollen på kontroll
Jag är rädd att de pratar i “kafferummet” om min situation. INGEN vet om min ekonomiska situation, inte ens min kära syster eller mor. Vill o kan därför inte söka upp kommun trots att jag vill ha deras hjälp. Vågar inte riskera att detta kommer ur. Jag vill bli sedd som den som lever på garantipension då det är en levnadsstandard jag trivs med. Men vissa saker vill jag ändra på o få börja njuta av o det är just detta med att handla det jag vill.
Därför vänder jag mig till er, ni förstår mig som ingen annan. Tycker ni att jag ska fortsätta månadsspara? Kanske räcker med 1000kr/aktiefond dvs 4000kr/mån istället för 7000kr?? Har 4 bra fonder som jag fördelar mitt månadssparande på.
Då kan jag ju isådantfall lägga de pengarna på “MåsteGöraAvMedPengar” - kontot??
Beror såklart på. Men största risken är att du kommer dö rikast på kyrkogården. Kikade du på ränta på ränta kalkylatorn? Den finns här på Rikatillsammans hemsida.
Ja, varför inte, eftersom det är visst spenderande som du behöver öva på att göra.
Men börja med det där betalkortet. Det finns ingen anledning att anstränga sig för mycket i början utan att först lära sig spendera klokt.
Sedan tycker jag du ska fundera lite över varför mor och syster inte vet. Har de en mycket sämre ekonomisk sits som riskerar att gå ut över dig eller får du någon form av tillfredställelse av att de s a s *tycker synd om dig i den sits de tror du befinner dig i?
Om du behöver samtalshjälp kring detta eller enbart kan fundera själv eller bolla med oss vet jag inte, men att gå från att de ser dig som en “stackare” på garantipension till att se dig som en stark individ med kontroll över sin ekonomi tror jag skulle hjälpa dig så oerhört mycket. Alla behöver inte veta, men de närmaste skulle nog faktiskt uppskatta det och du skulle dessutom få möjlighet att få både beröm och kanske tillfrågas om goda råd kring sparande. Den rollen kan vara väldigt givande också.