Tack för tipset @Melwa och grattis @GoodEnough för din otroliga sparprestation! Du får ju mängder av bra ekonomitips och uträkningar du kan göra, känns som att konsensus i tråden är: du kommer klara dig fint!
Men att släppa “sparfällan” och hamstrandet är svårt. Se det som att du skrivit med höger handen hela livet och nu kommit på att du vill testa vänster. Det går, men det är jobbigt och tar tid.
När jag läser din text verkar du ha koll på dina värderingar:
- Vara med vänner
- Känna dig fri att välja
- Se till ditt framtida jag
Svårt att utröna exakt vad som hindrar dig från att “spendera mer här och nu”, för sett till din ekonomi och dina intressen (gillar ej resor och shopping) verkar det ju vara fullt möjligt.
Jag hör tecken på ett vanligt hinder när det kommer till sparfällan: rädslan för att tappa kontrollen, att rasera allt och kanske t o m bli en slösa inte en spara.
Ett första steg skulle kunna vara att mentalt löpa hela linan ut. Vad händer om du varje månad lever upp hela inkomsten? Vad är du rädd ska hända? Vad händer med dig, när det händer? Hur mår du? Hur tror du att andra kommer se på dig? Få fatt i dessa katastroftankar och fråga dig sen hur sannolikt är det att detta skulle hända?
Jag har pratat med många som framgångsrikt gått ifrån att vara en slösa till en spara (ålder, självkänsla och erfarenhet bidrar) men väääääääldigt få som gått från en spara till en slösa. Dina sparvanor är så djupt rotade hos dig och rädslan för vad som skulle hända om du släpper dem lite verkar vara väldigt närvarande.
Med det sagt brukar så kallade beteendeexperiment vara en väg att adressera sådana här lite mer tvångsmässiga handlingar. Det kan vara små utmaningar som:
- Du får inte köpa något på rabatt i butiken under en månad.
2. Du ska svänga in på ICA en gång per vecka och göra det dina vänner gör så lätt och ledigt: köpa det du vill ha.
3. Du ska bjuda över vännerna på middag, och du ska göra inhandlingen till middagen samma dag som de kommer – blir svårt att handla på rea då.
Notera att ovan bara är exempel och inte rekommendationer, jag känner inte dig och problembilden riktigt väl men så här hade utmaningar en terapeut som känner dig kunnat ge dig.
Gör det som du vill göra mer av, i liten skala, och utvärdera om dina katastroftankar införlivades eller om det faktiskt kändes rätt bra efteråt.
Önskar dig all lycka till och vill också slå ett slag för att det inte är fel att träffa någon professionell för att få hjälp med detta. Du kommer behöva gå till en privatpraktiserande psykolog, vilket i sig är en stor utgift så förstår det något moment-22:iga i att betala en privatpsykolog för att lära sig att unna sig mer.