Behöver er hjälp

Det här med exempel på hur långt mina nuvarande pengar räcker blir en sanning o ett fakta mitt känslosystem ej kan förminska. Så smart att få yttre räkneexempel på allt.

Jag börjar, med denna insikt ni ger mig o med mitt nuvarande levande, inse att jag snudd på har för kort tid kvar på jorden för att hinna förbruka upp min buffert :scream:

1 gillning

Du är rik idag. Grattis! :slight_smile:

Om du av någon anledning får fnatt och spenderar 100% av din inkomst för all framtid (vilket jag antar att du inte kommer göra) så blir du fortfarande inte fattigare med tiden.
Givet ett “normalt” börsår och en 8% avkastning + din vanliga inkomst så har du ca 54 000 kr i månaden att göra av med utan att du tar från din rikedom. (lite överdrift men du fattar nog) utöver detta kanske din bostad ökar i värde.:slight_smile:

Tror det vore bra att du succesivt spenderar mer på områden där du känner att det skulle göra störst skillnad för din lycka, vad det nu må vara.
Mycket handlar nog om att prova sig fram och se var du tycker spenderandet är mest värt för dig.

Någon hobby du har/vill prova kanske?
Någon halv-trasig möbel du vill byta ut?

Du kommer nog med bättre förslag än mig då du känner dig bäst.

Lycka till :slight_smile:

SÅ BRA skrivet :backhand_index_pointing_down:!! Jag måste VÅGA för att vinna. Dina räkneexempel tryggade mig. Mera sånt så kanske jag snart tippar över att våga pga att FAKTA vinner över mina känslor :clap::clap::clap:

“Om du inte ens kan övertyga dig att du kan prova en månad att bara handla det du vill så tror jag du behöver hjälp med tankesättet, men om du kan göra det och vid månadens slut sätta dig ner och titta hur mycket dyrare det faktiskt skulle bli och sedan räkna framåt och se typ att “om 20 år innebär det här att jag istället för att ha X kr sparade skulle ha Y kr”, och inse att både X och Y är mycket pengar så kanske det ändrar perspektivet? “

1 gillning

Jag har inte sett det från detta perspektiv. Vilket uppvaknande att ta del av era räkneexempel gjorda på JUST min ekonomi.

Jag känner inte att jag är rik då jag bara har tänket i mig att spara. Är först nu i veckan som det börjar gå upp att när är Good Enough :roll_eyes: ?? Märkte då oxå, när jag reflekterande över mina “bärselen” att jag vantrivs med att stressa med reklamblad o kampanjer samt att “ekonomihandla” .

Jag längtar efter ett lyxliv med att inte begränsa mina inköp o då framöverallt med livsmedel. Jag avstår inte från nåt annat då jag är en skogsmulle som trivs med det enkla. Jag blir trött av alla evenemang som konserter, bio, resor o middagar. Tar mer energi än det ger mig. Så där avstår jag inte från att spendera.
DÄREMOT avstår jag från att handla det jag vill, när jag vill och i lagom mängd på ICA Willys etc. Det lider jag av!!!

Väldigt fint att höra att svaret var hjälpsamt! Du kan alltid DM:a mig om du exempelvis vill ha tips på någon privatpraktiserande psykolog som praktiserar digitalt eller nära dig. Psykologsverige är en ankdam så jag kan nog hitta någon som jobbar med den här typen av frågor <3

3 gillningar

Är lite på samma resa dock inte riktigt lika bra ställt som dig ännu. Kännde igen mig så jag skrev lite som jag brukar tänka om min egna ekonomi :slight_smile:

Nästa gång du handlar köper du det du vill ha!
För det har jag bestämt! :slight_smile:

Ja då blir det ganska billigt kan jag förstå. Men när du är ute i skogen kan du se till att ha ett par rejäla skor (antar att du sparat in på dem också). :slight_smile:

En annan grej jag brukar göra om jag vill köpa något som är lite mer sällan-varor, för min del en dator (för din del kanske dyrare vandringsskor) är att se hur många timmars glädje det ger dig per krona.

Med min dator tänkte jag att jag säkert har den i 10 år , ca 2-3 timmar per dag och den
kostar ca 10 000 vilket då blir det ca 1 kr per använd timme. = värt enligt mig

1 gillning

Lurifax, jag ska följa det du BESTÄMT, lovar.

Här gäller det att ha en klar manual med sig i affären o det en utan kryphål. För om jag inte har en trygg manual att följa samt byggt upp en mental styrka så tar det trygga automatiska beteende över

1 gillning

Ja, det är nog svårare än jag tror :grimacing:

Skulle testa att “kila” in o köpa en Lindahls kvarg till ordinariepris men det gick inte.

Fixade det inte . Har hemma från när jag köpt på mig men ville ändå testa feelingen som jag ägde :woman_dancing:t6:. Den försvann dock vid mejerihyllan…:face_with_peeking_eye:

1 gillning

När man har tvingats leva väldigt sparsamt under en lång tid tror jag man måste träna lite på att slappna av med sparandet. Du kanske kan börja med att t.ex. en gång i månaden gå in i matbutiken och bara handla utefter känsla (och inte på pris, som du vanligtvis gör). Vid dessa tillfällen råder hamstringsförbud av reavaror.

1 gillning

Hur räknar du fram 30 000kr+ extra per månad under pensionen??

Jag är så rädd att pengarna tar slut tills jag går i ålderspension och får ännu lägre inkomst plus O kronor i tjänstepension

Hur mycket är normalt att lägga på inköp på ICA, inklusive tvättmedel, toalettpapper etc, per månad när man lever själv? Vad budgeterar ni till det?

1 gillning

Jag sparar med till pensionen, jag räknar på 300 månader, då ska pengarna räcka i 25+ år.

Sen är mitt mål att kunna leva på ungefär samma nivå som idag, även som pensionär. Så har kikat på minpension.se och sen räknat ut ungefär hur mycket jag behöver. För mig fattas det cirka 3000-4500kr per månad som det ser ut nu.

Så min sparkvot idag, på 10-12% bör täcka det. Har redan ett visst kapital sparat, men behöver cirka 3-4 miljoner år 2050, när jag går i pension. Lite mindre bör räcka med, med tanke på att jag kommer ha större delen investerat, även som pensionär.

1 gillning

Du har fått många kloka råd i tråden. När jag läser om din kamp vid mejerihyllan så ger det en bra bild av hur svårt det faktiskt är för dig. Då funderar jag på om det skulle fungera bättre om du beställde varorna på nätet? Så hämtar du en färdig matkasse med sådant du vill ha, som någon annan plockat ihop.

Jag tror att du skulle ha god hjälp av en KBT-terapeut som mellan terapitillfällena ger dig små ”hemuppgifter” att öva på. Inte minst skulle du säkert må bra av att öva på att bli lite snällare mot dig själv.

Varmt lycka till!

5 gillningar

Detta är bara en tanke jag fick och det behöver absolut inte vara så för dig. På mitt jobb träffar jag emellanåt personer med OCD (tvångssyndrom). Från 1177: “När du har tvångssyndrom måste du tänka på ett visst sätt eller göra vissa saker på ett speciellt sätt. Annars får du ångest eller tror att någonting hemskt kommer att hända.” Kan detta appliceras på din rädsla att använda dina pengar fastän du nu har fått svart på vitt att du är rik och kommer att klara pensionen ekonomiskt utan problem? Kanske värt att utforska? Om du misstänker att det kan röra sig om tvångssyndrom så kan din vårdcentral remittera dig till behandling (billigare än privat alternativ). Läs på 1177 och titta på serien Tvångstango på SVT play. Den ger en bra bild om att det inte bara handlar om det klassiska tvätta händerna eller räkna vid tvång.

3 gillningar

Så komiskt. Titta vad jag nyss satt o lekte med :backhand_index_pointing_down:. En veckas mat som jag näthandlade och bara lade i inkorg från hjärtat o lust slutade på 640kr. Det innebär att mina 3000kr på matkonto räcker. Här har jag inte tänkt på priset utan bara på det jag VILL ha .

3 gillningar

Jag kan inte ladda upp skärmdumpen :roll_eyes:

Jag och min man budgeterar ca 5000 kr i månaden på mat inkl sånt som diskmedel/ tvättmedel/plastpåsar/toalettpapper osv. Men det är värt att notera att vi är självförsörjande på grönsaker, annars hade vi nog budgeterat 8-9000 kr i månaden. Kan hända att 8-9000 kr är i överkant, men jag vet inte riktigt priserna på grönsaker idag (någon annan som har koll?) och hur stor del av kakan den är i matbudgeten. Vi äter dock mycket kött och charkuterier och goda ostar. Skulle aldrig få för mig att köpa en billig hushållsost att ha på mackan (jag tycker den smakar för lite), köper dessutom gärna nån bit gruyere eller liknande att tugga på framför tv:n. Vi har riktig parmesan (dvs ingen grana padano) till säkert 10-20% av våra rätter känns det som. Dock när det gäller kött så är det mycket färs och olika korvar som gäller, det går att variera så mycket. Annars mest lövbiff och ryggbiff och kycklingfilé i olika former (mycket pastasåser och asiatiska rätter). Vi äter nog 70-80% färs och korv (typ isterband och kryddiga korvar och sånt), resten “bättre kött”. Bara svenskt kött. Sen har vi som princip att köpa endast “märkesvaror” istället för butikernas egna varor. Står vi och väljer mellan en Zeta rapsolja för 40 kr och det finns en annan ica basic för 20- då väljer vi ändå Zeta. Vi märker att butikernas egna varor håller på att slå ut övrigt sortiment, och vi vill inte att de ska få något slags monopol med sina produkter. Får de det, så kommer de att höja sina priser sen-och då blir det dyrare för alla. Eftersom vi har råd så väljer vi att göra så. En annan “dyr vana” vi har är att att vi använder mycket grädde i maten, och då är det riktig grädde (dvs ingen matlagningsgrädde och liknande) som gäller, och riktigt smör– aldrig margarin. Det finns en helfabrikatsrätt som vi alltid har i frysen och som vi äter några gånger i månaden, och det är “krögarpytt”, med stekt ägg och egna inlagda rödbetor. Till lunch äter jag mycket av de där färdiga portionsrätterna (dafgårds, Felix osv), medan min man ofta gör egna matlådor till sig själv (han gillar sånt kött jag hatar-typ karré osv- så han passar på att göra sånt till lunch). Vi äter ytterst sällan lunch ute, kanske 1 gång i månaden. Det slinker ner en hel del godis i kundkorgen, jag äter nog 2 hg sött i veckan. Min man tränar en hel del, så han behöver energi och äter stora portioner. Jag dricker ca 1.5 liter cola Zero varje dag. Där går jag dock emot mina principer och köper Icas egna märke, eftersom det för mig är viktigare just nu att bojkotta amerikanska varor, och det finns knappt andra drickbara alternativ (Jag är medveten om att det är ett beroende och en last, men jag är inte beredd att göra mig av med det så behöver inga pekpinnar när det gäller det. Det är ok att driva med mig om det, men allt det andra “det är inte bra för dig” har jag hört till leda). En sak jag tror vi sparar in på (men jag vet inte eftersom vi inte har räknat på det, vi gör det inte av ekonomiska skäl) det är att vi bakar vårt egna bröd för att det blir så gott (surdegsbröd). Vi äter havregrynsgröt med egen sylt (på bär eller frukt från trädgård eller skog) och smörgås till frukost, så inget mer extravagant än så.

Nu har jag fläkt ut hela våra matvanor på detaljnivå- till vilken nytta kan man undra? Jag tror du är rädd för att kostnaderna ska springa iväg för mycket om du unnar dig den där enda burken med kvarg. Men om du ser vårt sätt att resonera, och hur mycket vi unnar oss av det som andra säger att de drar ner på eftersom det är för dyrt (jag förstår att inte alla har råd att leva så, framför allt inte när man har fler munnar att mätta och andra utgifter som inte vi har)- då kanske du samtidigt kan se att “ah, ok- den livsstilen vad gäller mat kostar ca 5000 kr i månaden (exkl grönsaker) för två personer”. Du kanske ser att det inte blir så farligt, när du har en sån stor rörelsemån i ekonomin som du har när du egentligen inte behöver spara längre. Vi unnar oss verkligen allt vi vill. Vi äter inte löjrom och oxfilé varje dag- då skulle vi tröttna på det-men det finns inget som jag tänker “önskar vi hade råd att äta *** lite oftare”. Vi tänker inte på vad vi stoppar i kundkorgen. Däremot är det viktigt för oss att inte slänga mat, så vi har ytterst lite matsvinn. Jag förstår ärligt talat inte när jag hör hur vissa andra par kommer upp i många tusenlappar mer än vad vi gör i månaden när det gäller mat, vad det är som kostar mer än för oss. Vad är det de unnar sig? Är det mer matsvinn?

Såhär lever iaf vi, och jag tror att om du unnade dig verkligen allt du vill så skulle det inte bli så mycket ändå. Jag tror du kan dela våra kostnader rakt av för att få vad det kostar för en person. Jag tror just det där tipset om att handla på nätet var ett superbra tips för dig att testa, det tar bort en av barriärena som stoppar dig när du står framför hyllan och får chans att tänka till en gång extra. Du kan testa att skriva upp vad du tror du skulle göra åt på en vecka, och stoppa det i en “virtuell kundkorg” och se totalpriset. När man står i en butik och dividerar med sig själv “ska jag verkligen unna mig detta” så kanske man hellre skippar det, för att man inte ska behöva gå tillbaka och lägga tillbaka varor (vilket blir jobbigt). Man hejdar sig redan där. Men om du handlar på nätet så kan du ju lägga i och moderera om din kundkorg hur enkelt som helst tills du är nöjd. Du kommer se ett totalbeloppet, och kunna räkna ut “då blir det såhär mycket per månad om jag fortsätter handla såhär”. Du får lära dig torrsimma när det gäller att handla.

Men som flera andra har nämnt så kan en psykolog nog också vara bra i ditt fall. Det ligger nog djupt hos dig när du inte kunde unna dig den där burken kvarg.

1 gillning

Jag har OCD som en “under”diagnos, håller på o utredas för autism nu, men detta handlar inte om tvång utan mera att jag inte kan tillåta mig njuta o unna mig att börja leva. Jag trivs, konstigt nog, med “bomullsrutiner” och att ibland i långa perioder sträva i motvind för att sen få belöning för mödan. Har världens bästa tålamod o har inga problem att utstå tuffa perioder för att det resulterar i nåt bättre sen. Det är bara det att “sen” verkar vara nu i detta fall med “pengasituationen” o då märker jag att systemet är så ingrott o att jag inte tar mig ur tänket jag haft de senaste 30 åren

1 gillning

Tack Maria. Det är exakt det här jag behöver läsa, dvs HUR livet ÄR på RIKTIGT för andra. Det ger mig ett perspektiv men ändå trygghet då jag vet att det omsätts av er äkta levande personen o inte av en AI eller bygger på “bordevaranorm”/statistik. Jag själv är en missbrukare av PepsiMax men det GÅR inte att köpa en flaska för 22.90 för lusten skull när jag vet att det runt hörnet kommer kampanjer med 3 för 45kr. Nix, då blir det alternativ: 1. Avstå, 2. Ta Eldorado Cola Light eller 3. Bege mig till ÖB som har den kampanjen.

Det är detta jag nu i min ålder börjar känna att jag har gjort i alla år FÖR att just nu, eller nån gång, få slippa. Men det är tack vare detta tänk, UTAN undantag, som jag har jag byggt upp min buffert. Men kanske är det dags att lätta på bromsen🙄??

Ja, jag är rädd att kostnaderna skenar iväg om jag släppet mitt inrotade ekonomiska tänk. Många bäckar små…Mina vänner ser inte poängen att spara en PETflaska för panten på 2 kr. Jag ser, panta 2kr × 10flaskor ger 20kr o det är oxå pengar. Så, jag spar o bär med mig pant för “många bäckar små…” Jag ser att 50ml PepsiMax kostar 14.90 iof vettigt mängd om man är ute på stan o blir sugen MEN att då 150ml kostar lika mycket gör att valet blir givet. Självklart blir det 150ml då literpriset för 50ml är 45kr o för 150ml 10kr. Ja, så där går min radar JÄMT. Det sker utan att jag aktivt tänker på att jag tänker på det. Kollar till och med pris/kg på toarullar o kommit på att SERLA har med papper per kilo trots dyrare inköp per rulle.

Kollar ALLTID kr/kg ellet kr/l. Jag skulle kunna vara med i pensionärernas årliga spaning om billigaste Matkassen :see_no_evil_monkey::sweat_smile: