Blancolån och dålig ekonomi

Hej!

Detta är kanske inte rätt forum men känner att jag behöver hjälp och verkar finnas många duktiga här. Har bärt detta själv i 4-5 år utan att våga berätta till någon. I helgen tog jag ett beslut att denna veckan ska jag göra en förändring. Har varit slarvig ekonomisk men även ett bagage med alkohol och spel problematik.

Har totalt nedan i skulder
Marginalen bank= 270 000kr 9% ränta
Anyfin= 109 000kr 15% ränta
Klarna= 10 000kr (kreditkort)

Sparkonto 6 000kr

Har ett fast jobb, man 30år.
Lön=50000kr/mån
Bonus=50000kr/år

Relativt Låga fasta kostnader.

Min fråga till er är följande;
Hur gör jag detta på bästa sätt?
Både när det gäller dialogen och ångesten samt ekonomiskt framåt?

Hoppas ni med erfarenhet eller kunskap kan dela med er.

10 gillningar

Betala av lånet med högst ränta först om det är möjligt.
Betala av rejält varje månad .
Tag inga mer krediter över huvud taget innan du betalt av de du har.
Att ha ett kreditkort är ok. Jag använder mitt extremt sällan. OM jag använder det betalar jag in pengarna när så är lämpligt. Några få kronor i ränta max är lagom mycket.

4 gillningar

Några tankar bara. Går det t.ex. att utöka lånet på Marginalen Bank, för att på så sätt baka in det lån som du har hos Anyfin?

För som det är nu blir dina totala räntekostnader per år (utan Klarna, då jag inte vet räntan där) ca. 40.650kr. Detta är när du har lånet uppdelat hos Marginalen Bank och Klarna.

Kan du baka in Anyfin under Marginalen Bank och behålla samma ränta på 9%, så får du en räntekostnad på ca. 34.110kr. Det är ändå en besparing på ca. 6.500 i onödiga räntekostnader och pengar du kan lägga på amortering istället.

Mvh,

4 gillningar

Välkommen till forumet!

Eloge till dig som vågar skriva om detta och vill ta tag i det, förstår att det inte känns lätt. Mitt första råd skulle vara att berätta för någon i din närhet, skammen är ofta som värst innan, sen när man väl berättar brukar det känns lättare och man kan då få stöttning framåt.

Rent ekonomiskt handlar det om att fokusera på att beta av skulderna, försök betala av så mycket du kan på en skuld i taget (börja med den med högst ränta) istället för att betala av lika mycket på alla samtidigt. Det brukar lätta mentalt om man blir av helt med en skuld, och så blir det lättare att betala av resterande skulder efter det.

Försök också ha en liten buffert på sparkontot så du inte riskerar att behöva ta ytterligare lån om en oväntad utgift skulle komma. 10-20.000 kan vara lämpligt (beroende på din livssituation)

Stort lycka till!

6 gillningar

Äger du bostad eller hyr du?
Om du kan låna upp på bostaden så betala av dina skulder med detta. Om inte så är det 3 saker som du bör göra.

1, se till att ha en buffert på ditt sparkonto. Dina 6000kr är bra, om det var 20 000kr hade det varit kanon. Detta kommer ge dig möjligheten att inte behöva låna om nått händer eller som du skulle behöva pengar nån månad för oväntade utgifter.
2, Betala av ditt kreditkort ASAP. Klipp det sedan, du behöver det inte och det är lätt att använda i en svag stund.
3, Betala av aggressivt och strukturerat. Du börjar med den skuld som har högst ränta och kör hårt på den, sedan går du vidare till nästa.

Se över med din husbank om du kan ta ett privatlån till en bättre ränta än det som du har idag. Snabbt exempel från nätet via Swedbank och Nordea där du sätter upp en avbetalning på 5år. Räntan är ju individuell så ta ett ärligt snack med dem och se vad ni kan komma fram till. Då kan ju även amortera mer än kravet för att lösa det snabbare och nå målet på kortare tid än 5år.

Men se till att du kan ha ett liv också, då får väl ut i snitt 38000-39000 / mnd. Du behöver ha runt 20000 för räkningar, mat etc. Det ger dig ca 15000 över för nöjen och för amortering, samt ca 3-4000 för sparande till buffert som skyddar dig från att känna behovet av att ta ut krediter/lån.

1 gillning

Du har fått jättemånga bra tips i tråden.

I lyxfällan är det i 99 fall av 100 utgifterna som är problemet.

Har du kartlagt alla utgifter du har, gått igenom dina kontoutdrag? Är det tydligt för dig var problemet ligger?

Kolla några avsnitt på Lyxfällan, så tror jag att det kommer bli mer klart för dig vad du behöver göra.

Köp absolut inte något som inte är livsnödvändigt, tills du har stor buffert, inga privatlån och känner dig trygg igen.

Helst av allt rekommenderar jag att ha en egen pengamaskin på Avanza i globala indexfonder som bara växer av sig själv hela tiden, men det kan du börja bygga när allt annat är löst!

4 gillningar

Du kan garanterat få bättre tips av andra än jag här, men har absolut kommit till rätt ställe för att vända på det här! Jag tror också definitivt du har förutsättningarna!

Kanske självklart, men en del tror att man inte kan amortera extra på skulden bara för att man har en viss löptid. Naturligtvis kan man det, så du ska bomba in varenda krona du kan på Klarna (antar 20%), Anyfin, och sedan Marginalen. Du sitter i en bra sits ekonomiskt med en god lön och låga kostnader så detta löser du snart.

4 gillningar

Du har fått många bra ekonomitips men har du tagit dig genom det här? Annars skulle jag säga att det är viktigare än ekonomin som ändå verkar vara under kontroll.

AA är riktigt bra stöd, hitta din lokala grupp om du inte gjort det. Tror det finns liknande nätverk för spelproblem.

11 gillningar

Hej.

Ett tips är även att vända dig till din kommuns Budget och skuldrådgivare.

Det är gratis och det kan vara skönt att ha en person att bolla med och som är expert på att få en helhetsbild och hitta lösningar för just din sits.

Detta går att lösa, vi har flera på forumet som börjat i liknande sits som du och idag har kommit jättelångt. :blush:

5 gillningar

Hej!
Tack för fina tips! Jag hyra bostad men väldigt prisvärt. Tar åt mig av detta tipset och ska vända detta

5 gillningar

Ja väldigt mycket bra tips och det känns genast bättre och jag har fått motivation att fullfölja detta.
Angående AA och spelproblematiken så har den tyvärr varit en stor anledning till denna sitsen, jag har löpande psykologmöten där jag vågar öppna upp mig allt mer och att bara lyckas undvika alkohol och spel gör att jag inte gör av med så mycket pengar.

7 gillningar

Ingen fara, kom ihåg dock att detta bara rör frågan om hur du skall lösa dina skulder. Som @Rewzen skriver så är det hur du spenderar dina pengar som avgör om du landar i skuld eller inte. Försök gå igenom vad du faktiskt lägger pengar på varje månad. Det är först då du vet hur mycket du faktiskt behöver och hur mycket det är som du har extra att jobba med. Mina siffror var gissningar och du behöver göra jobbet med att se över vart dina extra slantar tar vägen efter mat och räkningar är betalda :slight_smile:

2 gillningar

Tack så mycket!

1 gillning

Jag antar att de flesta spelsidor idag måste ha någon form av paus knapp som man kan aktivera vet att det är så på pokersidor iaf, att man stänger av sig själv. Sedan är det nog inte fel som andra sagt här de finns ju grupper som hanterar spelberoende (speciellt när de gäller pengar) / och alkoholmissbruk. Sitsen du sitter i är ju hanterbar bara du får bukt med impuls och ja att pengarna försvinner. Med lönen du har så borde du kunna lösa detta, i dem bästa av världar så skulle du blivit minimalist ett tag och bara inte köpa något alls.

Jag har själv en beroendeproblematik så jag känner för dig! Det är skillnad på skuld och skam, att prata med andra hjälper mot skammen. Jag har haft stor hjälp av 12-stegsprogram!

De ekonomiska råden du fått är super.

3 gillningar

Hej, jag skriver mest för att hejja på. Håller med om det mesta folk skriver. En dag kan detta vara i backspegeln!

2 gillningar

Ja det får bli att lära sig leva enkelt och njuta av dom små sakerna i livet.

2 gillningar

Det här fixar du @killegoteborga, det ser inte alls hopplöst ut.

Fokusera på saker du vet att du mår bra av långsiktigt och ta till dig av alla bra tips ovan.

Om du tror att det hjälper kan du skriva här tex att imorgon ska jag kontakta banken och se om jag kan få ett privatlån med bättre ränta, det kan hjälpa med motivationen.

Känns det motigt någon dag så kika in här och skriv av dig och håll oss gärna uppdaterade om dina framsteg.

9 gillningar

Tänker också typ att skaffa hobbys som inte är dyra. Ha en plan att lösa det här över några år och ha det på autopilot medan du fokuserar på något grymt träningsmål du vill uppnå under tiden. Gör allt det där som inte har med ekonomi att göra tills detta är bakom dig :slight_smile:

1 gillning