Från hemlös 22-årig kille 2022 till över 500 000 kr investerat – min resa

Hej!

Jag har följt RikaTillsammans ett tag och tänkte dela med mig av min resa. Kanske kan den inspirera någon som känner att man börjar långt efter alla andra.

2021 tog jag studenten, År 2022 hade jag i princip ingenting. Jag hade varit hemlös en period och försökte bygga upp mitt liv från grunden. Sommaren samma år fick jag mitt första riktiga heltidsjobb inom vården.

Jag bestämde mig ganska tidigt för en sak:

Jag ville skapa ekonomisk trygghet och aldrig behöva hamna i samma situation igen.

De första åren handlade mest om att spara. Jag jobbade mycket kvällar, nätter och helger och försökte hålla mina kostnader nere. Jag levde inte extremt snålt, men försökte alltid spara en stor del av inkomsten.

Det var faktiskt först under 2025 som jag började investera på allvar. Innan dess ville jag bygga upp en ordentlig buffert.

Nu, i juli 2026, har jag passerat 500 000 kronor investerat, med drygt 100 000 kronor i avkastning.

Jämfört med 235,000 januari 2026

Det jag lärt mig är att den största skillnaden inte har varit att hitta “den perfekta investeringen”, utan att:

spara en stor del av inkomsten,

investera regelbundet,

tänka långsiktigt,

och fortsätta även när marknaden svänger.

Jag är fortfarande bara i början av min resa.

Mitt nästa mål är 1 miljon kronor innan min födelsedag i november 2027. Det blir en utmaning, men jag tror att det är möjligt om jag fortsätter på samma spår.

Jag är nyfiken på er som varit med längre:

Vad önskar ni att ni hade vetat när ni hade runt 500 000 kronor investerat? Finns det något ni hade gjort annorlunda på vägen mot den första miljonen?

Tack för all kunskap som delas här – den har hjälpt mig mycket på vägen.

63 gillningar

Wow, fantastiskt bra jobbat!

Ja, detta gjorde verkligen min dag att läsa det här. Hoppas verkligen att du ger dig själv en stor klapp på axeln för det som du har åstadkommit är ganska ovanligt. Och detta kan jag säga efter de senaste dagarna har suttit och jobbat med de här “Hur rik lr svensken” och “Hur mycket sparar svensken” avsnitten.

Angående din fråga, vad jag hade önskat att jag visste vid 500 000 kronor, det var ju det här att inte försöka slå marknaden. Jag brukar ju skoja om att ju snabbare man inser att man är medioker investerare, desto mer pengar kommer man tjäna. Så det är väl tips nummer ett.

Det andra tipset har du redan listat ut och det handlar ju om att spara en del av inkomsten, vara medveten i sina utgifter, att försöka öka sin lön eller sin inkomst. För det är i början av ens resa som sparandet gör en mycket, mycket, mycket större skillnad än själva investeringarna. Investeringarna kickar ju in efter tio, femton år och då ger de så sjukt mycket mer än vad man kan spara. Men de första gnetar-åren handlar det verkligen om att ha en hög sparkvot.

Det tredje tipset är såhär: Unna dig också att leva lite. Du är fortfarande ung, du har ett tidsfönster framför dig nu som du kan resa, du kan göra en massa saker som blir svårare sen när man har barn och familj.

Återigen, alltså, sjukt bra jobbat! Tack för att du delar med dig och kul att du hänger här

32 gillningar

Tack så mycket Jan!

Det betyder verkligen mycket att höra det från dig. Jag har lärt mig mycket genom RikaTillsammans och uppskattar verkligen dina råd. Jag tror också att det viktigaste för mig framåt blir att fortsätta vara långsiktig och inte försöka slå marknaden. Och du har rätt – jag ska försöka bli bättre på att även njuta lite mer av resan.

Tack igen för ett väldigt fint och klokt svar! :folded_hands:

10 gillningar

Riktigt bra jobbat. Imponerande. Jag tycker du ska fortsätta som du har gjort hittils om du trivs med det. Det finns ingen anläggning ändra på vinnande koncept. Var stolt över dig själv och lycka till. :handshake::call_me_hand::rocket:

5 gillningar

Allt sker inte på börsen, livet påverkar också. Det hade jag nog behövt påminna mig om vid 500k, att hur mycket jag än sparar så kommer de stora klumpsummorna inte komma från avkastningen på börsen, utan avkastningen från livet.

Snyggt jobbat! :partying_face:

5 gillningar

Håller med det Jan sa. Köra indexfond är bra. Finns ingen anledning att försöka slå index. Index är bra nog.

Inför bostadsköp har jag erfarenhet att pengar behöver växlas från börs till räntesparande (typ storbank med insättningsgaranti). Då är handpenningen säkrad. Onödigt att jaga sista räntekronan i en sån situation och pengarna kommer behövas.

Ett tips utanför sparandets värld är att ställa dig i bostadsköer för hyresbostad på lite olika schyssta ställen. Kanske nära Åre, Malmö, Stockholm, Kalmar osv. Då har du valfrihet i framtiden till låg kostnad. Perfekt att börja som ung.

4 gillningar

Du har gjort en oerhörd prestation, grattis!

Just det, en grej till. Glöm inte skriva äktenskapsförord om du gifter dig, eller samboavtal. Så du skyddar det du byggt upp. Ni kan ha gemensam ekonomi med det löpande både inkomster och utgifter. Men skydda ditt sparande som du kämpat för.

4 gillningar

Tack, absolut. Klokt tänkt

Än så länge har jag ingen intresse av relationer,

Jag försöker hålla mig så borta jag kan från tjejer och kvinnor.

Om 5-10 år om råkar hända så är det klokaste med äktenskapsförord

2 gillningar

Grattis!

Mitt råd är att förstå vad du investerar i. Var källkritik till aktietips, framförallt från andra unga. Nästan allt på Youtube är till exempel skit. Att 100 konton på X skriver att kursen kommer att dubblas inom ett år betyder inget om de inte kan förklara varför.

Håll dig till Aktiefonder (100% aktier), möjligen någon mindre andel för enstaka aktier.

På skärmbilden ser det ut som du investerar i råvaror, specifikt ädelmetaller. Det är väldigt spekulativt och är inte en värdeskapande tillgång.

2 gillningar

Ja vi är farliga :grinning_face_with_smiling_eyes:

4 gillningar

Tack,

Aktier är inte min grej, kommer hålla mig mest till indexfonder framöver.

Sen behöver jag inte ta stora risk och jaga efter avkastning med tanke på min månadsparande.

Får jag en avkastning där indexet ger eller runtomkring så är jag nöjd. Jävla nöjd ändå med hur mycket % som helst marknaden ger jämför med några år sen 2022-2024 som jag hade alla pengar i en sparkonto

5 gillningar

Har du funderat på att utbilda dig inom något? Kan ändå vara värt att börja fundera på vad man vill hålla på med framåt i livet och vad man strävar efter. Att ha ekonomiskt utrymme att skifta bana eller ta en break för att resa och kunna justera sitt sparande upp och ner utan att man påverkas så mycket är befriande i sig. Grattis till en bra start!

Inspirerande resa! Riktigt legendariskt jobbat och det glädjer mig att du tagit dig så långt ifrån den hemska situationen du var i!

Mitt svar blir lite baklänges. Min modesta förmögenhet är i princip enbart byggd på inkomst senaste fem åren. Jag var inte särskilt upplyst om vad risk egentligen innebär, att det går att investera överskott, vad man borde investera i, etc. Därför tänker jag att det istället hade varit bra om jag började investera när jag hade 500tkr. Bättre sent än aldrig :slight_smile:

1 gillning

Tack :raising_hands:

Tyvärr har jag väldigt kämpigt med plugget, knäppt klarade med godkända betyg i gymnasiet.

Jag trivs så bra i lugnare och låg tempo miljö ,

Att prova eller byta yrke varken skulle ge mening eller ekonomisk motiverad för att ändra på min nuvarande situation.

Det jag hade istället gjort , effektivisera min tid och göra andra saker och aktiviteter och provar på och se världen.

Att optimera energi till pengar och

Pengar till att utforska, köpa eller göra saker som ger ens bra känsla.

7 gillningar

Fantastisk heja dig på alla sätt! :blush:

2 gillningar

Väldigt bra gjort, TS! :slight_smile:

1 gillning

Tack för fina feedback :heart::heart::heart: :heart_hands:

Inspirerande att läsa, riktigt bra jobbat! Vi började spara för 17år sen, nu rikedomstrappan nivå 4,4 (i stort sett bara genom sparande). Det jag önskar att jag hade gjort från början var att inte bara sätta upp ett mål för mitt sparande (FIRE) utan också sätta upp en strategi för att fira längs vägen, och inte fokusera för mycket på enbart sparande. På samma sätt som sparandet kan göras enligt. 4 hinkars principen borde månadsbudgeten också grupperas enligt. 4 hinkars principen 1) fasta utgifter, 2) rörliga utgifter 3) sparande och sist och viktigast 4) lyxhinken. Det är superviktigt att tillåta sig att lyxa utan dåligt samvete. Ha en pott varje månad som ska gå till sånt du tycker om att göra och om pengarna inte används till det skänk bort pengarna. På så vis blir det inte för stort fokus på sparande och du kommer ha kul längs vägen.

Sammanfattningsvis, njut av livet längs vägen, byt jobb ofta (bra för lönen och är utvecklande), ta bolån (investera istället för amortera), sätt tydliga mål och räkna ut vad du anser är en rimlig månadsbudget och låt inte livsstilsinflationen påverka dig.

Lycka till i fortsättningen!

3 gillningar

Vill du berätta mer om hur du gjorde rent praktiskt?

Har en bekant som inte ser någon utväg, blancolån och smålån äter upp hela lönen. Hade gärna visat honom att det kan lösa sig om man bara vill.

3 gillningar

Jag hade förbrukat alla mina sparade pengar 2021 , under 2022 så fick jag lite hjälp från soc och därefter under sommaren så fick jag mitt första jobb

Från sommaren 2022 fram tills nu så har jag har haft bra lön och med tanke på mina utgifter så hade jag stor utrymme att kunna konsumera, resa, ha egen hyresrätt, skaffa körkort, köpa bil under tiden och investerade först 2025 och flyttade pengarna från sparkontot till Avanza.

Tips : hitta ett jobb, kanske högre lön om det möjligt, Jobba så mycket man kan.

Man ska ha bra budget så man balanserar sin utgifter och inkomst.

Att börja månadsspara på bara 2000-5000 är också enormt om man försöker hålla den över tiden. Största skillnaden blir inkomst och utgifter.

1 gillning