Hej!
Jag har följt RikaTillsammans ett tag och tänkte dela med mig av min resa. Kanske kan den inspirera någon som känner att man börjar långt efter alla andra.
2021 tog jag studenten, År 2022 hade jag i princip ingenting. Jag hade varit hemlös en period och försökte bygga upp mitt liv från grunden. Sommaren samma år fick jag mitt första riktiga heltidsjobb inom vården.
Jag bestämde mig ganska tidigt för en sak:
Jag ville skapa ekonomisk trygghet och aldrig behöva hamna i samma situation igen.
De första åren handlade mest om att spara. Jag jobbade mycket kvällar, nätter och helger och försökte hålla mina kostnader nere. Jag levde inte extremt snålt, men försökte alltid spara en stor del av inkomsten.
Det var faktiskt först under 2025 som jag började investera på allvar. Innan dess ville jag bygga upp en ordentlig buffert.
Nu, i juli 2026, har jag passerat 500 000 kronor investerat, med drygt 100 000 kronor i avkastning.
Jämfört med 235,000 januari 2026
Det jag lärt mig är att den största skillnaden inte har varit att hitta “den perfekta investeringen”, utan att:
spara en stor del av inkomsten,
investera regelbundet,
tänka långsiktigt,
och fortsätta även när marknaden svänger.
Jag är fortfarande bara i början av min resa.
Mitt nästa mål är 1 miljon kronor innan min födelsedag i november 2027. Det blir en utmaning, men jag tror att det är möjligt om jag fortsätter på samma spår.
Jag är nyfiken på er som varit med längre:
Vad önskar ni att ni hade vetat när ni hade runt 500 000 kronor investerat? Finns det något ni hade gjort annorlunda på vägen mot den första miljonen?
Tack för all kunskap som delas här – den har hjälpt mig mycket på vägen.