0 till 10 miljoner på 11 år

I september 2015 började jag månadsspara på allvar. Idag passerade portföljen 10 miljoner kronor.

När jag började hade jag ett FIRE-mål. Det har jag inte längre.

Metoden har varit hög sparkvot och “just keep buying”. Det blev några sidospår i början: för mycket räntefonder och lite enskilda aktier som H&M och Clas Ohlson, sådant som kändes rimligt runt 2015. Men ganska snabbt landade jag i breda, billiga indexfonder.

Vi är nu två vuxna, 37 och 39 år, och har ett barn. Vi har sparat hårt. Ni som vet, ni vet: dopamin-kicken av att spara trumfar den från att konsumera. Under många år sparade vi halva lönen efter skatt, månad in och månad ut. Just. Keep. Buying.

Har vi gjort uppoffringar? Ja och nej.

Vi bor fortfarande kvar i ett relativt billigt radhus medan många vänner har bytt upp sig. Jag har varit nitisk med fasta månadskostnader, och allergisk mot streaming- och abonnemangstjänster. Vi köper sällan mat ute, hellre från kort-datum-hyllan på Lidl. Ser jag en pantburk plockar jag upp den. Sparmuskeln är stark!

Samtidigt tror jag inte att våra vänner skulle beskriva oss som särskilt snåla. Vi har aldrig haft intresse för lyx eller senaste iphonen. Men vi har rest, kört anständig bil och gjort mycket av det vi velat. Skillnaden har nog mest varit att vi varit konsekventa och satt sparandet först. Två bra inkomster har naturligtvis hjälpt för att kunna både spara och “leva” samtidigt.

FIRE-målet försvann på vägen. Men för två år sedan gjorde kapitalet att jag vågade säga upp mig och starta eget, vilket är bland det bästa jag har gjort.

Vad händer nu då?

1. Jag känner mig klar med att optimera allt runt sparkvot. Vi kommer fortsätta spara, men lugnare. Portföljen får jobba vidare i bakgrunden.

2. 10 miljoner är inte tillräckligt för att sluta jobba och leva det liv vi vill leva. Men eftersom vi är under 40 och inte vill sluta jobba känns det ändå som att vi har vunnit pengaspelet. Inte färdiga. Men fria på ett annat sätt.

3. Nästa steg blir att öva på att använda pengar. För mig är det större utmaning än att spara. Först ut: betala för hemstädning för första gången i livet. Känns läskigt.

Vad var poängen med det här inlägget då? Vet inte. Kanske mest hur förvånansvärt okomplicerat det ser ut i backspegeln. Inte utan uppoffringar. Men enkelt som metod. Bara hög sparkvot, låga fasta kostnader, indexfonder och…trumvirvel… tid.

56 gillningar

Bra jobbat. Har ni samsyn I vad pengarnas syfte är frammåt?

Du blandar lite om dina mål och er som par, lite otydligt hur gemensam er ekonomi är.

1 gillning

Gifta och allt vi har är gemensamt. Har varit samsyn sen dag 1, så det har förmodligen också varit en framgångsfaktor. Portföljen är framförallt trygghet och inget vi ska “använda till något”. Däremot ska vi öva på spendera den nu minskade sparkvoten och se vad som ger livskvalité. Där måste vi prova oss fram. Hemstädning blir första testet.

4 gillningar

Någongång längs resans väg kommer de där 10 milj+ ränta bli något annat än “bara” trygghet?

Säkert. Har inte svar på det. Finns ingen master-plan.

1 gillning

Herregud, helt otroligt bra! Grattis! :grinning_face: :clap:

2 gillningar

Bra jobbat och intressant inlägg. Har 2 kommentarer
1 Era 10 är vad ni sparat själva (typ ISK), om ni kollar på Net Worth kommer det ju se ännu bättre ut (pension och tjänstepension där de investeringsbara delarna rimligtvis inesterats på liknande sätt). Ville bara lägga till det till bilden utan att begära redovisning av vad ni har, för att andra (nya) skall kunna se helheten. Det kan vara så att ni kommer klara er bra från pensionsdagen på det ni har där, dvs hela 10M+ framtida växt kan lggas endera på tidig pension, arv, guldkant eller annat skoj (antar att ni har ganska bra lön och TJP)

2 Ni har, som jag, haft lite tur (tror jag, kommer bli rättad av mer insatta experter på forumet annars). Det finns inte många bättre 10 årsperioden de senaste 60 åren tror jag. Min poäng med detta är inte att dissa varken er eller mig utan bara att säga att om man gör samma sak vid “fel 10-årsperiod” blir resultatet inte nödvändigtvis lika bra

Men återigen: Grattis och bra jobbat

5 gillningar

Grattis till dig/er! :partying_face: :clinking_glasses:

Jag förmodar att du började solo och att ni sedan blev ett par som båda var övertygade om att fortsätta. Korrekt? Då hoppas jag att det är er resa och att ni tar alla besluten tillsammans.

(Ser nu att @Agaton-Sax var inne på samma ämne…)

1 gillning
  1. Helt sant.
  2. Också sant tror jag. Man får åka med i den marknad som erbjuds.

Och tack!

1 gillning

Tack från mig/oss. Började faktiskt tillsammans som par, men man kan väl säga att jag har varit projektledaren i denna gemensamma resa. Kan vara därför slarvar jag lite med pronomen här.

3 gillningar

Nice! :slight_smile: Har läst en del på forumet som har svårt att prata ekonomi med sina partners. Klart bättre om båda delar vision tror jag. Kan inte ni vara med i nåt RT-avsnitt? :grinning_face: Tycker ni känns vettiga.

1 gillning

Ja verkligen. Men starten var så här:

Jag berättade om indexfonder, ränta-på-ränta och visade tabeller.

Hennes reaktion: det tror jag inte på. Om det är så enkelt, varför gör inte alla det då?

14 gillningar

Det lät mer betryggande så. Glöm inte fira! :smiley: :+1:

Because: Hedonic treadmill :100:

1 gillning

Glöm inte okunskap!

Grattis till TS, också! Det är det här vi gillar att se!

2 gillningar

Dålig på sånt. Kanske tar en hel ruta choklad istället för en halv imorgon till kvälls-teet :wink:

3 gillningar

Fantastiskt bra jobbat!

Som realitycheck, om man ränkar med 7 % avkastning och börjar på noll är det dryga 50 tsek/månad i 11 år. Nu har ju börsen gått bra, men kanske ingen garanti att det blir ett likadant decennium nästa.

Vill du ge oss någon hint om månadssparandet och utvecklingen av kapitalet över tid? Har ni kunnat månadsspara mer över tid eller gick ni ut hårt och fick mycket ränta-på-ränta?

2 gillningar

Jag hade tagit den diskussionen.

2 gillningar

Har inte exakta siffrorna. Men lyckats hålla nere livstilsinflation, så sparandet har ökats i takt med högre löner. Länge var månadssparandet 35-40k för hushållet. Därtill har börsen varit generös.

4 gillningar

Det månadssparandet stärker min tes.

3 gillningar

Du har en poäng men personligen är det inte FIRE som är grejen. Tror att många eg gillar att arbeta men vill ha möjligheten/friheten att göra annat/ byta jobb och ha en god finansiell marginal till det. Så det är inte antingen eller utan både och-spara till ordentlig marginal så att man känner sig hyfsat fri och kan leva livet​:blush:

4 gillningar