Kan jag sluta spara nu? | Ska få ett arv på 30+ miljoner

Hejsan!
Jag har länge funderat på när jag kan sluta månadsspara och förlita mig på avkastningen på uppsparat kapital.

Mitt mål är att ha ett Svensson liv delux, e.g. att ha en god ekonomi, utan att se på priser i butiken, resa på bekväma resor med familjen flera gånger per år, flytta till hus, fritidshus och båt.

• Jag är 37år, 1 barn och sambo
  • Jag har en säker inkomst på 1M och inget mål om att sluta arbeta
  • Jag har indexfonder för 7,5M
  • Jag kommer få ett arv på +30M som gör att jag inte kommer behöva tänka på pension
  • Jag har bostadsrätt för 7M och egenkapital på 3M/40%
  • Jag sparar nu 100-200k per år

Kan jag sluta månadsspara nu och ändå kunna förverkliga mina mål? Jag börjar känna att mitt årliga sparande på sirka 100-200k per år påverkar förhållandevis lite på min årliga avkastning nu. Mitt mål är som sagt att kunna leva lite mer spendabelt…

1 gillning

Svaret är väl “ja”, men det har du väl också kommit fram till? Eller ville du mest visa upp siffrorna?

Hursomhelst så låter det väl så, lite beroende på om du räknar in hela familjen, hur framtidsplanerna ser ut, vilka prislappar det är du vill slippa titta på osv. :slight_smile:

14 gillningar

Om du har en ”säker inkomst” (vad är det ens), många miljoner på banken, och tror att du kommer få ärva 30 mille (hur säker är du?…) och framförallt inte ens har lust att sluta jobba, ja vad tror du själv?

Tjänar man en mille om året så knäcker man gåtan ovan. :kissing_heart:

11 gillningar

Tack kompisar, tar provokationerna som en komplimang :+1:

Nja, detta är nått jag inte läst om tidigare. Vi blir matade med att man skall spara spara spara, men nästan ingen pratar om när vi kan sluta. (För FIRE finns det en del ganska tydliga och enkla tips på när man kan sluta). För min situation tänker jag att det är förhållande mellan avkastningen på kapitalet och eventuellt sparbelopp som blir avgörande. Alltså när avkastningen är betydligt större än vad jag kan spara. Så ja, jag har funderat på att sluta månadsspara i år, men vill gärna höra om någon annan har en bra plan/tips :blush:

Använd FIRE-siffrorna. 4% på 7,5 miljoner ger 300k om året. Ställ detta i relation till budget. Att räkna med lön hjälper ju i närtid, men mycket kan hända i framtiden. Att räkna med arv är lite samma sak.

Men ja, helt utan ironi, jag tycker du kan skippa att spara mer om du inte gör det till nästa generation.

2 gillningar

Då ni inte är gifta så skulle jag se över hur mycket sambon bör spara.
Skulle något hända dig så ärver hon inte dig om du inte skrivit testamente utan ditt barn ärver. Sambon skulle heller inte få tillgång till arvet.
*Så se över hennes sparande
*Se över om hon ska ärva
*Se över om du ska ha en livförsäkring (med sambon som förmånstagare) om hon inte ska ärva dig

9 gillningar

Utan att ha räknat nått på det så har jag alltid bara haft ett tal på 10M i huvudet. Då har jag tänkt att det skall kunna generera en passiv inkomst ”fun coupons” på toppen av min lön. Kanske jag borde börja leva lite mer som drömmen redan nu? Om jag kan börja med att gå från att månadsspara en stor del av lönen varje månad, till att inte behöva det, så blir det en jätte stor skillnad för mig. Utan att nödvändigtvis ta ut nått från fondkontot ännu :smiley:

1 gillning

Jag hade tagit dialogen med den du ska ärva ifrån om det är möjligt att få ut en del av pengarna tidigare. Så slipper du vänta 30 år på ’dina’ 30 M.

1 gillning

Kanske dags för en fristående ekonomisk rådgivare? Coach? @janbolmeson brukar kunna tipsa. Leta runt lite i olika trådar så hittar du det där, inkl råd om hur du kan tänka framöver.
Något jag saknar i din berättelse är siffror på det liv du vill kunna leva. Hur mycket du vill kunna spendera? Vad är mellanskillnaden på idag? Där har du sen själv ett delsvar. En annan faktor är vilka risker du vill kunna gardera sig mot. Om du plötsligt blir arbetsoförmögen, var står du då?
De inledande ironiska kommentarerna beror nog på att du redovisar detaljerat vad du har/får och endast mkt luddigt om vad du konkret vill kunna åstadkomma med tillgångarna.

3 gillningar

Tack för svar!

Försöker mig på en mer specifik målbild med konkreta tal för ”svensson livet delux”.

1. Hus 10-15M, tidsperspektiv inom 3-5år (kan tänka mig uthyrning av attefallshus eller källar hybel för att täcka driftskostnaderna)
  2. Förbruk netto 50k/månad + drift och räntekostnader etc.
  3. Semesterbudget 250k/år, resa på de längre skolloven med 5 stjärnor standard
  4. Fritidshus 4-5M, tidsperspektiv inom 5-10år
  5. Motorbåt 500-700k, 50k årlig driftskostnad inkluderat bränsle, försäkring, underhåll och båtplats. Tidsperspektiv inom 10-20år

Så 14,5-20M bundet i fastigheter och båt (inkluderat finansiering) och netto förbruk på cirka 1M per år är målet :sweat_smile:

2 gillningar

Okej, med de siffrorna får du snällt jobba vidare. 600k i drift och 250k till i resor samt planer på hus och fritidshus samt båt etc. Jag hade nog ändå sparat vidare då, mest för att inte bränna allt i lönekuvertet.

3 gillningar

Givet detta. Hur ska du hinna arbeta också? För det var svenssonliv deluxe du var ute efter?

Har du funderat mer grundligt kring dina värderingar och vad du vill få ut av livet?

De bästa semestrar jag har haft har varit de med lägre standard, då jag fått uppleva lokal kultur tillsammans med lokala. Så långt från turistgrejer som möjligt.

10 gillningar

Ja, att kunna spendera frikostigt på fritidsupplevelser med familjen tycker jag verkar som en bra värdering och balans mot arbete.

Jag är en rutinmänniska som sätter bekvämlighet i mitt boende väldigt högt, älskar mat och att ha regelbundna bekväma resor/upplevelser med familjen att se framemot är motivation i vardagen för mig.

Har inga ambitioner om annat än 9-5 jobb med lite extra lyxkant på upplevelser och kunna köpa tid/tjänster istället för att spendera mycket tid på saker i vardagen som andra gör bättre.

Hade hoppats att det var fler som kände sig igen i det. Fattar att det låter som att jag har mål om att bli Fredde i Solsidan, mer än något idealistikt med fokus på innre ro och hållbarhet :blush:

1 gillning

Först och främst grattis , snyggt jobbat med sparandet!

Jag tänker att frågan handlar mer om din framtida mening med livet och lycka än om du ska spara X kr eller inte.

Rädslan jag får när jag läser detta är att sparandet har varit en “relativ” stor del av ditt/ ert liv. Om ni skulle ta bort den så tar ni också bort den del av ert liv.

Ett sätt att se på det är att fortfarande spara lite för att säkra framtiden för framtida generationer i er familj?

1 gillning

Tack för goda reflektioner!

Ja det stämmer, har länge känt en mening och mästring genom att sätta upp och uppnå sparmål.

Känner också ett ansvar för att ha kunskapsbaserad plan och inget extremt förbruk, när jag vet att det kommer ett arv i framtiden. :+1:

Man får jobba ihjäl sig för att kunna köpa ihjäl sig. :joy:

Arvet bör du i min mening enbart förvalta och bygga vidare på till nästa generation.

Fundera lite på om det kanske är något annat än det materiella du kan lyxa till. Gå ned i arbetstid kanske?

2 gillningar

Bra att det var du som skrev det själv. :upside_down_face:

Jag säger som @Nightowl - fundera lite vidare kring prioriteringar. Synka även planerna med familjen. Det här med dyrt boende gör ju att sambon bör vara med på tåget till 110%. Du kan ju inte köra ditt tåg om hen inte vill exakt samma. Har man separata ekonomier får man samtala om fördelning, har man gemensam måste man prata ännu mer om prioriteringar och har man väldigt olika separata ekonomier måste den som tjänar minst få tycka mycket så att den inte sätter sig i en båt med så stora hål i skrovet att det mest handlar om att ösa.

Nyfiken: Vart vill du åka för 250k om året?När man gjort safarin i Kenya, Galapagos, Arktis och NZ känns det lite som att man får börja anstränga sig för att bränna den mängden. För mig är det där två års levnadskostnader f ö. Visst, jag lever ekonomiskt, men ändå…

3 gillningar

Villa + fritidshus + båt + flera semesterresor per år och fortsatt heltidsarbete.

Det kanske inte är pengar som är flaskhalsen utan tid ?

7 gillningar

250k om året på resor är ju ingenting för en familj.

Världen är stor. :slight_smile:

4 gillningar

Jag tillhör de som tycker +80k per person och år är mycket, speciellt i längden. Men vi är alla olika. :slight_smile:

1 gillning