Kan jag sluta spara nu? | Ska få ett arv på 30+ miljoner

Jao, kanske för en del. Men är det för dig? Hur vill du spendera resten av ditt liv?

De du beskriver låter för mig som en stor skräck som jag lätt kan hamna i. Jag kommer ha pengar så jag kan leva klart bättre än medelsvensson. Men tid? Den enda finita resursen, jag vill inte ränna runt och jaga bekvämlighet. Jag vill leva och uppleva. Bygga saker själv, utveckla dem.

Givet det du beskrev förstår jag inte hur du över huvud taget ska hinna njuta av båten eller fritidshuset? Det är mycket jobb med båda.

Fritidshus och båt rimmar inte riktigt för mig med detta? Snarare semestrarna och ett lättskött bekvämt boende. Eller hemhjälp som sköter boendet åt er (städ o.s.v.).

Det verkar mycket mer passa med detta:

Så vill du verkligen ha båt och fritidshus också? Ger det dig mer än det kostar, både i tid och pengar?

Jag hade försökt investera med högsta möjliga avkastning. Alltså investera tid, pengar och energi i det som ger dig med tid och energi. Avkastningen ska vara positiv, får du inte ut mer tid och energi av det. Köp inte.

1 gillning

Ja, att prata om personlig ekonomi med sambon är inte alltid lika lätt. Tror vi har någorlunda lika värderingar, men lite olika start punkt, visualiserings förmåga och ekonomiskt självförtroende. Hon har också en stabil inkomst, men är inte intresserad av privatekonomi och lever mycket mer i nuet.

Det är också svårt att ha de här transparanta diskussionerna med vänner och kollegor. Upplever att många av de har liknande mål, men kanske inte varit lika målmedvetna med sparande och inte födda med samma förutsättningar i familjen.

Håller nog med Peter om att pengarna går väldigt fort på resor för en familj.

Tid är inget problem (ännu), jag har inte hus, fritidshus och båt idag. 9-5 arbetslivet passar mig och familjen bra i den livsfasen vi är nu, men kan ibland leka med tanken om förtidspension utomlands när dottern flyttat hemifrån…

Kul med alla svar, men lite förvånad över allt fokus på att ändra mål och värderingar. Hade förväntat fler konkreta svar på huvud problemställningen, men kanske det är jag som borde ställa mig själv andra djupare frågor istället :blush:

En kommentar på detta: flera av dessa grejer överlappar i användning. Min erfarenhet är att det inte är så kul att äga sånt som överlappar om det dessutom är dyrt. Inte minst om de behöver skötas typ samtidigt.

Så överväg om du verkligen ska ha hus med tomt + fritidshus + båt som alla har sin primetime under samma period på året. Självklart går det, men har man lagt 4-5 miljoner på ett fritidshus är det inte jättekul att använda det typ 3 veckor om året. Då vill man kunna använda det mer. Har man tomt hemma kan man vilja hålla koll på den och sköta gräsmattan osv. Det blir en väldig massa jobb du får på köpet med ett sånt upplägg.

Skulle rekommendera antingen enklare fritidshus som man inte får dåligt samvete av om det står en del, eller fundera över kombinationen lägenhet + fritidshus. Själv tycker jag att den är optimal. En villa man lämnar under helger och somrar när det är som finast är lite meningslös.

5 gillningar

De flesta lever på slentrian. Expanderar sina utgifter omedvetet med ökade inkomster. Sen sitter de där med inga pengar kvar och undrar var livet tog vägen.

Du verkar inte vara en av dessa. Du har redan långt mycket mer kapital än medelsvensson. Med möjlighet till mer än guldkant relativt medelsvensson. Din ekonomi är redan otroligt bra.

I alla fall därför jag svarar som jag gör, de praktiska ekonomiska frågorna har du redan levlat förbi. Antar det är därför andra pratar värderingar också:

1 gillning

Tackar, det tål att tänkas på :+1:

Fritidshus och båt är längst ner i prioritering på min lista och därför de står med längst tidsperspektiv. Men kanske det borde strykas helt, eller ändras till en fritidslägenhet med mindre behov för underhåll.

Hus står högst upp på listan just nu, eftersom jag vill ha ett hus nära en bra skola för kunna ge min dotter en stabil bas där med många kompisar och trygghet. Detta träffar också mina prioriteringar bra då jag tycker bekvämt boende är väldigt viktigt, även om jag håller med om att jag hatar underhåll och oroa sig för allt som borde göras.

1 gillning

Här är vi hyfsat lika. Jag har lagt mycket på mitt boende, men är också en som är hemma mycket och har platskrävande hobbies. Eget hus innebär också stabil uppväxt för kidsen och mina två har bott på orten så länge de kan minnas.

Det låter sunt med sådan prio och jag får känslan av att dottern är lite yngre och då är det toppen om man kan rota sig och få växa upp på en plats om det är möjligt. Det tror åtminstone jag.

Sedan är det inte så mycket underhåll med hus som folk tror. Mycket lär man sig dessutom och vill man inte så finns det tjänster att köpa.

1 gillning

Antingen har man råd med det man vill göra, men ingen tid - eller så är det tvärtom :slight_smile:

Det är nog inte fel att investera lite i FIRE kaptial också… men såklart en helt individuell prioritering.

1 gillning

Olika stadier i livet har olika värde, tittar jag i backspegeln känns livet för 30 år sen som rent slöseri av resurser, men då var det toppen.

Så spara på tills du känner dig klar med vad du har, jag har sålt fritidshus båt leksaker m.m för vi hann inte med dem, då räcker pengarna plötsligt mycket längre som bonus.

2 gillningar

Jag tänker att det är bra att göra allt stegvis.

Vill du sluta spara, gör det i olika steg genom att dra ner det mer och mer. (Men jag tycker inte att du ska sluta spara, eller sluta kika på prislappar :))

Drömmer du om hus, båt, landställe, eller fritidslägenhet. Gör allt i olika steg.

Börja med huset t ex. När ni bott i huset en tid kommer du inse en hel del saker som gör att drömmarna om det andra kanske förändras.

Om tjejen/frugan inte är så intresserad av att prata drömmar utan vill leva här och nu så prata med någon annan om dina drömmar.

När du sedan har något konkret vad du vill göra som nästa steg så kan du prata om det/sälja in det hemma.

(Allt detta för att det kan vara jobbigt för den som är här och nu att behöva hänga med i alla tankesvängar.

Kan också lösas med att ha samtal utifrån “just nu tänker jag så här framåt men vi vet båda att nästa vecka tänker jag på något annat sätt”)

Med din ekonomi så behöver du inte stressa att köpa eget landställe, du kan hyra och prova på. Du behöver inte köpa en fritidslägenhet, utan kan hyra och prova på. Du behöver inte köpa någon båt, utan kan hyra och prova på…

Vill gratulera dig till en fin ekonomi! :blush:

3 gillningar

Kanon bra!

Det är skönt att höra att det är ok att inte försöka diskutera ner til minsta detalj med min partner. Att det ibland kan räcka att bli eniga om konkreta saker i närtid. Det känns lite överväldigande å försöka bli eniga om precis allt, när det egentligen är mest jag som känner behov för en så detaljerad plan. :+1:

Jag håller med om att ta det stegvis. Lite så jag tänkte med tidsplanen jag satte upp. Just nu funderar jag idag på att trappa ner månadssparandet för att njuta lite mer påväg mot målet också.

Hör ofta förslaget om att hyra fritidshus och båt för att se hur mycket glädje det ger mig. Jag tycker att poängen med eget fritidshus och båt är den flexibilitet och känsla av att kunna ha sina egna grejer och behöva planera mindre är en stor del av denna drömmen dessvärre. :blush:

1 gillning

Man brukar ju säga att äga båt i Sverige är som att stå i en iskall dusch och riva sönder tusenlappar. Jag håller dock med dig, det är en del jobb men det är helt klart värt det. Flexibiliteten är en faktor. Dock tycker jag du ska revidera planerna något och sikta på en skön segelbåt istället :wink: De få dagar man får är fantastiska och man lär sig mycket på själva ägandet. I slutändan kastade jag själv dock in handduken, tyckte det blev bättre med 2 veckors hyra i Kroatien, fantastiskt härliga vindar när det inte är nån bora.

1 gillning

Det är mycket sett ur en normal familjebudget.

Men sett ur drömscenario för egen? Knappast. Tyvärr

1 gillning

Så är det ju. Men nu var det snack om Svenssonlyx, inte åkamedSpaceXtillrymdenlyx. :slight_smile:

1 gillning

Jag personligen skulle inte spara mer om jag hade dina förutsättningar. Ser ju fantastiskt ut och tillskottet av sparande blir som en droppe i havet. Skulle du ändra sig och vill börja spara igen av nån anledning är det ju inget som hindrar det. Lät som en nice plan framöver!

1 gillning

Grattis till en fantastiskt ekonomisk situation.

Jag skulle rekommendera att du bokar följande möten:

• @MoaD - för att prata om din och din och din sambos skifte i livet. Tänk på att pengarna kan skapa en obalans i förhållandet och det kan skapa jobbiga känslor hos din sambo. Jag och Moa pratar lite om det i avsnittet om arv. Jag har varit med om det mer än en gång. Levlingen som ni gör kommer tyvärr sannolikt inte vara smärtfri - både i er egen relation och i relationen till andra människor - tyvärr. Inget som inte går att lösa, men både ni och era vänner kommer behöva växa ikapp pengarna. Moa når ni på moa@molodi.se.
  • @HenrikTell - duktig finansiell rådgivare för att få second opinion på er finansiella strategi. Hemsida: https://effektivff.se/ och mejl: info@effektivff.se

• @RicardNylund - duktig finansiell rådgivare för att få second opinion. Då har du både Henrik och Ricard att välja mellan. Jag gillar dem båda och de har lite olika infallsvinkklar men jag skulle ha förtroende för båda. Mejl: ricard.nylund@realff.se och hemsida: https://www.realff.se/

Sedan skulle jag även följa trådarna:

8 gillningar

Uppdatering :smiley:

Ja, jag slutade månadsspara. Men slutade inte investera och har inte tatt ut kapital till förbruk. Nu tre år senare är statusen:

• 40år, 1barn och singel
  • Inkomst på 1,2M och fortfarande inget mål om att sluta arbeta (ännu)
  • 23M investerat kapital
  • Bostadsrätt 8M (50% egenkapital)

Vet fortfarande att jag kommer ärva en större summa i framtiden, men vet inte hur jag skall förhålla mig til detta i mina framtidsplaner.

Nyckeln för att få mig från 7M til 23M på tre år, är att jag lärt mig att det är begränsat hur mycket pengar jag kan spara och hur mycket ork och tid jag har. Men det är ingen begränsning för hur mycket jag kan tjäna om jag frigör tid och ork till att bara fokusera på och prioritera de mest värdeskapande möjligheterna.

Vad är lärdomen jag behöver nu som får mig til 100M?

4 gillningar

Grattis till en bra situation :+1:

Siffror på en skärm i all ära men skulle du inte sluta spara ?

Rikast på kyrkogården blir du inte för det kommer alltid finnas miljardärer och dollarmiljardärer.

Kanske att pengarna kan användas ännu mer under resans gång eller är du numera ”besatt” av 100M att du inte kan sluta ? Bara en fråga :blush:

1 gillning

Tack för svar!

Ja, den typen tanker brottas jag självklart en hel del med. Hade aldrig mål om 100M tidigare, ribban höjs fort :smiley:

Tycker det är kul och intressant att investera, det ger mig lärdom och en del mening i livet.

För det andra så försvinner fort 20m i bostad om man börjar uppgradera livet med fritidsbostad och betala ner lån etc.

Vad tycker du är en mer rimlig prioritering? Spännande att höra oberoende spontana obervationer :+1:

7 miljoner till 23 miljoner på tre år. Wow! Antar att du inte fortsatt spara 16.666 kr per månad 2022-2025 och fått i runda slängar 50 procents avkastning i snitt. Hur har du gjort är det nog många som vill veta.

1 gillning

Om du fortfarande gillar att jobba och investera ska du såklart fortsätta med det.

Jag hade personligen testat en annan yrkesbana, gått kurser, utbildning, vad som helst egentligen än att mala på med samma jobb år efter år.

Med ”framtiden säkrad” ger det en hel del friheter.

Kanske stanna upp och fundera vad som är viktigt i livet utöver en god ekonomi.

2 gillningar