Vara som vanligt eller börja använda pengarna?

Jag har börjat fundera över när man ska använda pengar som man skrapat ihop?

Jag är ca 40 år, två små barn, en sambo, ett hus som är belånat till 50%, sparat ihop ca 3 miljoner som ligger i fonder och aktier. Vi båda har medellöner i Sverige. Jag är ingen supersparare men lägger undan någon tusenlapp varje månad, i vardagligt liv är jag ändå bra på att “slösa” pengar på mindre saker jag gillar men köper sällan ny bil “för att jag vill”. Jag har även på senare år börjat gå runt med reklamjackor, för att jag tycker dom är sköna, jag har alltså inget direkt behov av att visa att jag “har pengar”.
Jag skulle kalla mig själv för gammeldags ekonomisk.

Jag brukar säga till min sambo att vi kommer aldrig behöva tänka på pengar i ur den synvinkeln som vi lever i idag.
Min tanke har varit att jag ska använda pengar på sådant som jag fick vara med om som ung, tex massa resande, gå i pension tidigt , hyra fritidshus på semester istället för att äga fritidsboenden och andra saker som kan förgylla livet längre fram. Det är som att jag inte velat använda mina pengar eftersom jag tänker att jag ska använda dem i framtiden.

På senare tid har jag dock börjat fundera annorlunda. Jag vet tex att jag inom 25 år kommer ärva mer pengar än jag själv har idag och nånstans där började fundera om man ska börja använda sina egna pengar på större inköp.
Jag hade velat äga ett fritidshus vid vatten och jag hade även velat köpa en Tesla även om hela min kropp skriker Nej när det gäller nyköp av bil.
I allt detta så är min sambo inte alls villig att köpa en svindyr andra bil och ett fritidshus.

Inget är så klart svart eller vitt, men hur ska jag tänka, hur tänker ni? Känner ni också er för ekonomiska eller för långt fram i tanken?

4 gillningar

Släng inte pengar på saker du inte värdesätter även om du i princip har råd. Fundera på vilka köp (prylar/resor/upplevelser) du verkligen värdesätter och lägg mer på det. Har du någon gammal dröm? Lägg pengar på den.

Det är liksom inget fel på att gå runt i reklamjackor om man trivs med det, och det är inget problem att ha mer pengar än man behöver, man måste inte ha lyxig yta för det.

10 gillningar

Hur vet du det? Mycket kan hända på 25 år… jag hade ett troligt arv i kikaren men ena föräldern blev svårt sjuk och sedermera förtidspensionär och mycket kapital gick åt till att skapa en värdig sista period i livet.

Ni har ett mycket bra sparkapital, särskilt med tanke på era löner och ålder. Har ni nysparat detta enbart från löner så är det imponerande.

Men i perspektivet ”unna sig” finns det liksom olika ligor. T ex kan ni utan vidare unna er att äta lite vad ni känner för, köpa nån schysst pryl eller åka på lagom trevliga semestrar.
Men börjar ni bränna iväg och beställa nya bilar i 7-800’-klassen, eller uppgradera boende eller köpa semesterboenden av lite högre klass, ja då kan ni ju utan vidare tömma kapitalet på kort tid. Är det värt det?

Jag och min fru har en liknande situation även om vi tjänar bra och har lite mer sparat. De flesta av våra vänner och bekanta har ingen aning om detta eller hur mycket jag faktiskt tjänar. Vi lever, utåt sett, som vanlig högbelånad medelklass, fast med betydligt lägre risk i vår ekonomi. Målet är ekonomisk frihet och inte materiell status. Att beställa en ny Tesla finns inte på kartan eftersom det motsvarar väldigt många extra månader innan frihet uppnås.

13 gillningar

Om du vill spendera pengar så gör det. Men tänk lite inför varje köp trots att du har råd. Är det något du verkligen vill ha? Kommer det göra ditt liv rikare? Köp inte massa saker/tjänster bara för att det förväntas av andra eller för att man “borde”… :slight_smile:

Samt även grymt jobbat att sparat ihop så mycket pengar! Vore jag er skulle jag nog dock inte tänka för mycket på arvet eller räkna in det i ekonomin riktigt än. Man vet aldrig vad som händer.

3 gillningar

Jag är klart för att man ska unna sig saker för sin avkastning under livets gång. Det är liksom därför man bygger sin pengamaskin. lika väl som saker kan hända med ett eventuellt arv kan saker hända med en själv. Man kanske blir skadad, sjuk eller dör så man inte får något roligt alls för pengarna. Sen bör ni ju va någorlunda överens om vad ni vill göra med pengarna även om ni såklart ska få ha lite egna hobbies också.

Ett frididshus är tex inte bara ett kul ställe att va på utan en fastighet till som kräver skötsel osv. Så den bör man va överens om. En billigare hobbybil, båt eller motorcykel kanske är mer ok att ha som eget intresse. Men en ny Tesla är ju något annat. Frågan är ju om den måste va ny och om den måste va andrabil. Man kan också ersätta förstabilen med en begagnad Tesla tex.

Min tanke är att när det finns tillräckligt med avkastning så ska den användas till sådant som förbättrar mitt liv. Visst, pengarna får va investerade så länge jag inte vet vad jag vill ha. Men kommer jag på nåt som kommer förbättra livet eller bara glädja mig ett bra tag framöver så är det just det som pengarna är till för.

2 gillningar

Lägg pengar på det som ökar livskvaliteten för just dig/er! Klart man ska kunna känna att man kan använda/njuta av det man sparat ihop!

4 gillningar

Vi är i exakt samma situation. Har börjat fundera lite i banorna att kanske köpa en finare begagnad bil, men samtidigt är de risiga bilarna en del av min identitet. Upplever inte att vi lever snålt annars reser mycket och äter ute ibland… vi har båda medianlön.

Villan vid havet har vi betalt av och det finns inget vi skulle vilja köpa egentligen. När jag pratar med kollegor och bekanta verkar vi inte ensamma även om minst lika många lever hand till mun…

4 gillningar

Här kommer några tankar:

och

och

etc.

Det är mycket ”jag”, ”man” och ”vi” i salig blandning, vilket får mig att fundera över vad era gemensamma mål är. Börja där!

Sedan applåderar jag drömmar och att använda vad man har. :clap:

Men:

Räkna inte med sådant. @anon89834999 nämnde ett scenario och jag har bekant vars förälder spelade bort sitt livs besparingar under depression och begynnande demens.

Jag tycker att du ska komma fram till om det är ”jag” eller ”vi” som ska ta besluten och varför. Jag har relation, men besluten kring min ekonomi är mina. Jag räknar inte med arv, även om de troligen kommer och jag försöker ta beslut primärt i nuet.

Lycka till! :smiley:

7 gillningar

Här kommer ett perspektiv från andra sidan :wink:

Har Teslan och ett fint ställe med egen sjötomt i Mälaren en timme hemifrån. Får nästan ångest över de båda! Dels över hur dyra de är/månad om jag gör en TCO på de båda inklusive utebliven ränteintäkt och dels utifrån och hur mycket jobb om krävs med sommarstugan. Det blir ännu värre då jag tänker på hur lite de används! :scream:

I samband med kursen “livskickoff” jag gick med @janbolmeson i augusti 2021 så började jag allt mer känna: -Är det verkligen det här jag vill lägga pengarna på? Gör det mig glad eller känns det mer som ett ok att bära? VAD vill JAG göra framåt i livet och behöver jag ÄNDRA något på grund av det?

Sen i min långsiktiga kalkyl, precis som du, så inser jag att det kommer ett arv på i mitt/vår fall ca 2,5 miljoner som jag också ser som en slags pusselbit för 3:e halvleken i mitt liv. (Fyller 56 år om två veckor).

Sen är det viktigt som du skriver att BÅDA är med på tåget och resonerar hur ni vill ha det. Här har vi väl delvis också kört fast. Min fru är mer sugen på ha kvar sommarstugan är vad jag är.

Så ibland är gräset inte grönare på andra sidan. Hyra fint sommarhus hade känts perfekt! Massa resande perfekt! Gå i pension tidigt, åtminstone jobba med det jag vill perfekt! (Precis av den anledningen ska jag tillfälligt i vinter delvis jobba med något helt annat än tidigare, dåligt betalt, dåliga tider men KUL enligt mina preferenser!)

10 gillningar

Det är faktiskt inte så att jag går runt och tänker på arv vanligtvis utan i detta fallet är det nog mer ett skydd för mig att ev använda pengar som jag annars inte brukar, en form av skyddsbarriär mentalt :slight_smile:

Jag har haft exakt samma tanke som dig, att bli fri men har nog börja modifiera den tanken lite. jag tror jag vill göra lite mer på vägen dit men har nog egentligen svårt att släppa mitt kapital eftersom jag vet hur svårt de är att få ihop.

Det handlar inte om materiell status för mig heller, jag tror det ang Teslan handlar om att ligga lite i framkant miljömässigt, som känna att jag gjorde rätt val när det kommer till barnen miljö istället för att köpa en diesel.

Jupp låter definitivt som ni kan kosta på er mer leva nu! pengar. Det tar emot för många att sluta spara och börja använda sparpengar trots att logik säger att det är vettigt. inklusive mig/oss.
Jag och min fru är nyblivna pensionärer med bra pensioner men det som tar emot är att låta sparade pengar börja användas… Fastän det är planen så tar det emot känslomässigt. ( mest för mig.)
Frun har ökat på sitt nöjeskonto ordentligt med alla möjliga kurser och friskvård och annat nyttigt.
Man behöver inte börja med nya bilar etc som är riktigt dyrt och känns dyrt för det man får efter ett par år…
Jag köper och kör till vardags fina kraftfulla bilar som är billiga och äldre och har erkänt bra kvalitet. Den finaste jag köpte senast kostade mig ca 60.000 Sek och går inte ned i värde över tid. Lagar och servar själv. Vi äger 3 st bilar och för ett par år sedan hade vi en en äldre Husvagn och en 25 år gammal lågmilad tung MC också.

Vad gjorde vi när vi var ung familj för att vi prioriterade gemensamma upplevelser?:
Man kan börja göra en hel del aktiva saker som ger minnen och samvaro som drar rimliga mängder pengar.
När våra barn var 8-12 drog vi söderut till Europa ca 1 månad varje sommar med en rymlig, bra stark bil med AC och en äldre husvagn i bra skick. En Äldre husvagn får man för ca 40.000 och ofta håller dom värdet mycket bra.
Trevligt sätt att umgås tyckte vi. Alltid där vi stannade fanns en massa utrymme att leka på och oftast bad och nya kompisar.
När barnen började närma sig tiden då dom inte vill vara med föräldrarna mer än några få dagar längre 15 års ålder och mer). Det kändes lite som en “now or never” grej som hela familjen som var värd en rejäl utgift.
Vi åkte på en stor drygt en månad lång västra USA roadtrip. Sålde fina bilen som finansiering och köpte en skruttigare senare.
En sån resa drar mycket pengar nu. Priserna har ökat 2,8 ggr sedan vi var där i Sek. säkert minst 200.000 SEK utöver normal månads omkostnader.
Vissa tar än större steg som familj och flyttar ett par år eller mer till Spanska Sydkusten. Dyrt per skolbarn ca 80.000 per läsår men riktigt bra svenska skolor där av flera skäl… Jag har två gamla arbetskollegor som gjorde det flera år.
Andra flyttar till Thailand en period och jobbar remote. Även där exempelvis på vår favoritö Koh Lanta finns två ! Svenska skolor. Gissar att även dom är bra men ganska dyra. (PS: numera finns det vaccin mot den trista och ofta besvärliga Denguefebern av myggor som biter dagtid.)

4 gillningar

Jo det där med att vara överens är ju inte alltid det enklaste :slight_smile: Jag hade aldrig skulle köpa en Tesla utan att vi var överens. Vissa köper ju vad som helst utan att vara överens.

Jag är medveten om arbete ett fritidshus kräver och det är nog därför, som jag skrev i mitt första inlägg, tanken är att hyra när man väl ska på semester, trots att det just då kostar pengar.
De väl så att allt har sin tid, nu när barnen är små saknar man tid och då är det kanske " enklare" att hyra när det väl blir aktuellt med fritidsboende.

Teslan måste inte vara ny men när man hittar priser så är inte skillnaden gigantisk när man räknar in garantier och skick osv.

1 gillning

Man har ju sina olika förklaringsmodeller, men om det verkligen bara är miljötänket så går det väl lika bra med en korean eller liknande med nåt år på nacken, till halva Tesla-priset… :slight_smile:

Om ni verkligen vill ha något, skaffa det. Men vill bara flagga för att när barnen är tonåringar och studentfirande plus femtioårsdagar tornar upp sig i horisonten kan det plötsligt kännas som om det finns hur mycket som helst att lägga pengar på.

Livet parkerar inte vid fyrtio, mer kommer att hända och andra behov kommer att uppstå. Avvakta hellre om behovet inte är så påträngande just nu.

2 gillningar

Jag tror anledningen till att det är en salig blandning är nog för att jag är mer intresserad av ekonomi och de är jag som har de större sparande.

Våra familjer har fritidshus som vi senare kommer ärva
och det räknar min sambo in och ser de som att vi kommer ha “flera fritidshus” att ta hand om. Det stämmer visserligen, om vi lever, men jag tänker mer på att skapa vårt liv. Kanske en egen stuga i nuet 8ch att om vi senare ärver fler fritidshus så må det vara så, det är beslut för framtiden.

Större beslut ska vi defenitivt ta tillsammans, enligt mig :slight_smile:

2 gillningar

Det handlar även om räckvidd, funktion, enkelhet(laddning), storlek, ingen kinaägt bolag, så det blir inte så många bilar kvar då.
Har tittat på Kia e-Niro men den fallerar på vissa punkter.

1 gillning

De låter som jag vill leva, väldigt inspirerande!
Barnen är säkert väldigt tacksamma för de dom fått uppleva på era resor?!

Jag vill att vi ska göra liknande resor men det är nog några år framåt.

1 gillning

Lägg på några år så skall barnen gifta sig och det är 60-årsfester på G.

1 gillning

Ja, det blir ju lättare om man har helhetssyn, överblick och är överens. :smiley:

Det jag också menade med vi och jag är att 3M är en sjysst summa, men inte om man tänker sig att hålla två vuxna och två barn nöjda i 15-20 år framöver. Men det handlar ju också om hur mycket man vill använda och till vad, såklart.

Anledningen till att jag skrev “Jag” framför sparandet är för att det just är mitt sparande, självklart kommer jag använda de till hela familjen men sambon har eget sparande, mindre än mitt mer mer än många andra. Jag utelämnade bara henne ur diskussionen.

Men då är du väl ändå dyr i drift om du använder upp så mycket pengar? :wink:

Sen får familjen ner stabil inkomst när ingen är föräldraledig, Vab minskar osv. Så förhoppningsvis så klarar vi oss.