Vi ser fram emot att fira en 18-åring (vår son) på torsdag och han önskar sig, förutom helt vanliga grejer, en ekonomigenomgång inför att han t.ex. får öppna egna konton. Jag tänkte fråga er om ni har några bra tips på avsnitt som passar för ungdomar/unga vuxna eller andra bra tips.
Gratulationer i förskott!
Jag anser de viktigaste privatekonomiska punkterna för en yngling att ha koll på är:
Konsumtionslån=dåligt, lev på mindre än man gör av med, spara och investera pengarna som blir över.
Finns givetvis en massa andra nyttiga saker att lära sig men rör man dessa e det fullt tillräckligt för en genomgång ![]()
Välkommen till forumet! ![]()
Jag tror det kommer många tips, men vill passa på att säga: Fantastisk önskan och supergrej att skicka med.
Jag satt ner med min yngste för två år sedan med just detsamma. Vi pratade skatt, isk, konsumenträtt, lån, juridiskt ansvar, inflation, fonder, aktier, amortering(skrav), handpenning osv.
Ge exempel och låt frågorna styra samtalet.
Lycka till och grattis i förskott till grabben! ![]()
![]()
Riskerna med en BRF och fördelarna med att hyra (ställ dig i alla bostadsköer ASAP).
Det var inte allt för länge sedan jag var i den åldern och generellt skulle jag säga att unga, speciellt män, tenderar att ha lite väl bra självförtroende och lite väl lite konsekvenstänk. Det är väldigt lätt att dras med i “jag dubblade mina pengar i denna aktie”-snack som en 18 åring. Även om jag är glad att jag lärde mig läxan på någon tusenlapp och inte större belopp hade jag helst velat börja i tråkiga indexfonder ändå.
Något som motiverade mig som 18 åring (och fortfarande gör) är att tänka på vad jag sparar för. I mitt fall har jag alltid haft som mål att jag ska köpa en lägenhet i Stockholms innerstad som jag gillar. Han behöver ju verkligen inte ha samma mål men jag tyckte det var bra att kolla runt, se vad man får för pengarna och vilken kontantinsats som krävs. Sen använde jag ränta på ränta kalkylatorn för att få en känsla för “om jag sparar såhär mycket i månaden tills jag är 25 och vill köpa lägenhet, vad har jag råd med då?”. För mig var och är det inspirerande.
Det finns oändligt med ekonomiska tips och lärdomar, men är det något man ska skicka med så är det intresset då detta leder till allt det andra per automatik.
Vi satte och ned och handgripligen satte upp ett månadssparande i Avanza på olika indexfonder. Dessutom startade vi upp ett fasträntekonto på en Nischbank. Sen sköt vi till 10000kr som gåva utöver det de sparat ihop/fått genom åren.
“Nivån” på månadssparandet diskuterade vi fram. Tror de hade studiebidrag då så 400kr tror jag det var varje månad.
Sen när de fick jobb var det enkelt att sitta och diskutera öka sparandet utifrån att ”tänket och det praktiska” redan var på plats.
Trots deltid och bruttolöner på .<25000kr lyckades äldsta dottern på 7 år spara ihop 400000kr som dessutom växte med 100000kr till 500000kr. Vilket precis nu åkt in som kontantinsats på första lägenheten ![]()
Jag kan, tyvärr, rapportera att det i min erfarenhet även finns gott om unga kvinnor med ett minimum av konsekvenstänk
Kommer han flytta ut? Har han mål? Har han tendens att hyperfokusera? Många unga fastnar i dag tyvärr i spelberoende och inte minst med prediction markets har gränsen mellan sparande och spelande aldrig varit så suddig. Jag hade varit vaksam på mina unga vuxna barns konsumtionsmönster för att leta efter tidiga tecken på missbruk. Jag hade beroende på barnets läggning förespråkat indexfonder “fire and forget” över att gå in och kolla appen varje timme.
Hur mycket har han redan på koll rent ekonomiskt och vad skulle prio vara på att få utlärt?
Grattis till er som skapat en så klok son som önskar sig detta, snyggt jobbat föräldrar! ![]()
Mitt första aktieköp var H&M för några tusenlappar. Kunde absolut ingenting och gick på lite magkänsla och tyckte det var så himla kul varje gång den hade ökat en tusenlapp till. H&M kvalar in på en trygg 5e plats på bästa aktieköp hos mig hittills. Det har dock krävt en hel del “manuell hantering” och är kanske inte ett köp jag rekommenderar just nu ![]()
Beroende på vad han redan kan men tex
Låt honom betala en faktura.
Gå igenom ditt kontoutdrag, visa på hur det faktiskt ser ut, småsummor hit och dit blir pengar.
Öppna ett ISK. Finns det stora belopp, välj en/flera fonder ihop (tråkigt men bra). Finns det en mindre summa, välja några aktier som ni kan följa ihop och jämför vems som går bäst (roligt).
Visa ränta-på-ränta. Det kan få den tråkigaste sparformen som finns att se spännande ut.
Ska han i närtid köpa bostad, visa räkneexempel på Hemnet “så här mycket kommer ditt boende kosta” och “så mycket kan du låna”, det ger ett realistiskt perspektiv på vad ett boende kostar i verkligheten, hur nära eller långt bort drömmen är.
Sätt upp en budget. Behöver inte vara så fancy, i excel tex Inkomst, -Fasta utgifter och -Sparande nedanför, summeras till Övrigt. Visa hur mycket han kan spara, och att varje krona som inte sparas ska vara värd konsekvensen att sparandet kommer gå långsammare.
Personligen, spara samma dag som lönen kommer. Sedan dagen innan nästa lön kommer, töm kontot in till sparkontot. Många bäckar små, samtidigt som månadssparande blir av.
Sätt ett sparmål baserat på förutsättningarna och vad som blir målet. Slutmål, årsmål, månadsmål. kanske kan ni gå in med en hundring för varje tusenlapp han sparar (eller efter era mått mätt en schysst morot).
Tja. Allt beror ju på vilken nivå han redan är på. Men några grundläggande insikter alla bör ha.
Pengar är behållarna vi förvarar gentjänster i. Svenska kronan är som deciliterflaskor. Du kan byta dem mot tex euro som är ca enlitersflaskor. Byt bort högre värderade tjänster än du byter till dig så kommer du få gentjänster över. Att öka hur mycket gentjänster folk vill byta bort mot tjänsterna du gör är det lönammaste du kan göra.
Spara är att inte spendera. Det är ett verktyg för att kunna göra saker senare. Att spara så att man kan tex köpa ett boende när livet behöver det är bra. Att spara så att livet är på paus tills man har en viss summa kan va mindre bra. Iallafall om tiden dit är lång.
Lån är ett ekonomiskt verktyg att kunna använda någon annans gentjänster nu mot att de får dina sen. Lån till saker som kostar dig är oftast dåligt. Tex en bil du inte behöver. Lån som ökar din intjäningsfärmåga kan va bra. Tex en bil för att ta sig till ett mer välbetalt jobb.
Investering är att köpa saker för framtiden. Alla köp man gör är investeringar. Bara bra eller dåliga såna. Tänk på vad dina köp gör för framtiden.
Investering på börsen är att köpa en inkomst. Man köper delar i företag mot att få del av deras vinst i form av utdelning eller ökat värde. Om man inte vill va med och rösta på stämmor kan man se det som att man lånar ut sina pengar till företagen som använder dem i sin drift. Indexfonder är att låna ut till alla företag. Att bygga en inkomst utanför arbetet kan va bra till mycket i framtiden. Till tex ränta på ränta för en snöbollseffekt. Men också till avkastningsfinansierad lifestyle-creep som roliga resor, bilar, eller FIRE.
Alla har ett ekonomiskt förtoendebetyg. Både vänner imellan och ett officiellt hos banker sov. Det gäller hur pålitlig du är, inte vilka summor du har. Se till att hålla det betyget högt. Betala räkningar i tid, ligg på plus när månaden är slut.
Var generös men inte blåögd. Ingen gillar en snål jävel men inte en lättlurad heller. Låna ut till pizzan men begär tillbaks pengarna om de inte kommer självmant. Och betala tillbaks pengarna du lånat innan den andre frågar efter dem. Undvik ekonomisk inblandning med folk som har lågt förtoendebetyg.
Tusen tack för all input! Nu har jag skapat ett litet personligt dokument till honom med ett hopkok av våra egna erfarenheter och hur vi gjort, en ordlista med förklaringar, en genomgång och olika exempel på vad det kostar att leva, lån, sparande, mjuka värden och värderingar… m.m. Mitt lilla hopkok blev 9 A4-sidor med text och förklarande bilder
, men vi känner honom väl och jag vet att han kommer att uppskatta detta.
Ikväll ska jag förbereda tårta inför morgondagen och som alltid kommer jag stå där och tacksamt tänka: så mycket roligare det är att få förbereda en tårta än att gå runt med förvärkar och veta att nu blir det bara värre och värre de närmaste timmarna.
Vilken sjukt bra födelsedagsidé!
Jag är lite inne på ett liknande upplägg med en väns dotter som tar studenten - jag skulle vilja ge henne 1200, fördelat på Avanza indexfonder och ett räntekonto. Och så tänkte jag att hon och jag sitta tillsammans en timme så att hon kan öppna kontot på avanza och räntekontot, och samtidigt få lite livsråd - hennes föräldrar har aldrig haft något överflöd av pengar, och jag gissar att investerande inte diskuteras vid middagsbordet.
Gällande allmänna livsråd har jag även satt ihop en ”investeringar för dummies” till en yngre kollega som innehåller blandade tips och praktiska steg
Det är härligt att ge andra personer förutsättningar att lyckas!
Finns det ngn chans att få ta del av dokumentet du satte ihop? Skulle kunna vara jättebra till studentpresenten
Jag delar gärna det jag satt ihop också, såklart.
Känner mig väldigt ödmjuk (och lite tveksam) inför att dela med mig av det här dokumentet. Det är bitvis ganska personligt med vår egen livsresa beskriven. Men jag kanske kan justera det lite och så får du ta det för vad det är. Jag är bara en väldigt vanlig mamma med hyfsat sunt förnuft, men helt utan expertkunskaper.
Det finns ett ganska klassiskt exempel som innebär om man har sparat ihop 100 000kr innan man har fyllt 30 så får man mer avkastning än någon som fortsätter att spara men börjar aningen senare, även om personen som är 30 slutar spara när hen har nått sina 100 000kr. Säg att sparar samma belopp men person A slutar spara, och person B börjar spara senare, men slutar inte att spara, moral of the story de får snarlik avkastning, men person har inte tillfört en krona till sitt sparande.
@janbolmeson du kan säkert förklara detta bättre än mig.
Det var inte meningen att det skulle kännas utlämnande, och det som är personligt ska stanna hos er såklart ![]()
Om du får tid och ork att göra en nedkortad version så skulle det vara kul att ta del av för inspiration. Oavsett så är det en jättefin present till 18-åringen ![]()
Jag skulle inte dela med mig ett sådant dokument med tanke på sammanhanget. Speciellt i ett forum som detta finns det alltid kritiska röster mot varje möjlig formulering, och risken är att det förtar lite av den positiva stämning som du bygger upp gentemot din son.
Men däremot har du naturligtvis möjlighet att berätta om ekonomiforum som detta, och kanske till och med visa ett trådexempel som just denna.