Köpte Mer Pengar för Pengarna, gick igenom ett par avsnitt väldigt kort. Antecknade, strök under och kladdade i boken.
Gav hen mindre summa som vi köpte olika produkter med på Avanza för att jämföra risk, avkastning över ett par år.
Förklarade mekanismerna bakom dennas sparande som hen nu har tillgång till, hur den svenska bostadsmarknaden fungerar och att det inte kommer mer pengar om hen kastar bort sparandet.
2 år senare jobbar telningen heltid, försöker ta reda på vad denna vill göra med sitt liv, tjänar och sparar en hel del pengar och gör inte 90% av mina egna misstag i den åldern. Snarare tvärtom vill man spara och investera långsiktigt, förstår problemet med inflation och sparkonton och att höga avgifter i princip alltid är kasst och hur investeringsbedrägerier kan se ut. Samt hur man deklarerar och gör avdrag. Och försäkringar.
Det finns fortfarande utrymme för hen att fucka upp sin privatekonomi ordentligt. Men det får bli på något annat sätt.
Många kloka råd i tråden. Gillar framför allt rådet att prioritera spara/investera direkt efter hyra och räkningar.
En annan aspekt är att balansera sparfokus mot att uppfattas som snål i sin vänkrets. Kanske extra känsligt att få ryktet snåljåp när man är i 20-årsåldern.
Anledningen till min spaning är att mina barn har vänner (som förmodligen hänger på RT) som prioriterar investeringar till den grad att det uppstår bisarra situationer ibland, vilket gör att snål-vännerna undviks.
Bra tumregler! Lättare att motivera sparandet om man kan sätta ord på vad avkastningen innebär.
För egen del var det Pikettys slutsats att tillgångar växer snabbare än lön som motiverade mig. Jag översatte det till att min portfölj får högre löneförhöjning än mig varje år.
Lite som “killgissning” tänker jag att det finns gott om exempel både på folk med snippor och snoppar som uppvisar beteendet, men visst kan det vara övervikt åt ena hållet.
Detta fick jag också höra. Jag har dock helt omvärderat det och anser att fokusera på att öka intäkterna är det som ger bäst effekt över tid. För det förbättrar ens liv så fort man börjat resan. Och det ger ränta på ränta i form av att ju längre man kommit i karriären desto färre har liknande CV att va med och tävla med. Och lönehöjningarna blir allt större.
Att fokusera på de små utgifterna håller en flytande där man är. Men det förbättrar inte livet i sig och har inte alls samma potensial att fortsätta växa.
Jag förstår och tänker att det är ett bra fundament att kanske tänka ett varv till om det är läge att byta bil eller att oxfilén kanske ska ätas nästa helg med gäster istället för framför tv:n på torsdagen.
Absolut är intäkterna av stort värde men samtidigt är det inget måste att konsumera i samma takt.