Vara som vanligt eller börja använda pengarna?

Beror på vad man gör. Jag har ju Fireplaner, så då får man ha mer än så, själv. :sweat_smile:

Jag förstår.

En fråga om Fire… man brukar ju krasst säga 4% uttag per år.

Och jag förstår ju om det flyter på så länge inga större inköp behöver göras men hur ställer man sig till att man tex behöver låna pengar för att köpa fritidshus eller hus?
Du du inte har någon inkomst lär väl banken inte låna ut pengar åt dig? Då blir man ju på ett sätt fast i sin egen dröm, alltså den om Fire eller så måste man ha allt ordnat för sig redan, alltså hus, fritidshus mm.

Det kan ju tom vara så att man når Fire så tidigt så man kanske inte har bildat familj och då uppstår kostnader som inte fanns tidigare.

Hur tänker du över ovanstående?

Ja, allt i planen måste rymmas innan man trycker på stoppknappen. Jag har löst det med avbetalt hus etc.
Men vill man prompt äga t ex fritidshus får man ta det lånet senast månaden innan jobbslut eller betala kontant.

Ja, men då är man både extremt välbetald (eller med jättearv) och extremt naiv. :slight_smile:

ps FIRE-intervju med angaudlinn i forumet | #316 - Nr 13 av angaudlinn

1 gillning

Jag får känslan av att alla som strävar mot Fire inte har tänkt lika långt som du men jag kanske har fel, vi får hoppas de! :grin:

Tack för input i min tråd :pray:

1 gillning

Det blir nog så att vi fortsätter unna oss de små sakerna, som flera av er sa, och vi börjar med långfärdsskridskor!

Vill tacka för all input i min tråd och frågeställning! Tackar ödmjukast :pray:

3 gillningar

Tänker mycket på samma fråga själv. Det är att utröna vad jag/vi blir genuint lyckta av vs. vad samhället ser som lycka (lyx) som är knäckfrågan.

Vissa saker kan man komma på i förhand. Andra saker måste man bara testa. Bränna lite pengar på det och se vad effekten blev; Jag köpte en svindyr landsvägscykel. Cyklar massor och njuter mer än någonsin. Har också en fin tjänstebil. Den gav ingen lycka, nästa gång blir det en billigare sort.

2 gillningar

Det vi gjort och inte ångrat en enda gång, är att resa, vi har även bjudit med familj och vänner.
Att se och höra alla syskonbarn/kusiner/kompisarna prata om resorna och äventyren vi gjort tillsammans gör det värt.

Sen att se glädjen i “små” kusinerna när moster, morbror och favorit kusinen helt plötsligt knackar på dörren eller ligger vid poolen, fast man är på andra sidan jorden.

/M

3 gillningar

Nyfiken på hur du menar med att “hålla nöjda” i 15-20 år framöver? 3M fördelat på 4 personer är i min värld fortfarande mycket pengar, särskilt med tanke på en bra boendesituation med 50% belåningsgrad och att båda de vuxna fortfarande jobbar. :slight_smile:

1 gillning

Tänker vi 4%-regeln så ger 3M 120k om året i skattad avkastning. Det räcker kanske till maten eller räntorna eller drivmedel eller årlig semester etc. Det är ju gött, men det underlättar vardagen mer än gör den väsensskilt annorlunda.

Är det okej att slantarna tar slut kan man ju kapa mer än så, men jag hävdar att ska fyra dela på avkastningen så är det för lite för att vara livsavgörande.

Det är inte mer komplicerat resonemang än så och absolut ingen diss av beloppet. En person hade kunnat leva gott på det om räntorna och vanorna inte är tokiga.

Då förstår jag hur du tänker. Men varför ska hela familjen bara kunna leva på avkastningen och inte plocka ut lite och leva för om de verkligen känner för att lägga pengarna på något de mår bra av och vill unna sig? Det finns många som knappt har något sparkapital och ändå lever ett bra liv enbart på medellöner, som täcker räntekostnader, drivmedel och årlig semester (som man får spara löpande till).

Jag kanske har svårt att förstå mig på tankesättet att man bara kan unna sig saker på avkastningen på ett stort sparkapital. Ifall jag skulle vara i ts situation skulle jag bara känna mig trygg i att jag har det väldigt bra ekonomiskt ställt och att jag är värd att unna mig det jag vill, i livet här och nu. Pengar kan man fortsätta slänga in på börsen månadsvis ändå. Det skulle varit en annan femma om båda vuxna vill gå i förtidspension nu och enbart ska leva på avkastningen.

1 gillning

Jag sa inte emot. Mitt inlägg handlade om ett scenario som man kan vilja använda pengarna till. :slight_smile:

Men att ta ut och ”unna sig” samtidigt som man månadssparar låter som ett nollsummespel om vi med ”unna sig” inte menar väldigt dyra inköp.

1 gillning

Förstår hur du tänker! Tycker bara det är ett intressant ämne att diskutera så svävade kanske iväg lite :sweat_smile:

1 gillning