Har litet djupare tankar nu efter drygt ett år med pandemi, och kanske en och annan insikt.
Vad är ett lagom sparande för framtiden?
Hur vet man hur länge man lever? Min svärfar dog i Covid 19 under hösten, drygt 80 år gammal. Inte oväntat, han hade flera underligande sjukdomar och när han smittades var det kört. Min pappa som nu är 76 tog ett annorlunda beslut förra våren, under den första vågen av pandemin. Han köpte en sprillans ny eldriven motorcykel för dyra pengar. Han menade att detta var sista tillfället för honom att hänga med i den senaste tekniska utvecklingen. Målet är för honom att leva maximalt de år han har kvar och så länge han har krafter att göra det. Motorcykeln gör 0-100 på 3 sekunder och att se hans leende när han har varit ut på en tur visar att pengarna var väl investerade.
Någonstans där föll poletten ned även för mig. Min hälsa är hyfsad, men inte strålande efter en hjärtoperation för 7 år sedan. Vem vet hur länge jag lever? Vem vet hur jag pallar Covid 19 om jag får det, eller nästa pandemi? Eller så kan jag hamna under ett fallande träd imorgon. Jag köpte min egen elmotorcykel i höstas. Inte lika dyr och inte lika snabb, men lika rolig och lika mycket livsglädje.
Men tankarna hänger kvar. Är det vettigt att spara för mycket? Det var väl Eric Strand som tyckte att månadssparandet var det sämsta ekonomiska rådet, med motiveringen att om allt ens fokus ligger på att spara, vad lever man för liv då? Jag och min fru lever ensamma och är barnlösa. Jag kan gärna tänka mig att spendara pengarna så att de är slut när vi båda är borta. Men hur vet man då hur mycket man ska spara för pensionen? Risken finns ju att man dör innan man får njuta av den.
Därtill kommer nu en insikt ytterligare. Om jag tjänar pengar varje månad, men inte har rörelsefrihet och socialt utrymme att spendera dem på grund av restriktioner, vad har jag då för glädje av dem? Mitt hem är min arbetsplats, min borg och mitt fängelse.
Jag hörde en berättelse om en man som fick en ny höfledskula inopererad på den tiden när sådana operationer först kunde genomföras. Han fick veta av läkaren att han skulle kunna gå ungefär en miljon steg med den nya höftleden, men att han sedan skulle bli sittande i rullstol resten av livet. Hur skulle han göra? Om han skulle gå 10 000 steg per dag skulle han bara kunna gå 100 dagar. Om han minskade mängden steg till 1000 per dag skulle han kunna gå fler dagar, men med sämre livskvalitet. Han räknade stegen varje dag och blev stressad över detta. Ju mer han räknade steg desto mer olycklig blev han. Någonstans försvann glädjen med den nya höftleden. Han hade ju kunnat bli sittande redan innan operationen, men nu med ett fastslaget antal steg blev han ännu mer olycklig.
Det är nog bra att inte veta när man ska dö, men det vore ju bra att hitta en balans mellan hur mycket man sparar och hur mycket man spenderar.
Och vara glad när man kan spendera.
Vad säger ni. Har ni några insikter om detta?