Hej!
Jag har under de senaste åren haft en hög sparkvot där mestadelen har investerats i en långsiktig portfölj bestående av 90-95% aktieindexfonder. När jag fortfarande studerade fram tills för något år sedan rörde det sig om rätt blygsamma belopp varje månad men när jag började arbeta så ökade månadssparandet och jag sparar idag runt 1/3 av min nettoinkomst varje månad.
Jag har under denna tid levt med idén att jag sparar till en tid i framtiden då jag kan uppnå någon slags FIRE men har på senare tid allt mer börjat ifrågasätta detta, något som föranlett detta inlägg. Insikterna jag kommit till är följande:
- Det tar för lång tid att uppnå FIRE (åtminstone i denna takt).
- Jag vill inte försaka saker till den grad jag gör nu för en eventuell ekonomisk situation i framtiden som också den skulle innebära en viss sparsamhet (om än med mer frihet).
- Att vara tvungen att arbeta är inte så farligt. Jag har i min ungdom levt ett liv som på vissa sätt innehållt mycket frihet och det var inte något som i sig självt gav mig så mycket tillfredsställelse.
Jag känner alltså att jag offrar för mycket av mitt nu mot en framtid som jag inte vet kommer, och som jag är osäker på om jag ens vill ha. Ofta känner jag att jag begränsar mina utgifter för mycket, till den grad att jag får ångest över pengarna jag spenderar och missunnar mig själv. Jag hade önskat att jag kunde vara lite mer frikostig och tillåta mig själv att spendera pengar på sådant jag vill göra och som gör mitt liv rikare.
Utöver detta har jag dessutom rätt nyligen fått ett sug att spara till något mer konkret som ligger närmare i framtiden. Jag bor idag i hyreslägenhet och trivs med det men tankarna finns på att äga mitt eget boende eller någon dag eller kanske ett semesterhus. Kanske också en bil eller motorcykel?
Det finns många råd kring hur man blir bättre på att spara och planera långsiktigt men hur ska vi stackare som behöver släppa loss lite ta oss tillväga? Vad jag egentligen skulle vilja höra lite tankar kring är hur jag tar mig an detta på bästa sätt, mer specifikt:
-
Hur gör jag för att börja spendera mer pengar? Jag har tänkt att en budget där jag tillåter mig själv att spendera ett visst belopp varje månad hade gjort det lättare att faktiskt göra det. Kanske skulle man ha ett konsumtionskonto där det är fritt fram att spendera från? Jag tänker att risken här är att man lätt spenderar på sådant som inte betyder något för en. Är det någon som sitter inne på ett guldkorn på hur man blir en lycklig konsument?
-
Vilken strategi bör jag använda för att spara till det framtidnära, konkreta jag tänker på? Jag vet att sparande till exempelvis kontantinsats som ska användas inom de kommande åren gärna ska ligga på ett sparkonto men hur ska jag tänka om jag inte riktigt vet vad jag sparar till eller när jag vill spendera pengarna? Är det fortfarande sparkonto? 50/50 sparkonto/aktiefonder? Allvädersportfölj? Dogecoin? Jag vill ju att det ska ge en viss avkastning samtidigt som att det ska gå att plocka hem vinsten inom en rimlig tidsrymd då jag väl vill använda pengarna. Jag vill inte behöva vänta 15 år på att det återhämtar sig från en nedgång.
Är det någon som gjort en liknande resa och vill dela med sig kring vad som fungerat bra och inte? Alla tips och idéer är mycket välkomna!