Hastig löneökning, ny livsstill, fallgropar?

Hej,

Jag har inom loppet av ett år ökat min lön med ca 80% genom att byta bransch och tjänst och är otroligt tacksam för mitt nya liv. I detta finner jag nu att jag har en betydligt större andel pengar över varje månad och min livsstil har jag ännu inte ändrat på ännu utan lever kvar som jag gjort tidigare. Kort om mig är att jag är 41 år, man, singel i dagsläget, utan barn.

Jag skulle gärna vilja höra tips, goda råd och annat att tänka på när man finner att man helt plötsligt har mer pengar in och vad man ska tänka på i mitt fall, så att jag inte hamnar i några fallgropen. I dagsläget följer jag de goda råd som jag fått här inne vad gäller att spara och investera. Jag har 40,000 på ett sparkonto för oförutsägbara utgifter, jag har en fast summa som jag fördela jag jämnt mellan LS Global indexfond och Lysa och ligger snart nära en halv miljon i investeringar, därtill de pengar som blir över varje månad brukar jag lägga i investeringskontona. Till vardags unnar jag mig det jag känner att jag har råd med, men lever knappast slösaktigt. Jag är osäker på om jag vill köpa hus/lägenhet (särskilt i Stockholmsområdet där jag bor) för jag tycker det är för dyrt. Familj ligger i livsplanen.

Alla tips och råd vad gäller högt och lågt är välkomna.

Den största fallgropen är ju att spendera mer för att man tjänar mer - livsstilsinflation.

Undviker du det är du nog set. Man är ju fortfarande bara människa, om än med dubbla lönen. Vad man bör göra förändras ju inte baserat på den nominella inkomsten man har. Jag tror också de flesta här på rt inte alls skulle kritisera din fördelning av investeringar.

Att du är orolig för att göra fel med tillgång till mer resurser ger mig all anledning att tro på att du kommer klara att navigera dig fram, förbi fallgroparna!

2 gillningar

Det är kanske dags att ägna tid/energi på detta nu ?

2 gillningar

Jag har alltid trott på att vid varje lönecheck föra över en bestämd och fast summa till aktiedepån. Sedan får man leva på resten. Att spara det som blir över i slutet av månaden känns som att det kan variera rätt mycket, och lätt bli mindre och mindre med tiden.

Vid löneökningar bestämmer jag hur mycket jag ska öka sparandet. Brukar öka sparandet med typ halva nettolöneökningen eller något mer, men unnar mig också att börja spendera lite mer varje månad - annars skulle livet bli lite tråkigare känner jag.,

1 gillning

Gör inga förändringar alls i vardagslivet vad gäller utgifter direkt. Alltså behåll allt som det är idag av återkommande saker. Mat/telefon/bil/boende o.s.v.

När vanan är inne av den stora inkomstförändring då kan du börja bygga livet som du vill. Men du undviker de stora kostnadsdrivarna som käkar upp din inkomst varje månad.

Sen kanske ett firande är på sin plats? En resa eller något som du gör för att fira framgånen?

3 gillningar

Singel, 41 och vill ha familj. Tänkte inte på det men du kanske faktiskt har helt rätt där.

Ett gymkort, personlig tränare, Monclerjacka, dejter på finrestaurang. Det kanske är sådant löneökningen bör gå till det närmaste året.

1 gillning

Var otydlig där och har uppdaterat mitt inlägg. Jag har en fast summa varje månad som går till investering, och utöver den summan lägger jag det som blir över. Tack för svaret.

Börja med en kaffe, finrestaurang kan man gå på när man lärt känna någon bättre

4 gillningar

Fortsätt leva som tidigare och spara all överskott, som lär bli rejäl. Nyttja en del av pengarna dock till något du vill för att fira det nya livet.

1 gillning

Man borde väl egentligen ta en dejt på en sån där tur till rymden där man ska utforska mars och aldrig återvänder till jorden. Man kommer garanterat hålla ihop till döden ju!

1. grattis
  2. i min erfarenhet ökar inget risken för onödiga utlägg på +1000 sek som att redan gjort sådana senaste månaden. Dvs man normaliserar oerhört snabbt nya spenderbyxor. För att hjälpa att undvika det har jag månadsbudget. Det hjälper både att hålla koll men ändå också kunna spendera med glädje, så man inte blir “sparandets slav”. Utlägg över 500 sek tar jag sällan samma dag som jag först får idéen. Konsumption blir för mig mer njutbar om den fördröjs och görs mer sällsynt, snarare än direkt och frekvent.
1 gillning

Hålla ihop till döden är inte det svåra. Det svåra är hur länge det är tills dess.

Jag har liknande livsläge. Mitt tips går kanske emot några av de tidigare i tråden men fundera ändå på om det finns saker som du har hållit tillbaka kring och som du nu kan göra som förbättrar ditt liv. Jag själv levde länge som en student trots att jag fick bättre och bättre ekonomi för varje år. Att tex åka taxi känns fortfarande helt uteslutet för mig. Så jag behöver bli bättre på att faktiskt spendera mina pengar för att få ett rikt liv, det är ju ändå hela poängen med att ha en ekonomi.
Men jag sparar fortfarande ca 30-40 % av lönen. Tidigare var det kanske 50 %, så mellanskillnaden lägger jag på att göra mitt liv härligare på olika sätt. Sen exakt vad det innebär är förstås olika för olika personer.

3 gillningar

Låt avkastningen styra utgifterna i stället för lönen.

5 gillningar

Moncler-jacka :face_with_spiral_eyes: Han skrev att han är 41, inte 14.

4 gillningar

Jag har löst det genom att ge mig själv en 3-10% löneökning när jag gått upp i lön kraftigt genom åren. Resterande har jag ökat på mitt automatiska sparande.
Jag har även en rörlig komponent i min lön och denna går oavkortat till sparande av olika slag, något jag är extremt tacksam för idag när jag har barn, gård på landet och extra fordon.

Min livsstil hade aldrig tillåtit detta om jag inte höll igen mitt spenderande i takt med att lönen ökade. Man behöver hitta en bekväm nivå och sedan undvika att bli fartblind :slight_smile:

[Edit] Förklaring/förtydligande..
Eftersom jag lever med en rörlig lön så har jag tidigt i min karriär insett att det är en fallgrop för mig. Jag lever på min grundlön, den komponent som jag kan räkna med/på. Den som jag behöver ligga på för att inte ha för mycket fallhöjd om jag är pappa-ledig, sjukskriven eller arbetslös.
Nu har jag som tur är bara behövt justera min spend som pappa-ledig. Men jag vill bygga ett liv som inte skapar stress ekonomiskt. Jag gillar att ha pengar, jag köper det som behövs och vi vill ha. Jag har inga orimligt dyra vanor och låga löpande utgifter.
Allt detta gör att jag kan säga upp mig imorgon och ta ett jobb som, exempelvis, vaktis på en kyrkogård om jag känner att det skulle göra mig och min familj lycklig. Det är en känsla av frihet som ger mig mycket glädje och trygghet.

2 gillningar

Sen är det ju inte i min mening att investera i livskvalitet att lämna planeten för alltid, utan snarare att kasta bort både liv och kvalitet… :rofl:

:+1:

hade jag inga barn eller partner hade jag gärna gjort resan även om den var envägs och med dåliga odds. Den ultimata upptäcktsfärden, det riktigt drar i en!

1 gillning