Nu när det börjar gå bra, vad gör man? 🤔

(Postade i fel forum så radera det och skapade tråd här istället)

Förstår att detta absolut är ett lyxproblem, men:

Drog på mig en massa skulder (kreditkort när jag bodde utomlands) i 20-års åldern men tack vara hög inkomst så blev det aldrig något riktigt problem utan jag lyckades avverka detta på ett par år när jag väl insett att jag betett mig väldigt korkat och oansvarigt. Har sedan dess försökt vara lite mer försiktig och smart med pengar.

Nu sitter jag här med en ganska OK ekonomisk situation:
Runt 5M i aktier
Runt 2,2M i cash
Hus värt 7M med lån på 3M
Inga andra lån, bilarna köpt kontant
Lön på runt 47k efter skatt, utgifter på kanske hälften.

Min fru jobbar deltid och tjänar inte så bra men räcker för att täcka alla hennes utgifter och en del av hushållets.

Sedan kommer min fru att ärva en större summa i framtiden (10-15 år?). Vet inte exakta siffror men det blir “fuck off” kapital och lite till vilket innebär att ingen av oss behöver tänka på vare sig arbete eller pengar därefter.

Men nu sitter jag här och vet inte riktigt vad fasen jag ska göra med livet. Vi har barn i spridda åldrar och minstingen kommer att bo hemma 14-15 år till i alla fall. Än så länge har jag bara jobbat på som vanligt (dock med större flexibilitet senaste året i och med Corona, har inte sett kontoret sen mars 2020) för att det är det jag alltid gjort. Men senaste tiden har jag funderat på om jag inte borde titta på möjligheter att förbättra livskvalitén på nåt vis. Trots allt har vi ju sparat en hel del och någon gång så kanske man ska nyttja det till sin fördel.

Rent teoretiskt skulle vi båda kunna sluta arbeta idag och med största sannolikhet inte behöva oroa oss över pengar resten av livet. Men det känns lite oansvarigt att bara “kasta bort” framtida inkomster. Min fru tycker dessutom om att jobba deltid och vill gärna fortsätta med det så att sluta arbeta helt är inte aktuellt för henne. Heller inte för mig tror jag om jag ska vara ärlig.

Funderat av och till på att starta eget (jobbar inom IT och det finns gott om arbete) men känner att det finns risk för att det skulle äta upp för mycket tid första åren. Vill inte få mindre tid med familjen.

Lösningen kanske är att trappa ned lite i arbetstid, till 75-80%? Blir ju en extra dag i veckan. Men med barnen i skola mån-fre känns det lite dumt att ge upp en hyfsad summa bara för att ha en egen ledig dag varje vecka…

Nån annan som sitter i liknande tankar? Vet att detta blev lite svamligt men har ingen jag kan prata med då ingen jag känner vet mer än att jag tjänar OK med pengar på jobbet.

2 gillningar

Det framgår inte hur många barn du har? Du kanske vill hjälpa dem ekonomiskt eller lämna en summa till barnbarnen, så då behöver du ha med det i kalkylen.

En egen ledig dag i veckan är guld värd, se till att den hamnar när tanten är på jobbet bara :joy:

Vara ledig hela somrarna kanske är något att överväga? Då är ju även barnen hemma och bästa tiden på året.

1 gillning

Hej! Barnspar finns redan, räknar inte med det i tillgångarna dock.

Ledig hela sommaren är inte så dumt, frågan är hur arbetsgivaren ser på det vs en dag i veckan.

Dåligt i min erfarenhet. Inte för att det inte är möjligt rent personalmässigt, utan för att de inte står ut med tanken att en anställd är ledig hela sommaren medan de själva bara har semester :joy: Men gäller att stå på sig.

1 gillning

Det är definitivt värt en funderare. Rent spontant tycker jag en ledig dag i veckan lockar mer, men blir mer familjetid om man kan ta hela sommaren.

Med all respekt för din ekonomi som när fin men om ni inte får arvet skulle jag säga att mer troligen krävs för en FIRE om ni ska kunna behålla er levnardsstandard.
Så mitt råd är räkna verklige noga vad en portfölj ska vara värd för ni ska vara ekonomiskt fria. Sikta sedan på detta och räkna inte med arvet då allt kan hända med andras pengar.
Kanske har ni några miljoner krav till ert mål? En ide kan vara att arbeta deltid och känna ro av att vara ganska nära målet?

Min situation påminner en del om din, men jag tog det aktiva beslutet att sluta arbeta heltid och börja frilansa istället. Jag tjänar mindre än förut och använder någon procent av mitt kapital varje år, men känslan av frihet är ovärderlig. :slight_smile:

5 gillningar

jag har ttyvärr långt kvar til din situation men frågan är ju om du vill jobba mindre eller om du verkligen trivs på jobbet? För om du går ner i tid kan det skapa problem på ett ställe som kanske fungerar bra just nu, samtidigt som det kanske ger mer energi till familjen.

Sedan har du inte heller nämnt din ålder/allmäna hälsa. Kommer det att kännas bättre för DIG att gå ner i tid? Om så är fallet tycker jag garanterat att du ska göra det.

1 gillning

Hej,

Svaret är helt enkelt att jag inte vet. Det känns som om det skulle vara skönt med lite mer “egen” tid men sen tittar man ju på hur mycket inkomsten går ned och då känns det lite oansvarigt även om vi klarar oss bra oavsett.

Är 47 i god hälsa.

tack!

Vad är det som är oansvarigt? Det är ditt liv och om du tycker att 1 dag extra ledighet per vecka är värt löneminskningen så är det väl en bra deal. Det är ju inte direkt så att ni kommer ha svårt att få mat på bordet även om du är ledig varje fredag.

Om vi tänker på ett annat sätt. Säg att du kunde jobba 6 dagar i veckan och därmed få 20% mer i lön, eller rentav 7 dagar i veckan och få 40% mer i lön. Skulle det fortfarande vara ”oansvarigt” att gå ner från 6 till 5 dagar, eller från 7 dagar till 6 dagar?

8 gillningar

Hej! Det där är en väldigt bra poäng. Hela konceptet att avvika från “normen” är lite främmande för mig så det känns lite osäkert. Men jag har insett att vi nu har en ekonomisk situation som tillåter oss en hel del frihet som man normalt kanske inte får, och känner att det vore skam att inte nyttja det på något vis. Visst är det säkert trevligt med en lyxig pension framöver, men det vore inte helt fel att njuta lite mer av livet i dagsläget heller. Man vet ju aldrig vad som kan hända.

Med tillgångar på +10 miljoner vid 47 års ålder behöver det nog inte bli ärtsoppa varje dag som pensionär om du går ned till 80% arbetstid idag.

Hade jag haft dina tillgångar hade inte diskussionen varit 100% vs 80% arbetstid, utan 80% vs 60% arbetstid.

4 gillningar

Jag tänker att det kan vara bra att gå ner till 80% för att få tid att tänka över vad du faktiskt vill. Du kan ju alltid gå upp i procent igen.

3 gillningar

Tack, jag får ta en diskussion efter semestern om att gå ner till 80% tror jag. Skulle vara underbart med en “extra” dag i veckan då jag har många hobbies (kajakande, fotande…) jag sällan har tid med.

5 gillningar

Jag går i samma tanke att gå ned i arbetstid, men mitt önskemål är att jobba kortare dagar istället för en extra ledig dag. Att jobba kl 7-14 istället för 7-16 har jag provat en kort period och det var extremt skönt och gav mig mycket glädje med min 5-åriga son, att hämta tidigt på dagis och ha både tid och ork att göra nåt kul innan middagsstöket/vardagsbestyren

Grattis till din situation, hoppas du tar tillfället att prova nåt nytt

4 gillningar

Jag jobbar mestadels hemma så brukar bli att jag börjar runt 07, sen checkar ut 1530-16. Min fru jobbar deltid och hämtar barnen runt 15, sen börjar vi fixa med middag osv lite efter arbetsdagen är slut. Tror jag skulle få ut mer av att ta en hel dag ledigt istället för kortare dagar.

Kan ju också vara lite “oansvarigt” att kasta bort livet för att jobba.

Om det nu inte är så att jobbet känns väldigt meningsfullt, intressant, givande etc. Då kan man ju se det som en betald hobby. Och försakar man annat man vill göra för jobbet, så kanske du kan jobba halvtid.

Men försakar du annat meningsfullt och roligt för ett jobb du lika gärna kan mista, men bara stannar kvar i för framtida inkomster fastän du inte behöver, känns det bara fel.

1 gillning

Grattis till en fin ekonomisk situation. :+1:

Det är nu de riktigt spännande (och svåra) frågorna kommer:

• Vad vill jag?
  • Vad är det som är viktigt för mig på riktigt?
  • Vilka egenskaper / drivkrafter vill jag manifestera i mitt liv?
  • Hur syns dessa drivkrafter i mitt kontoutdrag?
  • Vad vill jag bli ihågkommen för?
  • Vem vill jag vara i olika sammanhang? (familj, karriär, vänner, för mig sjäv etc)
  • Vad är min intention i livet?

Kan rekommendera några saker att börja nysta i, inte så mycket till svar, men startpunkter.

Samt avsnitten:

Skulle även rekommendera ta kontakt med @MoaD som är med i avsnitten ovan och jobbar mycket med de här frågorna med sina klienter på individuell basis både i Sverige och internationellt.

Om jag pratar i egen sak så skulle Livsplanskickoffen kunna vara något för dig och fru som jag just kör med Moa.

Återkommer om jag kommer på något mer. :+1:

PS. Rent investeringsmässigt kommer ni ju hamna lite i samma situation som vi, det vill säga att: “risk blir valfri” vilket gör att man kan investera antingen med mycket lägre risk, eller ha en del av ekonomin i väldigt hög risk. Men det kan vi ta i en annan tråd. :slight_smile:

3 gillningar

Tack! Blir en del att läsa och lyssna på. Kör Moa även “remote”? Bor ju inte nära Stockholm. :slight_smile:

Yes, det gör hon. Nu tror jag hon är i fjällen eftersom jag inte får tag på henne själv, men när jag hade henne som coach/rådgivare så körde vi alltid via telefon eller digitalt. Inga problem. :+1:

1 gillning