Finns det någon här som avslutat resan?

Hej,

Räknar med att nå min första halva miljon under början av nästa år (1/5 av målet) :smiley: och börjar nu verkligen inse att det faktiskt otroligt nog kommer att gå bli att bli ekonomiskt fri… speciellt när man inte behöver fantasisummor varje månad att leva på. Finns det någon här inne som har “avslutat resan” dvs är “färdig” och nu lever på avkastningen utan att “jobba”? Anledningen att jag frågar är för att jag retar mig på alla rika människor som fortsätter jobba dygnet runt fast de inte behöver… Som exempel vet jag ett familjeföretag som äger fastigheter med värde på ca 40-50 miljoner. De driver det som ett familjeföretag på 4-5 familjemedlemmar och en anställd. VARFÖR SÄLJER DE INTE FASTIGHETERNA OCH LEVER ETT LIV I TOTAL FRIHET RESTEN AV LIVET!!! Jag kan inte fatta, kan inte fatta kan inte fatta! Är det så det kommer sluta för mig också, kommer jag aldrig kunna sluta jobba fastän det varit min högsta önskan sen jag började skolan? Blir längtan efter “meeeer pengaaaar” så överväldigande stor så man bara fortsätter, miljon efter miljon så man kan vara som rikast på dödsbädden?

7 gillningar

Det kan vara så att man faktiskt gillar sitt jobb

15 gillningar

För att citera och instämma:

Vissa av oss kräver också mental stimulans där för mig är jobbet en av få saker som kan ge mig litegrann av det.

Älska ditt jobb så kommer du aldrig få behöva jobba en dag till i ditt liv

5 gillningar

Jag, Moa och Caroline spelade in ett avsnitt på temat häromdagen. Många upplever en stor tomhet att ha målet ekonomisk frihet och sluta jobba utan att ha något att ersätta det med.

Det som många inser då är att det som de gjorde för att komma till ekonomisk frihet var det som de uppskattade. Så börjar man göra det igen - för att man vill och inte för att man måste. Ironin är att då tjänar man dessutom ännu mer pengar…

11 gillningar

Att man gillar sitt jobb, absolut, kanske inte riktigt var det jag menade… Alltså min gissning är att minst 50% av befolkningen i Sverige löneslavar på ett jobb de inte gillar speciellt mycket enbart för att försörja sig.

Måååånga av dessa borde ju ha lyckats få ihop några miljoner långt före pensionen, men var är dom? Var är de som “slutat” arbeta?

Jag jobbar på sambons företag ( ja eller “vårt” kanske passar bättre eftersom det skulle kollapsa utan mig inom loppet av en vecka :)) och jag trivs väl hyffsat med det eftersom jag kan förändra saker som inte fungerar till det bättre och styra arbetstiderna lite som jag vill… men om jag inte var tvungen att jobba för att försörja mig eller för att spara till min ekonomiska frihet så skulle jag troligtvis inte arbeta alls utan bara, träna, studera, kolla på dokumentärer, bo utomlands i perioder, meditera, läsa böcker

4 gillningar

Lågt räknat.

Det är här du har fel. Majoriteten sparar typ ingenting. 27 procent av svenskarna klarar inte oförutsedd utgift på 5000 kr. Halva Sveriges befolkning har inte 50 000 kr i finansiella tillgångar…

10 gillningar

Men det är ju helt sjukt! Att inte klara en oförutsedd utgift på 5K?! :exploding_head: Eller att äga stor villa, vovve och en Porsche på infarten samt 2-3 ungar och inte ha ens 50K tillgängligt är ju ännu värre… och ändå så fortsätter svenska skolan att utbilda barnen i… ja vad är det nu man lär sig…? Ja just det, allting utom det man har nytta av i verkliga livet var det ja…

10 gillningar

Fin tanke, men det fungerar inte för mig. Har redan försökt, när det jag älskar att göra blir till ett “måste” så dör all lust att göra det. Kommer aldrig försöka arbeta med något jag älskar igen, de passioner jag har kvar vill jag inte förlora.

3 gillningar

Har du inte sett Nyckeln till frihet (Shawshank redemption)? Vad är det för mening att ha frihet när man spenderat hela sitt liv och har hela sin gemenskap i fångenskapen? :smiley:

3 gillningar

Med “fångenskap” syftar du på arbete? :grin: Jag har bara arbetat heltid i sammanlagt 5 år av mitt 39-åriga liv, så större delen av mitt liv har jag faktiskt varit “fri” och jag längtar efter denna frihet varenda j*vla dag! Jag hatar verkligen “tvång” och måsten. Jag vill själv bestämma över min tid och mitt liv! Jag har inte en enda skuld kvar och kommer ALDRIG ta ett lån till i mitt liv. Jag kanske till och med slutar arbeta när jag nått bara 2 miljoner. Jag har inget behov av lyxkonsumtion, det jag däremot har behov av är att ta hand om mig själv, vara ensam, kunna andas utan en knut av stress i magen! Kunna tänka /känna för första gången sen man slutade ha sommarlov " vad ska jag göra idag?" Möjligheter, frihet, lugn men samtidigt fjärilar magen. Så ska livet levas och DIT SKA JAG NÅ.

7 gillningar

Du måste se en mening med ditt liv för att stå ut. Många ser sitt jobb som meningsfullt men det kan lika bra vara något annat. Att bara vegetera på sitt kapital kan leda till depression på kortare tid än man kanske tror. Det är helt enkelt ett livsfarligt tillstånd.

4 gillningar

Alltså, inget är skrivet i sten, skriker hela min själ efter att få jobba heltid på ett tråkigt jobb så kommer jag inte tvinga mig själv att “vegetera” :joy: på kapitalet ända in i kaklet :rofl:

1 gillning

De vill lämna något till nästa generation samt ha något för dem meningsfullt att göra om dagarna. Livet går inte ut på att lata sig och dricka pina colada på någon strand, utan människor behöver en meningsfull vardag och något att arbeta emot.

Man brukar ju säga att man inte bara behöver fundera över vad man pensionerar från utan även vad man pensionerar sig till. Personligen bävar jag för att bli ålderspensionär, tänker göra allt jag kan för att vara nära barnbarnen så att man kan vara barnvakt åt dem efter skolan etc.

5 gillningar

Ojoj… " lata sig och dricka pina colada på någon strand" :joy: Jag kommer inta ha något emot att ligga på en strand ibland, men det livet går ut på för mig är att läsa, träna, sjunga, umgås med vänner, lära sig nya saker, språk, kulturer, resa, fotografera, renovera möbler, skratta - dvs allt det jag ALDRIG hinner eller orkar göra när jag jobbar 80-100 timmars övertid i månaden - dessutom äter skatten upp det mesta så sparandet ökar tyvärr inte med motsvarande arbetsinsats i detta underbara avlånga land där hårt arbete straffar sig och där den som bara jobbat heltid i 20 år får ut samma pension som den som inte arbetat alls…

4 gillningar

Även om det låter som trevliga aktiviteter som kommer du tröttna även på detta när det blir för mycket av det goda, även om det är svårt att föreställa sig nu när du jobbar så mycket. Vi människor är ju jobbiga sådär att vi snabbt vänjer oss vid vår situation och vill vidare/tröttnar.

3 gillningar

Absolut, och då hittar jag på något nytt. Så fungerar jag, och jag förstod för länge sen att väldigt få människor fungerar som jag.

Ska du göra något meningsfullt i ditt liv nu vore det att styra upp ditt liv och minska din arbetstid så att du hinner göra annat. Du får träna på att delegera eller säga nej innan du kör slut på dig själv.

1 gillning

Men tänk om du fick betalt för det här? Skulle det vara jobb då? :thinking:

3 gillningar

Vi borde skapa en tråd med tips på meningsfulla aktiviteter för ”ekonomiskt oberoende” eller ”pensionärer” :heart_eyes:

8 gillningar

Så fort du har prestationskrav blir det ju tyvärr ett arbete. Folk är nog inte så pigga på att få sin renoverade fåtölj eller fotografier om ett halvår.

2 gillningar