Vad skulle du göra om du inte behövde jobba på ett år?

På lördag, 30/4, så är det min sista anställningsdag.
Jag har fått ett avgångsvederlag på 12 månader och behöver egentligen inte varken jobba eller söka jobb under ett år.
I början, innan allt blev klart, sökte jag en hel del jobb eftersom min trygghetsnarkomani satte in Big Time!
“Hur ska det gå?”, “Arbetslös vid +55, huh!” och så vidare.
Jag har ingen utbildning i grunden mer än en KY-utbildning som produktionstekniker för snart 15 år sen och har aldrig jobbat som det.
Efter att ha tackat nej till intervju, nummer 2, hos Försäkringskassan (dåligt betalt, veckovis målkvot för beslut samt aktivitetsbaserat kontorslandskap) kom jag till insikten att jag faktiskt inte behöver jobba på ett helt år.
Helt plötsligt öppnade sig möjligheterna.
Mer grundläggande och existentiella frågor kom upp som, “Vad vill jag egentligen göra?”, “Vad gör mig lycklig?” m.m.

Har ännu inte kommit nånstans i mina tankar framåt men vad skulle du göra om du hade ett helt år på dig utan att behöva jobba?

Det är alltså ingen fråga om vad ni tycker att jag ska göra, för det kan bara jag svara på, men vad skulle just du göra, utifrån dina intressen, erfarenheter och förutsättningar?

7 gillningar

Grattis till insikterna och möjligheten!

Jag skulle tipsa att ta ett samtal med @tankespjarn som är duktig på den här typen av frågor då hon är en väldigt duktig coach. :blush:

Jag tror att om jag inte skulle jobba, då skulle jag nog:

1. Starta ett företag inom något jag tycker är kul.

2. Försökt läsa mer böcker

3. Tränat mer

4. Hittat något kul område att vara nybörjare i.

“Kul” återkommer för mig då det är en av de viktigaste värderingarna för mig.

3 gillningar

Läsa, skriva, musicera. :slight_smile:

3 gillningar

Pga covid var jag hemma i ca 1 år med full lön.

Dom första veckorna var det skönt. Jag hade jobbat många många timmar och äntligen fick man vila lite. Efter några veckor var jag utvilad igen men kom fortfarande inte upp ur soffan. Jag saknade jobbet, kontakten med människorna och känslan som uppstår när 2 dussin personer drar i en för att dom måste ha just din input på ett viktigt projekt (var det bekräftelsebehov? Narcissism? Mänsklighet? Jag är osäker ).

Skulle estimera att jag efter det och under ca 4-6 veckor kände en ganska stor nedstämdhet och frågade mig själv vad meningen med allting var.

Det var inte förrän en god vän till mig sa att dom skulle ha en tävling på jobbet om vem som kunde vara mest aktiv fram till sommaren, gå ut och gå, träna med mera.

Jag var oerhört överviktig men kände att, jag har ändå inget bättre för mig. Så jag hakade på

Det ena ledde till det andra, började träna, äta bättre, gå till gymmet, gå på olika crossfit pass med mera. Börja löpa osv. Gick ned ca 25kg på 8 månader och sänkte min vilopuls med ca 20 bpm. Det gick från att ha svårt att motivera sig själv att ta sig ur soffan till att träna 2-4h per dag.

Det var det bästa året i mitt liv och det återtände glöden för ekonomisk frihet i mig. Nu vaknar jag varje morgon och tänker “snart är sista dagen på jobbet, snart är jag fri igen”

Summa summarum, om du spenderar tiden vist kan det bli ett underbart år, men om du blir förslappad kan det leda dig in på dåliga vägar.

Lycka till och jag hoppas du gör det som gör just dig lycklig!

31 gillningar

Jobba idéellt för min idrottsförening (lägga mer tid); barn- och ungdomsledare och projektleda arrangemang.

Renovera i bostaden.

Baka/laga mat som tar längre tid ännu mer.

2 gillningar

@janbolmeson Det är skulle vara ett jätteintressant avsnitt.

Ta med personer som @Yztla som har varit fri Vad gjorde de? Vad var bra och vad var dåligt? Vad hade de gjort annorlunda?

2 gillningar

Jag hade satt mig på tåget till malmö ikväll för det!

5 gillningar
  • gjort fler appar, ev. startat företag
  • läst en massa böcker
  • vandrat i naturen
  • tränat mer
  • (hade jag inte haft familj hade jag gjort det på resande fot)
2 gillningar

Så, om du inte skulle jobba så skulle du jobba? :smiley:

5 gillningar

Exakt! :heart_eyes:

Jag skiljer ju inte så mycket på arbetstid och fritid… Tror inte folk födda innan 1900-talet gjorde det heller.

2 gillningar

Va kul! Man lever bara en gång, det är rätt att lura lite på den möjligheten :grin:

Jag med familjen har tänkt prova att vara utomlands en period på en plats vi gillar. Vi har inte några avgångsvederlag tyvärr :grin: men har lyckats pussla ihop det ändå. Efter pandemin känns det som det finns lite semester tid och ledighet att ta igen. Mitt egna konkreta och kortsiktiga mål är att inte dra på mig ett par långbyxor på 12 månader.

Pratar vi europeiskt bondesamhälle så var konceptet fritid knappast något de behövde fundera kring och inföll den så var det smällkallt, beckmörkt och maten var slut. :wink:

2 gillningar

Jag hade spenderar ännu mer tid med barnen, pysslat, kört temamånader där vi testar tex indisk mat, lär oss om Indiens kultur, osv. Lagt mer tid på träning och mina hästar, renoverat hemma. Krypit upp i soffan med tekopp och en bra bok.
Försöker göra så mycket som möjligt av det redan nu men svårare att hinna med alla planer när man jobbar heltid och är själv med alla barnen och måsten :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Jag och min fru jobbar i princip ingenting. (Jag jobbar ca 12h/v hon inget alls.)
Vi har inga problem med att fylla våra dagar med det vi vill. Mycket handlar om inställning. Vi har även barn som flyttar hemifrån om några år som får mycket tid. Föräldrar att umgås med samt hus att sköta om träning osv.
Vi har insett att det är nu, mitt i livet som vi har som mest njutning av både tid och pengar.
Att köpa sej ”tid”för pengar är det bästa som vi gjort, och jag hoppas alla som har eller får möjlighet till det gör det.

8 gillningar

Läst de ryska 1800-talsklassikerna medan jag lyssnat på musik.

Som 55+ med ett års avgångsvederlag hade jag ställt mig följande fråga:

Lever jag för att arbeta, eller arbetar jag för att leva ?

5 gillningar

Jättekul att höra, och att ni vågat (alla har väl olika förutsättningar iofs)! Vi har tänkt att vi vill prova nått sånt. Går det inte som tänkt så kan man ju alltid backa tillbaka till tidigare livssituation, givet att man planerat väl. Det är en satsning på varandra och på familjen.

Jag rekommenderar

Brott och straff med vivaldi four seasons i bakgrunden. Det var min favorit.

1 gillning

Vi ångrar oss inte en sekund. Om andan faller på så går det ju att börja jobba mera igen.
Jag är övertygad att många med betydligt sämre förutsättningar än vad jag har ekonomiskt ändå skulle kunna vara lediga ett år eller längre.
Ärligt talat förstår jag inte hur allt för många går till jobb man inte trivs på, blir utbrända kämpar osv bara för att konsumera upp pengarna eller toksparar för att säga - sen, sen då jävlar ska jag leva när barnen flugit ut osv….

3 gillningar

Jag skulle viiiiiiillllllllllaaaaaa!!!

Ekorrhjulet finns kvar då det börjar bli dags igen.

1 gillning