FIRA istället för FIRE

Jag har aldrig förstått lockelsen med FIRE. Kommer alltid vilja göra saker. Själva idén att gå i pension lockar inte alls.

Däremot gillar jag idén att ha tillräckligt kapital för att kunna leva på det och för att kunna gå in i nya spännande projekt.

Så jag tänker FIRA:

Financially
Independent
Retire
Anytime

Ska fira när jag når det

:slightly_smiling_face:

Nån mer som har svårt för FIRE?

18 gillningar

I min värld är det fire. Den form av fire jag siktar på.

11 gillningar

Jag har varit där ganska många år nu. Men tycker fortfarande att det är kul att jobba så det står och väger. Vem vet, kanske säger jag upp mig imorgon. Jag kan.

Det låter kanske absurt men mitt nuvarande kapital, utan krav på tillväxt utöver kompensation för inflation, räcker i över 50 år för mig med nuvarande kostnadsnivå i snitt, och då har jag inte snålat på något enligt min måttstock utan bara levt utefter mina egna behov.

12 gillningar

Jag håller med dej! Har svårt med FIRE över lag, många missar målet enligt mej.
Tror att det har med mognad och personlig utveckling att göra. Med tiden inser man vad det är som är viktigt i livet.
Dock kan ju FIRE tänket göra så man får en fin start ekonomiskt, men inte mycket mer än så.
Oftast föds ju tanken med att man inte trivs med jobbet osv. Kanske borde man då börja där.

2 gillningar

För mig har det varit lite tvärtom. FIRA har blivit möjligt genom att jag gått den utbildning jag var mest intresserad av, fått bra jobb med hög lön och levt som jag velat. Men som tur är är jag billig i drift. Så förutom att jag jobbat hårt för det har jag haft tur med mina preferenser kan man säga.

2 gillningar

Det låter som vanlig FIRE :slightly_smiling_face: dvs man kan sluta arbeta för lön och satsa fullt ut på kul projekt som inte behöver generera pengar hela tiden.

Vi har hört här i podden i intervjuer att det är FIRE människorna som är de drivna, de med entreprenören i sig. De som hela tiden lönearbetar är väl de som kanske liksom somnar rent mentalt :sleeping:

7 gillningar

Det låter ju toppen. Men oftast föds ju tanken om att klippa chefens slips genom missnöje i största allmänhet.
Jag menar då FIRE människor.

Tror du generaliserar, det måste finnas olika människotyper. Jag tror många gör det för att man kan. Man har haft ett lyckat arbetsliv med höga inkomster och det är möjligt, då tar vissa chansen.

Jag har inte haft en tanke på det tidigare men de senaste åren har jag ju sett att jag redan varit där i många år. Det börjar då väckas en tanke som blir svårare och svårare att stå emot. Typ “det är en ganska liten andel som har chansen att gå tidigt i pension, av ekonomiska skäl framförallt, men många som skulle vilja om man kunde”. Så jag borde väl utnyttja möjligheten som priviligierad. Men det ska ändå kännas rätt totalt sätt.

Faktum är att det även är lite skuldkänslor kopplat till det. Jag har många bekanta som ligger mycket långt från mig vad gäller lön och pension, några har redan gått i pension. Jag kan inte säga till dem hur mycket kapital jag har eller hur mycket jag har att leva på varje månad från det sparade kapitalet inklusive pension. Jag vill inte göra dem ledsna och avundsjuka. Så upplägget är att säga något i stil med “jag har levt snålt, haft bra lön, sparat bra och är billig i drift. Så därför kan jag sluta jobba redan nu.”

9 gillningar

Jag tror många glömmer bort att göra en plan eller att ha ett mål med det dom gör, eller tror sig vilja göra…

Jag vill starta företag!!

• Varför då, det är en arbetsform, inte ett mål i sig?

Jag vill bli FIRE!!

• Varför då, det är ett sätt att betala räkningar, det är inget mål i sig?

Man måste nog lura ut “varför”?! :slightly_smiling_face: Jag tror de flesta som gör en FIRE har en plan och vet mycket väl vad de ska göra med tiden.
De flesta som startar företag har nog också en konkret plan för vad det är de egentligen vill göra.

De som vill göra saker utan plan fattar sällan själva poängen :slightly_smiling_face: då blir det naturligt att hänga kvar i status quo.

6 gillningar

Gillar försvenskningen av uttrycket, FIRA. Men vore ÄNNU bättre om vi kunde få det till FIKA. Och därmed lansera den svenska take’n på FIRE :smiley:

Financial
Independent
K = ?
Anytime

6 gillningar

Samma gamla feltolkning. Som om fire skulle innebära handlingsförlamning. Jag planerar att vilja göra saker. Fler saker t o m. :slight_smile:

11 gillningar

Finansiellt intellektuell klarar allt = fika

8 gillningar

Klararmigpågröt

8 gillningar

Finansiellt Intellektuell, Killgissar Aktiemarknaden? :grin:

7 gillningar

Ja att nå dit tar ytterligare 3 år ungefär.

2 gillningar

Du behöver inte hitta på nya bokstavskombinationer tror jag.
Gå istället mer på djupet vad olika individer i olika svenska FIRE-forum faktiskt vill ha ut av de 4 bokstäverna.

Gå i pension är nog för de allra flesta människor likställt med att sluta jobba. Och det är det målet jag inte köper. Så jag ser ingen feltolkning, snarare en utveckling.

Men betyder det att den vilja du nämner kopplas till lönearbete (eller egna projekt tänkta att generera inkomst)?

Läser man ditt inlägg låter det mer som att du behöver kontanter till fritidssysselsättningar. Är det en feltolkning kan du bortse ifrån mitt förra svar. :slight_smile:

Jag tänker ”jobba” med saker jag vill, men inte för att jag måste, inte på bestämda tider och enbart när jag har lust.

2 gillningar

FIRE = Kunna spendera sin tid som man vill.

Begreppet kommer ju från några grundläggande principer men namnet i sig fångar inte hur folk lever i praktiken. Bokstavstolka inte namnet. Det betyder inte att man går i pension, det betyder bara att många byter sysselsättning.

Det är ju E:et som många har problem med. Jag känner ingen i denna ganska breda rörelse som inte sysselsätter sig med något, i form av ett självvalt ”arbete” eller en fritidssyssla. Själv har jag slutat göra skillnad på de två. Några av mina timmar tjänar jag pengar på under dagen, andra inte. Allt är så självvalt som livet tillåter.

Det många (men inte alla) vill bort ifrån är ett bundet arbete de helt eller delvis inte trivs med. Det är den undertonen många som gillar sitt jobb uppfattar och stör sig på med E:et i FIRE. I mitt fall ville jag bara göra något annat, jag hade ett spännande arbete. Det finns folk längs hela skalan.

Du får gärna kalla det FIRA, jag misstycker inte alls med den förkortningen. För de som är, eller på väg mot, FIRE/A är det dock kanske mest lite hårklyveri :blush::+1: Därför förstår jag också @angaudlinn’s kommentar om en tröttsam feltolkning.

9 gillningar

Pension är för quitters, är mitt motto.

Håller med om att jag har lite svårt för fire-mindsetet, men främst för mig är det snållevnaden som stör.

Att hålla nere kostnaderna extremt för att kunna hoppa av anställning tidigare i livet lockar mig inte alls.
Snarare vill jag bygga upp tillräckligt med passiva inkomster för att kunna hålla en relativt god livsstil och jobba så mycket jag vill med det jag vill när jag känner för det.

Vissa säger säkert fortfarande att det är FIRE men det är inte den känslan man får av att läsa om det.

3 gillningar