Mmm, så är det nog för en del, men jag ser inget motsatsförhållande utan tycker man kan försöka göra både och om man är tillräckligt kreativ och jobba tillräckligt hårt på det tankemässigt. Stänger man “och” dörren från början så finns det ju i princip bara kvar alternativen att antingen spara mindre eller skjuta upp drömmarna.
Själva har vi haft en väldigt hög sparkvot och hittade ett sätt att leva ut våra drömmar på ett sätt så det inte kostade pengar utan att vi tjänade pengar istället. I vårt fall, var (och är) en stor del av våra drömmar relaterat till att se, uppleva och lära av så mycket av världen som möjligt. Det skulle kunna kosta väldigt mycket pengar om man gör det som resor från Sverige. Vår lösning var istället att arbeta utomlands för att få en stor del av drömmen i vardagen så att säga, och utgå därifrån för att resa och se ännu mer genom billigare kortresor. Det tog såklart ett antal år att klura ut, och ännu fler år att sjösätta. Men vi lyckades i alla fall både följa drömmen och har en hög sparkvot. Visst, många år senare så inser man att allt kommer till ett pris, så det finns absolut konsekvenser av ett kringflackande liv, men så är det ju och inget vi ångrar. Tvärt om.
Sen ska jag villigt erkänna att en stor del av vår höga sparkvot, och försiktiga investerings inställning, helt klart är relaterat till min rädsla för att allt ska gå åt helvete precis som det var (är?) för @janbolmeson. I mitt fall att det dött en nära & kär var 7e år under mitt liv, inklusive två syskon, utan att jag är lastgammal. Jag har helt enkelt accepterat min rädsla och tycker att den i mitt fall nästan är befogad baserat på min livserfarenhet. Shit happens och jag tar höjd för det