Är det så illa att tycka om att jobba?

Ny här på forumet. Läst en del tidigare och hittat både tips och intressanta diskussioner.

Jag kan inte låta bli att reflektera över hur det ofta framställs som något mindre bra att tycka om att arbeta och som om personer som gör det inte förstått att de är fast i ekorrhjulet.

Jag har inget emot att arbeta, om jag känner att jag trivs med mitt arbete och mina kollegor. Dåliga arbetsplatser är dock ingen hit. Jag gillar att vara ledig också, och skulle kunna tänka mig vara mer ledig om det fungerade. Dock gillar jag att ha ekonomi för att göra de saker som jag uppskattar på fritiden. Att leva väldigt sparsamt finner jag tråkigt och blir inte “hög” av det. Jag förstår tekniskt hur man gör, men ibland är det gott att unna sig en latte på stan utan dåligt samvete.

Minns en termin som student, då jag hade dåligt med pengar, jag överlevde men det var inte kul.

Jag funderar över en del som skriver och siktar på en FIRE, hur illa de verkar tycka om att arbeta. Som om de vore fastbojade. Och att kunna slippa arbeta är det viktigaste. Att vara fri.

Jag känner inte så, men skulle gärna göra en Barista-FIRE, men inte till vilket pris som helst. Det är viktigt att leva i nuet, och samtiditgt blicka framåt. Olika saker gör man i olika skeden i livet. Vissa resor gör man när är 20 år och andra när man är 70 år. Den dagen jag tar ut ålderspension ser jag inte som en avveckling av mitt liv, utan en möjlighet att pröva nya saker (men naturligtvis kan sjukdom mm komma ivägen).

Det är härligt att vara ledig och ha egentid, men jag märker att jag lätt kan bli handlingsförlamad och fastna hemma lite väl ofta, utan att göra något vettigt.

Ekonomiskt har jag skaffat mig viss trygghet i form av buffert. Jag borde engagera mig mer i mitt sparande…dåligt samvete.

28 gillningar

Saker är lättare om man tycker det är kul att jobba. Det blir krångligare om man inte vill.

Ta det med tacksamhet att du fortfarande gillar det, och använd tiden för att förbereda dig till den dagen det ändras :sweat_smile:

11 gillningar

Jag har alltid älskat att jobba med saker jag tycker är kul, intressant, lärande etc.

Monotona och repetitiva arbetsuppgifter hatar jag i princip.

Jag kommer sluta arbeta som anställd “snart” och fokusera på mig själv och jobba lite när jag vill med sådant som går under hobby och möjligen ger lite intäkter.

Men det är inte för att jag fastnat i ekorrhjulet utan för att jag har hälsoproblem. Jag vet inte vilken livskvalitet jag kommer ha om 5 eller 10 år, ej heller om jag lever till jag blir 70.

Så jag går FIRE när jag tappar lusten för att jobba. Tog beslut häromveckan att jag troligen jobbar minst hela 2026 också. Men om något oförutsett händer så kan jag sluta innan dess.

18 gillningar

En syndare till! Usch Fire gänget :rofl::joy:! @AimHigher :clap:

2 gillningar

Ta det med tacksamhet att du fortfarande gillar det, och använd tiden för att förbereda dig till den dagen det ändras.

Det gör jag. Förstår att det kan ändras. Bra att därför ha F..k-Off kapital. Tyvärr tror jag många lite äldre går tidigare, inte alltid för att de vill, utan för att omorganisationer gjorts, där de inte längre är uppskattade.

3 gillningar

Jag gillar också att jobba. Men jag tycker ändå att det är trevligt att känna att jag inte är tvungen att jobba för min försörjning. Kanske jobbar jag resten av livet eller kanske pensionerar jag mig vid 45 – det får tiden utvisa. Att pensionera sig just i den åldern som några politiker tyckt passar bäst ser jag ingen vits i.

3 gillningar

Grattis till dig! Bara njut av att ditt liv är som du önskar. Frihet är att kunna välja det som passar ens egna förutsättningar bäst.

2 gillningar

Tror tänket att gå i pension vid en bestämd ålder och sedan aldrig arbeta mer är på väg bort. Idag handlar det mer om att ta ut pension vid olika åldrar. Flexibel pension. Finns många jobbonärer därute, som bättrar på pensionen.

Förr, sågs ofta, vill jag minnas, pensionärer som personer som var gamla och gjort sitt, även om de inte ens var 60 år.

Påtagligt i dagens Sverige är vikten av att ha ett sparkapital och basala kunskaper om ekonomi.

3 gillningar

Nej, det är helt okej att tycka om att arbeta!

1 gillning

Är det verkligen så?

Jag tror det är väldigt vanligt att folk inte gillar det jobb de har och att de faktiskt är fast i ekorrhjulet, och generella råd/kommentarer är riktat mot det fallet.

Att det inte stämmer in på just dig är ju jättebra! Men du får nog acceptera att det (tyvärr) är undantaget, inte regel.

4 gillningar

I mitt huvud blandas “att gilla att jobba” delvis ihop med att ha ett generellt positivt synsätt. Det kommer nog av att det var “coolt” på gymnasiet att vara negativ och se problem med allt inklusive skolan. Själv har jag ett jobb jag älskar men det är ju sant för långt ifrån alla.

4 gillningar

Jag tycker att de som säger att de vill sluta jobba får höra väldigt mycket att det kommer att bli tråkigt att vara ledig hela tiden.

Jag vantrivs absolut inte på mitt jobb men är hellre ledig, om jag kunde välja skulle jag absolut sluta jobba. Jag jobbar enbart för att jag ska få lön.

11 gillningar

Jag förstår hur du menar. Kanske var jag otydlig i mitt inlägg. Det jag reagerar över är hur starkt vissa personer kan känna inför att vara tvungna att jobba.

3 gillningar

Värt att komma ihåg, är kanske 5-30 personer på RT som vurmar för Fire, sen ungefär lika många som är anti Fire och pratar på om det påhittade samhällskontraktet.

Det är jättebra att man gillar sitt jobb och det är jättebra att det finns sätt att slippa jobba om man gillar sin fria tid, att spara och leva sparsamt.

Sen kan jag tycka att man ska skita i vad andra tar för livsval, så länge det inte är kriminellt.

Sen, RT skribenter står för cirka 0.5% av Sveriges befolkning, så även om det pratas flitigt om vissa ämnen här. Så är vi i minoritet. Värt att komma ihåg.

Bästa är när man kan välja jobba om man vill och att kunna sluta om man vill.

Jag hade gärna kunnat jobba, men kan inte, så kan inte välja varken Firevägen eller jobbvägen.

18 gillningar

Den har jag missat.

Argumentet vore att trots att man betalar för sig så är det svekfullt att inte arbeta till 67?

Sant. Det ultimata är ekonomisk frihet, så att man kan välja hur mycket man vill arbeta (eller inget alls). Att kunna gå av och på arbetsmarknaden.

3 gillningar

Vet jag inte. Upplever det snarare att FIRE fnyses åt men att folk som vill göra FIRE snarare lyckönskar de som vill jobba längre.

Jag har kompisar som älskar jobbet och vill, hoppas, ber att de ska få jobba längre än 69 år. Jag tycker det är kanon!

Själv har jag haft väldigt kul, spännande och utvecklande jobb … men jag kom till en gräns där det inte var så kul länge jämfört med annat jag vill hinna med.

Så gillar du att jobba, jättebra! Gör det så länge du vill. Ingen ska klanka ner på det.

Likadant tycker jag att de som vill arbeta ska sluta klanka ner på FIRE personer. Så länge det är fritt val så ska väl ingen lägga sig i. Tänker jag :sweat_smile:

15 gillningar

Finns flera trådar på ämnet, dyker upp i de flesta Fire trådar. Grundar sig troligt i oro för samhällskollaps mer än något annat. Men arbetslöshet och stora ekonomiska klyftor är troligen ett mer verkligt hot än att någon promille väljer att sluta jobba innan deras riktålder. Även de i Fire betalar rejält med skatt.

4 gillningar

Fantastisk att du tycker om att jobba. Kör på så länge det uppskattas och att du själv tycker att det är kul.

Jag har gjort samma sak i många år. Med ett hyfsat bra jobb är det både kul och enkelt att tjäna bra med pengar. Men allt det roliga har ett slut. Missnöjet mot fjantbasar och annat löst folk breder ut sig. Uppskattning mot oss högpresterande har försvunnit. “-Det ska minsann inte vara någon särbehandling” Så har det sagts. Tack för tiden som har varit, säger jag. Nu gör jag det jag ska och inget mer. Jag gratulerade min produktionsledare och förklarade att det är direkt obra att ha sin personal emot sig. Det här året är nog det året som jag har jobbat minst övertid på 20år men ändå det år som jag kommer tjäna riktigt bra, 2022 drog jag in mer pengar. Jag är inte alltid missnöjd utan jag har bra arbetskamrater och personal som hjälper till vid problem och det är det viktigaste. Styrningen uppifrån är raketdålig :joy::joy:

2 gillningar

Kan säga att det är inte kul och slita ihjäl sig som en knegare och tjäna mindre än 30k i månaden före skatt, då hatar man jobbet.

3 gillningar