Jared Dillian om FIRE: The f*cking stupidest thing... | Argument mot FIRE

Såg en artikel om FIRE av Jared Dillian som brukar ta rollen “10 mannen vars uppgift är att inte hålla med” i en grupp. Även om man inte håller med så brukar det vara bra att utmana sin egen tanke. Sedan får man också ta hans tonalitet med en nypa salt, ungefär som Nassim Taleb som tycker att alla är idioter. :rofl:

Notera att jag inte håller med honom om allt, men det finns ingen poäng med att forumet ska bli en eko-kammare heller. Och nej, du behöver inte känna dig träffad. Se det lite som underhållning och popcorn. :popcorn:

Här kommer några klipp:

I am not a big fan of unstructured free time. If you’re like me, you probably know some Boomers who have retired poorly. […] You will accomplish nothing. You will live a life without accomplishment or purpose. But that’s not even the worst part.

The worst part is that you will spend every waking moment hawking over the movements of the stock market. If the stock market goes up, you can stay retired. If the stock market goes down, and stays down, you will have to get a job, […] Retiring at age 35 sounds interesting in principle, but it in practice, it would be hell. Imagine being completely idle and have nothing to do except worry about your small pile of money turning to dust.

To deny yourself a lifetime of material possessions is insanity. You’re not Gandhi. The FIRE movement is not a savings and investment movement. It is an anti-consumption movement, and it has its roots in environmentalism. If you don’t buy something, it won’t end up in the landfill, and you will lead an entire life without any impact on the planet. These people are the cheapest of cheap fucks on the planet, because they believe that consumption is evil . They will agonize and obsess over a dollar. All their kids are going to end up in therapy.

The one thing that all the FIRE people have in common is that they hate work . Like, they really, really hate their jobs. I have a theory on this. Happy people like their jobs, unhappy people don’t. It doesn’t matter what job they have; unhappy people will be unhappy no matter what they are doing. They talk about the “soul-destroying” 40-hour work week.

I’ll go further and say these people are lazy pieces of shit. Can you imagine employing one of these people, plotting and scheming to do as little work as possible, counting the days until retirement, shirking and malingering, creating negative value in the process? Imagine a person whose goal is to produce nothing, consume nothing, and merely exist , stealing everyone else’s oxygen in the process.

The one thing you consistently hear from the FIRE folks is that they are quitting their jobs to pursue their dreams . I don’t know about you, but I can only spend so many hours a day pursuing my dreams. Like, I can’t DJ all the time. I simply could not fill the hours. You know what I can do all the time? Work. Because my vocation is my avocation; I am a writer, and writing is work, but also fun. I spend twelve hours a day doing what I love.

My audience tends to be finance people, and most finance people think the FIRE movement is pretty dumb, so I am preaching to the converted. I don’t want to consume nothing and produce nothing—I want to produce a lot and consume a lot. That is pretty much what life is all about. Live hard and leave a smoking crater.

Just because we have possessions, doesn’t mean our possessions own us. Stuff isn’t who we are—relationships are more important. But go out and buy a new Rolex and tell me that stuff doesn’t make you happy. The Rolex doesn’t make you happy—it was the virtues it took to make the money that you bought it with, which is something the FIRE people will never understand.

10 gillningar

Vi behöver flera som han som kommer jobba tills de dör.

19 gillningar

Jag ör av åsikten att jag tror vi människor behöver få känna oss behövda samt få uppskattning och känna någon form att produktivitet för att må bra generellt.

Dock ställer jag mig frågande till om svaret är 8h arbetande på ett jobb 5-6 dagar i veckan.

Jag tror det kan krävas så lite som att man tar hand om barn barnen då och då eller att man tar hand om någon hund man räddat eller kanske att man odlar lite utav maten man äter eller liknande kanske bara tar 1h av ens dag men jag tror vi i den moderna världen är så rädda för att bara luta oss tillbaks och koppla av.

Är ju klassiskt att folk idag nästan “skryter” över hur mycket de arbetar etc men detta med fire är väll lite ett svar på den moderna “arbetskulturen” som odlats fram där man jämt måste vara på foten kunskapsmässigt hänga med all utveckling etc man kan aldrig bara stanna upp.

Jag tror mer på en balans så som man kan se att folk vid dom “blåa zonerna” vid medelhavet kan ha iallafall den äldre befolkningen.
Men jag håller med om att det är svårt att hålla den balansen när det känns som att resten av samhället pushar på som ett ånglok frammåt.

10 gillningar

Tveksam nytta med hyperboler :joy:

Man kan ju lika lätt ta motsatta hyperbolen med att utmåla alla som arbetar (göra som Jared, stoppa alla i en kasse) som hjärndöda materialistiska robotar i en verklighet där det enda vi vet är att vi har en okänd mängd tid kvar att leva som vi bara spenderar på :poop::upside_down_face:

Blir spännande att se hur länge det tar innan denna tråden bombar :bomb::joy:

12 gillningar

Han känns väldigt amerikansk i sitt sätt måste jag säga. Vet inte om jag skulle säga att jag tillhör firerörelsen till 100%, men det är ganska mycket han skriver jag inte förstår mig på alls så får väl trampa i klaveret…

Ser inte riktigt varför jag skulle vilja leva ett liv där folk kommer auktionera ut mina använda underkläder till högstbjudande när jag dör. Jag har inte riktigt någon rädsla för döden, och ser livet som meningsfullt oavsett om jag åstadkommit något materalistiskt eller inte.

Jag har inte ens koll på alla saker jag äger idag, jag tror inte jag skulle bli mycket lyckligare av att ha fler saker som ligger i lådor och inte används?

Jag gillar mitt arbete men att göra det 8h om dagen, 5 dagar i veckan i 40 år till är inte riktigt något som lockar mig så mycket.

Han verkar ha ganska kass fantasi om vad man kan göra om man har obegränsad ledig tid. Varför inte bestiga ett berg, cykla genom europa, vandra i anderna, hoppa fallskärm, ta dykarcert, bygga ett hus, renovera en bil, odla all mat man ska äta själv. Finns ju väldigt mycket jag inte skulle klassa som arbete men som inte riktigt är att “leka DJ”.

Varför konsumera en klocka om dygden va att arbeta? Varför inte skänka pengarna till någon annan som behöver mat/sjukvård etc?

22 gillningar

Jag blir ibland utmanad varför jag/vi vill lägga av. Varför, det går ju så bra? Ni är ju så duktiga. Ni skulle ju kunna jobba i 20 år till. Vad ska ni göra egentligen? Jag vill jobba tills jag är 70, minst!

Efter lite lirkade och diskussion när man vänt på steken så hamnar det rätt ofta i att personen säger

Jag vet inte vad jag skulle göra om jag inte jobbade.

Mitt svar brukar då bli

Men kass fantasi är väl en rätt dålig ursäkt för att inte utmana sitt tänk, tycker du inte det?

Där brukar det ta stopp. :hushed::joy:

11 gillningar

Jag har gjort som den här idioten och jobbat tolv timmar idag, så jag är lite trött. Men jag lovar att återkomma som ett rostigt järnrör penetrerandes hans självgoda jänkarargument senare. :cocktail: :crazy_face: :fire:

12 gillningar

Det var väldigt mycket antaganden må jag säga.

5 gillningar

Fattar inte problemet?

Jag har gott om tid, men ont om energi. Men jag skulle lätt kunna sysselsätta mig dygnets alla timmar utan en lönepiska, om jag varit lite mer frisk.

5011 ideér på vänt, för det mesta.

Men vissa har gott om fantasi och kosing, så de väljer fire. Byta kosing mot tid!

Andra gillar att byta sysselsättning mot kosing, resten av livet, så de väljer att jobba tills vidare. Byta tid mot kosing!

Resten simmar väl lite i mitten och har det bra de med. Spendera kosing och tid!

Jag tror det finns tillräckligt gott om variation på människor för att det ska jämna ut sig.

:blush:

18 gillningar

Jag tycker nog att sådana här krönikörer som envisas med att döma ut andras livsval mest är tröttsamma.

21 gillningar

Om pengar inte va ett problem idag hade jag nog köpt en gammal herrgård eller liknande, renoverat upp själv/med hjälp av vänner och sambo med virke från ägorna och handkraft. Skulle tippa på typ något/några års sysselsättning från det kanske. Sen hade jag nog ritat och bygt en båt eller liknande fritidsfordon och gett mig ut på en rejäl långresa i den. Skulle tippa på ytterligare något år läggs på det med byggnation och resa. Sen skulle jag nog byggt ett orangeri och börjat odla egna tropiska växter när jag kom tillbaka. Tippar på att det är minst 5år att göra där någonstans, och då är det oaktat kurser/utbildningar jag hade velat ta och behövt ta för att få göra allt det där.

Skulle inte klassa något av det ovan för arbete utan mer hobby/bisyssla, och det som hindrar mig från att göra det ovan är just att jag måste byta tid mot pengar i dagsläget.

9 gillningar

Ja, skummade mest men tyckte detta var lite ett bottennapp. Trots att jag nog eg håller med för egen del. Men varför måste man vara så respektlös?

En grej jag verkligen gillar med de som är i FIRE eller strävar efter FIRE är att de har bestämt sig för att göra något som för sig själva. Satt upp ett mål. Övertygat dina nära och kära osv osv. Det är mycket jobb för de flesta utöver lön, sparkvot och indexfonder.

Han säger att man borde köpa en Rolex för pengarna man tjänat. Är det inte ännu coolare att ha byggt sig en otroligt bra båt som gör att man kan ägna sig åt vad man vill…

7 gillningar

Det finns billiga Rolex på Auctionet, om man tror att en klocka gör en lycklig. :rofl:

Känns som det finns mycket han kunde jobba med i sitt liv som inte har med ekonomi att göra.

Men han lyckades skapa klick bait! :wink:

5 gillningar

Jag gillar att han tar upp det större perspektivet. Samhällen arbetar inte för pengar utan för ökat välstånd. Pengar är bara en abstraktion och ett verktyg för att effektivt organisera underliggande tillväxt. Fire och Die with zero i all ära.

I slutet av dagen vill man lämna jorden bättre än när man kom. Då kommer man definitionsmässigt också vara rikare om inte ekonomin är helt korrupt. Man kommer också vilja arbeta och ackumulera kapital med det perspektivet.

Om alla slutade jobba och fire-kulturen blev norm så skulle världen stanna eller gå ner sig rejält. De har finansiellt oberoende och early retirement i fattiga byar på afrikanska landsbygden. Inget att sträva efter som samhälle direkt.

2 gillningar

Ett riktigt bottennapp. Han verkar tro att det finns något värde i att provocera bara för sakens skull.

3 gillningar

FIRE ala USA är ena sidan. Den här dåren är andra sidan upp.

Varför kan inte myntet stå på högkant ibland?

Hans åsikter om FIRE kulturen som den är i USA säger en del om amerikanskt arbetsklimat med psykopatchefer och deras arbetsrättsliga lagar osv osv snarare. Dvs folk hatar verkligen sina jobb där borta.

Vad är felet med Barista-FIRE?

Men det är rätt att man skall fundera över varför man tar de beslut och val man gör. Man behöver ifrågasätta sundheten ibland.

6 gillningar

Bra att ifrågasätta och vända på perspektiv. Inte så bra att ha en så aggressiv och nedlåtande ton. Jag fattar att han vill ha klick, men det känns som en ganska trist attityd.

5 gillningar

Man behöver absolut något att pensionera sig till, inte bara från. Men det gäller även vanlig ålderspension. Så kan vara en god idé att prova på det man tänkt göra i några månader innan man tar steget fullt ut. Kanske inte var så roligt att bo i något varmare land eller whatever som man hade föreställt sig.

Men han drar resonemanget för långt. Dessutom ger han en oförtjänt känga till personer som vill minimera sin konsumtion av andra skäl.

2 gillningar

Jag kom bara till första raden ovan :nerd_face: de jag känner som är FIRE eller har planer ink jag själv letar inte efter “unstructured free time”.

Istället används FIRE för att finansiera tid som ska användas till något.

De som inte har ett mål tror jag inte kommer använda FIRE heller.

7 gillningar

En stor del av mentaliteten som sätter USA högt på listan av CO2-utsläpp per capita. Behöver nog inte höra så mycket mer från Jared Dillian.

4 gillningar