Jared Dillian om FIRE: The f*cking stupidest thing... | Argument mot FIRE

Nu jäklar, håll i hatten för här blir det åka av! :crazy_face: Nu ser det ut som att det är @janbolmeson jag svarar, men han får ju skylla sig själv som citerar en mupp.

Aldrig i livet. :rage: Det jag mer allvarligt menar är att folk skriver och/eller pratar på ett sätt för att få en viss reaktion. Självklart kan man rycka på axlarna och skita i dumheterna, men ska man bemöta dem kan det ibland vara nödvändigt att använda samma typ av slagträ om det ska bli en jämn debatt.
(varning: Jag går fram som en trimmad ångvält nedan…)

Han drar här alla över en kam. Bara för att han själv är osäker i sin roll och analt håller sig limmad vid sin läst som en annan överbetald kulturmupp i mediarutan, så behöver det inte gälla folk med andra intressen.

Antingen är det ett intresse eller så har man den mentala tryggheten att veta att ens strategi håller och då har man fullt upp med uppbyggelig aktivitet istället för att racka ner på andra i patetiska inlagor online.

Feltänk. Dumskalle.

Jag fullkomligt “älskar” när människor tycker de sitter på facit. Speciellt amerikaner. För de är så jävla självgoda. #jävlacolumbus

Vem är det som oroar sig egentligen? Kanske någon som löper som besatt i hjulet och driver en massa upptänkliga kanaler för att desperat håva in stålar till sin egen livsstilsinflation istället för att lämna människor med en annan syn på liv och mening i fred?

Synd. Jag hade fasen varit stolt om jag hade en liten del av hans pondus i många frågor.

Är det facit? Okej, kan jag få en länk? Nu är han en dumskalle igen som både lyckas tolka en rörelse på ett enda sätt och sedan samtidigt rackar ner på att det finns folk som inte hämtar Starbuckskaffet på hörnet genom att köra 200 meter med sin jävla Hummer.

Och vissa är äckliga frossare som suger ut planeten, fattiga, underbetalda och torkar sig i arslet med klorblekt regnskog. Deras barn behöver ingen terapi för att de tog livet av sig innan deras obesitasföräldrar som skåpsuper hunnit ignorera dem färdigt i sin strävan efter 80-timmars arbetsvecka.

Nix, inte nödvändigtvis. Men de älskar sin fritid. En fritid de värdesätter högre än arbetet.

Jag har också en teori: Dumma människor tror sig älska sitt jobb mer än sin fritid. Smarta människor vet att dumma har fel. :wink:

Självgodhet är äckligare än skit.

Att vilja vara mer ledig säger ingenting om hur man utför ett jobb. Men skulle Jared anställa mig så lovar jag att maska och motarbeta honom i varje aspekt, mest för att han verkar vara en sjukt obehaglig människa. Var ansöker jag? Ingår fossildriven tjänstebil?

Existera för att vara medmänniska, vän, partner, förälder etc. Existera för att skapa en massa spännande saker till skillnad från det som inte händer bakom Jareds tangentbord i hans sorgliga och analt inredda, luftkonditionerade kontor.
Hade inte Jared konsumerat så jävla mycket skit hade kanske syret räckt till även honom där han flåsar på sitt löpband mellan blodtryckskontroller och möten med NRA.

Ja, såklart, för du har inte förmågan att se förbi din egen livsstil och din förutbestämda bild av verkligheten.

Stackare. Testa att varva Swedish House Mafia med nå’n annan hobby, eller varför inte ett uppbyggeligt kåseri om nå’t vettigt istället för det här skräpet?

Racka ner på andras livsval alltså? Fräscht Jared, verkligen.

Hästen vill ha tillbaka sina skygglappar nu. Kan han få det?

Det mest sanna du skrev i hela inlägget.

:face_vomiting: :

Återigen, #jävlacolumbus

Okej, så det är t o m slit och släng som gäller. Jag trodde du åtminstone tog hand om skiten du köper.

Vad gör dina barn på fritiden? Vem skjutsar dem dit? Vad heter deras favoritartist? Vem är de hemligt kära i? (Du får inte fråga din partner efter svaret!)

Men för helvete Jared, du är ju helt efterbliven! Ja, jag kan lugnt säga att jag skiter i din penisförlängare. Jag behöver inte sådan. Dessutom har jag även en klocka redan. :wink:

Samma dygd som ledde FIRE-ivraren fram till friheten att spendera mer tid med nära och kära, i naturen, med sig själv och sin vilja att förkovra sig i kultur, kunskap och annat spännande som vår värld utanför kontorets väggar erbjuder oss levande själar i fysiska kroppar. Är det den dygden du menar?

Varsågod att översätta och skicka till Jared om ni vill. :wink:

Nej, jag tycker inte exakt så här. Jag tycker bara att han förenklar så mycket att han nog nästan tror sig själv. Tycker han precis så här då tycker jag mest synd om honom. Och att han har en äcklig syn på människor och livet i stort. Så jag hoppas jag har fel.

23 gillningar

Och Jared, jag ser att du jobbade på Lehman Brothers när de kollapsade. Jag väljer att dra mina egna slutsatser…

:crazy_face:

2 gillningar

Då jag själv inte är med i någon “FIRE-movement”, utan bara har slutat arbeta lite i förtid, väljer jag att inte känna mig träffad hans uppenbara provokationer.

Jag är djupt imponerad av att du orkar bemöta skiten.

9 gillningar

Ojoj, angaudlinn, du måste käkat en hel rulle taggtråd till fikat i em.

Bra rutet. :slight_smile:

2 gillningar

Jag fattar att vi inte håller med, men vad är guldkornet som kom förpackat i en tunna med skit som man får läsa mellan raderna? :thinking::heart:

Jag tänker att det ändå är några saker:

• ja, jag kan fatta rolex grejen, det är symbolen för att man ansträngt sig, lyckats med något och att man blir strukturellt påmind. Sedan behöver det inte vara just rolex, klocka eller något annat. Generellt är jag kass på att strukturellt påminna mig eller ens fira framgångar.

• ja, att ha något att pensionera sig till är väl en högst relevant poäng.

• ja, om man längtar efter FIRE för att man är på ett kasst arbete finns det bättre lösningar än att nå FIRE, typ byta jobb…

Etc.

Jag är ju mer och mer av åsikten att FI är många v oss överens om, men det är alltid RE-delen som tar allt syre i rummet.

7 gillningar

Att det inte är för alla? Möjligen det. Och att man inte måste sätta sig till doms över andra.

Men är det inte sorgligt att manifestera sitt arbete med ett dött ting?

Kolla på detta från hans hemsida:

"When Lehman collapsed, I was offered a job at Barclays that would pay me seven figures. "

Han är uppenbart fäst vid yta, inkomst och prylar. Att han då tycker en massa om de som valt att prioritera annorlunda (om de ens har möjligheten att välja) tycker jag gör att man tappar precis exakt allt förståelse för hans syn.

Ja, men det om något är ju ett argument folk i FIRE (eller på väg till alltid nämner). Så det är ju i det närmaste taget från “motståndarsidan”.

Ja. Fast det var ju du som sa det @janbolmeson , inte Jared. :rofl:

Där har du en poäng igen. Det är synd. Men Jared har en annan vinkel än du. Här är det han som tar syret och dessutom livslusten från alla sina läsare. Läsare som han själv säger är högpresterande och hårt arbetande producenter. De har väl annat att göra än att läsa hans trams isf? Jag menar allvarlig alltså. Det här tillför ingenting alls i en produktiv värld. Mitt svar tillförde iaf lite humor. :smiley:

3 gillningar

Det är som Ramit Sethi utan charm och karisma.

3 gillningar

Eller Mikael Nyman på crack.

4 gillningar

Motstånd till FIRE grundar sig ofta i avundsjuka.
Det finns ju naturligtvis olika åsikter, men att påstå att alla som realiserat sina FIRE planer bara går runt på dagarna och inte har någonting att göra av den enkla anledningen att dom inte har ett arbete att gå till är ju lite magstarkt.

Och alla argumenten går i samma anda, alltså att det är hans personliga övertygelse att det är så det är, vilket är ett intressant men inte särskilt rättvist sätt att framföra ”fakta”.

7 gillningar

FIRE - För dig som tror att meningen med livet inte är en ny Rolex.

Mvh
Jared Dillian

7 gillningar

Finansiellt oberoende:

Ekonomiskt oberoende innebär att ha tillräckligt med inkomster för att betala sina levnadskostnaderna för resten av sitt liv utan att behöva arbeta eller be andra om pengar.[1]

Vad är poängen med att spara ihop tillräckligt med pengar för att kunna finansiera sin livsstil utan att behöva arbeta om man ändå tänkt arbeta resten av livet? Är det ett optimalt användande av tid och pengar? Jag är nyfiken.

3 gillningar

Ha ha, det här är vad min sambo (som är i pensionsålder nu men har jobbat hårt och mycket hela sitt arbetsliv) säger varje gång “FIRE” kommer på tal :laughing:

Jag har själv inte så många år kvar till 60 och har även jag jobbat hårt och mycket i 30 år, så det är ju inte riktigt applicerbart det där han skriver om “age 35”. Men ändå.

Jag tycker att det här argumentet är ganska så starkt. Det gäller att ha självkännedom och vara medveten om hur man är, vad man gillar, hur/var/varför man spenderar tid på saker. Har man t.ex. flera intellektuella intressen som tar mycket tid ständigt och jämnt, så är det säkert inget större problem att hålla sig sysselsatt hemmavid s.a.s.

Om man är en väldigt extrovert person och alltid varit det så är det inte sannolikt att man kan ändra på det senare när man trycker på “FIRE” knappen. Och då kan det bli problem, alla möjliga problem.

Just nu jobbar jag inte, är arbetsbefriad och det ett bra tag till. Och det känns skönt, nästan precis som jag föreställde mig att det skulle göra och det fortfarande efter >6 mån. Saknar inte jobbet alls, men visst – en handfull personer jag gillade att jobba med och kände sen 10+ år kan jag sakna lite då och då.

2 gillningar

Jag håller inte med om ett enda av de citat du tog med. God damn alltså…

Ooowww, det där var med hästlängder den längsta post jag hittills sett i detta RT forumet LoL :laughing: :rofl: Inte för att jag varit här så länge, men ändå.

Tur jag tog rådet och höll i hatten, och ja jag har och använder hatt, varje gång jag går utanför ytterdörren på vintern faktiskt! :wink:

3 gillningar

Det är väl där kanske som det finns en skillnad mellan FI och RE. Jag vill jobba, men inte så j-a f-b hårt och mycket fr.o.m. nu. Arbetsmarknaden och arbetsplatser är en politisk arena och om kontorspolitiken och olika personer tär på en, så är FI en säkerhet att helt enkelt bara gå därifrån utan att ha nåt nytt jobb. Även om man är 55+.

Att “bara byta jobb” är inte alls alltid så lätt i Sverige när man är 55+. Ålderismen är rätt uttalat i Sverige. Ja ja vet, det är olika i olika branscher.

En annan fördel om man är FI men inte vill RE, är att man kan gå ner i lön om man vill när man hittar ett ställe och ett gäng man vill jobba tillsammans med. Det gäller förstås att övertyga presumtiva arbetsgivare att man menar det och inte bara försöker “luras” och sen begär så hög lön att de aldrig kan möta upp. Och bara det kan vara en utmaning när man söker en tjänst, det har jag redan upplevt.

2 gillningar

När jag diskuterar med någon, så vill jag gärna känna att de förstår mig, även om de inte håller med mig. Den här artikeln skjuter så långt förbi målet att det inte finns något att svara på eller bemöta.

“Det gör ont för det är sant” är ett uttryck som jag inte kan tillämpa på hans argument. Känner mig inte träffad.

Spridda tankar:

• FIRE handlar om prioritering. Har man andra prioriteringar än FIRE så prioritera inte FIRE.

• Det finns en hel skala mellan att jobba ihjäl sig, och inte jobba alls. Man kan jobba deltid, ta ledigt långa perioder, gå ner i lön för att få jobba med något man tycker är roligare, osv. Jag tänker att FIRE ofta händer efter att man skalat ner lite ett tag, och så plötsligt jobbar man inte alls. (Samma sätt som jag började jobba heltid, från att ha varit student, när jag tänker efter :sweat_smile:)

• FI handlar om makt över sitt eget liv. Man är inte beroende av någons godtycklighet för att behålla livet som det är. Det gör att man kan förhandla mycket bättre i de flesta situationer, eftersom man har en sits där man verkligen kan lämna bordet och gå någon annanstans. Jag har själv upplevt detta när det gäller att förhandla fram längre ledighets-perioder, deltid, arbetsuppgifter, arbetstider, remote-arbete och annat med mitt jobb.

8 gillningar

Problemet är att hans argument är så dåliga, att de “guldkornen” man kan plocka inte kommer från honom, utan det är vi som då kommer med guldkornen.

Det är ju exakt såhär medium och spåmän gör: de får dig att tro att de kommer med bra saker, men argumenten kommer egentligen från dig själv.

Om du vill komma med argument mot FIRE, komponera de själv istället för att citera den här skiten.

8 gillningar

Förstår att du blir provocerad och att du dessutom kanske vill komma med ett ”roligt” svar. Tyvärr upplever jag att det blir ganska dåligt när man svarar tillbaka med en hel drös personliga påhopp. Det bidrar ännu mer till polariseringen mellan de här totalt skilda livsstilsvalen som ni symboliserar. Varför inte, precis som @janbolmeson skriver, plocka fram ”guldkornen förpackade i skit” och diskutera dessa på ett mer sakligt sätt?

På samma sätt som du blir provocerad av hans kommentarer, kanske jag som klockentusiast blir ledsen och provocerad över din åsikt att man köper en Rolex för att förlänga penisen, och att man inte kan bli genuint glad och lycklig av att äga dessa ”döda ting”.

Jag tycker den här tråden istället kunde blivit mycket givande och legat till grund för många intressanta frågor att reflektera kring.

Jag röstar för mer acceptans för varandras livsval istället för polariserande paj(bajs)kastning. Det är för detta jag är en flitig läsare i detta forum. Inte det sistnämnda.

Peace out :pray:

6 gillningar

Av ditt användarnamn skulle man kunna förledas att tro att du uppskattar frihet. Om man gör det kan man nog tycka att det är trevligt att arbeta för att man vill och inte för att man måste.

2 gillningar

Absolut, men Jans förslag på lösning på det problemet är ju inte FI utan att byta till ett arbete som man tycker är trevligt istället för att vara kvar på ett man känner att man måste gå till. Ska man tillämpa Jans lösning behövs varken FI eller FIRE.

1 gillning