Jared Dillian om FIRE: The f*cking stupidest thing... | Argument mot FIRE

Jag tänker så här när det gäller FI och att fortsätta jobba (nivå 4 i öppningsposten i tråden):

Dvs man lever inte på lönen, man lever på den nivå som är hållbar för resten av livet med nuvarande avkastning på sin förmögenhet. Jobbet/lönen är då en sakta höjning av denna nivå, snarare än att man lever på en nivå som motsvarar lönen direkt.

Jag har gjort så innan FIRE.

4 gillningar

Ja OK då. Här är mina guldkorn

Alltså, detta är lite som att lägga ut ett tal av Putin och sen be publiken försöka hitta ”guldkorn” på hur det en dag ska kunna bli fred i Europa.

Går inte. Bara fyllt av hat. Meningslöst dravel.

Ibland ska man inte leta efter guldkorn i tunnor (eller som i detta fallet ett kontainerfartyg) med skit.

Ibland ska man bara låta dravel passera och inte förpesta mediavärlden än mer.

Finns det ingen skribent som framför kritik av FIRE på ett mindre hyperbolisk sätt? DET hade varit mer relevant än att bara elda på pajkastningen mellan olika läger.

IMHO :innocent:

12 gillningar

Diskussionen om FIRE bryter mot samhällskontraktet är mer träffsäker då, tycker jag.

3 gillningar

Ja, så slipper vi andra göra det!

1 gillning

Ja det kanske är en av flera parameter. Jag tänker mer att någon intelligent människa som tar ett helhetsgrepp och framför argument för och emot på ett lite mer balanserat sätt.

Kanske någon som försöker kvantifiera konsekvenser. Idag är allt bara antaganden och tyckande om FIRE är dåligt för samhället eller inte.

Jag tänker att det kanske finns någon nationalekonom typ som tagit sig an frågeställningen och benat i den.

Lite mer forskningsinriktning än banka-sig-för-bröstet-alfa-hane mentalitet typ :joy:

1 gillning

Jag tycker de som kritiserar FIRE inte är tillräckligt nihilistiska. De tror att det de producerar på jobbet har något värde eller spelar någon roll. Det gör det inte.

• Det du gör på jobbet spelar ingen roll.
  • Det du gör hemma spelar ingen roll.
  • Inget spelar någon roll.
  • Om 3 generationer kommer ev avkomma du har lyckats åstadkomma inte veta vem du var eller vad du ens hette. Det kommer vara som om du aldrig funnits. Om någon mot förmodan ändå kommer veta något om dig så spelar det ändå ingen roll–för du är sedan länge död.

Effekten av detta blev supertydligt för mig när jag blev FI. Plötsligt behövde jag inte jobba för att klara livhanken, och då kändes det som att värdet med jobbet helt försvann. Jag tyckte det blev lite krångligt där ett tag innan det landade OK för mig, för det är inte helt självklart vad man ska ersätta det med.

De som någon gång har bytt jobb vet att det de gjort där är meningslöst. Inte långt efter att man klivit ut genom dörren därifrån för sista gången så inser man att alla politiska strider man haft för att få saker gjorda på något visst sätt inte spelar någon roll, man kastade bara bort sin tid på det. Man kunde låtit någon annan fått precis som de ville, implementerat det på deras sätt, och det hade ändå inte gjort någon skillnad nu när man lämnar.

:sweat_smile:

Om inget spelar någon roll kan man åtm ha skoj under tiden.

17 gillningar

Vill minnas ett avsnitt av Seinfeld där Kramer började jobba på George’s kontor. Gick väl inget vidare för Kramer, så de ville ge honom kicken. Men det gick inte (eftersom han inte var anställd). Så han fick vara kvar. Känns som en variant på FI utan RE. Men rätt skönt kravlöst på något vis.

2 gillningar

Låter iofs mer som FIRE. Dvs att man kan sysselsätta sig vad man känner för, oavsett om det är betalt eller ej.

En av tio tycker att deras jobb är meningslöst. Det är en sanslös siffra.

3 gillningar

Det betyder bara att endast 1 av 10 har förstått :smiley:

3 gillningar
3 gillningar

Jag tror det var vad Jan också ville åstadkomma med trådstarten och slängde in en liten fackla för att sätta igång det hela med en stark motpol. Men ja… detta är RT.

1 gillning

Jo, att starta en tråd med att i trådstarten först kasta skit och sedan hoppas på ett konstruktivt svar brukar ju vara en framgångsrik strategi för en givande diskussion…(inte).

4 gillningar

Tror @Janbolmeson har gått i ide en vecka för att kyla av :joy::kissing_heart:

Jag vet inte om du skämtar, men jag blir rädd vid tanken på en allt mer nihilistisk värld. Arbetet som vi känner det uppkom med industrialismen i Storbritannien, ett land som brutit sig loss från katolicismen och via den luteranska (edit: anglikanska) statskyrkan uppmanade människor att arbeta för att inte hamna i helvetet.

Som ateist tror man givetvis inte på en bokstavlig tolkning av allt det, men tänk vad som hade hänt, till exempel med vår livsmedelsförsörjning idag, om ingen tog sitt jobb på allvar. Vad hade hänt med infrastrukturen? Sjukvården? Ganska snart hade vi fått en levnadsstandard på förindustriell nivå, dvs med livegna bönder, korruption, trälar eller slavar för att samhället skulle gå runt. Inte ett bibliskt helvete, men likväl ett helvete.

Vår arbetsinsats har stor betydelse för vår levnadsstandard. Att vi är plikttrogna, pålitliga, håller avtal och tider är allt för vår levnadsstandard. Men jag kan se nihilismen. Både i mig själv och alltför ofta hos andra :grimacing:

4 gillningar

Jag ska satsa på att bli FIRE ännu snabbare nu, bara för att få extra tid till att skicka dagsboksinlägg om mina dagar till Jared Dillian. Ska starta alla mail med “Hey Jar-Head”.

2 gillningar

Bästa och utförligaste svaret jag läst.
WORD!!

1 gillning

Det slår mig att författaren är stolt över att tillbringa 12 timmar om dagen med att skriva sånt där :sweat_smile:

Angående att inte sett igenom verkligheten… :slight_smile:

1 gillning

Hej och välkommen till forumet! :smiley:

Ja, det var jag tydlig med tror jag bestämt.

Om du surfar runt lite och läser mina andra inlägg så ska du nog snart märka att jag primärt har två lägen: korta oneliners med ordvitsar o dyl eller hundraprocentigt seriösa och välformulerade inlägg, Detta för att jag vill svara på det sätt som man frågan. Som i fallet just nu, när jag svarar dig seriöst.

Jan känner mig också och vet var jag står, så han tar inte åt sig. Men han vet också att han utmanar oss i FIRE-lägret med ett inlägg som detta, och det är såklart avsiktligt. Problemet med inlägget är att det inte tillför något eftersom det enbart bygger för fördomar, egna åsikter och andra dumheter utan faktagrund. Då förtjänar det att bemötas på det sättet. Det finns inga intressanta trådar att dra i här. Det finns det i andra FIRE-kritiska inlägg här på RT, som också noterats i tråden.

Är du klockentusiast så vet du varför du samlar och/eller bär en dyr klocka. Då låter du inte dig påverkas av att jag raljerar mot en dum amerikansk krönikör trams.

Det är också poängen med mitt svar, så där är vi överens. Etik är en del av min profession, så tror mig, jag fattar. Jared är inte en RT-medlem och han drar sina fördomar med en helt annan agenda än de först kan tyckas representera. Så, låt oss föra en diskussion utan honom framöver.

Pax vobiscum!

2 gillningar

Vid närmre eftertanke tror jag tror han felaktigt dragit paralleller mellan antiwork- och firerörelsen. Antiworkrörelsen tror jag inte är speciellt stor i sverige(?), men den är större i USA och den växte otroligt mycket efter att deras covid checkar skickades ut. Där tror jag att jag kanske håller med honom om vissa kommentarer, men om man ska kritisera en grupp/rörelse kan man ju tycka att man ska använda rätt benämning?

För er som inte hört något om antiwork
https://www.reddit.com/r/antiwork/

3 gillningar